Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring takaosan äänieristys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #16
    Originally posted by TJJ View Post
    Jotain muuta kuin bitumimattoa sinne pitäisi laittaa, siis kun löytyisi joku hiukan huokoisa aine joka ei imisi kosteutta. Ehkä tuollainen Noxudol tai vastaava ja sitten vielä maalaisi sen. Noxudolin tosin kerrotaan kestävän kosteuttakin, mutta tiedä sitten mikä on totuus.
    Jostain AutoSound:in testistä muistan lukeneeni, että vaimennusaineista ainoastaan "Vähä-ääninen" kestäisi kosteutta esim. ovikoteloissa. Tätä tuotetta ei kuitenkaan liene enää saatavilla, yhden aiemmista autoista olen tuolla vaimentanut.
    Meinaatko, että turha vaivautua esim. Vibroplastia sisälokasuojiin liimailemaan?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Jostain AutoSound:in testistä muistan lukeneeni, että vaimennusaineista ainoastaan "Vähä-ääninen" kestäisi kosteutta esim. ovikoteloissa. Tätä tuotetta ei kuitenkaan liene enää saatavilla, yhden aiemmista autoista olen tuolla vaimentanut.
      Meinaatko, että turha vaivautua esim. Vibroplastia sisälokasuojiin liimailemaan?
      Vähä-Äänisellä minäkin Mazdaa vaimensin, ovien ulkopellissä vaimentava vaikutus oli kyllä tehokas, ei kuulostanut ollenkaan pelliltä jos ovea koputti.

      Eipä oikein innosta nuo levyt tuohon lokasuojan pintaan, ei ne taida edes pysyä kunnolla kiinni. Mutta tutkin nettiä ja muutamalla palstalla puhuttiin Katepal K-36 nimisen aineen käytöstä. Siis kattohommiin tarkoitettua bitumiahan se on mutta pensselillä/lastalla levitettävää. Voisi olla tutustumisen arvoinen aine. Täytyypä käydä rautakaupassa katsomassa mitä maksaa/minkä kokoisia purkkeja sitä on tarjolla.
      E39 528iA

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7438
        • Oulu

        #18
        Originally posted by TJJ View Post
        ... Katepal K-36 nimisen aineen käytöstä. Siis kattohommiin tarkoitettua bitumiahan se on mutta pensselillä/lastalla levitettävää. Voisi olla tutustumisen arvoinen aine. Täytyypä käydä rautakaupassa katsomassa mitä maksaa/minkä kokoisia purkkeja sitä on tarjolla.
        Voisinpa myös kysäistä kun huomenna on rautakauppaan taas muutenkin asiaa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Ostin tuota Katepal K-36:tta 3 litran purkin, 26,50eur. Testasin sitä pellinpalaan ja kyllähän se vaimentaa. Lisäksi löysin vielä purkin GT-merkkistä alustamassaa ja laitoin sitäkin samaan peltiin. Ihan samalta ne näytti mutta kuivuttuaan noissa on selvä ero pinnassa. Lisäksi kun pintaa kokeili, niin puolikuiva alustamassa tahrasi sormen, K-36:ssa ei tuota tapahtunut vaan pinta tuntui enemmänkin pehmeältä kumilta kuin bitumilta.
          Alustamassa kuivui nopeammin, mutta on nyt kovemman tuntuista, ja siitä lähtee kynnellä helposti palasia pois. K-36 taas on enemmän kumimaista eikä siitä saa palasia irti. K-36:n pitäisi säilyä kimmoisana kylmässä eikä pehmetä kuumassa, joten vaikuttaa ihan hyvältä. Tiedä sitten miten tuo aine muuttuu, sillä olikohan tuolla kuivumisaikaa 7-14vrk. Ei tuo 2mm kerros ainakaan kahdessä päivässä ollut täysin kuivunut, pintakuivahan se toki oli jo muutamassa tunnissa.
          E39 528iA

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7438
            • Oulu

            #20
            Originally posted by TJJ View Post
            Ostin tuota Katepal K-36:tta 3 litran purkin, 26,50eur.
            Tietysti unohdin kysyä hintaa. Mihis meinasit tuota laittaa? Koko takakontista kaikki verhoilut pois ja "tervaamaan"?
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Tietysti unohdin kysyä hintaa. Mihis meinasit tuota laittaa? Koko takakontista kaikki verhoilut pois ja "tervaamaan"?
              Joo, koko auton sisusta ja kattoverhoilut ulos ja tervaa ja höyheniä tilalle... Ei vaan (taka) lokareihin sitä voisi kokeilla jos niitä nyt jaksaa purkaa. Pitäisi laittaa ensin toiselle puolelle ja kuulostella vaikuttiko mitään. Jotainhan se varmaan vaikuttaa, mutta pitäisi töhriä myös auton pyöräkoteloiden peltipintaa jotta kunnon vaikutusta tulisi, enkä ole valmis sellaiseen. Ehkä sitten joskus kun tuon auton arvo on enää pari tonnia... E38:ssahan on niissä takakontin sivukoteloissa lisäpehmusteet, pitäisi tutkia auttaako sellaiset E39:issäkin vai tuleeko äänet läpi jostain muualta. Mutta minulla siis ei ole melun kanssa ongelmia, tämä on enemmänkin vain huvin vuoksi tutkimista.

              Jos tuo K-36 tosiaan kestää kuumaa ja jää kumimaiseksi, niin sillähän voisi vaimennella vaikkapa tietokoneen koteloa tai kiintolevyllisen digiboksin...
              E39 528iA

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #22
                Rengastuksesta

                Aina ei näköjään voi onnistua .

                Itsellä oli tavoitteena ostaa niin hiljainen ja vaimea e39 kuin vain mahdollista. Eli skippasin Touringin ja valitsin vakioalustaisen pappa-mallin 15" vanteilla myös kesäkäyttöön juuri vesiliirron vastustuskyvyn, meluntorjunnan ja mukavuuden takia. Noissa Saksan markkinoilla olevissa autoissa tahtoo olla vähän liikaakin varustetta vaikka oltiinkin pikkubudjetilla liikenteessä ja omassanikin on nuo kaatuvat takapenkit. Kiinteä olis ollut parempi kun nyt jälkikäteen ajattelee.

                Merkittävintä roolia meluntorjunnassa luulen näyttelevän kuitenkin rengasvalinnan. Nykyisin alla on kovahkot rekisteriotteen mukaiset Pirelli 6000 205/65-15V alkuperäisrenkaat vuodelta 2000. Ajatuksenani olisi laittaa uudet matalamman nopeusluokan suvikumit koosta 195/65-15H ja hintakaan ei ole paha: Continental PremiumContact2 kaikkine töineen 379€. 205-koko on 90€ kalliimpi eikä tuone mitään merkittävää lisäetua kiirettömään rajoitusten mukaiseen ajeluun suomessa, ainoastaan auton pitäminen mahdollisimman alkuperäisenä puoltaa mielestäni tuota leveämpää vakiokokoa. Kommentoikaa jos ajatus kapeammista renkaista on mielestänne aivan pöhkö. Nämä Contithan pärjäsi loistavasti uudessa TM-testissä, ollen ajettavuudeltaan, hiljaisuudeltaan ja mukavuudeltaan aivan kärkipään renkaita.

                Auton vaimennuksesta löytyy hyvin juttua ja jopa tutkittua, mitattua tietoa :


                ja yksi tuoreehko projektikuvaus:



                e39 tarjonnee loistavan aihion rakentaa ehkä maailman hiljaisin auto, kun tehdas on tehnyt loistavaa työtä alustan eristämisen suhteen. Jo peruskoneen 170hv tehot antavat anteeksi muutaman kymmenen kilon lisämassan jos peltejä haluaa vaimentaa. Mielummin laitan lisämassaa korin vaimennukseen kuin jousittamattomaaksi massaksi ylikokokovanteiden muodossa.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • tomi
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 2908
                  • Near Turku

                  #23
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Kommentoikaa jos ajatus kapeammista renkaista on mielestänne aivan pöhkö.
                  Kyllä minä sijoittaisin sen 90 euroa lisää jotta saisi pidettyä originaali rengastuksen alla. E39 on jo sen kokoluokan auto, että 195 leveä rengas on varmaan jo aika minimikoko mitä kannattaa/voi alle laittaa.
                  Vierintäkehässäkin tulee 2% muutos tuohon 205 renkaaseen verrattuna. Vierintäkehistä ja E39:n stepin toimivuudestahan on ollut juttua foorumilla. Jos omasi nyt siis stepillä on.
                  F10 520d, E91 320d, E39 525iA Touring, E34 525iA, E30 325i, E30 316, E21 320

                  Comment

                  • MakeJ
                    BTCF Member
                    • Jun 2005
                    • 324
                    • Hml

                    #24
                    Mun mielestä E39:n ajo-ominaisuudet huononee vakiolla 15" rengastuksella niin paljon, että pieni melun lisääntyminen ei ainakaan mua haittaa yhtään isommilla ja leveemmilla renkailla. Hyvillä 17" renkailla melu on vielä hyvin pientä verrattuna moneen muuhun autoon.
                    E60 535dA LCI -07 M-sport
                    E39 530dAT -99 "M-sport"

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #25
                      Originally posted by MakeJ View Post
                      Mun mielestä E39:n ajo-ominaisuudet huononee vakiolla 15" rengastuksella niin paljon, että pieni melun lisääntyminen ei ainakaan mua haittaa yhtään isommilla ja leveemmilla renkailla. Hyvillä 17" renkailla melu on vielä hyvin pientä verrattuna moneen muuhun autoon.
                      E39 on myös vakiorengaskoolla 205/15 ihan mainio ajettava, jos kaikki paikat on kunnossa. Ei se miksikään lullaksi noilla tule. Aikoinaan lehtitestien ja -vertailujen kehut (TM, Tuulilasi yms) tulivat juuri tuollaisilla vakiokokoisilla renkailla.

                      Mutta toisaalta tuo E39 tuntuu sietävän isotkin renkaat ilman että hirveästi rengasmelussa tai uraherkkyydessa huomaisi.

                      Minulla on ollut joskus talvirenkaina 195 / 15, ja kun vaihdoin 205 /15 kokoon, muuttui aavistuksen herkemmäksi ns. sohjoliirrolle. Samoin puskemista esiintyy herkemmin paksussa lumessa, mutta ei tämä ongelma ole, eikä sen takia välttämättä tartte 195:ia ostaa.

                      On melko yleistä, että talvirenkaina käytetään vakiokokoon verrattuna yhtä astetta kapeampaa, saadaan pureutumaan paksuun lumeen aavistuksen paremmin.
                      Last edited by Havis; 27-03-2008, 13:55.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎