Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 TDS EGR herja ja tehojen tipuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RiteCo
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 97
    • Harjamäki

    E39 TDS EGR herja ja tehojen tipuminen

    Tervehdys kaikille tietäjille!

    Autona on -97 525 TDS, ja ongelmana on koko ajan päällä oleva tehon rajoitus. Aikaisemmin tätä vikaa oli vain lämpimällä moottorilla startatessa, mutta vika paheni koko aikaiseksi, tosin mahdollisesti helpommin löydettäväksi.

    Vikakoodit on luettu ja tyhjentämisen jälkeen startatessa tulee takaisin kaksi vikaa:
    2247072 exhaust gas recirculation control deviation
    8372874 thermical oil level sensor

    WDS:stä lainattuna vikatilasta kerrotaan näin:

    The injection quantity (volume) is set in the distributor-type injection pump by means of the control slide valve
    (volume control) in the fuel quantity actuator. The actuator sensor signals the actual position of the control
    slide valve back to the DDE control unit.
    Fault code 1 is stored if the actual position determined by the actuator sensor deviates too far from the actual
    position calculated in the DDE control unit. For safety reasons, the fuel supply to the distributor-type injection
    pump is then interrupted by means of the electric shut-off valve.
    The injection quantity (volume) is limited:

    
    At an engine coolant temperature greater than 107 o C (engine protection function)
    


    At an engine oil temperature greater than 130 o C (engine protection function)
    


    At an excessively high volume of black smoke
    The injection quantity (volume) is increased:
    


    At an engine coolant temperature less than 60 o C
    


    When driving off (automatic transmission only)
    The maximum injection quantity (volume) is limited to a substitute value of 33 mg/stroke (corresponds
    approximately to a maximum speed of 190 km/h at full load) if the following faults are currently applicable:
    


    Fault code 6: Exhaust gas recirculation control deviation
    


    Fault code 10: Start of injection control deviation
    


    Fault code 101: Boost pressure control deviation
    


    Fault code 5: Needle movement sensor
    


    Fault code 102: Control unit fault
    A substitute value of 21 mg/stroke is still used for the DDE 2.2 control unit with the part numbers 2246541 and
    2246616 (installed up to 5/96). This value further limits the maximum speed to approx. 140 km/h).


    EGR on tulpattu tulppaamalla pakokaasujen kierrätysputki ja imuletku. Control deviation solenoidin olen mitannut ja se antaa Pierburgin ohjeen mukaisia arvoja. Aikaisemmin on ollut forumilla keskustelua ettei tulppaaminen aiheuta herjoja, mutta miten DDE haistelee liiallisen savutuksen? Solenoidin vastusarvostako? Onko solenoidi sittenkin kaputt?

    Onko kokemusta tällaisesta riesasta?
    -x-x-x-x-x-x-x-x-

    MFG RiteCo


    W211 and 944

    ex E21, ex E30, ex E39
  • beemer dreemer
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 53
    • Haapavesi rock city

    #2
    Jos olet tulpannut egr venttiilin ja löpöputsarin jalassa olevan sähkömulikan välisen letkun niin vika on todennäköisesti siinä.
    Mulla ainakin menee vikatilaan jos sen letkun pistää tukkoon.

    Comment

    • RiteCo
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 97
      • Harjamäki

      #3
      Tulppaukset purettu - vika pysyy

      Purin tänään molemmat tulppaukset, mutta pysyy edelleekin vikatilassa. Taitaa olla vika johdoissa tai itse purkissa.

      Tietenkin imusarjan puhtauden kannalta ERG:n voisi pitää tulpattuna.

      Täsmennys: EGR ohjausta hoitaa solenoidi, joka on vain kela, jolla on jokin vastusarvo. Muuttuuko vastusarvo solenoidin toimiessa? Voiko solenoidin korvata vastuksella?:think
      -x-x-x-x-x-x-x-x-

      MFG RiteCo


      W211 and 944

      ex E21, ex E30, ex E39

      Comment

      • beemer dreemer
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 53
        • Haapavesi rock city

        #4
        Olin niin varma että vika on siinä tulppauksessa...
        Mitäs tämä thermical oil level sensor tekee? Haisteleeko se moottoriöljyn lämpötilaa? Voiko vika olla siinä?

        Comment

        • RiteCo
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 97
          • Harjamäki

          #5
          Vaikuttaisi siltä, että oil level sensor, öljypohjassa oleva anturi mittaa öljyn pinnan korkeutta. Vastaavaa vikaa olen nähnyt muissakin vikakoodi listoissa, mutta ne eivät ole aiheuttaneet vikatilaa. Aikaisemmin forumilla on tullut kommentti, että moinen herja on hyvin yleinen. Öljyn lämpötila anturi on öljynsuodattimen jalassa yläviistoon vinossa.

          Mittasin tänään antureilta DDE:lle menevät johdot ja ne olivat ok.

          Päivän paras/pahin moka sattui kun olin ottanut akun kengät irti, löin vaistomaisesti luukun kiinni. Huom sedan auto. Seurasi hyvä lajitelma itä-suomalaisia koiran nimiä, kunnes keksin tarjota konetilan liitännän kautta akkulaturilla virtaa järjestelmään. Apuvirralla luukku aukesi samantien, mutta loppupäivän oli harjanvarsi luukun välissä, ihan vain varmuuden vuoksi.

          Seuraavaksi vuorossa on sekä egr venttiili ja tuon solenoidin vaihto, vai onko muilla parempia ehdotuksia vian korjaamiseksi?
          -x-x-x-x-x-x-x-x-

          MFG RiteCo


          W211 and 944

          ex E21, ex E30, ex E39

          Comment

          • iikka
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2597
            • Oulu

            #6
            ainakaan 2000vm. 330d ei kärsi tulpata tota EGR:ää menee vikatilaan eikä kulje enää mihkään!!
            Speed costs, how fast you wanna go?

            Comment

            • RiteCo
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 97
              • Harjamäki

              #7
              Eilen tapahtui jotain - mutta mitä?

              Olin eilen hakemassa toista egr venttiiliä 30 km päässä olevasta varastostani. Kun oli paluumatkalla kotiin vaihtamaan ventiiliä kiihdytin moottoritietä, niin kuin tehon rajoitteisella voi, kaasupohjassa. Auto nykäisi kerran, sitten vauhtipyörän jouset pohjasivat ja jiihaaa taas mentiin.

              Kotona luin vikamuistit, egr herja kummitteli vielä, mutta nollaamisen ja koeajo kierrosten jälkeen sitä ei enää tullut.

              Mikähän tässä oli vialla? Pikeentynyt erg venttiili? Voisiko erg ohjaus solenoidi jumia? Oliko kylmenneellä ilmalla osuutta asiaan?

              Jos auton käyttöjärjestelmänä olisi Windows, olisi paras pitää sormet erossa, jos vain auto nyt toimii. Kuitenkin paremminkin SAP - R/3, jossa jokainen ruksi täytyy olla juuri oikein, jotta tapahtuma menee läpi.

              Jatkossa täytyy seurata vian toistumista.
              -x-x-x-x-x-x-x-x-

              MFG RiteCo


              W211 and 944

              ex E21, ex E30, ex E39

              Comment

              • RiteCo
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 97
                • Harjamäki

                #8
                Eilen tapahtui jotain - mutta mitä?

                Olin eilen hakemassa toista egr venttiiliä 30 km päässä olevasta varastostani. Paluu matkalla kiihdytin moottoritietä, niin kuin tehon rajoitteisella voi, kaasupohjassa. Auto nykäisi kerran, sitten vauhtipyörän jouset pohjasivat ja jiihaaa taas mentiin.

                Kotona luin vikamuistit, egr herja kummitteli vielä, mutta nollaamisen ja koeajo kierrosten jälkeen sitä ei enää tullut.

                Mikähän tässä oli vialla? Pikeentynyt erg venttiili? Voisiko erg ohjaus solenoidi jumia? Oliko kylmenneellä ilmalla osuutta asiaan?

                Jos auton käyttöjärjestelmänä olisi Windows, olisi paras pitää sormet erossa, jos vain auto nyt toimii. Kuitenkin paremminkin SAP - R/3, jossa jokainen ruksi täytyy olla juuri oikein, jotta tapahtuma menee läpi.

                Jatkossa täytyy seurata vian toistumista.
                -x-x-x-x-x-x-x-x-

                MFG RiteCo


                W211 and 944

                ex E21, ex E30, ex E39

                Comment

                • RiteCo
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 97
                  • Harjamäki

                  #9
                  EGR herja oli oire, ei syy

                  Mielenkiintoista, auto toimi niin kuin piti puolitoista viikkoa, jonka jälkeen vika uusiintui. Välillä auto kulkee, mutta pääsääntöisesti ei sitten millään.

                  Kun moottori on kylmä ja auto ei kulje, mutta DDE:ltä ei tule vikakoodeja. Tuosta kun moottori lämpiää, tulee vikakoodi EGR ohjausyksiköstä. Valitettavasti en saa CS 6.1.4 -ohjelmalla live-dataa ulos.

                  Niissä juhlan hetkissä kun auto toimii, ei DDE:ltä tule vikakoodeja kylmänä eikä lämpimänä.

                  Testimielessä olen irroittanut ilmamassamittarin ja ahtopaine mittarin johdot, ja niistä tulee vikakoodit niin kuin pitää.

                  Merkittävää on, että auto ei savuta missään tilanteessa. Vika ilmestyy startatessa, esim. lyhyen pysähdyksen jälkeen, ei ajon aikana. Pari kertaa vika on poistunut ajon aikana. Vaikuttaa että vika on tavalla tai toisella sähköpuolella tai aiheuttaa sinne ongelman, koska saman tunnin aikana auto saattaa toimia ja hetken päästä taas ei. Välillä on vain moottorin sammutus. Jonkin piirilevyn kylmäjuotos? Luulisi moisesta vikakoodin irtoavan.

                  Olen yrittänyt seuraavaa:
                  - EGR osalta alipainejärjestelmän pumppu vaihdettu, letkut tarkistettu. EGR venttiili puhdistettu. Kokeiltu toisella EGR ohjaussolenoidilla. Millään ei ole ollut vaikutusta vikaan.

                  - Turbossa paine nousee hitaasti, kuitenkin 1.1 bar mitattu imusarjasta. Ahtopaineanturia kokeiltu vaihtaa, mitattu ajossa jännite, arvot vastaavat ahtopainemittarin arvoja.

                  - Polttoainepuolella, suodatin on vaihdettu kesällä. Kun virrat laittaa päälle, tankin pumppu antaa naftaa suodattimen läpi ihan kivasti.

                  - AUX-flekti oli jumissa, vaihdettu uuteen, ei vaikutusta

                  Onko ideoita mistä jatkaisin tutkimista?
                  -x-x-x-x-x-x-x-x-

                  MFG RiteCo


                  W211 and 944

                  ex E21, ex E30, ex E39

                  Comment

                  • overboost
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2004
                    • 181
                    • E-Suomi

                    #10
                    Originally posted by RiteCo View Post
                    Kun moottori on kylmä ja auto ei kulje, mutta DDE:ltä ei tule vikakoodeja. Tuosta kun moottori lämpiää, tulee vikakoodi EGR ohjausyksiköstä. Valitettavasti en saa CS 6.1.4 -ohjelmalla live-dataa ulos.
                    Itse en myöskään saa livedataa(moottorista) samanlaisesta värkistä. Vaihdelaatikosta saa.
                    Mulla on egr:n vikakoodi kokoajan päällä. Tarkemmin en muista, oliko tarkemmin eroteltu vikakoodia. Egr on tukittu "kovalta"-puolelta. Vedot on kyllä ihan normaalit, joten ei vikakoodi mua haittaa. 6.5 versio on käytössä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎