Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i ostettu - muutama kysymys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 523i ostettu - muutama kysymys?

    Nonniin, tosiaan – ”Uusi” 1996 E39 523i on nyt sitten hankittu ja hyvältä tuntuu ainakin vielä. Kulutuslukematkin pysyvät työmatkalla jopa alle 8:n litran. Eli eihän tuo nyt ainakaan kulutuksellaan vie vararikkoon. Kaupungissa ja muuten kengitettäessähän tuo sitten syökin täysin oman nilkan asennon mukaan mutta kulutus tosiaan on säädeltävissä ihan miten itse haluaa. Loistavaa.

    Muutaman jutun voisin teiltä viisaammilta tähän ensi hätään kysäistä että pääsisin autoilemaan rauhassa:

    1. Mitä öljyjä kannattaa käyttää – koneessa on nyt jotkut castrollit (paikallisen bmw –mestan Immonen & Räty suositttelemana) mutta jahka saisin aikaiseksi vaihtaa autoon tuoreet öljyt niin mitäs tuumaatte Teboilin diamondista 5w-40? Onko liian tönkköä talveksi ja suositteletteko jotain longlifejä mita vissiin manuskan mukaan pitäisi käyttää? Syökö nämä muuten yleensä öljyä?

    2. Ohjekirjanen on saksankielinen enkä tuosta juuri mitään tajua – maahantuojalta ei saa enää alle vuoden 2000 mallien manuskoja joten olisiko täällä kellään tarjolla esim. PDF:nä suomenkielistä versiota – toki ostaisin paperivesionkin jos joku myy? Ebaysta kyllä löytyy englanninkielinen pruju mutta suomi ois ihQ ylläri. Onko muuten olemassa 1996 -mallille korjausopasta englanniksi esim häynesiltä kun ei satu netistä silmään?

    3. Miten mankan saa säädettyä niin että se ei huuda täysillä joka kerta kun auton käynnistää? Ja jatkokysymyksenä onko tuohon peruskasettisoittimeen mitään saumoja saada mp3 –soitinta kytkettyä tai jopa cd –vaihtajaa mp3 –tuella. Tokihan siihen voisi ostaa semmosen ruman adapterijutun ja vaihtaa normaalin mankan tilalle mutta en haluaisi pilata sievää keskikonsolia millään rumilla muoviläpsyköillä (vai saako jostain hienon sovittimen).

    4. Mistä kannattaa hankkia autoon lisäavain – jostain saksastahan noita aihoita vissiin saa mutta miten tuollaisen koodaus tapahtuu käytännössä?

    5. Autossa on kuulemma nyt sellaiset punaiset hybridijäähdytysnesteet jotka eivät suutu jos sinne laittaa vihreätä sekaan eli ovat sekoituskelpoiset kaikkien kanssa. Kannattanee kuitenkin pysytellä punaisissa vai mitä?

    6. Mitenkäs pirussa tänne btcf:n galleriaan saa uploaditeltua omia kuvia kun ei jotenkin satu silmään mitään upload pic –kohtaa – onko mulla päässä vikaa? My photos –kohdassa lukee vaan “This category does not contain any images”. Mhäh?

    Joop – tässäpä jotain näin ensihätään. Toivottavasti löytyy mielipidettä – tattiksia vaan kaikille!
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • black beauty
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 17

    #2
    En juuri osaa vastailla noihin sun kysymyksiisi mutta halusin kuitenkin tulla kehumaan, että hyvä valinta! Mulla tuli vanhalla black beautylla viiden vuoden aikana noin 200 000 km ajettua, joten uskoisin sen aika hyvin tuntevani. Öljykysymykseen vastaus mun puolelta on, että mulla oli 0W-40 käytössä ympäri vuoden. Eikä muuten sitten syö öljyä, joten jos syö, niin sitten pajalle! Mun mielestäni 523 on harvinaisen onnistunut pakkaus hinta / teho / ajo-ominaisuus -vertailussa. Aika tarkka on sitten renkaille, Goodyeareja en ainakaan voi suositella, Nokia ja Michelin toimi ainakin mulla paremmin. Ja niin paljon tykkäsin ko. autosta, että vaihto E60:seen oli vaikeaa, sopeutuminen kävi vähän hitaasti, kai siihen vanhaan oli niin ehtinyt kiintyä... Mutta paljon kilometrejä ja kovaa ajoa vaan, sihen se on tehty!
    *****************************************
    nyt: E60 525i -04 "my Black Beauty" ja sen kaverina (saksanpaimen)koirankuljetusauto E53 X5 4,4 -01
    ex E39 523i -97 (edellinen "Black Beauty")
    ex E34 535i -89 (eka ja kaikkein rakkain bemarini, vieläkin kaihoten muistelen, väri tosin Lachssilber)

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      kun teet topikin (tai editoit) niin sieltä alhaalta manage attachments...ja lopun varmaan osaatkin!
      kuvien kokojen kanssa kannattaa olla tarkkana, ei kovin suuria kuvia mahdu!

      yks hyvä paikka on www.imageshack.us
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • himonussija
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 392
        • Finland

        #4
        Originally posted by Pulukka View Post
        Nonniin, tosiaan – ”Uusi” 1996 E39 523i on nyt sitten hankittu ja hyvältä tuntuu ainakin vielä. Kulutuslukematkin pysyvät työmatkalla jopa alle 8:n litran. Eli eihän tuo nyt ainakaan kulutuksellaan vie vararikkoon. Kaupungissa ja muuten kengitettäessähän tuo sitten syökin täysin oman nilkan asennon mukaan mutta kulutus tosiaan on säädeltävissä ihan miten itse haluaa. Loistavaa.

        Muutaman jutun voisin teiltä viisaammilta tähän ensi hätään kysäistä että pääsisin autoilemaan rauhassa:

        1. Mitä öljyjä kannattaa käyttää – koneessa on nyt jotkut castrollit (paikallisen bmw –mestan Immonen & Räty suositttelemana) mutta jahka saisin aikaiseksi vaihtaa autoon tuoreet öljyt niin mitäs tuumaatte Teboilin diamondista 5w-40? Onko liian tönkköä talveksi ja suositteletteko jotain longlifejä mita vissiin manuskan mukaan pitäisi käyttää? Syökö nämä muuten yleensä öljyä?

        2. Ohjekirjanen on saksankielinen enkä tuosta juuri mitään tajua – maahantuojalta ei saa enää alle vuoden 2000 mallien manuskoja joten olisiko täällä kellään tarjolla esim. PDF:nä suomenkielistä versiota – toki ostaisin paperivesionkin jos joku myy? Ebaysta kyllä löytyy englanninkielinen pruju mutta suomi ois ihQ ylläri. Onko muuten olemassa 1996 -mallille korjausopasta englanniksi esim häynesiltä kun ei satu netistä silmään?

        3. Miten mankan saa säädettyä niin että se ei huuda täysillä joka kerta kun auton käynnistää? Ja jatkokysymyksenä onko tuohon peruskasettisoittimeen mitään saumoja saada mp3 –soitinta kytkettyä tai jopa cd –vaihtajaa mp3 –tuella. Tokihan siihen voisi ostaa semmosen ruman adapterijutun ja vaihtaa normaalin mankan tilalle mutta en haluaisi pilata sievää keskikonsolia millään rumilla muoviläpsyköillä (vai saako jostain hienon sovittimen).

        4. Mistä kannattaa hankkia autoon lisäavain – jostain saksastahan noita aihoita vissiin saa mutta miten tuollaisen koodaus tapahtuu käytännössä?

        5. Autossa on kuulemma nyt sellaiset punaiset hybridijäähdytysnesteet jotka eivät suutu jos sinne laittaa vihreätä sekaan eli ovat sekoituskelpoiset kaikkien kanssa. Kannattanee kuitenkin pysytellä punaisissa vai mitä?

        6. Mitenkäs pirussa tänne btcf:n galleriaan saa uploaditeltua omia kuvia kun ei jotenkin satu silmään mitään upload pic –kohtaa – onko mulla päässä vikaa? My photos –kohdassa lukee vaan “This category does not contain any images”. Mhäh?

        Joop – tässäpä jotain näin ensihätään. Toivottavasti löytyy mielipidettä – tattiksia vaan kaikille!
        1. Teboil Diamond pitäisi olla hyvä valinta
        2. Huuto.netissä joskus myynnissä
        3. Ei mölinää saa mitenkään kuriin, ominaisuus tuon ikäisessä orkkis soittimessa. Onko Business soitin?
        4. Merkkiliikkeestä auton runkonumerolla
        5. Vihreät on todettu toimiviksi

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7397
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Pulukka View Post
          1. Mitä öljyjä kannattaa käyttää – koneessa on nyt jotkut castrollit (paikallisen bmw –mestan Immonen & Räty suositttelemana) mutta jahka saisin aikaiseksi vaihtaa autoon tuoreet öljyt niin mitäs tuumaatte Teboilin diamondista 5w-40? Onko liian tönkköä talveksi ja suositteletteko jotain longlifejä mita vissiin manuskan mukaan pitäisi käyttää? Syökö nämä muuten yleensä öljyä?
          Täällähän on noista öljyistä pitkät threadit. Itse olen käyttänyt Castrol:in ko. autoon suosittamaa Edge Sport 0W-40 -öljyä, joka täyttää BMW:n LongLife-speksit. Sulla kuitenkin on 1996-vuosimallin autossa ilmeisesti 15tkm öljynvaihtoväli joten ei varmaan tarvitse olla LL-öljyä jos et halua...?

          Originally posted by Pulukka View Post
          2. Ohjekirjanen on saksankielinen enkä tuosta juuri mitään tajua – maahantuojalta ei saa enää alle vuoden 2000 mallien manuskoja joten olisiko täällä kellään tarjolla esim. PDF:nä suomenkielistä versiota – toki ostaisin paperivesionkin jos joku myy? Ebaysta kyllä löytyy englanninkielinen pruju mutta suomi ois ihQ ylläri.
          Joskus linkitin tänne englanninkielisiä manuaaleja PDF:nä. Suomenkielistä ei ole tullut vastaan.

          Originally posted by Pulukka View Post
          4. Mistä kannattaa hankkia autoon lisäavain – jostain saksastahan noita aihoita vissiin saa mutta miten tuollaisen koodaus tapahtuu käytännössä?
          Merkkiliikkeestä minä lähtisin kyselemään.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 933
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Pulukka View Post
            2. Ohjekirjanen on saksankielinen enkä tuosta juuri mitään tajua – maahantuojalta ei saa enää alle vuoden 2000 mallien manuskoja joten olisiko täällä kellään tarjolla esim. PDF:nä suomenkielistä versiota – toki ostaisin paperivesionkin jos joku myy? Ebaysta kyllä löytyy englanninkielinen pruju mutta suomi ois ihQ ylläri. Onko muuten olemassa 1996 -mallille korjausopasta englanniksi esim häynesiltä kun ei satu netistä silmään?
            www.alfamer.fi - sieltä löytyy ainakin Haynesin manuaali ko. autoon. Itselläni on myös se. Opus on tosin vähän ylimalkainen, joten voit hankkia myös/tai Bentleyn manuaalin.

            Haynes:


            Tuo voisi olla kattavampi:



            btw. Tietääkö kukaan saako M54-koneiselle E39:lle vastaavaa kuin jälkimäinen? Bentley?
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • zaci
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 459
              • Kuopio

              #7
              2. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H4151 , itsellä on kyseinen opus ja hyvin on pärjännyt. Manuskan saa varaosatiskiltä hintaan 26,50 englanniksi, että ei tarvi ebayhin turvautua jos ei välttämättä halua.

              3. Kokeilepa laittaa balanssi esim. yhden pykälän vasemmalle ja faderi yksi pykälä eteen, niin ainakin itsellä pysyi myös volume siinä mihin sen jätti. Mikä on mankan malli ? RiteCo nimimerkillä kirjoitteleva henkilö ainakin on tehnyt itse johdon kasettisoittimen ja mp3-soittimen väliin, hän luultavasti voi niitä tehdä tilaustyönäkin. Osien hinnaksi jää alle 10 euroa, alkuperäinen kasettisoitin ei tosin tällöin toimi, mutta varmasti halvin vaihtoehto.

              4. Lisäavaimen saa varaosatiskiltä noin 30 euroon ilman kaukolukkoa ja koodauksella.

              Last edited by zaci; 28-08-2007, 15:42.
              BMW F20 120xDa 2016 140kW

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7397
                • Oulu

                #8
                Originally posted by zaci View Post
                Manuskan saa varaosatiskiltä hintaan 26,50 englanniksi, että ei tarvi ebayhin turvautua jos ei välttämättä halua.
                Tän sivun lopussa on PDF:nä E39:n manuaaleja englanniksi:
                E38.org is the source for sharing knowledge and information about enjoying, caring for, maintaining, repairing and owning the BMW 5-series and 7-series automobiles.


                Samalta sivulta löytyy muutenkin tietoa ja ohjetta melko moneen asiaan.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Tuo mankka on paskana. Tuo fader balance kikka voi auttaa, tai sitten ei. Itse ostin uuden Business CD:n soittimeksi samanlaiseen kiesiin. Siihen saa sitten ipodinkin pultattua (vaihtajan liityntään).

                  Vihreät nesteet on tosiaan pop.

                  Castrol öljynä on "oil of choice" .

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Susi
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 473
                    • Kuopio, Suomi

                    #10
                    Minä käytin entisessä E36 323:ssa (sama moottori kuin E39 523:ssa) Mobilin 5W-40 öljyjä ja oikein hyvin toimivat. Vaikka autolla oli ajettu yli 200tkm, niin hydrauliset venttiilivälyksentasaajat eivät naputtaneet ja huoltovälillä moottori ei kuluttanut yhtään öljyä.
                    Eli ainakin omien kokemuksien perusteella voin suositella 5W-40 öljyjä.
                    Last edited by Susi; 30-08-2007, 08:54. Reason: typot

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Kannattaa hommata mp3 soittimeen liitettävä fm lähetin n.15?. Helpoin tapa liittää mp3 soitin. Öljyksi käy diamond ihan hyvin.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎