Näin, eli kaksoismassavauhtis - joka noista 90% on mennyt "tyhjäksi" eli jouset kuoleentunu.
Jostain kun keksis turhan M5 vauhtiksen josta saisi piirustukset, olis mahdollisuus moisia tehdä jäykkinä kilpa-vauhtiksina. Jos sattuu jollain eteen niin privaa tulemaan. (Saisipa itsellekin sellaisen sitten )
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Kuoleentuneet jouset tarkoittaa sitä että pyörä alkaa pohjaamaan. Tapahtuu kun kuormitus tulee liian kovaksi, eli käytännössä kun vaihdetta vaihtaessa kytkin joutuu tasaamaan kierrokset laatikon ja koneen välillä tai matalilla kierroksilla. Kun vauhtipyörä lyö pohjaan kohdistuu kytkimeen huomattavasti suurempi vääntömomentti kuin normaalisti ja sitten se helposti alkaa luistaa.
Kaksoismassavauhtiksessahan tosiaan jouset pehmentää nykäyksiä voimansiirrossa, eli niinkun toiset sitä sanoo - vakuutus voimansiirron kannalta niille jotka ei osaa käyttää kytkintä. (No, on sillä toisissa koneissa myös värinöitä vaimentavia tehtäviä, mutta..)
Kaikki lähelle 100tkm tai yli ajetut M3, M5, 535, 540, manuaalikiisselit, ym. tämmöset vähänkään räväkämmällä / vääntörikkaammalla koneella varustetut mitä olen kuullut, on kaikissa vauhtis ollut ihan tyhjä.
Keskimäärin taitaa sen 50-70tkm kestää ja sitten sileä?
Kun jouset on kuoleentunu, pääsee vauhtipyörä sellasen 3-5astetta elämään "tyhjää" siinä moottorin ja kytkimen välillä, ja siitä seurauksena on vaimeeta loksahtelua/kolahtelua kun vaihteita vaihtaa, moottorijarrutuksen jälkeen painaa kaasua, ym. tällasissa "edes-takas" tilanteissa voimansiirrossa, tulee vähän mieleen kulahtanut kardaanin nivel tai välys perässä.
Varsinaisesti haittaa siitä nyt ei ole suoranaisesti, muuta kuin tuo pieni kolahtelu ja sitten koneen sammuttaessa kuuluva "rolahdus" koneen alta kun vauhtis hakkaa edes takas muutaman kerran.
Eli ei se sieltä ihan noin vaan irti lähde tai tien päälle jätä.
Tuon takia juuri omaankin M5 haen sitä jäykkää vauhtista seuraavaksi, uusikaan vauhtis ei 540:ssä kauaa kestänyt normaalikäyttöä jos yhtään rivakammin kiihdyttelee - löysäksi menee hetkessä taas uudestaan.
M5:ssa muutenkin kun on kardaanissa ja perässä normaalia enemmän välyksiä jotta lämpölaajetessaan ei hirtä paikat kiinni autobahnilla, kertaantuu se vähän ikävästi kun vauhtiksessa jouset kuoleentunu, ärsyttävä vaimea loksahtelu kuuluu kun parkkiksella esim. kytkimellä kääntelee. :(
Sama homma kaverien 60-90tkm ajetuissa E46 M3:issa, kaverin E39 M5:ssa, E39 kiisselissä, jne.
Noniin, ja tarkempi selitys asiasta. Se pieni kilinä tosiaan tyhjäkäynnillä johtuu siitä että siellä ei jouset enää pidä pakettia kireällä, mutta tuo pohjaaminen johtuu siitä kun ne jouset ovat yksinkertaisesti niin löysät että vauhtipyörä lyö pohjaan. Eli jouset kasassa stopparia vasten. Efekti on sama kuin tempaistessa joku jäykkä kytkin kerrasta ylös, kone pyörii kovempaa kuin vastapuoli ja se pitää hetkessä tasata. Pyörivien massojen hidastus vaatii tietyn voiman joka on tietysti suurempi mitä nopeammin se yritetään tehdä. Vauhtipyörän tapauksessa se aika on todella pieni ja ilman jousien vaimentavaa vaikutusta tulee aikamoinen piikki kytkimeen kohdistuvaan voimaan. Olen ehkä huonoin selittämään ilmiötä mutta miettimällä asiaa se selviää. Noissa vanhemmissa dieseleissä tämä on helpoiten huomattavissa kun alakierroksilla on niin paljon vääntöä että saa vauhtiksen pohjaamaan ja kivan kilinän aikaiseksi. Kytkimetkään ei sen jälkeen enää kestä kun tuo vääntöpiikki saa sen aina luistamaan.
Comment