Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m5 -00 kytkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonde___
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 94

    e39 m5 -00 kytkin

    onko kyseisessä autossa kaksoismassa kytkin..?? :think:think
    kiitos etukäteen..
  • zanta
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 2908
    • Oulu

    #2
    Kaksoismassa vauhtipyörä löytyy.
    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

    eksälista:
    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Näin, eli kaksoismassavauhtis - joka noista 90% on mennyt "tyhjäksi" eli jouset kuoleentunu.

      Jostain kun keksis turhan M5 vauhtiksen josta saisi piirustukset, olis mahdollisuus moisia tehdä jäykkinä kilpa-vauhtiksina. Jos sattuu jollain eteen niin privaa tulemaan. (Saisipa itsellekin sellaisen sitten )
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • Amd-man
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 211
        • Pertteli

        #4
        Mites tuo kuoleentuminen tuntuu ajossa?
        Auto tykkää kun sille annetaan kenkää

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Amd-man View Post
          Mites tuo kuoleentuminen tuntuu ajossa?
          Mahtaisikohan luistaa?
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Kuoleentuneet jouset tarkoittaa sitä että pyörä alkaa pohjaamaan. Tapahtuu kun kuormitus tulee liian kovaksi, eli käytännössä kun vaihdetta vaihtaessa kytkin joutuu tasaamaan kierrokset laatikon ja koneen välillä tai matalilla kierroksilla. Kun vauhtipyörä lyö pohjaan kohdistuu kytkimeen huomattavasti suurempi vääntömomentti kuin normaalisti ja sitten se helposti alkaa luistaa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Kun vauhtipyörä lyö pohjaan kohdistuu kytkimeen huomattavasti suurempi vääntömomentti kuin normaalisti ja sitten se helposti alkaa luistaa.

              Comment

              • _Dexi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 769
                • Vihti

                #8
                Kaksoismassavauhtiksessahan tosiaan jouset pehmentää nykäyksiä voimansiirrossa, eli niinkun toiset sitä sanoo - vakuutus voimansiirron kannalta niille jotka ei osaa käyttää kytkintä. (No, on sillä toisissa koneissa myös värinöitä vaimentavia tehtäviä, mutta..)

                Kaikki lähelle 100tkm tai yli ajetut M3, M5, 535, 540, manuaalikiisselit, ym. tämmöset vähänkään räväkämmällä / vääntörikkaammalla koneella varustetut mitä olen kuullut, on kaikissa vauhtis ollut ihan tyhjä.

                Keskimäärin taitaa sen 50-70tkm kestää ja sitten sileä?


                Kun jouset on kuoleentunu, pääsee vauhtipyörä sellasen 3-5astetta elämään "tyhjää" siinä moottorin ja kytkimen välillä, ja siitä seurauksena on vaimeeta loksahtelua/kolahtelua kun vaihteita vaihtaa, moottorijarrutuksen jälkeen painaa kaasua, ym. tällasissa "edes-takas" tilanteissa voimansiirrossa, tulee vähän mieleen kulahtanut kardaanin nivel tai välys perässä.

                Varsinaisesti haittaa siitä nyt ei ole suoranaisesti, muuta kuin tuo pieni kolahtelu ja sitten koneen sammuttaessa kuuluva "rolahdus" koneen alta kun vauhtis hakkaa edes takas muutaman kerran.

                Eli ei se sieltä ihan noin vaan irti lähde tai tien päälle jätä.


                Tuon takia juuri omaankin M5 haen sitä jäykkää vauhtista seuraavaksi, uusikaan vauhtis ei 540:ssä kauaa kestänyt normaalikäyttöä jos yhtään rivakammin kiihdyttelee - löysäksi menee hetkessä taas uudestaan.

                M5:ssa muutenkin kun on kardaanissa ja perässä normaalia enemmän välyksiä jotta lämpölaajetessaan ei hirtä paikat kiinni autobahnilla, kertaantuu se vähän ikävästi kun vauhtiksessa jouset kuoleentunu, ärsyttävä vaimea loksahtelu kuuluu kun parkkiksella esim. kytkimellä kääntelee. :(

                Sama homma kaverien 60-90tkm ajetuissa E46 M3:issa, kaverin E39 M5:ssa, E39 kiisselissä, jne.
                **********
                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                (ex. E60 530Da '04)
                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                (ex. E39 540i '98)
                *

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Valkman View Post
                  Noniin, ja tarkempi selitys asiasta. Se pieni kilinä tosiaan tyhjäkäynnillä johtuu siitä että siellä ei jouset enää pidä pakettia kireällä, mutta tuo pohjaaminen johtuu siitä kun ne jouset ovat yksinkertaisesti niin löysät että vauhtipyörä lyö pohjaan. Eli jouset kasassa stopparia vasten. Efekti on sama kuin tempaistessa joku jäykkä kytkin kerrasta ylös, kone pyörii kovempaa kuin vastapuoli ja se pitää hetkessä tasata. Pyörivien massojen hidastus vaatii tietyn voiman joka on tietysti suurempi mitä nopeammin se yritetään tehdä. Vauhtipyörän tapauksessa se aika on todella pieni ja ilman jousien vaimentavaa vaikutusta tulee aikamoinen piikki kytkimeen kohdistuvaan voimaan. Olen ehkä huonoin selittämään ilmiötä mutta miettimällä asiaa se selviää. Noissa vanhemmissa dieseleissä tämä on helpoiten huomattavissa kun alakierroksilla on niin paljon vääntöä että saa vauhtiksen pohjaamaan ja kivan kilinän aikaiseksi. Kytkimetkään ei sen jälkeen enää kestä kun tuo vääntöpiikki saa sen aina luistamaan.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • m5 lemans
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 190
                    • espoo

                    #10
                    Mitäköhän maksaa vauhtipyörän vaihtaminen...? Nimim. klonks-klonks

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #11
                      Originally posted by m5 lemans View Post
                      Mitäköhän maksaa vauhtipyörän vaihtaminen...? Nimim. klonks-klonks
                      Mitä pajalta kyselin niin ilmeisesti muutamien tuntien työ eli tuntitaksasta kertyy muutama satanen, vauhtishan maksaa ainakin femmaan noin 800e.
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎