Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520iA touring 2002 tyhjäkäynti kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KimiBMW
    Newbiemmer
    • Sep 2007
    • 16

    E39 520iA touring 2002 tyhjäkäynti kylmänä

    Haeskelin foorumilta vastaavanlaista vikaa kuin itselläni ilmenee, mutta tällaista ei löytynyt.

    Vika on siis seuraavanlainen: Kun auton starttaa kylmänä, niin tyhjäkäynti on aluksi noin minuutin OK, sen jälkeen alkaa vapina jolloin tuntuu kuin kaikki pannut ei olisi pelissä tai ajoitukset ainakin aivan pielessä. Jos tässä vaiheessa ei anna kaasua niin vapina vaan pahenee ja lopulta syttyy keltainen moottorin häiriövalo (päästöarvot ylittyneet), ja moottori vaikuttaa tukehtuvan ja joskus sammuukin.

    Kävin luetuttamassa vikakoodit ja siellä oli ilmoitus vanos säätimen vajaatoiminnasta, jolloin korjaamo (huom. BMW merkkikorjaamo) suositteli VANOS säätimen vaihtoa. VANOS vaihdettiin (n.1000e remontti!), ja oireet ovat edelleen aivan samat. Vikakoodistakin löytyy edelleen aivan sama vikailmoitus. Testerillä ajettaessa VANOS testi menee läpi hienosti ilman mitään ongelmaa, mutta että testin voi tehdä on öljyn oltava vähintään 80 asteista, jolloin auto toimiikin hyvin. Merkkikorjaamolla ei enää osata tehdä mitään, seuraava askel olisi kuulemma moottorin purkaminen atomeiksi ja sitä kautta vian hakeminen, joka ei omaan korvaani kuulosta kovinkaan edulliselta toimenpiteeltä...

    Auto pelaa lämpimänä kuin enkeli, ja jos kylmänäkin lähtee heti ajelemaan, niin vikaa ei oikeastaan huomaa ollenkaan.

    Onko kellään ollut vastaavaa oireilua, tai löytyykö muuten lääkettä tähän ongelmaan?
    Last edited by KimiBMW; 05-12-2007, 07:05.
  • KimiBMW
    Newbiemmer
    • Sep 2007
    • 16

    #2
    Uusi diagnoosi

    Koetan taas nostaa tätä esiin koska oireet ovat edelleen samat.

    Käytin autoa toisella merkkikorjaamolla, jossa sanottiin vian johtuvan jostain tiivisteen fuskaamisesta moottorin ollessa kylmä joka aiheuttaa sen että moottorin säätöjärjestelmä menee sekaisin ja aiheuttaa siksi sytytyskatkoksia, josta olikin nyt vikakoodi (sytytys katkoksia 1. sylinterissä). Tiiviste pinta taas tiivistyy kun moottori lämpenee, ja siksi ei oireilisi lämpimänä. He kertoivat myös että VANOS säädin on vaihdettu aivan turhaan aiemmin toisen korjaamon toimesta, joka on varmasti aivan totta. Olen huomannut että koneesta häviää myös jäähdytysnestettä, voisiko tällä olla yhteyttä tähän asiaan?
    Voisiko kukaan arvailla mikä tässä oikein on vialla, korjaamoiden mukaan vika on niin pieni ettei sille kannata tehdä mitään mutta itseä rupeaa ottamaan päähän kun auto ei pysy kylmänä käynnissä...

    Comment

    • PjS
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 75
      • PORVOO

      #3
      Saman tyylistä oireilua myös täällä. Eli kyseessä myöskin 520iA -02, tosin ei touring.
      Auto ollut perheessä vasta pari päivää, mutta eilen teki vastaavan "ravistelun" kylmänä
      ja sytytti edellämainitun moottorivalon. Uudelleen käynnistettyäni, toimi mainiosti ja valokin sammui.

      Täytynee viedä siis liikkeeseen laitatettavaksi, mutta joko olet saanut vastauksen mistä viassa todella on kyse? Olisi mukavampi lähteä esittämään asiaa kun on hieman hajua mistä vikaa haetaan. Jäähdytysnestettä ei tunnu sentään hukaavan.
      Voiko happianturin viallisuus aiheuttaa tällaisia oireita?
      Ja vaikkakin on pieni vika, niin varmasti rupeaa ottamaan ajan kanssa päähän...

      Comment

      • KimiBMW
        Newbiemmer
        • Sep 2007
        • 16

        #4
        En ole saanut tähän mistään apua, enkä tosin vieläkään tiedä mistä vika johtuu. Itsekin mielelläni kuulen jos tähän jotain lisätietoa saa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Nyt olisi kyllä keijolla niin vahva tunne että.. ks oireet ovat niin tuttuja m52tu moottorissa jossa tuo vanoksen tiiviste ongelma pääsee valloilleen...

          eli moottorin ollessa kylmä täytyy moottorin ohjauksen vääntää pakopuolen nokkaa aikaisemmalle jotta katalysaattorit lämpiäisivät nopeammin.. kun vanos ei liikukaan niinkuin pitäisi niin se saa sitten sen aikaan että nokka menee heti laidasta laitaan ja saa moottorin melkein sammumaan ja tekemään kaikkea muuta mukavaa.. on nähty kun auto sammuu vian takia kun tyhjäkäynti heittelee niin paljon sekä erinäköisiä muita turhia vikakoodeja.. sekä moottorin vikavalon syttyminen ei sekää ole mitään ihmeellistä..

          ottakaapas pakopuolen vanoksen solenoidista piuha irti auton ollessa kylmä ja katsokaa häviääkö ongelma

          tuolla on lisää kirjoittelua aiheesta ja sinne on hyvä jatkaa


          kahteen autoon tiivisteet on vaihdettu ja ongelmat hävinneet.. jahka uudet tiivisteet saapuvat pitäisi vaihtaa taas pariin muuhun autoon

          - Tero
          Last edited by fraatti; 03-03-2008, 14:22.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • PjS
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 75
            • PORVOO

            #6
            Nyt vaihdettu sähköhydrauliset venttiilinnostajat, ja vika ilmenee edelleen lievänä.
            Itselleni tuo merkitsee vain sanaröyhkiötä, mutta viisaammat ymmärtänevät mistä on kyse.

            Seuraavaksi täytyy ilmeisesti esittää tuota Vanoksen tiivistettä.
            Tuntuivat vain olevan merkkiliikkeessä varmoja mistä vika johtui, niin en osannut
            alkaa Vanoksen tiivisteestä heidän kanssaan keskustelemaan.
            Onneksi ei mene omasta pussista tämä leikki...

            Comment

            • KimiBMW
              Newbiemmer
              • Sep 2007
              • 16

              #7
              Kun tuolta vanos keskustelusta lukee noita oireita, niin itselläni ei ainakaan oireile samalla tavalla. Myöskään vanoksen solenoidin johdon irroittamisella ei ollut mitään vaikutusta tuohon "ravistukseen". Itselläni on myös vaihdettu tuo koko vanos säädin jossa uudet tiivisteet tulevat mukana, mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta oireeseen.

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #8
                Täältä löytyy aivan samat ravisteluoireet kylmänä, koneena tosin m54b25.
                Sen verran olen saanut selville että vika on minun autossani 3:s sylinterissä joka ei jostain syystä kylmänä polta bensaa heti oikein.

                Sylinterien sähköinen vertailu paljastaa tämän ja lisäksi ilmaantuu vikakoodi "240 Burning Fail, cylinder 3, misfire carb1" toisella lukuohjelmalla "240 Misfire Detected:Cylinder 3".Kokeilin vaihtaa 2 ja 3 pyttyjen tulpat keskenään mutta tällä ei ollut vaikutusta, seuraavaksi sitten puolat mutta täytyy taas odotella että kone jäähtyy koska tekee tuon vain kylmänä..Sähköinen vertailu on lämpöisenä myös ok, mikään sylinteri ei erotu "porukasta", lisäksi lambda-arvot pysyvät aisoissa.


                Ellei tuo puolan vaihto muuta mitään, on vuotava suutin kaiketi sitten seuraava vaihtoehto?Mainittakoon että Injector Cleaneria on kokeiltu, ei vaikutusta..

                Vuosimalleissa 2002 on ollut viallisia puolia (valmistaja Bremi) jotka huoltotiedotteiden mukaan täytyisi vaihtaa kaikki.Omassani on Boschin valmistamat eikä tuo vuosimallikaan täsmää.Yleensähän viallinen puola oireilee kuumana eikä kylmänä?Poikkeuksiakin varmaan kuitenkin on.Vian selvittelyä jatketaan..:think

                Edit:Autodatan mukaan noiden viallisien Bremi-puolien päivämääräkoodi on 42/02, malleissa 11/02 alkaen.
                Last edited by creative 22; 01-05-2008, 17:02.
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • KimiBMW
                  Newbiemmer
                  • Sep 2007
                  • 16

                  #9
                  Minulla on vaihdettu puolakin tämän takia jo kolme kertaa 1. sylinteriin jossa systyskatkoksia esiintyy, sillä ei ole ollut mitään vaikutusta oireeseen. Voisikohan vika olla tosiaan suuttimessa? Ilmavuoto voisi olla myös yksi vaihtoehto.

                  Comment

                  • Sergei520i
                    Newbiemmer
                    • Apr 2008
                    • 6

                    #10
                    Omassa E39 -99 520i tuntui kans kylmänä alussa ravistelua ja kone sammui jos ei antanut kaasua. Ravistelu loppui kun kone vähän lämpesi. Vaihdoin tulpat Boscheihin ja samalla huomasin että tulpanhatut ovat aivan haperoa. (Yhdestä lähti alareunasta pala irti!) Uudet on vielä tilauksessa, nyt kun otin ilmamassa mittarin johdon irti, ei käyntihäiriötä tule kylmänäkään.

                    Varmaan häiriöt loppuu kun saa uudet tulpanhatut paikalleen. Jospa se auttais tehojen puutteeseenkin. Uusi polttoainesuodatin ois tarkoitus laittaa kans paikalleen. Onnistuukohan tuo itse vaihtaa, vai vienkö pajalle suosiolla?

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      #11
                      Originally posted by Sergei520i View Post
                      Omassa E39 -99 520i tuntui kans kylmänä alussa ravistelua ja kone sammui jos ei antanut kaasua. Ravistelu loppui kun kone vähän lämpesi. Vaihdoin tulpat Boscheihin ja samalla huomasin että tulpanhatut ovat aivan haperoa. (Yhdestä lähti alareunasta pala irti!) Uudet on vielä tilauksessa, nyt kun otin ilmamassa mittarin johdon irti, ei käyntihäiriötä tule kylmänäkään.

                      Varmaan häiriöt loppuu kun saa uudet tulpanhatut paikalleen. Jospa se auttais tehojen puutteeseenkin. Uusi polttoainesuodatin ois tarkoitus laittaa kans paikalleen. Onnistuukohan tuo itse vaihtaa, vai vienkö pajalle suosiolla?
                      Mikä Boschin tulppa käy M54 koneeseen?Ohjekirja suosittaa vain Ngk Bkr6Equp.Tulpanhatut/puolat oli minulla ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna ehyet.

                      Dme:n adaptio-arvojen nollaamisen jälkeen vika taas lieveni mutta on edelleenkin olemassa/havaittavissa..
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by creative 22 View Post
                        Mikä Boschin tulppa käy M54 koneeseen?Ohjekirja suosittaa vain Ngk Bkr6Equp.
                        ETK:ssa lukee NGK:n lisäksi Bosch FGR7DQP. Tuollaiset laitoin äskettäin itselleni ja tuntuu toimivan.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • KimiBMW
                          Newbiemmer
                          • Sep 2007
                          • 16

                          #13
                          Originally posted by Sergei520i View Post
                          Omassa E39 -99 520i tuntui kans kylmänä alussa ravistelua ja kone sammui jos ei antanut kaasua. Ravistelu loppui kun kone vähän lämpesi. Vaihdoin tulpat Boscheihin ja samalla huomasin että tulpanhatut ovat aivan haperoa. (Yhdestä lähti alareunasta pala irti!) Uudet on vielä tilauksessa, nyt kun otin ilmamassa mittarin johdon irti, ei käyntihäiriötä tule kylmänäkään.

                          Varmaan häiriöt loppuu kun saa uudet tulpanhatut paikalleen. Jospa se auttais tehojen puutteeseenkin. Uusi polttoainesuodatin ois tarkoitus laittaa kans paikalleen. Onnistuukohan tuo itse vaihtaa, vai vienkö pajalle suosiolla?

                          Mistähän löytyy tuo ilmamassa mittarin johto jota voi kokeilla irroittaa?

                          Comment

                          • Sergei520i
                            Newbiemmer
                            • Apr 2008
                            • 6

                            #14
                            Kuskin puolella, ilmanputsarin jälkeen, ennen sitä paksua kumiputkea, liitin siinä päällä, nyppäät vaan pois, virrat sammutettuna.

                            Comment

                            • KimiBMW
                              Newbiemmer
                              • Sep 2007
                              • 16

                              #15
                              Originally posted by Sergei520i View Post
                              Kuskin puolella, ilmanputsarin jälkeen, ennen sitä paksua kumiputkea, liitin siinä päällä, nyppäät vaan pois, virrat sammutettuna.

                              Kiitoksia neuvoista, mutta varmistelisin vielä että onko kyseinen komponentti kuvassa oleva osa 1 "HOT-FILM AIR MASS METER" ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎