memebuy23buy

E39 alatukivarsi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VeskuD
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 3

    E39 alatukivarsi

    Morjens

    Mitenkäs tuon alatukivarren saa irti. Vasaralla koitin naputtaa, mutta ei vaan putoa. Onko kokemusta irrottamisesta ?
  • jpeltoma
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 600
    • pirkanmaa

    #2
    1. Lämpöä
    2. Ruosteenirroitusainetta
    3. Poravasaralla...
    Last edited by jpeltoma; 04-09-2007, 20:19.
    __________________________________________________ ________________________
    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

    Comment

    • VeskuD
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 3

      #3
      Originally posted by jpeltoma View Post
      1. Lämpöä
      2. Ruosteenirroitusainetta
      3. Poravasaralla...
      No, ite olen ottanut lämpöä aika lailla.
      CRC:tä on kokeiltu.
      Poravasaraa ei ole.
      Jos sit ostan irroitustyökalun huomenna.

      Comment

      • Vehkis
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1441
        • Turku

        #4
        Originally posted by VeskuD View Post
        Morjens
        . Vasaralla koitin naputtaa, mutta ei vaan putoa ?
        Älä naputa vaan siinä voi joutua käyttämään voimaa..
        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
        ex E39 535iA -97
        sekä x määrä riisikippoja


        Kesäautona toimii vw kupla -65

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by VeskuD View Post
          Jos sit ostan irroitustyökalun huomenna.
          Ulosvetäjällä tuo lähtee, mutta nopeampi irrotustyökalu on kuitenkin tämän näköinen: http://www.biltema.fi/osteri/osteri....38&ryhmaid=158
          Tavallisella vasaralla saat naputtaa aika pitkään... Ja tokihan puhutaan nyt siitä kartioliitoksesta eikä jostain muusta?
          E39 528iA

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Ulosvetäjä on paras, vaikka tuo tila on aika napakka...

            Alumiinivalua en lähtisi ihan heti leipomaan lekalla, vaikka yleensä sillä lähtee todella hyvin nuo kartioliitokset irti. Ja nimenomaan sitä kartion ympärillä olevaa valua lyödään, eikä itse tukivartta.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Alumiinivalua en lähtisi ihan heti leipomaan lekalla, vaikka yleensä sillä lähtee todella hyvin nuo kartioliitokset irti. Ja nimenomaan sitä kartion ympärillä olevaa valua lyödään, eikä itse tukivartta.
              Tukivarren akselia (jossa mutteri jengan alussa) minä ainakin olen lyönyt, alumiinin sisällähän on teräsholkki jossa tuo kartioliitos on, joten alumiinin hakkaaminen ei paljon auttaisi (ja olisi toki huono idea muutenkin). Tuo holkki voi myös lähteä irti eikä kartio irtoa, noin voi käydä jos vasaralla naputtelee ilman teräviä iskuja. Holkin saa kyllä helposti takaisin paikalleen.
              E39 528iA

              Comment

              • Polarman
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 83
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by VeskuD View Post
                Morjens

                Mitenkäs tuon alatukivarren saa irti. Vasaralla koitin naputtaa, mutta ei vaan putoa. Onko kokemusta irrottamisesta ?
                Itse vaihdoin reilu viikko sitten ja sitä VOIMAA joutuu käyttään! Itselläni oli sellainen ns. haarukan mallinen "ulosvetäjä" jonka sain siihen alapallonivelen kumin väliin.Sitten vaati vaan lekaa.Se moottorin puoleinen pää lähtee ihan helposti.

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tukivarren akselia (jossa mutteri jengan alussa) minä ainakin olen lyönyt, alumiinin sisällähän on teräsholkki jossa tuo kartioliitos on, joten alumiinin hakkaaminen ei paljon auttaisi (ja olisi toki huono idea muutenkin). Tuo holkki voi myös lähteä irti eikä kartio irtoa, noin voi käydä jos vasaralla naputtelee ilman teräviä iskuja. Holkin saa kyllä helposti takaisin paikalleen.
                  Niin kysehän oli siis rautavaluisesta kappaleesta, jossa tuo kartioliitos on, jota voi leipoa sitten lekalla. Eli kun kartioliitoksen "kylkeen" lyö, niin takuulla lähtee tukivarsi kuin tukivarsi irti. Toki lähtee myös tukivarteenkin lyömällä, mutta usein tuntuu, kuin löisi jotain joustavaa alustaa vasten. Samoin jos pakotat lyömällä tukivartta kartioon nähden hiukankaan vinoon, niin lähes turhaa työtä siinä saa tehdä.

                  Alumiinivalua en löisi ja ulosvetäjä on viksuin.

                  Onko sisällä oleva teräsholkki myös alumiinin "kartiossa", eli pakotetaanko sekin paikoilleen? Lähinnä nyt ihmetyttää tuo lämpölaajenemisen erot noissa kahdessa aineessa ja miten väljistyttävästi se vaikuttaa kovemmilla lämpötiloilla.

                  Comment

                  • NokiLeka
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2341
                    • Eurajoki

                    #10
                    Kyllä sitä aika saatanan isolla lekalla saa lyödä jos on kunnolla jämähtänyt. Me laitettiin pienempi leka päin tuota rautavalulenkkiä ja kajautettiin isommalla perään, samaan aikaan yksi väänsi raudalla tukivartta alaspäin. Parin lyönnin jälkeen putosi pois. Kannattaa muuten jättää ne moottorinpuolella olevat pultit kiinni ja aloittaa tuosta alapallosta, allekirjoittanut aloitti toisella puolella juuri päin vastoin ja lopulta oli pakko irroittaa koko napa ja ottaa alapallo irti penkissä ulosvetäjällä.
                    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                    Comment

                    • jms-btcf
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 696
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Polarman View Post
                      Itse vaihdoin reilu viikko sitten ja sitä VOIMAA joutuu käyttään! Itselläni oli sellainen ns. haarukan mallinen "ulosvetäjä" jonka sain siihen alapallonivelen kumin väliin.Sitten vaati vaan lekaa.Se moottorin puoleinen pää lähtee ihan helposti.
                      Samanlaisella työkalulla on tullut vaihtoon menevät tukivarret irroitettua ja yllättävän helposti ne lähtee. Jos tarvii sama tukivarsi saada vielä uudestaan paikoilleen niin ehkä joku toinen keino on hyvä tai sitten ottaa pallonivelen suojakumin pois tieltä turvaan niin ei mene riekaleiksi...
                      e61 535d

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Valkman View Post
                        Onko sisällä oleva teräsholkki myös alumiinin "kartiossa", eli pakotetaanko sekin paikoilleen?
                        Ei se ainakaan mikään selvä kartio ole, silmämääräisesti arvioituna näyttäisi olevan sama ulkohalkaisija koko matkalla. Samantapainen alumiini-/teräsliitoshan on takana pallonivelessä (narinahelassa) eikä noissa erilaiset lämpölaajenemiset taida aiheuttaa ongelmia.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • nippetee
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 45
                          • Pori

                          #13
                          lämpö!!

                          Itse vaihtelin tossa kuukaus takas kaikki tangot e39 koppaseen ja hiki hatussa ensin kiskoin vasaralla suoraan pallonivelen pultin päähän pitkällä jatkovarrella ja vasaralla varmaan puol tuntii... no kun voima loppu oli pakko ottaa järki käyttöön ja löysin sikarisytyttimen joka toimii ihan butaanilla ja siinä on kaks keraamista poltin pesää jotka antaa liekin päähän tollasen 1500 astetta. täytin sytkärin ihan täyteen ja päästin koko säiliön tohon pallonivelen kartion kylkeen niin kerta laakilla lähti sen jälkeen!! eikä tollasella sytkärillä nyt kovin kummosia lämpöjä vielä edes saa aikasex... Eli suosittelen käyttämään siis järkeä ja ottaa voiman käyttöön sitten wasta kun järki loppuu, urheilu on sitten taas tietysti eri asia = )
                          biltemakin myy tollasia oikeen hyviä polttimia tähän tarkoitukseen...



                          honkkari motonet linjalta saattaa löytyä halvemmallakin vielä. Maksaahan toi salilipun hinnan mut siellä ei riko autoo, muuhun en ota kantaa = )
                          BMW E61 530xD -07

                          Comment

                          • VeskuD
                            Newbiemmer
                            • Nov 2006
                            • 3

                            #14
                            Kiitoksia loistavista neuvoista.
                            Mulla kävi kuitenkin niin, että kun lämmintin valua ja löin pultin päähän,
                            niin alatukivarsi lähti irti holkki mukanaan. No sitten sain holkin irti bilteman
                            työkalulla. Piti vaan pultista sahata sentti pois, että sai sen mahtumaan
                            leukojen väliin. Holkki meni takaisin valun sisään helposti ja uuden alatukivarren
                            asennuksessa ei ollut ongelmia. Ja vielä jäi katsastuksen kanssa pelivaraa
                            yksi päivä.

                            Comment

                            • Wasabi
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 89
                              • Helsinki

                              #15
                              Alatukivarsi jumppa täälläkin suoritettuna.
                              Kaikenlaista "takomista" tuli itsekin ensin kokeiltua. Lopulta homma onnistui siten, että tähtäsin sopivan mittaisella rautatangolla pultin päähän ja iskin tankoa lekalla lokasuojan puolelta. Auton alla kaveri väänti samalla tukivartta alas. Lämpöä annettiin ensin kuumailmapuhaltimella reilusti.

                              Holkki lähti matkaan ja kartioliitos olikin sitten kuin tauti kiinni. Ulosvetimellä ei hievahtanutkaan. Vedimme kylmästi pultin poikki rälläkällä pallonivelen alta. Sitten holkki penkkiin kiinni ja lekalla pultin päähän. Irtosi ihan hyvin. Lämpöä ja irrotusainetta oli tehosteena. Itse holkkia emme puristaneet penkkiin, vaan se oli pujotettu sopivan kokoisen rautaputken sisään, jotta puristaminen ei kohdistu alumiiniholkkiin.

                              Hommahan on sinänsä helppo ja aika nopea, kunhan nuo irrottamiset onnistuvat.

                              Comment

                              Working...
                              X