Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 523I E39 venttiilivarren kumien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma69
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 26

    BMW 523I E39 venttiilivarren kumien vaihto

    Hei!

    Mulla on BMW 523 i vm 1996, eli 2,5 litranen bensakone joka kuluttaa öljyä. Yksi mahdollisuus on että venttiilivarren kumit vuotaa. Onko ne helppo tarkistaa, ja jos on niin miten ja mitä osia joutuu silloin vaihtamaan (jos vika ei olekkaan kumeissa). Entä jos kumit menee vaihtoon onko iso toimenpide.

    Mistä muusta voisi öljyn kulutus johtua, vie noin 4-5 litraa / öljynvaihtoväli 15 000 -20 000 km.
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by kooma69 View Post
    Mistä muusta voisi öljyn kulutus johtua, vie noin 4-5 litraa / öljynvaihtoväli 15 000 -20 000 km.
    Vaihda 10tkm välein öljyt, niin ei pitäisi syödä häiritsevästi. Tuntuu vaan nykyöljyjenkin ominaisuudet kummasti huononevan tuossa n. 10tkm jälkeen.

    Jos venttiilivarren kumit ovat lopussa niin auto yleensä tuprauttaa sinistä savua käynnistyksen yhteydessä. Pyydä vaikka kaveria käynnistämään auto ja katseli pakoputken tienoille. Kyseessä on sen verran työläs homma, että turhan päiten ei kannata ryhtyä.
    Last edited by SledgeHammer82; 12-09-2007, 17:20.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Vaihda 10tkm välein öljyt, niin ei pitäisi syödä häiritsevästi. Tuntuu vaan nykyöljyjenkin ominaisuudet kummasti huononevan tuossa n. 10tkm jälkeen.
      Ei tartte koneen ollessa kunnossa tuohon lisätä öljyä normi vaihtovälillä. Testattu ainakin Helix Ultra 5W-40 ja Teboil Diamod 5W-40 (BMW LL98).
      Ei ole tullut luettua että joku ois venttiilivarren kumit tuohon vaihdattanut...
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Mitkäs öljyt sulla muuten pyörii siellä tällä hetkellä??
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • turomu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 310
          • Kuusamo

          #5
          Nostellaanpa ylös aihetta, kun tuntuu öljyä kuluvan ja savua käynnistyksen yhteydessä tuprauttavan...

          minkälainen työmaa vaihtaa venttiilivarren kumit ja onnistuuko kohtuudella kantta irroittamatta?

          Paljonko korjaamoilla menee yleensä aikaa?

          Auto on kyllä juhannuksen tienoilla liikkeestä vaihdettu, mutta ei taida öljynkulutus mennä takuun piikkiin? Liike on kaiken hyvän lisäksi Järvenpäässä asti...

          Auto siis 523i -97, 270tkm ajettu
          X3 30d M-sport
          exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

          Comment

          • jajoju
            Newbiemmer
            • Nov 2007
            • 3

            #6
            Virhevastuu

            Jokin vikahan sulla motissa on. Öljyä ei ehjässä koneessa kulu juuri lainkaan, oli öljy halpaa tai kallista huippumerkkiä. Ei haittaa vaikka olet auton juhannulsena ostanut, koska tämä vikahan on sellainen joka on ollut todennäköisesti autossa myös silloin. Eihän siitä ole puolta vuottakaan. Ole liikkeeseen yhteydessä, ennen kuin alat itse tekeen remottia.

            Originally posted by turomu View Post
            Nostellaanpa ylös aihetta, kun tuntuu öljyä kuluvan ja savua käynnistyksen yhteydessä tuprauttavan...

            minkälainen työmaa vaihtaa venttiilivarren kumit ja onnistuuko kohtuudella kantta irroittamatta?

            Paljonko korjaamoilla menee yleensä aikaa?

            Auto on kyllä juhannuksen tienoilla liikkeestä vaihdettu, mutta ei taida öljynkulutus mennä takuun piikkiin? Liike on kaiken hyvän lisäksi Järvenpäässä asti...

            Auto siis 523i -97, 270tkm ajettu

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              Aika usein öljynkulutus johtuu viallisesta "separaattorista"
              Mulla söi 528 -97 noin litran tuhannella. Ajettu silloin pyöreät 300tkm.
              Separaattorin vaihdon jälkeen ei tarvinnut huoltojen välillä lisätä.
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by TFV View Post
                Aika usein öljynkulutus johtuu viallisesta "separaattorista"
                Mulla söi 528 -97 noin litran tuhannella. Ajettu silloin pyöreät 300tkm.
                Separaattorin vaihdon jälkeen ei tarvinnut huoltojen välillä lisätä.
                Eikös tuon viallisen/jäätyneen separaattorin huomaa ihan pöllytyksenä?

                En tiedä tuosta m52 moottorista, mutta kyllä yleensä nuo kumit pystyy vaihtaan ihan kantta irroittamatta. Paineilmaa vaan sylinteriin. Ja kaippa tuohon hommaan käytetään ihan kengännauhaakin, jossain navetan vintillä mutta itse en laittaisi.

                Yleensä vaan nuo vuotavat kumit ei ole syy, vaan seuraus mahdollisesti pakopuolen ohjureiden väljyydestä.

                Comment

                • turomu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 310
                  • Kuusamo

                  #9
                  liittyykö tämä separaattori huohotinjärjestelmään? Nimittäin nokka-akselin asentotunnistimen vaihdon yhteydessä meni huohotinletku halki, on vielä jeesusteipillä kasassa...
                  X3 30d M-sport
                  exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Liittyy, se huohotinletku menee separaattoriin. Jos separaattori on tukossa, rikki tai siitä lähtevä öljyn paluulinja (öljytikun juureen) on tukossa, auto syö öljyä. Tuntuu jotkut syövän öljyä silloinkin, kun on huohotinletkussa vuoto ennen separaattoria.

                    edit: ja en rupeis vaihtaa venavarren kumeja, aika epätodennäköistä et niissä vikaa. Ennemmin jopa öljyreiät männästä karstoittunu umpeen eikä öljyrengas siten toimi kunnolla. Yhdestä M52 löytyi yhdeksi puuksi karstoittuneet rengaspaketit. Ajettu joskus jollain kuraöljyllä.
                    Last edited by Cell; 04-11-2009, 21:44.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • turomu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 310
                      • Kuusamo

                      #11
                      saako noita huohottimen osia muualta kuin merkkiliikkeestä?
                      Lähin olis 200km päässä. Paikallisessa varaosaliikkeessä ei ainakaan ollut...

                      linkin osa nro1
                      Last edited by turomu; 06-11-2009, 10:43.
                      X3 30d M-sport
                      exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        #12
                        Originally posted by turomu View Post
                        saako noita huohottimen osia muualta kuin merkkiliikkeestä?
                        Lähin olis 200km päässä. Paikallisessa varaosaliikkeessä ei ainakaan ollut...

                        linkin osa nro1
                        Tuskin saa mistään harakiriliikkeestä.Mutta kyllähän ne nyt Oulustakin matkahuollon kautta äkkiä sinne tulee,kun bussejakin kulkee useampi päivässä.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by turomu View Post
                          Nostellaanpa ylös aihetta, kun tuntuu öljyä kuluvan ja savua käynnistyksen yhteydessä tuprauttavan...

                          minkälainen työmaa vaihtaa venttiilivarren kumit ja onnistuuko kohtuudella kantta irroittamatta?

                          Paljonko korjaamoilla menee yleensä aikaa?

                          Auto on kyllä juhannuksen tienoilla liikkeestä vaihdettu, mutta ei taida öljynkulutus mennä takuun piikkiin? Liike on kaiken hyvän lisäksi Järvenpäässä asti...

                          Auto siis 523i -97, 270tkm ajettu
                          Olisi kuitenkin varmasti ensimmäinen e39 kun öljynkulutus poistuisi juurikumiremontilla. Pieni esim.venttiilikopan alipainevuoto ja separaattori lopettaa toimintansa ja öljyä alkaa kulumaan.

                          Comment

                          • 174000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2008
                            • 1176
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Olisi kuitenkin varmasti ensimmäinen e39 kun öljynkulutus poistuisi juurikumiremontilla. Pieni esim.venttiilikopan alipainevuoto ja separaattori lopettaa toimintansa ja öljyä alkaa kulumaan.
                            Miten imuvuoto on havaittavissa/korjattavissa? Ja jos vaihtaa vaan separaattorin niin rikkoo tuo vuoto jatkuessaan myös uuden separaattorin ja öljynkulutus jatkuu?:think
                            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                            '02 VW Golf 1.4i
                            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                            Comment

                            • owanshar
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2003
                              • 57
                              • Seinäjoki

                              #15
                              mitä tuo separaattori maksaa ja onko vaikea vaihtaa?
                              www.tomijuhani.com - "Media joka ei sammaloidu"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎