Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etupää ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    E39 etupää ongelmaa

    Joo, nyt alkoi oma ymmärrys loppumaan niin kysytään muilta (viisaammilta ).
    Autona 6-syl e39 Normaali alustalla.

    Elikkäs tarinaa voisi lähteä kertomaan niin, että autossa oli apumiehen iskunvaimennin täysin loppu ja kuskinpuolelta hajoamassa.
    Aina kun ajoit monttuun kuului edestä semmoinen rasittava tsih tsih monta kertaa, aivan kuin turbon suhaus. Tietysti teinien rispektit tuolla heruu mut mut

    Enivei, huomasin myös että auto kenottaa hiukan apumiehen puolelle, ts. nii-aa vähän.
    Ajattelin että kuitenkin johtunee siitä iskarista josta ei ole enää mihinkään.
    Vaihdoin iskarit uusiin ja samalla uusin koiranluut jotta ikävät napinat jää pois.
    Tarkistin myös alapallojen kunnot sekä yläpäiden kunnot, ei huomattavaa väljyyttä, lisäsin myös vaskua hieman yläpäihin pidentämään ikää.

    Harmikseni kuitenkin huomasin vaihdon jälkeen että samperin tsih tsih ääni kuuluu vieläkin, tosin hiljempaa ja muutenkin vähemmän, mutta kuuluu kuitenkin.
    Tänään sitten tarkastelin autoa tuossa pihamaalla ja huomasin että vieläkin ihan pikkasen kenottaisi apumiehen puolelle, mutta kuitenkin vähemmän kuin ennen.

    Jouset oli vaihdettu varmaan noin vuosi-vähän toista takaperin sillä niissä oli vielä tarrat paikallaan.
    Myöskin auto täristää hiukan 90km/h vauhdissa mutta yli satasen ei taasen pahemmin täristele.

    Kysynkin siis että mitä ihmettä? Mistä ääni tulee ja mikä piru tuon kenotuksen tekee?
    Sähköposti.
    IG: janzki_
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #2
    No tuo tsih tsih ääni on helppo. Itse kuvailisin sitä myös sanoin tsirph... tsirph... ;D.

    Johtuu jarrukilven taakse loukkuun jääneistä pikkukivistä. Ratkaisuna on tyhjentää se loukku ja ehkä tukkia siellä olevat pienet reiät, joista kivet pääsee ajan saatossa sisään. Siis edessä kumpikin puoli.

    Tuosta kenottamisesta en osaa sanoa mitään. Kuulostaa omituiselta.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • scheisse
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2007
      • 2798
      • Kauhajoki

      #3
      Tarkistappas moottorin kumityynyt... ..siis jos ei oo se kivi jarrukilven välissä...
      - f30 330e M-Sport , -16
      - e36 3.2 M3 cabrio individual

      Comment

      • _Dexi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 769
        • Vihti

        #4
        Jos kaikki puslat (reaktiotangot, alatukivarret, jne.) ja pallot oli ehjät että itse akselisto on oikeessa asennossa ja ehjä ettei oo joku tukivarsi vääntynyt pienessä pusussa tms. vinoksi, niin ei kai sinne jää vaihtoehdoksi kuin että toinen jousi on jotenkin päin hittoja paikallaan tai eripituinen Olis kyllä eka kerta kun moisesta kuulen.

        Eihän sihinä tule iskarin haitarikumeista?

        Muistui mieleen eräästä Nissanista kun oli niin kireät haitarikumit iskareissa, että ilma ei päässyt sieltä virtaamaan noin vaan vaan töyssyssä oli "ilmajouset" alla kun suhisteli sieltä "palkeista" ilmat ulos ja sisään
        **********
        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
        (ex. E60 530Da '04)
        (ex. E39 M5 Facelift '99)
        (ex. E39 540i '98)
        *

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Originally posted by teropa View Post
          No tuo tsih tsih ääni on helppo. Itse kuvailisin sitä myös sanoin tsirph... tsirph... ;D.

          Johtuu jarrukilven taakse loukkuun jääneistä pikkukivistä. Ratkaisuna on tyhjentää se loukku ja ehkä tukkia siellä olevat pienet reiät, joista kivet pääsee ajan saatossa sisään. Siis edessä kumpikin puoli.

          Tuosta kenottamisesta en osaa sanoa mitään. Kuulostaa omituiselta.

          Tero
          Tarkistin kyllä iskareita vaihtaessa ettei siellä kiviä olisi välissä, onko siellä sitten joku oikein "spesiaalirako" mihin ne pääsee menemään?

          Originally posted by playboy View Post
          Tarkistappas moottorin kumityynyt... ..siis jos ei oo se kivi jarrukilven välissä...
          Täytynee vilkaista nuo moottorin kumityynyt, mutta eikös se kuitenkin olisi jatkanut sihinäänsä entiseen tapaan jos ne olisi loppu? Sillä tuossa iskarien vaihdossa se tosiaan vaimentui :think

          Originally posted by _Dexi View Post
          Jos kaikki puslat (reaktiotangot, alatukivarret, jne.) ja pallot oli ehjät että itse akselisto on oikeessa asennossa ja ehjä ettei oo joku tukivarsi vääntynyt pienessä pusussa tms. vinoksi, niin ei kai sinne jää vaihtoehdoksi kuin että toinen jousi on jotenkin päin hittoja paikallaan tai eripituinen Olis kyllä eka kerta kun moisesta kuulen.

          Eihän sihinä tule iskarin haitarikumeista?

          Muistui mieleen eräästä Nissanista kun oli niin kireät haitarikumit iskareissa, että ilma ei päässyt sieltä virtaamaan noin vaan vaan töyssyssä oli "ilmajouset" alla kun suhisteli sieltä "palkeista" ilmat ulos ja sisään
          Yksi on kyllä mitä epäilen, tuo kallistuksenvakaaja..Tuntui että se pääsi jotenkin hirmuisen helposti liikkumaan siinä välissään kun vaihdoin koiranluut. Kuuluukos sen miten herkästi ylös alas liikkua?
          Akselisto muuten on kyllä mielestäni oikeassa asennossa, ja palloissa en huomannut väljyyksiä.
          Jouset molemmin puolin samoilla kohdilla ohjeiden mukaan (en ihan ekaa kertaa autoon iskareita vaihtamassa ollut )
          Enkä jaksaisi uskoa tuohon pusuunkaan, sillä autoa ei kyllä ole maalattu mistään, mutta kanttariin on voitu tietysti vetää mikä olisi ripustuksille hallaa tehnyt, mutta tuokin alkaa tuntua jo "extremeltä"
          Ah muuten, enpäs muistanut sellaista seikkaa sanoa, että tahtoo syödä apparin rengasta, syö tasaisen nopeasti kuvion pois. Tai ainakin söi vanhalla iskarilla joka pääsis heilumaan ihan miten sattuu
          Iskari putkihan siis tippui sinne patruunan sisään kun purkasin systeemit irti

          En usko että tulisi haitarikumeista, ei ne niin tiukat ollu.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Onko alatukivarsien hammastetut sisäpäät kiristetty molemmin puolin yhtä aikaa auton seistessä tasaisella alustalla omalla painollaan?

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Onko alatukivarsien hammastetut sisäpäät kiristetty molemmin puolin yhtä aikaa auton seistessä tasaisella alustalla omalla painollaan?
              Ei..Voisiko tuossa olla vika?
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Janzki View Post
                Harmikseni kuitenkin huomasin vaihdon jälkeen että samperin tsih tsih ääni kuuluu vieläkin, tosin hiljempaa ja muutenkin vähemmän, mutta kuuluu kuitenkin.
                Eikö tämä sihahdus kaasuiskareista ole normaalia? En ole omastani kuulostellut mutta ainakin muijan Mondeolla kun ajaa vaikka hidastetöyssyjen yli ikkuna auki niin aina tämä "tsih-tsih" kuuluu jouston mukaan. No ei kuulu kyllä jos on ikkuna kiinni...
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7395
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Eikö tämä sihahdus kaasuiskareista ole normaalia?
                  Ainakin mun auto sihahtelee jos ikkunat auki ajaa. Ja kuulostaa tuota kuuluvan monesta muustakin ikkunat auki ajaen.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Eikö tämä sihahdus kaasuiskareista ole normaalia? En ole omastani kuulostellut mutta ainakin muijan Mondeolla kun ajaa vaikka hidastetöyssyjen yli ikkuna auki niin aina tämä "tsih-tsih" kuuluu jouston mukaan. No ei kuulu kyllä jos on ikkuna kiinni...
                    En kyllä muissa autoissa ole kaasuista noin kovana suhahduksia tulevan. Tosiaan sisälle sitä et kuule mutta ikkunat auki ajaessa äänen kyllä kuulee.
                    Vanhoilla iskareilla sihinä kuului myös ikkunat kiinni ollessa.

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Ainakin mun auto sihahtelee jos ikkunat auki ajaa. Ja kuulostaa tuota kuuluvan monesta muustakin ikkunat auki ajaen.
                    Hitto sentää, onko tää ominaisuus
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • E39-530A
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 929
                      • Espoo

                      #11
                      Saa poistaa!

                      Edit: Tuli väärään ketjuun Saa poistaa...
                      Last edited by E39-530A; 14-09-2007, 20:10. Reason: Väärä topicci
                      E92 335iA -08

                      ---
                      ex E34 540iA -93
                      ex E90 325iA -05
                      ex E39 530iA -00
                      ex Toyota Avensis
                      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                      Comment

                      • petteri
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 48
                        • Kokkola

                        #12
                        Originally posted by teropa View Post
                        No tuo tsih tsih ääni on helppo. Itse kuvailisin sitä myös sanoin tsirph... tsirph... ;D.

                        Johtuu jarrukilven taakse loukkuun jääneistä pikkukivistä. Ratkaisuna on tyhjentää se loukku ja ehkä tukkia siellä olevat pienet reiät, joista kivet pääsee ajan saatossa sisään. Siis edessä kumpikin puoli.

                        Tuosta kenottamisesta en osaa sanoa mitään. Kuulostaa omituiselta.

                        Tero
                        Samaa tsirph tsirph ääntä kuuluu itseltkäkin kuskin puolelta, ja kovene vähän oikealla käännettäessä, toivotaan että on kivet jääneet loukkuun. Pitää huomenna tarkistaa
                        Autoton

                        Comment

                        • petteri
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 48
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by petteri View Post
                          Samaa tsirph tsirph ääntä kuuluu itseltkäkin kuskin puolelta, ja kovene vähän oikealla käännettäessä, toivotaan että on kivet jääneet loukkuun. Pitää huomenna tarkistaa
                          Itse itselleni vastaten Vaikuttaa siltä että laakeri on menossa.
                          Otettiin levykin irti ja sama ääni kuului, ja toinen puoli pyöri paljon paremmin.
                          Autoton

                          Comment

                          • petteri
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2007
                            • 48
                            • Kokkola

                            #14
                            Originally posted by petteri View Post
                            Itse itselleni vastaten Vaikuttaa siltä että laakeri on menossa.
                            Otettiin levykin irti ja sama ääni kuului, ja toinen puoli pyöri paljon paremmin.
                            Laakeri oli mennyt, nyt on uusi vaihdettu ja äänet loppui.
                            Autoton

                            Comment

                            • Delphin
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 231
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by petteri View Post
                              Laakeri oli mennyt, nyt on uusi vaihdettu ja äänet loppui.
                              Oliko tuossa vanhassa laakerissa väljää?
                              Vanhoja katiskoja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎