memebuy23buy

hehkujen mittaus E39 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1372
    • Oulainen

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    "Pappa-foorumin" puolella suositeltiin hehkutulpaksi NGK DP32 (Y-507J), joka läpenee hieman vakiota nopeammin ja kuumemmaksi sekä pitäisi olla erittäin kestävä.
    Oli muuten kohtuu hintaisia paikallisessa varaosa liikkeessä, 84€/6kpl, berusta olis joutunut köyhtyyn 90€/6kpl.

    Hieman meinas tulla ongelmia hehkujen vaihdossa kun kahdesta irtos pelkkä kierreosa ja hehkulanka jäi kiinni, sattui olemaan tallissa vetovasara johon kiinnitin lukko pihdit nii lähti pitkän kopistelun päätteeksi irti.
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

    Comment

    • MacBaren
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 96
      • JNS

      #17
      Noniin omastakin varmaan menny hehku. Täällä -29 pakkasta, eikä käynnisty kirveelläkään..
      Miten ton hehkun siis ois tarkotus edes pelata, jos oikeen tosta clavurionin linkistä älysin niin -20c pitäs jälihehku ja ennen starttia hehkuttaa joku 10s? vai mitä hä?
      Ja mitenkäs ko tossa ei näy edes sitä normaalia hehkun merkkiä eikä luekkaan mitään et hehkuttas?
      sit kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle niin jonkun parin sekunnin jälkeen se ei edes enää pyörähdä käynnistysasentoon. Mistä kannattas vikaa etsiä? Kun auton saa käyntiin niin toimii kyllä kaikki normaalisti, vaikka oliskin pari tuntia väliä seisonutkin..

      edit: No nyt annoin olla ton ja pyörittelin webastoa, menin starttaa niin ilmesty teksti Vorglühen, ilmeisesti hehkutus? kesti jonku 12s mitä laskin. Sit starttasin nii kuulu vaan nak, nak eikä mitään muuta. Akku? mut radio toimii ja puhallin samoten kaikki muut sähkölaitteet. eikä toi akkukaan ole kuin alle puolivuotta vanha. Vai voiko akku mennä pimeeks noin nopee? entäs laturi tai hiilet?
      Last edited by MacBaren; 18-02-2010, 13:16.
      F11 520d
      E39 530da

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        #18
        e39 530d vm.8/99
        Huonon tai olemattoman kylmäkäynnistyvyyden vuoksi mittasin hehkujen ohmit "boxin" releestä (liitin x2283) Kaikki olivat välillä 2.10-2.20, onko nuo sitten kaikki kunnossa vai rikki, tiedä häntä.
        Mutta mistä pitää hehkulle menevä jännite mitata? Samasta liittimestä, vai onko liittimen(x2283) ja hehkujen välillä vielä jokin laite jonka välistä jännite tulee mitata?

        EDIT: Eikun oliko se näin että tässä vanhassa 184hp louskussa menee johdot suoraan releeltä hehkuille ja välissä ei ole mitään, ja uudemmissa löytyy ohjainlaite imusarjan alta, eli suomeksi jännitteen voi mitata liitimestä x2283.
        WSD:ssä on hehkujen sähkökaavio, kaaviossa on kaksi sulaketta 30A ja 100A missä nämä sulakkeet sijaitsee, jos käy näin että jännitteet on hukassa niin voisin tarkistaa ne ennen kuin tilaan aikaa vikakoodienlukuun.
        Last edited by Masatus; 27-11-2010, 22:52.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #19
          Originally posted by Masatus View Post
          e39 530d -99
          Huonon tai olemattoman kylmäkäynnistyvyyden vuoksi mittasin hehkujen ohmit "boxin" releestä (liitin x2283) Kaikki olivat välillä 2.10-2.20, onko nuo sitten kaikki kunnossa vai rikki, tiedä häntä.
          Mutta mistä pitää hehkulle menevä jännite mitata? Samasta liittimestä, vai onko liittimen(x2283) ja hehkujen välillä vielä jokin laite jonka välistä jännite tulee mitata?
          Jos jompikumpi 30A/80A sulakkeista on rikki niin tulisiko silloin mittaristoon teksti preheatin, sillä kysyn että pitääkö nuo varalta tarkistaa ja mistä ne löytyy(minulla siis tulee preheating teksti)?

          Siis täällä sulakkeet mistä höpötän WSD. Kirjoita alanurkan hakuun glow plug ja sitten +merkistä kuva auki.
          Hehkujen vastuksen pitäisi olla 0.5-2.0 välillä joten siihen nähden ne on rikki mutta uskomattoman tasaiselta nuo vaikuttaa siihen nähden että yleensä kun ne on rikki niin vastus on reilusti enemmän tai ei ollenkaan. Oletko varmasti mitannut oikein?
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            #20
            Originally posted by Rahu View Post
            Oletko varmasti mitannut oikein?
            No siitä en ole yhtään varma mutta löysin liitimestä numerot 1,2,3,7,8ja 9 jotka on hehkuille meneviä johtoja.
            Mittaus: autosta virrat pois päältä, mittari "ohmi-asennossa" mittarin musta johto iskarintolppaan ja punainen aina liittimessä olevaan johdon persuuksiin.
            Ja kaikissa mittaustulos välillä 2.10-2.20, tarkemmin en niitä kirjannut ylös koska tulokset olivat noinkin tasaisia.

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2016
              • Kangasala

              #21
              Originally posted by Masatus View Post
              No siitä en ole yhtään varma mutta löysin liitimestä numerot 1,2,3,7,8ja 9 jotka on hehkuille meneviä johtoja.
              Mittaus: autosta virrat pois päältä, mittari "ohmi-asennossa" mittarin musta johto iskarintolppaan ja punainen aina liittimessä olevaan johdon persuuksiin.
              Ja kaikissa mittaustulos välillä 2.10-2.20, tarkemmin en niitä kirjannut ylös koska tulokset olivat noinkin tasaisia.
              Olikos tästä koodit luettu? Hehkujen resistanssit vaikuttas ainakin minusta Oookoolta, tulokseen kun vaikuttaa jopa mittarin mitta-aluekin...
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #22
                Originally posted by schwarze View Post
                Olikos tästä koodit luettu? Hehkujen resistanssit vaikuttas ainakin minusta Oookoolta, tulokseen kun vaikuttaa jopa mittarin mitta-aluekin...
                No tässä on nyt sellaanen juttu että vikakoodeja ei autosta saa irti, joten joutuu etenemään hieman manuaalisesti. En usko kuitenkaan että huonolla käynnistyvyydellä yli -10 pakkasella ja sillä että koodeja ei saa ulos olisi jotain tekemistä toistensa kanssa, koska vikakoodit on ollu hukassa pari kuukautta ja käynnistys ongelmat alkoi vasta tällä viikolla kun pakkanen kipusi yli 10 asteen.
                Jos ei huomisella hehkujen jännitemittauksella mitään apuja tule, niin täytyy alkaa etsimään innokasta foorumilaista jonka kanssa alkaa käymään moduuleita läpi että mikä blokkaa koodien luvun.

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2016
                  • Kangasala

                  #23
                  Originally posted by Masatus View Post
                  No tässä on nyt sellaanen juttu että vikakoodeja ei autosta saa irti, joten joutuu etenemään hieman manuaalisesti. En usko kuitenkaan että huonolla käynnistyvyydellä yli -10 pakkasella ja sillä että koodeja ei saa ulos olisi jotain tekemistä toistensa kanssa, koska vikakoodit on ollu hukassa pari kuukautta ja käynnistys ongelmat alkoi vasta tällä viikolla kun pakkanen kipusi yli 10 asteen.
                  Jos ei huomisella hehkujen jännitemittauksella mitään apuja tule, niin täytyy alkaa etsimään innokasta foorumilaista jonka kanssa alkaa käymään moduuleita läpi että mikä blokkaa koodien luvun.
                  Ok, tämäpä onkin mielenkiintoinen. Tuo lienee luettu -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=184347&page=8
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • Masatus
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 867
                    • Haukipudas

                    #24
                    Originally posted by schwarze View Post
                    Ok, tämäpä onkin mielenkiintoinen. Tuo lienee luettu -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=184347&page=8
                    On se nyt luettu, no pitää huomenna mittailla noita hehkuja kylmänä ja kuumana, jos ei auta niin pitää alkaa keksimään että miten löytää vikakoodit autosta, voihan se vika olla muullakin kuin hehkuissa. Jotenki epäilen että vika olisi polttoainepuolella, tai nokan/kammen anturissa koska mitään muuta vikaa ei ole kuin huono kylmä käynnistyvyys. Mutta sekin taas sekoittaa pakkaa että sitten kun auto käynnistyy niin tekee sen heti kaikilla pytyillä tasaisesti eikä rynkytä vajailla kuten yleensä hehkutusongelmissa.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2016
                      • Kangasala

                      #25
                      Originally posted by Masatus View Post
                      pitää alkaa keksimään että miten löytää vikakoodit autosta.
                      Sinulla lienee INPA ja sen käyttö handelissa? Aiemmin luvut ovat onnistuneet?
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • Masatus
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 867
                        • Haukipudas

                        #26
                        Originally posted by schwarze View Post
                        Sinulla lienee INPA ja sen käyttö handelissa? Aiemmin luvut ovat onnistuneet?
                        Juu autosta on kesällä luettu koodit onnistuneesi kun webasto huoltoa tein. Itsellä ei ole INPAa, vaan koodeja yritti yksi foorumin guruistakin lukea (Clavurion) mutta ei onnistunut.

                        Vakio toimenpiteet 530d:een pakkaskäynnistämiseksi aamulla tehty:

                        Ohmit kylmänä 2.17-2.18 kaikissa, Jännite preheatingissa vajaa 12V kaikissa, ja jälkihehkutuksessa n.1,6V, yksi pitkä starttaus ja ei käyntiin.
                        Webastoa 30min> nesteet salavalikossa 24 astetta, ja auto iloisesti käyntiin.
                        15km ajolenkki ja moottori kuumaksi. Heti sammutuksen jälkeen ohmit 1.18-1.4, odotellaan 5min ja ohmit oli kaikissa vakiintunu 1.22:een.

                        Harmillisia tuloksia, olisi ohmeissa edes suuria eroja tai jännite kokonaan hukassa, mutta kun ei.

                        Comment

                        • CeeKoo
                          Bimmer Rookie
                          • May 2010
                          • 49
                          • Kiikka

                          #27
                          Originally posted by Masatus View Post
                          Juu autosta on kesällä luettu koodit onnistuneesi kun webasto huoltoa tein. Itsellä ei ole INPAa, vaan koodeja yritti yksi foorumin guruistakin lukea (Clavurion) mutta ei onnistunut.

                          Vakio toimenpiteet 530d:een pakkaskäynnistämiseksi aamulla tehty:

                          Ohmit kylmänä 2.17-2.18 kaikissa, Jännite preheatingissa vajaa 12V kaikissa, ja jälkihehkutuksessa n.1,6V, yksi pitkä starttaus ja ei käyntiin.
                          Webastoa 30min> nesteet salavalikossa 24 astetta, ja auto iloisesti käyntiin.
                          15km ajolenkki ja moottori kuumaksi. Heti sammutuksen jälkeen ohmit 1.18-1.4, odotellaan 5min ja ohmit oli kaikissa vakiintunu 1.22:een.

                          Harmillisia tuloksia, olisi ohmeissa edes suuria eroja tai jännite kokonaan hukassa, mutta kun ei.
                          Mittasin omasta noita hehkuja kun testeri antoi niistä vikakoodeja. Yksi antoi 0,7ohm, toinen 1,2ohm ja muut ei mitään. Piipperillä kun kokeili niin näistä neljästä viimeisestä ei edes mittari piipannut.

                          Otin kaikki pois ja testasin akusta suoraan, Hehku joka antoi 0.7ohm toimi hyvin nopeasti. 1,2ohm antanut hehkutulppa lämpesi mutta pää ei koskaan tullut punaiseksi, kaikki muut oli pimenänä. Eli ihan sokeasti ei kannata tohon vastusmittaukseenkaan luottaa.

                          Viimeksi tällä viikolla kokeiltua, -12 astetta, vuorokauden kylmässä ja ilman lämmitystä. Virrat päälle, preheating teksti tuli näyttöön ja valot aavistuksen himmenivät jonka jälkeen äänimerkki. Pyöritti aavistuksen huonosti koska akku oli hieman vajaa mutta lähti heti käymään nätisti.

                          Toisaalta vielä -10 asteen pakkasessa tuollaisen moottorin pitäisi mielestäni lähteä ilman hehkujakin käyntiin joten itse lähtisin hakemaan vikaa muualta.

                          Comment

                          • humala
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 739
                            • Kemi

                            #28
                            Originally posted by Masatus View Post
                            Juu autosta on kesällä luettu koodit onnistuneesi kun webasto huoltoa tein. Itsellä ei ole INPAa, vaan koodeja yritti yksi foorumin guruistakin lukea (Clavurion) mutta ei onnistunut.

                            Vakio toimenpiteet 530d:een pakkaskäynnistämiseksi aamulla tehty:

                            Ohmit kylmänä 2.17-2.18 kaikissa, Jännite preheatingissa vajaa 12V kaikissa, ja jälkihehkutuksessa n.1,6V, yksi pitkä starttaus ja ei käyntiin.
                            Webastoa 30min> nesteet salavalikossa 24 astetta, ja auto iloisesti käyntiin.
                            15km ajolenkki ja moottori kuumaksi. Heti sammutuksen jälkeen ohmit 1.18-1.4, odotellaan 5min ja ohmit oli kaikissa vakiintunu 1.22:een.

                            Harmillisia tuloksia, olisi ohmeissa edes suuria eroja tai jännite kokonaan hukassa, mutta kun ei.
                            Hehkut kunnossa mutta hehkujen ohjaus releessä vika?

                            edit: tai siis sori sanoithan sie että releeltä jännitettä lähtee.
                            E70 X5 3.0d -07
                            E39 530da touring -99
                            ex: E36 325i sedan -93

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #29
                              Nythä anto mielenkiintosia lukemia. Mittasin omastani hehkut, ja kaikki näytti 0.2 ohmia... :think
                              Mutta siinä 17 asteen pakkasessa kun laittaa käyntiin, niin ei käy todellakaan kaikilla, ja 25:sta ei lähde edes käyntiin.
                              11,8 näytti jännite konehuoneessa, virrat päällä tipahti johonkin 11,5 ja hehkun pistokkeessa oli 10,5. Mun mielestä pitäis jopa tippua alemmas, jos hehkuis ois kunnossa? :think

                              Pistin nyt hehkut tilaukseen ja samalla calixin letkulämppärin.

                              Tulis ylihuomenna, toivottavasti vaan sais jossain tallissa vaihdettua sitte nuo. Ajattelin kyllä kokeilla sitten hehkut kun (jos? ) ne saa sieltä kannesta irti, ihan akusta suoraan, toimiiko ne. Sais kyllä sitte palauttaa noi uudet jossei tarvi. Tai sitte pitää myydä täällä?

                              Se pisti hymyilyttää, kun purkasin raitisilmasuodattimen yms pois edestä, niin tietysti se etummainen ruuvi meni poikki joka sähkörasian kannessa on, ja se vesireikä mikä on siinä kotelossa joka menee lokarin sisään, niin lokarin sisäosa on täys jäätä, liekö siis tukkeissa?
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8975
                                • Kellokoski

                                #30
                                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                                Nythä anto mielenkiintosia lukemia. Mittasin omastani hehkut, ja kaikki näytti 0.2 ohmia... :think
                                Mutta siinä 17 asteen pakkasessa kun laittaa käyntiin, niin ei käy todellakaan kaikilla, ja 25:sta ei lähde edes käyntiin.
                                11,8 näytti jännite konehuoneessa, virrat päällä tipahti johonkin 11,5 ja hehkun pistokkeessa oli 10,5. Mun mielestä pitäis jopa tippua alemmas, jos hehkuis ois kunnossa? :think

                                Pistin nyt hehkut tilaukseen ja samalla calixin letkulämppärin.
                                Entäs se hehkujen ohjainyksikkö? Melkein uusisin sen samalla :think
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X