Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jäähdytysnesteongelma!?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 jäähdytysnesteongelma!?!

    Autossani 1996 523i on nyt jotain lämpöongelmaa ja nähdäkseni tuosta on jäähdytysnesteet vähissä. Autossa on punaista nestettä joka on edellisen 0mistajan mukaan jotain hybridinestettä joka on sekoituskekelpoista niin vihreän kuin punaisenkin nesteen kanssa. Mitäs ihme juttua tuo on?

    Mitä tuohon nyt kandee laittaa kun netistä tulee vaan vastaan ettei värejä saa sekoittaa ja että noita punaisiakin nesteitä on kahta eri sorttia? Nixejä - mitä laitan?
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • juu-das
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 756
    • Kuopio

    #2
    täälläkin kaivattas tietoo samaan asiaan!

    mitä näissä alunperin pitäs olla, hajos nimittäin just tuosta omasta vessasta vesijäähdytteinen laturi, mutta periaatteessahan vääränlainen neste ei voi tahän syypää olla.

    Comment

    • waudeville
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 2089
      • Nokia

      #3
      Originally posted by juu-das View Post
      täälläkin kaivattas tietoo samaan asiaan!

      mitä näissä alunperin pitäs olla, hajos nimittäin just tuosta omasta vessasta vesijäähdytteinen laturi, mutta periaatteessahan vääränlainen neste ei voi tahän syypää olla.
      punaiseen vain punaista !!!!
      e34 540ia -94 Batmobile
      candy-king

      ex: e32 735i -89
      e34 525i -89

      Comment

      • Will_E39
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 920
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Pulukka View Post
        Autossani 1996 523i on nyt jotain lämpöongelmaa ja nähdäkseni tuosta on jäähdytysnesteet vähissä. Autossa on punaista nestettä joka on edellisen 0mistajan mukaan jotain hybridinestettä joka on sekoituskekelpoista niin vihreän kuin punaisenkin nesteen kanssa. Mitäs ihme juttua tuo on?

        Mitä tuohon nyt kandee laittaa kun netistä tulee vaan vastaan ettei värejä saa sekoittaa ja että noita punaisiakin nesteitä on kahta eri sorttia? Nixejä - mitä laitan?
        joo ei siis saa mennä sotkemaan erivärisiä keskenään...omas 520ia:s ollu aina vihreät:think
        e39 520ia-96

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          Eikös siinä punaisessa ole jotain lisäainetta, jota ei muissa ole? Ja esim. volkkareissa käytetään sitä. Bemareissa ei käytetä sitä (ei saa käyttää??). Ja punaista ei saa sekoittaa muiden kanssa. Joku varmaan kertoo faktat?
          ------
          G31 530d

          Comment

          • Pulukka
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 51
            • Joensuu

            #6
            Paikalliselta huoltoasemalta sain Korrekin punaista G30 nestettä. Purkissa sanotaan ettei saa sekoittaa tavallisten nesteiden kanssa, voiko tuota nyt kuitenkin laittaa koneeseen kun siellä jo on punaista jäähdytysnestettä... vai onko tässä jokin juju ettei käykään vaikka ovatkin saman värisiä? Korrekissa on purkin mukaan monoetyleeniglykolia.
            vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

            Comment

            • Will_E39
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 920
              • Seinäjoki

              #7
              mun käsittääkseni aineet käy väri väriin:think
              e39 520ia-96

              Comment

              • Pulukka
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 51
                • Joensuu

                #8
                Laitoin tuohon nyt sitten punaista zeron longlifeä kun reissustä löytyi. Ei lukenut että olisi mitään g30 - litkua; pelkkä longlife.

                Nestettä mennä sujahti koneeseen n. 2 litraa (siis vesisekona 50/50) eli vajaanahan tuo oli vaikka muka myyjäliikkeessä lisäsivät sitä pari viikkoa sitten ja tarkastivat pakkasenkestävyyden. Minnekköhän sitä sieltä häviää ja jos vuotaa niin millä pirulla sen paikantaa. Edellinen omistaja on uusinut jäähdytysjärjestelmän täysin joten ei luulisi jo tässä vaiheessa ruikkivan mihinkään... Vai olisiko tuonne jäänyt ilmaa?

                Tuppasin sitä sinne tuolla mainostetulla kokispullopatentilla mutta loputtomiin sieltä kyllä sitä ilmaa turahteli kun alaletkua puristeli. Viimeiset puoli tuntia puristelua ja nestepinta ei enää pullossa laskenut joten jätin sikseen kun oli sormet verillä; jospa se ilma tuli siitä pullon ja paisarin liitoksesta..?

                Nyt lämmöt ovat pysyneet aisoissa mutta onko nämä oikeasti niin paskoja autoja että jos huomenna aukaisen tuon paisarin korkin ja lisään nestettä kalt -rajalle asti niin pitää runkata tuon pullon avulla tuntikausia että ei saa ilmaa sisuksiin... Nestepinta kun oli vähän vajunut tuossa 90 km kotimatkalla eli voisin sitä vähän vielä sinne lisätä.

                Hyvä ettei tarvitse auton alle könytä rasvaprässin kanssa akseleita rasvaamaan kerran viikossa! Ja auto on sentään 90 -luvun lopulta...
                vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

                Comment

                • Will_E39
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 920
                  • Seinäjoki

                  #9
                  en ite ainakaa mitää oo ruvennu runkkaamaa jos pari desiä on joutunu joskus lisäämää eikä mitään ongelmia oo lämpöjen eikä nesteiden kanssa ollu sen jälkeen kun kokispullolla ilmasin kevät talvella...kaverin 520ia:ssa nesteitä kans hävis tasasee tahtii aina hiukan eikä mistään mitään vuotoja eikä menneet öljyihinkään,häviämiset lakkas kun kiristi paisarin korkin niin tiviille kun käsin vaan sai:think
                  e39 520ia-96

                  Comment

                  • T.H.O.M.A.S
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 91

                    #10
                    Originally posted by suffeli View Post
                    Eikös siinä punaisessa ole jotain lisäainetta, jota ei muissa ole? Ja esim. volkkareissa käytetään sitä. Bemareissa ei käytetä sitä (ei saa käyttää??). Ja punaista ei saa sekoittaa muiden kanssa. Joku varmaan kertoo faktat?

                    Miksi punaista nestettä ei saisi käyttää penarissa? Ite laitoin ainakin V.A.G:n punaista nestettä vuosi takaperin ja hyvin on toiminut syy miksi sellaista laitoin oli että sain sopivasti....Neste mitä laitoin oli tarkalleen G12+ nestettä ja sitä voi sekoittaa kaikkien jäähdytysnesteiden kanssa ilman että vaahtoaa tms

                    Comment

                    • Pulukka
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 51
                      • Joensuu

                      #12
                      Onko näissä alkupään 523 -vehkeissä oikeasti miten todennäköistä että kansi olisi menossa kun autollani on ajettu mittarin 180 tkm? Jotenkin iskee vainoharhaa kun autosta on joku viikko sitten merkkihuollossa tarkastettu jäähdytysnesteet ja pakkasenkestävyys ja silti tuonne meni 2 litraa ainetta heti lämpömittarin pomppimisepisodin jälkeen kokispullotekniikalla. Mitään vuotoja ei näy.

                      Edellinen omistaja on vaihtanut koko jäähdytysjärjestelmän uuteen alle vuosi sitten ja nyt alkaa lämpömittarit pomppia. Vainoharhaa tai ei mutta tuntuu että pakokaasutkin haisevat liimalle & imelälle. Mitään isompaa savutusta ei kyllä ole ilmennyt muuta kuin joskus valkoista savua kun pikkuisen kaasuttaa kylmää konetta (kondenssia?).

                      Jotkut kun väittävät ettei näistä saa kantta paskaksi ellei ihan huudata sataa kilometria lämmöt punaisella...
                      vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎