Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D huohotin > virtaavampaan mallin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppa-76
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 40
    • Lappeenranta

    530D huohotin > virtaavampaan mallin

    Tuli tuossa Kuopion hartikaisella käytyä weban koodauksessa. Ja muutenkin ohjelmoimassa toimintoja käyttöön.

    Siellä asentaja kehoitti ostamaan talveksi ko. autoon uuden mallisen ja paremmin virtaavan huohotin systeemin suodattimineen.
    (11127793793163)
    Tämä oli mulle uusi asia, että näitä pitää uusia... noh. ostinpa sen ja viikonloppuna kun tuota huohottimen lämmitystä asentelee niin pitänee kattoa mihin nuo ostetut osat asettuu.

    Et tämmöstä tällä kertaa..
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Mitenköhän tuo vanha virtaa niin huonosti?

    Tuollaisen patentin ajattelin itse tehdä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=82693

    Vastus ja johtosarja on jo hommattuna... motivaatiota asentamiseen odotellessa.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9142
      • Oulu

      #3
      Pitäisikö huohottimen osanumero olla 11127793163? Ja kaaviosta(Nro 11) näkee, mihin asettuu.

      Viime talvena välillä mielenkiinnosta kurkkasin huohottimen letkuun, kun se on helposti tarkistettavissa. Näytti aina niin puhtaalta, että ihmettelen, miten tuon kaliiperin putken saa tukkoon. Puuta koputellen en ole nähnyt ainakaan toistaiseksi tarvetta lämmityksen asentamiselle. Edellä mainittu huohottimen venttiili-/erotinosa vaikuttaisi potentiaalisemmalta sijoituskohteelta.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Tomppa-76
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 40
        • Lappeenranta

        #4
        [quote=Clavurion;1045276]Pitäisikö huohottimen osanumero olla 11127793163? Ja kaaviosta(Nro 11) näkee, mihin asettuu.

        Joo. tuo on osanumero paketin kyljestä. Asentaapahan tuon " paremman mallin" niin ompahan tuokin vikaantumis kohde pois... Siitä en tiedä on tarve sitten todellinen

        Comment

        • -PSi-
          Newbiemmer
          • Jul 2007
          • 6
          • Vaasa

          #5
          Aiheeseen liittyen:

          Jokin aika sitten keskustelin BMW huoltajan kanssa, kun itseltä puuttui tuosta lämmitin systeemistä tuo johtosarja. Asentaja tuumasi että Vaasassa ei ole yhdestäkään diesel bemarista jäätynyt huohotin talvella. Kaikki jotka ko. vian takia huollossa olleet öljyt sylkeneenä ovat olleet bensa koneellisia. Suositteli tarkistamaan ennemmin huohottimen suodattimen ja uusimaan ko. kapistuksen tarvittaessa. Eli edellisestä linkistä osa nro. 15, eikä taida saada erikseen pelkkää suodatinta, vaan tulee kansi+tiivisteet ja hintaa sen mukaan.

          Hankin kuitenkin tuon johtosarjan, kun joku muu oli jo vuosia sitten hankkinut kaikki muut tarvittavat osat.
          530D

          Comment

          • KATKU
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 230
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Pitäisikö huohottimen osanumero olla 11127793163? Ja kaaviosta(Nro 11) näkee, mihin asettuu.

            Viime talvena välillä mielenkiinnosta kurkkasin huohottimen letkuun, kun se on helposti tarkistettavissa. Näytti aina niin puhtaalta, että ihmettelen, miten tuon kaliiperin putken saa tukkoon. Puuta koputellen en ole nähnyt ainakaan toistaiseksi tarvetta lämmityksen asentamiselle. Edellä mainittu huohottimen venttiili-/erotinosa vaikuttaisi potentiaalisemmalta sijoituskohteelta.
            Juuri eilen olin syyshuollossa jossa vaihdettiin tua huohottimen kotelo ja suodatin. Asentaja suositteli vaihdettavaksi suodattimen lisäksi myös ton kotelon, koska sen sillä on on huohotinventtiili.
            Suodatin oli aivan mustassa takerossa ja paisunut kuin tamppooni.
            Kilometrejä alla 117tkm.
            Kotelo oli kyllä aivan saman näköinen kuin vanha ei ainakaan silmämääräisesti mitenkään virtaavampi. Tietysti virtaus parempi puhtaalla suodattimella.
            Osanumero oli juuri tua yllämainittu.

            Comment

            • jSp
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 116
              • Kiuruvesi

              #7
              Laiton viimesyksynä suodattimen koteloineen sekä lämmittimen huohottimeen.
              Tiedossa ei yhtään Bemaria mistä olisi jäätynyt mutta lukemattomia muita merkkejä laidasta laitaan,mielestäni halpa "vakuutus".
              Iisalmen Hartikaisella ohjelmoitiin Weba ja hienosti pelaa.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #8
                Piti omastakin kurkata tuota huohotinta.

                Mokkulan irrotus käy varsin helposti. Perinteiseen tyyliin apukuskin raitisilmakotelo putkineen ja moottorin päältä muovit pois. Itse venttiili on kiinni neljällä ruuvilla, suuttimien johtosarja päältä sivuun. Mokkulan sisällä oli jonkin verran öljyä ja huopasuodatin oli imenyt itsensä täyteen. Suodattimen puhdistin liuottimessa. Itse venttiilin vaihtamiselle en näkisi hirveästi tarvetta, jos venttiilin kuminen kalvo on ehyt.
                Tuossa muutama kuva mokkulasta. KLIK
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • KATKU
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 230
                  • Vaasa

                  #9
                  Käsittääkseni tonhon koteloon saa ostettua pelkän suodattimenkin, jos haluaa.
                  Koko kotelo suadattimineneen noin 50 euroa.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9142
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by KATKU View Post
                    Käsittääkseni tonhon koteloon saa ostettua pelkän suodattimenkin, jos haluaa.
                    Koko kotelo suadattimineneen noin 50 euroa.
                    Suodatin löytyy tuosta aiemmasta osakaaviosta (nro 15). Suodatin kannattaa tietysti vaihtaa uuteen, jos lähtee huohotinta ropaamaan. Itse tyydyin vanhan puhdistukseen, kun se oli odotusarvoihin nähden kuitenkin varsin siisti ja auto piti saada heti ajoon. Lähinnä mielenkiinosta sen purin, josko siinä olisi ollut tarvetta isompaan remonttiin.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • jantsu
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 168
                      • siilinjärvi

                      #11
                      Onkohan myös M57N koneessa tämä sama huohottimen suodatin.
                      Realoem:in kuvissa se on ainakin erilainen kuin M57 motissa

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by jantsu View Post
                        Onkohan myös M57N koneessa tämä sama huohottimen suodatin.
                        Realoem:in kuvissa se on ainakin erilainen kuin M57 motissa
                        Huohottimen kotelo M57N:ssä vaikuttaa identtiseltä, mutta huopasuotimen tilalla öljynerottimena näyttäisi tosiaan olevan hieman monimutkaisempi kehitysversio (nro 15).
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Ansseli
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 145
                          • Tampere/Mikkeli

                          #13
                          Ostin uuden suodattimen marmorilta, hintaa oli 28€ pakettiin kuului myös tiiviste, paketti oli paljon isompi kuin suodatin ja se oli avattu. Olisiko tuohon hintaan pitänyt saada myös muoviset palikat? Eli oliko laatikosta otettu pois jotakin, mutta hinta oli silti sama. Vähän ihmetyttää 28€ euroa noin pienestä suodattimesta
                          -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1590
                            • Vähäkyrö

                            #14
                            Tarviiko se uudenmallinen "Vortex" huohottimen öljynerotin myös lämmityksen?

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9142
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Samppae39 View Post
                              Tarviiko se uudenmallinen "Vortex" huohottimen öljynerotin myös lämmityksen?
                              Öljynerotin on koneen päällä ja mahdollinen lämmitys turbolle menevän ilmaputken ja huohotusletkun liitoskohdassa. Näillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Lämmityksen tarve on sitten jokaisen oman pohdinnan tulos.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎