Jos et halua lukea koko tarinaa, jonka tässä aamulla töissä väänsin niin hyppää suoraan kohtaan joka on alle viivattu.
Elikä tällainen tarina:
Kello tulee 16:00, työpäivä pulkassa. Takki päälle kovaa kyytiä pitäjänmäestä lintuvaaraan, sillä aika tauluni on rajallinen. Minulla on sulkapallo peli tänään kello 17:30 Talissa ja sitä ennen pitää ehtiä vaihtaa E39 540 koiranluut sekä etummaiset alatukivarret. Pienten ruuhka kiroiluiden jälkeen pääsen tallille, jossa minua odottaa jo tyhjä nosturi. Auto hollille, työkalut esille, takakontista juuri Laakkoselta ostettu uusi lukkomutterin avain sekä teleskooppirengasrauta. Ensimmäiseksi väännön kohteeksi valitaan kuskinpuoleinen eturengas. Nykäisen hihat ylös, että muut tallilla olevat varmasti näkevät lihaksikkaat ja tatuoidut käteni, isken silmää epäroiville katsojille, nykäisen avaimen auki ja pistän hylsyn kohdilleen. Naks. Hylsypaskaksi. Ok. Ei se mitään. Heitän sen roskikseen ja totean, että liikaa voimaa. Laatikosta uusi Kamasan hylsy ja uusi yritys. Ei aukea. Alkaa pikemminkin tuntua siltä, että mene kohta varsikin poikki. Tähän väliin lasken hihat takaisin alas. Seinällä lojuu onneksi kaksi tarpeellista työkalua. 1.5 metrinen räikkä sekä siihen sopiva rautaputki. Nyt on vipuvartta. Naks, naks, naks, naks. Kaikki neljä normaalia pulttia lähtevät vihdoinkin auki ja alan taas elää siinä toivossa, että kerkeän takaisin pitäjänmäkeen ajoissa rökittämään kaverini sulkapallossa. Seuraavaksi pitäisi vielä ottaa se BMW:n lukko pultti pois. Tässä vaihessa alkaa jo isompaakin miestä jännittämään, että kuinka käy kun muut pultit olivat niin "löysästi" kiinni. Asetan hylsyn kohdilleen. Varmistan moneen kertaan, että on kunnolla pohjassa ja aloitan. Ensimmäinen vääntö ja kiljaisen riemusta " Vittu! Sehän aukesi helposti."
Kylmä totuus iskee kumminkin nopeammin ja lujempaa kuin gepardi savannin yössä. Niin nopeasti kuin riemu lukkopultin aukeamisesta alkoi se myös loppui. Lukkohylsystä oli nimittäin vain pyörähtänyt kaikki hammastukset suoraksi. "No hittolainen", taisin siinä sitten todeta ääneen.
Ammattimiehinä olimme tulleet kuitenkin siihen tulokseen, että osat vaihdetaan joka tapauksessa. Tässä vaiheessa sulkapallo peli alkoi näyttää jo kaukaiselta harhalta ja pystyin jo kuulemaan kaverini naurun "Haahahahahaaaa".
Ekaksi lähti vaihtoon alatukivarret (ne suorat). Hieman jännitettiin, että mahtuuko putoamaan pois kun voi olla tuo vanne hieman tiellä. No mahtuihan se sieltä ja tuli vielä yllättävän helposti. Vanha kiinni ruuvipenkkiin ja piikillä se "hela" irti vanhasta, hela kiinni uuteen, uusi paikalleen ja vitullista edestakaisin nysväämistä kiintoavaimella. Olisi kaikki voinut ottaa todennäköisesti pyssyllä jos olis saanut renkaat irti. Sama homma toiselle puolelle jonka jälkeen vuorossa koiranluut. No alapää oli kivasti tyrkyllä jahka olin keksinyt, että vaikka kaikki muut valmistajat käyttävät pulteissa ja muttereissä kokoja 13, 15, 17, 19 niin BMW on pitänyt olla erillainen nuori ja laittaa 16, 18, 22. Kennellä on 16 kiintoavain. No onneksi sellainen löytyi. Alapääirti pyssyllä. Tsiuuuh. Yläpäätä saikin sitten taas renkaan ollessa paikallaan nykyttää edes takaisin ihan tarpeeksi. Vikaa mutteria kiristäessäni huomasin kellon olevan 17:12 ja ajattelin "haaa, voitto! ehdin kuin ehdinkin! Kisa varikko toimi ja ei tullut aikasakkoja". Auto alas, aukaistut renkaan pultit takas kiinni, kamat kasaan ja kovaa ajoa. Ehdin kuin ehdinkin, melkein ajoissa, pelaamaan ja voitinkin vielä 2-1.
Yhteenvetona. Osien vaihto onnistuu renkaat paikoillaan (kannattaa olla min 18"), mutta jos on optio renkaat irti, on se huomattavasti helpompaa.
Elikä kysymys kuuluu: Milläs vitulla noi lukkopultit saa irti, muutakuin poraamalla taikka hitsipillillä?
Elikä tällainen tarina:
Kello tulee 16:00, työpäivä pulkassa. Takki päälle kovaa kyytiä pitäjänmäestä lintuvaaraan, sillä aika tauluni on rajallinen. Minulla on sulkapallo peli tänään kello 17:30 Talissa ja sitä ennen pitää ehtiä vaihtaa E39 540 koiranluut sekä etummaiset alatukivarret. Pienten ruuhka kiroiluiden jälkeen pääsen tallille, jossa minua odottaa jo tyhjä nosturi. Auto hollille, työkalut esille, takakontista juuri Laakkoselta ostettu uusi lukkomutterin avain sekä teleskooppirengasrauta. Ensimmäiseksi väännön kohteeksi valitaan kuskinpuoleinen eturengas. Nykäisen hihat ylös, että muut tallilla olevat varmasti näkevät lihaksikkaat ja tatuoidut käteni, isken silmää epäroiville katsojille, nykäisen avaimen auki ja pistän hylsyn kohdilleen. Naks. Hylsypaskaksi. Ok. Ei se mitään. Heitän sen roskikseen ja totean, että liikaa voimaa. Laatikosta uusi Kamasan hylsy ja uusi yritys. Ei aukea. Alkaa pikemminkin tuntua siltä, että mene kohta varsikin poikki. Tähän väliin lasken hihat takaisin alas. Seinällä lojuu onneksi kaksi tarpeellista työkalua. 1.5 metrinen räikkä sekä siihen sopiva rautaputki. Nyt on vipuvartta. Naks, naks, naks, naks. Kaikki neljä normaalia pulttia lähtevät vihdoinkin auki ja alan taas elää siinä toivossa, että kerkeän takaisin pitäjänmäkeen ajoissa rökittämään kaverini sulkapallossa. Seuraavaksi pitäisi vielä ottaa se BMW:n lukko pultti pois. Tässä vaihessa alkaa jo isompaakin miestä jännittämään, että kuinka käy kun muut pultit olivat niin "löysästi" kiinni. Asetan hylsyn kohdilleen. Varmistan moneen kertaan, että on kunnolla pohjassa ja aloitan. Ensimmäinen vääntö ja kiljaisen riemusta " Vittu! Sehän aukesi helposti."
Kylmä totuus iskee kumminkin nopeammin ja lujempaa kuin gepardi savannin yössä. Niin nopeasti kuin riemu lukkopultin aukeamisesta alkoi se myös loppui. Lukkohylsystä oli nimittäin vain pyörähtänyt kaikki hammastukset suoraksi. "No hittolainen", taisin siinä sitten todeta ääneen.
Ammattimiehinä olimme tulleet kuitenkin siihen tulokseen, että osat vaihdetaan joka tapauksessa. Tässä vaiheessa sulkapallo peli alkoi näyttää jo kaukaiselta harhalta ja pystyin jo kuulemaan kaverini naurun "Haahahahahaaaa".
Ekaksi lähti vaihtoon alatukivarret (ne suorat). Hieman jännitettiin, että mahtuuko putoamaan pois kun voi olla tuo vanne hieman tiellä. No mahtuihan se sieltä ja tuli vielä yllättävän helposti. Vanha kiinni ruuvipenkkiin ja piikillä se "hela" irti vanhasta, hela kiinni uuteen, uusi paikalleen ja vitullista edestakaisin nysväämistä kiintoavaimella. Olisi kaikki voinut ottaa todennäköisesti pyssyllä jos olis saanut renkaat irti. Sama homma toiselle puolelle jonka jälkeen vuorossa koiranluut. No alapää oli kivasti tyrkyllä jahka olin keksinyt, että vaikka kaikki muut valmistajat käyttävät pulteissa ja muttereissä kokoja 13, 15, 17, 19 niin BMW on pitänyt olla erillainen nuori ja laittaa 16, 18, 22. Kennellä on 16 kiintoavain. No onneksi sellainen löytyi. Alapääirti pyssyllä. Tsiuuuh. Yläpäätä saikin sitten taas renkaan ollessa paikallaan nykyttää edes takaisin ihan tarpeeksi. Vikaa mutteria kiristäessäni huomasin kellon olevan 17:12 ja ajattelin "haaa, voitto! ehdin kuin ehdinkin! Kisa varikko toimi ja ei tullut aikasakkoja". Auto alas, aukaistut renkaan pultit takas kiinni, kamat kasaan ja kovaa ajoa. Ehdin kuin ehdinkin, melkein ajoissa, pelaamaan ja voitinkin vielä 2-1.
Yhteenvetona. Osien vaihto onnistuu renkaat paikoillaan (kannattaa olla min 18"), mutta jos on optio renkaat irti, on se huomattavasti helpompaa.
Elikä kysymys kuuluu: Milläs vitulla noi lukkopultit saa irti, muutakuin poraamalla taikka hitsipillillä?
Comment