Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Renkaat irti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3426
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    E39 Renkaat irti

    Jos et halua lukea koko tarinaa, jonka tässä aamulla töissä väänsin niin hyppää suoraan kohtaan joka on alle viivattu.

    Elikä tällainen tarina:

    Kello tulee 16:00, työpäivä pulkassa. Takki päälle kovaa kyytiä pitäjänmäestä lintuvaaraan, sillä aika tauluni on rajallinen. Minulla on sulkapallo peli tänään kello 17:30 Talissa ja sitä ennen pitää ehtiä vaihtaa E39 540 koiranluut sekä etummaiset alatukivarret. Pienten ruuhka kiroiluiden jälkeen pääsen tallille, jossa minua odottaa jo tyhjä nosturi. Auto hollille, työkalut esille, takakontista juuri Laakkoselta ostettu uusi lukkomutterin avain sekä teleskooppirengasrauta. Ensimmäiseksi väännön kohteeksi valitaan kuskinpuoleinen eturengas. Nykäisen hihat ylös, että muut tallilla olevat varmasti näkevät lihaksikkaat ja tatuoidut käteni, isken silmää epäroiville katsojille, nykäisen avaimen auki ja pistän hylsyn kohdilleen. Naks. Hylsypaskaksi. Ok. Ei se mitään. Heitän sen roskikseen ja totean, että liikaa voimaa. Laatikosta uusi Kamasan hylsy ja uusi yritys. Ei aukea. Alkaa pikemminkin tuntua siltä, että mene kohta varsikin poikki. Tähän väliin lasken hihat takaisin alas. Seinällä lojuu onneksi kaksi tarpeellista työkalua. 1.5 metrinen räikkä sekä siihen sopiva rautaputki. Nyt on vipuvartta. Naks, naks, naks, naks. Kaikki neljä normaalia pulttia lähtevät vihdoinkin auki ja alan taas elää siinä toivossa, että kerkeän takaisin pitäjänmäkeen ajoissa rökittämään kaverini sulkapallossa. Seuraavaksi pitäisi vielä ottaa se BMW:n lukko pultti pois. Tässä vaihessa alkaa jo isompaakin miestä jännittämään, että kuinka käy kun muut pultit olivat niin "löysästi" kiinni. Asetan hylsyn kohdilleen. Varmistan moneen kertaan, että on kunnolla pohjassa ja aloitan. Ensimmäinen vääntö ja kiljaisen riemusta " Vittu! Sehän aukesi helposti."
    Kylmä totuus iskee kumminkin nopeammin ja lujempaa kuin gepardi savannin yössä. Niin nopeasti kuin riemu lukkopultin aukeamisesta alkoi se myös loppui. Lukkohylsystä oli nimittäin vain pyörähtänyt kaikki hammastukset suoraksi. "No hittolainen", taisin siinä sitten todeta ääneen.
    Ammattimiehinä olimme tulleet kuitenkin siihen tulokseen, että osat vaihdetaan joka tapauksessa. Tässä vaiheessa sulkapallo peli alkoi näyttää jo kaukaiselta harhalta ja pystyin jo kuulemaan kaverini naurun "Haahahahahaaaa".
    Ekaksi lähti vaihtoon alatukivarret (ne suorat). Hieman jännitettiin, että mahtuuko putoamaan pois kun voi olla tuo vanne hieman tiellä. No mahtuihan se sieltä ja tuli vielä yllättävän helposti. Vanha kiinni ruuvipenkkiin ja piikillä se "hela" irti vanhasta, hela kiinni uuteen, uusi paikalleen ja vitullista edestakaisin nysväämistä kiintoavaimella. Olisi kaikki voinut ottaa todennäköisesti pyssyllä jos olis saanut renkaat irti. Sama homma toiselle puolelle jonka jälkeen vuorossa koiranluut. No alapää oli kivasti tyrkyllä jahka olin keksinyt, että vaikka kaikki muut valmistajat käyttävät pulteissa ja muttereissä kokoja 13, 15, 17, 19 niin BMW on pitänyt olla erillainen nuori ja laittaa 16, 18, 22. Kennellä on 16 kiintoavain. No onneksi sellainen löytyi. Alapääirti pyssyllä. Tsiuuuh. Yläpäätä saikin sitten taas renkaan ollessa paikallaan nykyttää edes takaisin ihan tarpeeksi. Vikaa mutteria kiristäessäni huomasin kellon olevan 17:12 ja ajattelin "haaa, voitto! ehdin kuin ehdinkin! Kisa varikko toimi ja ei tullut aikasakkoja". Auto alas, aukaistut renkaan pultit takas kiinni, kamat kasaan ja kovaa ajoa. Ehdin kuin ehdinkin, melkein ajoissa, pelaamaan ja voitinkin vielä 2-1.
    Yhteenvetona. Osien vaihto onnistuu renkaat paikoillaan (kannattaa olla min 18"), mutta jos on optio renkaat irti, on se huomattavasti helpompaa.


    Elikä kysymys kuuluu: Milläs vitulla noi lukkopultit saa irti, muutakuin poraamalla taikka hitsipillillä?
    Last edited by reekoon; 28-09-2007, 10:14. Reason: En jaksanut tarkistaa typoja...tarkistin typot
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    Tällainen homma tapahtui toissa keväänä sukulaismiehen Volvon renkaita vaihdettaessa. Lukkomutteri meni sileäksi(Volvossa erilainen, mutta lopputulos sama), niin lopunperin piti hommata paikalle ihan kunnon luokkahitsari ja hyviä hitsipillejä. Meinaan, että mitä tahansa siihen mutterin päähän meinaa hitsata, pitää se hitsata aika helkkarin hyvin. Kun se pultti on lopunperin aika lujassa siellä. Ongelma tässä on se, että yleensä aluvanteet kärsii jollain lailla. Kun siihen hitsaa pitävän klöntin, niin osat on saaneet sen verran lämpöä, että ne irtoaa myös vähemmällä väännöllä.

    Hyvä hitsari, oikean laatuinen puikko ja muutenkin kunnon laitteet pitää olla.

    Comment

    • Tuiske
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1441
      • Lempäälä

      #3
      Tuohon tarkotukseen on olemassa semmonen suppilo joka tungetaan pyöränpultin reikään joka estää vanteen vaurioitumisen hitsauksessa. Eli pulttiin hitsataan iso mutteri isolla virralla kiinni että sulaisi hyvin kiinni ja sitten vaan mutterista väätämään.
      Corvette C4 LT4 TURBO
      Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Mikset yrittänyt aukaista mutterimopolla jos kerran sellainen oli käytössä? Se ei rasita sitä lukkomutteri avaintakaan läheskään niin paljon kuin suora voima mutta aukaisee paremmin.

        Monessa paikassa on mullakin ollut pultit niin tiukassa, että ei vaan vääntämällä aukea, laturin päätymutteri, kardaanin kumilaipan pultit, kaikki aukee mutterikoneella ihan tosta vaan.
        Retard Member

        Comment

        • reekoon
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 3426
          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

          #5
          kokeiltiin aluksi mutteriporalla, mutta se ei sanonut mitään vaikka käytössä ihan autokorjaamon kamat ja letkun päässä iso kompura, joten painetta oli varmasti tarpeeksi.
          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


          E36 316i Compact Hellrot

          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            #6
            Kuka/millä ne oli sitten laitettu kiinni? Se oikea kiinnitysmomentti on yllättävän vähän.

            Tietysti voithan sä vetää vaan siitä pultista pään pois niin se lähtee helposti irti, vannekin jää ehjäksi ja loppu pultti lähtee varmaan sormin kääntämällä ulos. Sitten uutta pulttia oikeella momentilla tilalle...
            Retard Member

            Comment

            • reekoon
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 3426
              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

              #7
              jep elikä edellinen omistaja on laittanut/laitattanut pultit kiinni varmaankin poskimomentilla. Tarkoittaa sitä, että kun posket alkaa täriseen niin on kiinni . Paljonko E39 540 on pulttien momentti?

              Menen tänään käymään Laakkosella hakemaan uuden avaimen ja kysyn josko ne aukaisi noi mulle.
              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


              E36 316i Compact Hellrot

              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Mä oon vetänyt aina kaikissa autoissa 120nm, ei se kaukana oikeesta ole. Ja tervaa kierteisiin.
                Retard Member

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Ja muutenkin vinkkinä noin tulevaisuuden varalta... koskaan ei kannata aloittaa mitään autoihin liittyviä toimenpiteitä noin tiukalla aikataululla...

                  Comment

                  • reekoon
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 3426
                    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                    #10
                    kiitos vinkistä
                    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                    E36 316i Compact Hellrot

                    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                    Comment

                    • Latexi
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 137
                      • Salo

                      #11
                      Rengasliikkeillä on ainakin käytössä sellainen vastakierre hylsy joka pureutuu sitä kovemmin kiinni mitä kovemmin kiertää. Eli siinä on sisällä karkeat kierteet mitkä puree pulttiin kiinni.
                      BMW 330d M-sport 2 Touring E46 - BMW 320i cabrio E30

                      SALO///WORKS
                      Automotive Enthusiastics since 2012

                      Comment

                      • Mr_Horsepower
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 112
                        • Kouvola

                        #12
                        Pultit

                        Ite olisin jollain muotoa yrittänyt antaa lämpöä...auttaa tosi monessa paikalla... Lentokoneen moottoreitten osien irrotuksessa käytetään usein lämpöä koska ne on joskus vitun tiukassa kun ovat hirmusissa lämmöissä jatkuvasti niin sovitteet on aika tiukkoja...

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by reekoon View Post
                          No alapää oli kivasti tyrkyllä jahka olin keksinyt, että vaikka kaikki muut valmistajat käyttävät pulteissa ja muttereissä kokoja 13, 15, 17, 19 niin BMW on pitänyt olla erillainen nuori ja laittaa 16, 18, 22. Kennellä on 16 kiintoavain. No onneksi sellainen löytyi.
                          Heh, ainakin myös Audilla harrastetaan näitä välikokoja uudemmissa malleissa.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Spud
                            BTCF Member
                            • Mar 2003
                            • 810
                            • Helsinki

                            #14
                            Ex coupessa oli talvipyörien kanssa samaa ongelmaa.. Hitsailtiin ensin mutta eihän siitä mitään tullu.. Ajelin sit Autotekille ja Robi kaivoi jostakin semmoisen kovametalliholkin jossa sisäpuolella taisi olla juurinkin nuo "vastakierteet". Mätti holkin hillittömällä lekalla paikalleen ja kiersi pultin auki pitkävartisella hylsyavaimen varrella. Loppupeleissä kävi nopeasti ja vaivattomasti. Vaikka se pultin pää olikin jo suhteellisen huonona hitsauksen jäljiltä.. Kits'
                            Bad whiskey is better than wine
                            ---------------------

                            Comment

                            • -JMV-
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 840
                              • Etelä-Pirkanmaa

                              #15
                              Juu kyllä tuo vastakierre hylsy on kova sana, itse availlut kymmeniä pultteja/muttereita todella vaivottomasti lähtenyt...
                              F82 harraste

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎