Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 apukuskin turvatyynyt (airbag) laukesi omia aikojaan!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nachi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 378

    #31
    Originally posted by Ilkka525 View Post
    Kova ruudinkäry tunki autoon.
    Kannattaa varmaan seurailla myös omaa ja tyttären terveydentilannetta kun tuo räjähdyspanoshan sisältää käsittääkseni aikalailla vaarallista ainetta.

    Joillaki on tullut bagin paukahdettua palovammoja, näkövammoja ja vittumaisempiakin tauteja kylkiäisenä.

    "The rapid inflation is made possible by a small canister of sodium azide that releases nitrogen gas and sodium hydroxide dust. This product is both flamable and toxic. This chemical reaction causes the Air Bag to inflate with over 1000 pounds of pressure.

    Durring this inflation, the canister heats up to about 300 degrees of temperature. To aid in a smooth release, the Air Bag is coated with either talc or corn starch."

    http://www.motorsportsdigest.com/articles/airbags1.htm

    http://www.motorsportsdigest.com/articles/airbags2.htm
    Last edited by nachi; 01-10-2007, 20:23.

    Comment

    • dhr
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 207

      #32
      Originally posted by nachi View Post
      Kannattaa varmaan seurailla myös omaa ja tyttären terveydentilannetta kun tuo räjähdyspanoshan sisältää käsittääkseni aikalailla vaarallista ainetta.

      Joillaki on tullut bagin paukahdettua palovammoja, näkövammoja ja vittumaisempiakin tauteja kylkiäisenä.

      "The rapid inflation is made possible by a small canister of sodium azide that releases nitrogen gas and sodium hydroxide dust. This product is both flamable and toxic. This chemical reaction causes the Air Bag to inflate with over 1000 pounds of pressure.

      Durring this inflation, the canister heats up to about 300 degrees of temperature. To aid in a smooth release, the Air Bag is coated with either talc or corn starch."

      http://www.motorsportsdigest.com/articles/airbags1.htm

      http://www.motorsportsdigest.com/articles/airbags2.htm
      Tuosta taitaa tulla typpeä ja natriumia. Hengitysilmassasi on jatkuvasti n. 78% typpeä. Natrium on kyllä epäterveellistä, mutta syntyvä määrä taitaa olla aika vähäinen. Sinänsä asiallinen huomio.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #33
        jossain netin syövereissä tuli vastaan että vastaava tapahtuma oli käynyt e46:n kanssa.. kivi osunut pohjaan ja sivuverho lauennut..yritän etsiä jutun jostain..

        no löytyi tuolta yksi thread missä on kaksi eri henkilöä miltä on sivuverhot lävähtänyt ennen aikojaan.. kyseessä e46


        ja sitten e39
        Last edited by fraatti; 02-10-2007, 07:42.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Ilkka525
          Newbiemmer
          • Sep 2007
          • 5
          • Pirkanmaa

          #34
          Ei apua vakuutusyhtiöstä

          hoh hoijaa...

          Aikaa ja tupakkia (tai ainakin aikaa...) kulunut kohtalaisesti.

          Merkkikorjaamon löydökset:
          • Auton vikakoodit luettaessa ei ollut tallennetta air bagien laukaisemisesta (air bag moduulin pitäisi kuulemma sellainen tuottaa).
          • Vikakoodi "apukuskin sivu air bag: vastus liian suuri" päällä
          • pohjassa sekä pakoputkessa tuoreita iskemäjälkiä, tarkkaa paikkaa en osaa sanoa; luultavasti osuin siis kiveen mutta sitä ei kyllä tapahtuma hetkellä huomannut (mikä ei ole ihme ottaen huomioon paukauksen voimakkuus)
          • sytytysvirran katkaiseva paukku myös räjähtänyt, siksi ei enää starttaa
          Vahinkotarkastuskeskuksen lausunto:
          • ei johdu pohjan jäljistä (= järjestelmässä toimintahäiriö)
          => kaikki jää omasta pussista maksettavaksi!?!?!

          Eipä taida tässä pienellä ihmisellä olla mitään tehtävissä. Maahantuojaa ei vanhat romut kiinnosta. Valmistajatehdas kuulemma voi selvittää air bag moduulin sielunelämää/tallenteita, mutta tekevät sen vain jos on henkilövahinkoja.

          Korjaamolta sain kustannusarvion osanumeroineen:
          varaosat n. 1850€, työ n. 750€, yht. 2600€

          Arviossa on mukana myös "ylimääräistä", mm. jo aikoja sitten irronnut pohjan suojamuovi (moottorin alla), pohjan lommojen oikaisu ym. Työmäärä arvio korjaukselle 84h (+n. 1.5h oikaisulle)

          Kalleimmat kikkulat ovat oven verhous 377€, airbag ohjainyksikkö 294€, "korjaussarja + johto diesel"? 307€, ylä airbag 214€, ovi airbag 176€

          Mietin että voisikohan tuon oviverhoilun vielä käyttää, jollain "pielavetisellä" kiinnittää irronneen panelin yläosa....? Tai sitten hommata edullisempi kierrätysosa.

          Originally posted by Thuppu View Post
          Tästä omastakin 530d:stä on kuulemmma edellisellä omistajalla pamahtanut kuskin puolen turvatyynyt. Oli kuulemma maantiellä ajanut kiveen. Hänelle oli vakuutusyhtiö korvannut uudet bägit + muut uusittavat osat.
          Thuppu: olisiko mahdollista saada tarkempia tietoja kyseiseltä omistajalta? Esim. tuliko tallenne air bagien laukaisusta?

          Tietämättömänä kysyn: mistä tiedän sopiiko joku kierrätysosa vai ei? Onko samaa (vaihtokelpoista) varaosaa usealla koodilla vai pitääkö hommata juuri samalla koodilla varustettu kuin alkuperäinen?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by Ilkka525 View Post
            :Tietämättömänä kysyn: mistä tiedän sopiiko joku kierrätysosa vai ei? Onko samaa (vaihtokelpoista) varaosaa usealla koodilla vai pitääkö hommata juuri samalla koodilla varustettu kuin alkuperäinen?
            Ei ole olemassa mitään "kierrätysosia" sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan käytettyjä purkuosia/vaihto-osia.
            Kaikkea mitä tarvitset kyllä löytyy varsin helposti Suomalaisilta Takuupurkamoilta, myös sen revenneen ovipahvin.
            Keskusyksiköstä kannattaa ottaa numerot ylös, muuten kaikki sopii kun ilmoitat autosi iän. Tarvitset siis Kaapelipaukun(n.150€), turvaverhon(n.120€), oikean sivubagin(n.80€) ja ehkä keskusyksikön(n.150€) sekä vyönkiristimet(n.80€/kpl)?
            Eli tuolta löytyy: www.varaosahaku.fi ...ja sieltä ihan ensimmäiseksi Fustin yhteystiedot ja soitto sinne.
            Sitten muistutukseksi, että se kaapelipaukku vaihdetaan ehdottomasti vain liittämällä uusi paukku ja n.20cm uutta kaapelia puristeholkilla ja kutisteholkilla....ei siis missään tapauksessa koko kaapelia, koska muuten purkuun menee mm.koko sisusta ja tunteja palaa aivan älyttömästi.
            Last edited by Hemi; 24-10-2007, 14:19.

            Comment

            • epaananen
              Newbiemmer
              • Feb 2007
              • 25
              • Jyväskylä

              #36
              Olisi mielenkiintoista tietää, onko Ilkan bemun airbagijärjestelmä saatu kuntoon ja menikö loppujen lopuksi kaikki kustannukset omasta pussista?
              F01 730da
              ex. E61 530da
              ex. E38 730da
              ex. E39 530da
              ex. E39 525tdsa
              ex. E39 525tdsa touring

              Comment

              • 0101769
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 68
                • hyvinkää

                #37
                hmm

                eikös juuri sivuturvatyynyn tunnistin ole kiinni etupenkkien alla olevassa palkissa?

                että jos isku tulee sille paikkeille niin voi kai lauetakin? missä kohdassa pohjaa jäljet olivat?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎