E39 lämmitys - normaalia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    E39 lämmitys - normaalia?

    Nyt kun ilmat on kylmenneet, ja M5 näyttää ekoja kertoja kynsiään kylmissä oloissa niin pistin merkille tossa ajellessa että on kumma kun on yhtäaikaa lämmin autossa, mutta jostain tuulee viileetä.

    Pikanen tutkinta niin tosiaan, jos automaatti on päällä sieltä nappulasta ilmanvaihdossa, ja asteet vaikka 25 tai 26, niin lämmin ilma puhaltaa ilmesesti jalkatilaan ja nousee sieltä pelkästään - ovien, kojelaudan ja ikkunan suuttimista taas tulee kylmää ilmaa. :think

    Sama juttu onko ilmastointi päällä tai ei, jos ilmastointi on päällä niin se kojelaudalta tuleva ilma vaan on vielä vähän kylmempää.

    Sitten jos vaihtaa manuaalille ja painaa siitä keskimmäistä nappulaa että ilma puhaltaa kojetaulun suuttimista, niin sieltä tulee kyllä oikeen lämmintä ilmaa.


    Onkos tää ihan normaalia käytöstä, eli onko jotain tekoa että se pitäs tolleen ikkunoita pois huurusta vai onko toi mun ohjausboxi jollain tapaa sekasin? Voikohan sitä säätää tai nollata mitenkään? Tai kenties joku anturi kojelaudalla tms. on sekasin jonka vois vaihtaa?


    Onhan toi vähän hölmön tuntusta kun naamaan puhaltaa kylmää ja toisaalta on hiki päällä.


    Ihmettelen tota vähän sen takia että E39 540 ainakin puhalsi lämmintä kyllä joka tuutista, eikös tuon pitäisi ihan samalla tavalla toimia. Kumpaakin sen sijaan vaivaa sama juttu eli ilmastointia pitää kyllä pitää oikeistaan aina päällä, muuten vetää ikkunoihin ohutta huurukalvoa tosi helposti. Raitisilma ja aktiivihiilisuodattimet on uudet - nää on vissiin niitä muuten hyvän E39 kopan kirouksia mistä aikanaan varoteltiin...
    Last edited by _Dexi; 12-10-2007, 15:49.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Säädä keskisuuttimien rulla punaiselle.
    E39 528iA

    Comment

    • docjones
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 127

      #3
      e39 ilmastointi

      Se keskirulla on tosiaan sitä varten että siitä voi säätää keskelle tulevan ilman lämpöä. Lisäksi ikkunat pysyy kyllä auki ongelmitta jos A)lasit ovat sisältä oikeasti puhtaat ja B) suodattimet on vaihdettu. Toki myös oletuksena se että ilmastointi on aina päällä(kuten ohjekirja kehoittaa) ja sisäilmankierto on pois. Joskus spekulointia oli sisäilmankierron automatiikan toiminnasta Suomen keleissä, mutta se on helppo ottaa pois päältä eikä tuosta ainakaan ole itselle aiheutunut ongelmia.
      Lisäksi jos oikeasti on ongelma ikkunoiden huurtumisen kanssa niin softasta on olemassa "brittiversio" jossa ikkunoille on laitettu enemmän puhallusta.

      -
      JN
      Last edited by docjones; 12-10-2007, 20:52.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #4
        Originally posted by _Dexi View Post
        Kumpaakin sen sijaan vaivaa sama juttu eli ilmastointia pitää kyllä pitää oikeistaan aina päällä, muuten vetää ikkunoihin ohutta huurukalvoa tosi helposti.
        Ei mulla ole ilmastointi koskaan päällä kuin silloin kun sitä tarvitaan, ja vaikka olenkin joskus havainnut taipumusta huurtumiseen, en ole pitänyt ongelmaa kovin suurena. Yleensä huurtuu vain takasivulasit ja takalasi. Niistä ei helposti saa huurteita pois kun sinne ei ole suoraa puhallusta.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #5
          Jos rullan laittaa punaiselle, niin kojelaudalta ei puhalla ilmaa ollenkaan. Mutta ehkä tämä on ja varmasti onkin automatiikan tarkoituskin, ettei naamaan tuule.

          Toisinaan ihmetellytkin että mikä pirulainen se rulla siinä on muuten automatisoidussa systeemissä, aika turha vekotin?

          Näiltä pohjalta tuo toimii sitten ihan oikein näemmä, hyvä että selvisi sekin.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ei mulla ole ilmastointi koskaan päällä kuin silloin kun sitä tarvitaan, ja vaikka olenkin joskus havainnut taipumusta huurtumiseen, en ole pitänyt ongelmaa kovin suurena. Yleensä huurtuu vain takasivulasit ja takalasi. Niistä ei helposti saa huurteita pois kun sinne ei ole suoraa puhallusta.
            Tuo on totta, samanlailla tekee täällä. Kun kabiiniin iskee tarpeeksi lämpöä niin huuru pysyy ilman ilmastointiakin poissa joka puolelta, mutta kuski siinä rupeaa hikoomaan
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • docjones
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 127

              #7
              e39 ilmastointi

              Miksi ette muuten käytä ilmastointia? Käytännössä vähänkään isomman koneen yhteydessä ilmastoinnin käyttäminen ei lisää kulutusta yhtään. Lisäksi mekaanisten osien keskimääräinen kestoikä on +300tkm jonka jälkeen auto on muutenkin paalikamaa.

              -
              JN
              Last edited by docjones; 12-10-2007, 20:49.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by docjones View Post
                Miksi ette muuten käytä ilmastointia? Käytännössä vähänkään isomman koneen yhteydessä ilmastoinnin käyttäminen ei lisää kulutusta yhtään. Lisäksi mekaanisten osien keskimääräinen kestoikä on +300tkm jonka jälkeen auto on muutenkin paalikamaa.

                -
                JN
                Vai paalikamaa, seelvä. Miksi muuten talvella tarvii pitää ilmastointia päällä?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by _Dexi View Post
                  Jos rullan laittaa punaiselle, niin kojelaudalta ei puhalla ilmaa ollenkaan. Mutta ehkä tämä on ja varmasti onkin automatiikan tarkoituskin, ettei naamaan tuule.
                  Eihän se punainen puhalluksen voimakkuuteen vaikuta/pitäisi vaikuttaa (tai vaikuttaa jos keskiritilät on säädetty väärin ja niistä menee ilmavirtaus ohjauspaneelin suuntaan jolloin sisätilan lämpöanturi sekoilee). Se punainen vaikuttaa vain lämpöön joka tulee keskellä ja ovissa olevista suuttimista. Suuttimia avaamalla/sulkemalla voi säätää sitä mistä ilmaa tulee eniten, nuo siis on samassa putkessa joten keskisuuttimien sulkeminen lisää ilmaa oviin (ja myös takatilan suuttimen sulkeminen lisää ilmaa eteen).
                  E39 528iA

                  Comment

                  • legendaa
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 102
                    • Raisio

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Vai paalikamaa, seelvä. Miksi muuten talvella tarvii pitää ilmastointia päällä?
                    Poistaa kosteutta?
                    Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                    Legendan[at]luukku.com

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Miksi muuten talvella tarvii pitää ilmastointia päällä?
                      Miksi ei? Eihän se lähde pakkasella pyörimään, mutta suojakelillä se lähtee päälle, jonka ansiosta kompuran tiivisteet ei ala vuotamaan vähäisen käytön takia.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Eihän se punainen puhalluksen voimakkuuteen vaikuta/pitäisi vaikuttaa (tai vaikuttaa jos keskiritilät on säädetty väärin ja niistä menee ilmavirtaus ohjauspaneelin suuntaan jolloin sisätilan lämpöanturi sekoilee). Se punainen vaikuttaa vain lämpöön joka tulee keskellä ja ovissa olevista suuttimista. Suuttimia avaamalla/sulkemalla voi säätää sitä mistä ilmaa tulee eniten, nuo siis on samassa putkessa joten keskisuuttimien sulkeminen lisää ilmaa oviin (ja myös takatilan suuttimen sulkeminen lisää ilmaa eteen).

                        Äsken kokeiltua. Kun tuo on keskiasennossa tai kylmällä, puhaltaa sieltä suht tuntuvasti kylmää ilmaa. Kun rullan kääntää sinne lämpimälle, joku ihan mekaaninen läppä kääntyy (tuntee siitä rullasta kun kääntää) ja ilmavirta loppuu, ja lämpöä alkaa vaan "säteilemään". Sieltä tuntee selvästi kun lämpöä tulee mutta ilmavirtaa ei juurikaan ole.

                        Nyt kun tarkemmin muistelen niin näinhän se meni sillon 540:ssäkin, kun vielä tokasin vuosi sitten sen ratissa kaverille että on mukavaa kun ei tuule naamalle mutta lämpöä piisaa silti.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by legendaa View Post
                          Poistaa kosteutta?
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Miksi ei? Eihän se lähde pakkasella pyörimään, mutta suojakelillä se lähtee päälle, jonka ansiosta kompuran tiivisteet ei ala vuotamaan vähäisen käytön takia.
                          Ok, taidan sitten pitää sitä päällä. Mikähän on lämpötila jossa se lähtee toimimaan?
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Ok, taidan sitten pitää sitä päällä. Mikähän on lämpötila jossa se lähtee toimimaan?
                            Siinä on kaksi lämpöanturia, toinen on kojelaudan sisällä kennossa (höyrystimessä) ja se katkaisee kompuran ilmeisesti 0C kohdalla, tuon lisäksi ulkolämpötilan anturi vaikuttaa asiaan ja siinäkin raja on aika sama, ainakin minulla kompura lähti jo 1C ulkolämmössä pyörimään.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Siinä on kaksi lämpöanturia, toinen on kojelaudan sisällä kennossa (höyrystimessä) ja se katkaisee kompuran ilmeisesti 0C kohdalla, tuon lisäksi ulkolämpötilan anturi vaikuttaa asiaan ja siinäkin raja on aika sama, ainakin minulla kompura lähti jo 1C ulkolämmössä pyörimään.
                              Mielenkiinnosta, mistä tuon havaitsee? :think Kasin melskeessä ainakaan äänestä ei oikein kompuran kytkeytymistä kuule.
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              Working...
                              X