Originally posted by _Dexi
View Post
E39 lämmitys - normaalia?
Collapse
X
-
Minulla kun on tuo Laakkosen "huoltama" ilmastointi joten kaupunkiajossa sen kyllä havaitsee melko helposti... Mutta normaalisti sitä voi olla vaikea ajon aikana havaita, pysähdyksissä tietty voi lumihiutale-napin avulla tutkia meneekö se päälle, moottorin kierrosluvussa tapahtuu pieni muutos silloin, siinä tosin on pieni viive napin painamisen jälkeen.
-
Nostaa tyhjäkäynnillä kierroksia reiluun tonniin ja painaa hiutalenapista, niin kierrokset nousee selvästi jos kompura menee päälle. Näin ainakin 525TDS:ssä. Kompuran saa myös pakkasella päälle hetkeksi, kun antaa lämpöisen auton seistä, että ulkolämpömittari nousee tarpeeksi plussalle (sen näkee ison ajotietokoneen salavalikosta, koska mittarin lämpölukema ei muutu kovin nopeasti). Itse kokeilin -8°C ja kompura lähti pyöriin. Tuskin kuitenkaan pyörii kauaa, kun höyrystinhän menee lähes välittömästi jäähän, paitsi jos kierrättää sisäilmaa.Originally posted by _Dexi View PostMielenkiinnosta, mistä tuon havaitsee? :think Kasin melskeessä ainakaan äänestä ei oikein kompuran kytkeytymistä kuule.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
Mulla on tuossa omassa 39:ssä nyt parin päivän aikana ilmenny sama ongelma että kylmää puskee mutta ku vähän antaa kierroksia niin sitte rupeaa lämpenemään mutta ei kyllä todellakaan niin lämpimäksi ku ilmastointi on säädetty
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun
e39 535ia -96
Comment
-
Mullahan ongelma ei ollu tuo ettei lämpöä piisais, auto on kyllä todella kuuma läpikotasin jo kun asetus on 24:ssä, ja se kylmän puhallus naamaan loppu tosiaan kun älysin nyt ton rullan kääntää kojelaudasta kuumalle.Originally posted by Jondere View PostMulla on tuossa omassa 39:ssä nyt parin päivän aikana ilmenny sama ongelma että kylmää puskee mutta ku vähän antaa kierroksia niin sitte rupeaa lämpenemään mutta ei kyllä todellakaan niin lämpimäksi ku ilmastointi on säädetty
Mutta tossa tapauksessa, mieleen taas tulee ihan muu juttu, eli olisko esim. vesipumppu menossa - niin että lämppärin kennolle ei riitä virtausta muuten mutta kun annat kierroksia niin se kierrättää vettä sen verran että lämpöä taas siirtyy lämppärin kennolle?
Jos on tuosta merkki niin kannattaa ajoissa vaihdattaa pumppu
(Jos sulla lämmöt on kuiteki normaalit, muutoin ehkä termari?)**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
Lämmöt on ihan kohdillaan kyllä. Ajotietokone ruvennu herjaamaan tuota "check coolant level". Senkin varmuuden varalta tarkistin ja nesteet oli kyllä ok mutta tietokone vaan sitä herjaa kokoajan.Originally posted by _Dexi View PostMullahan ongelma ei ollu tuo ettei lämpöä piisais, auto on kyllä todella kuuma läpikotasin jo kun asetus on 24:ssä, ja se kylmän puhallus naamaan loppu tosiaan kun älysin nyt ton rullan kääntää kojelaudasta kuumalle.
Mutta tossa tapauksessa, mieleen taas tulee ihan muu juttu, eli olisko esim. vesipumppu menossa - niin että lämppärin kennolle ei riitä virtausta muuten mutta kun annat kierroksia niin se kierrättää vettä sen verran että lämpöä taas siirtyy lämppärin kennolle?
Jos on tuosta merkki niin kannattaa ajoissa vaihdattaa pumppu
(Jos sulla lämmöt on kuiteki normaalit, muutoin ehkä termari?)Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun
e39 535ia -96
Comment
-
Originally posted by Jondere View PostLämmöt on ihan kohdillaan kyllä. Ajotietokone ruvennu herjaamaan tuota "check coolant level". Senkin varmuuden varalta tarkistin ja nesteet oli kyllä ok mutta tietokone vaan sitä herjaa kokoajan.
anturi irti paisarin pohjasta(vedet tulee kyllä pihalle, n. pari litraa) ja putsaat kunnolla ja renkkaat niin että koho liikkuu taas, ja kiinni uudestaan...
Comment
-
Kenties systeemi jopa rajottaa virtausta lämppärille jos taso liian alhainen, ja siksi se lämpöongelmakin sulla Jondere? :thinkOriginally posted by Risto113 View Postanturi irti paisarin pohjasta(vedet tulee kyllä pihalle, n. pari litraa) ja putsaat kunnolla ja renkkaat niin että koho liikkuu taas, ja kiinni uudestaan...**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
Lisäsin sinnne nestettä ja koho nousi oikealle kohdalle mutta siltiki ajotietokone huomauttelee.. onko nestettä sitten jo liikaa vai onko vaan joku anturivika? ja liittyykö tämä nyt mitenkään varsinaiseen ongelmaan?!?Originally posted by _Dexi View PostKenties systeemi jopa rajottaa virtausta lämppärille jos taso liian alhainen, ja siksi se lämpöongelmakin sulla Jondere? :think
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun
e39 535ia -96
Comment
-
Itsellä ilmeni pari päivää sitte samanlainen ongelma. Ajossa puhaltaa kyllä lämmintä, mutta parkissa pukkaa kylmempää. moottorin lämmöt 95-97 astetta salavalikon mukaan. Oiskohan vesipumppu lopun edellä? Vai oisko jollaki parempia ehdotuksia.Originally posted by Jondere View PostMulla on tuossa omassa 39:ssä nyt parin päivän aikana ilmenny sama ongelma että kylmää puskee mutta ku vähän antaa kierroksia niin sitte rupeaa lämpenemään mutta ei kyllä todellakaan niin lämpimäksi ku ilmastointi on säädetty
Comment
-
Tuntuu vain pitävän melkoista urinaa siellä kun kuunteli ulkopuolelta autoa taukolämpö päällä. Ilmeisesti kuitenkin normaali ääni tuo...?Originally posted by Risto113 View Post-99 ja uudemmissa on sitten pumppu paisarin alla, eikä vikaannu niin usein.
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Originally posted by Risto113 View PostNäin. On yleistä e39:ssä, löytyy vesiventtiilien alta, samaa pakettia.
-99 ja uudemmissa on sitten pumppu paisarin alla, eikä vikaannu niin usein.
Itse huomannut samanmoista, että puhaltaa kyllä lämmintä ilmaa, mutta kun pysähtyy esim valoihin (toisinsanoen auto on tyhjäkäynnillä) alkaa puhallus ilma viiletä. Omaani on vaihdettu termari/vesipumppu/syylari ja se termarin anturi noin vuosi sitten, mutta mikä on tuo Kiertovesipumppu ja missä sijaitsee tarkalleen.
auto siis 540iA 97E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R
E36 316i Compact Hellrot
Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
Comment
-
Sähköinen kiertovesipumppu on kuskinpuolen iskaritolpan lähellä, raitisilmasuodattimen kotelon kohdilta kurkistaa vähän alaspäin niin näkyy 2 sylinterimäistä alumiinitötteröä muovikuoressa (vesiventtiilit), pumppu on näiden alla.
...ja uudemmissa siis paisarin alla.
EDIT: 8-koneissa voi olla eri paikassa, näin siis ainakin kutosissa.
Comment
-
No niin tutkin tuota kiertovesipumppua. Sinne ei tullut virtaa ollenkaan ei vaikka auto oli käynnissä. Mikähän tuota ohjaa/ mistä sinne tulee virta? Onkohan sille omaa sulaketta?Originally posted by marko83 View PostItsellä ilmeni pari päivää sitte samanlainen ongelma. Ajossa puhaltaa kyllä lämmintä, mutta parkissa pukkaa kylmempää. moottorin lämmöt 95-97 astetta salavalikon mukaan. Oiskohan vesipumppu lopun edellä? Vai oisko jollaki parempia ehdotuksia.
Samalla huomasin, että automaatti ilmastointi sekoilee. Välillä ei säädä lämpötilaa ollenkaan, välillä vähän miten sattuu.
Eilen automaatti jäi "jumiin" eli ei reakoinut mihinkään, kunnes painoin puhallinta isommalle niin siinä paneelissa välähti valot ja sen jälkeen alkoi säätämään. Ja välillä teki semmoista, että puhalsi vängärille kylmää ja kuskille lämmintä, vaikka molemmat oli 22 asteessa.
Oisko kellään hajua mikä vois olla vikana/ mistä aloittaa etsinnän.
Toivottavasti tästä saa jotain selkoa
Comment
Comment