Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ihmettelyä - E39 jarrujen jäähdytys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    Ihmettelyä - E39 jarrujen jäähdytys

    Pariin kertaan on tullu ihmeteltyä auton alla hääriessä, että mikä on ideana seuraavassa, E39 M5:ssa.

    Sisälokareissa on siellä konehuoneen puolella kiinni sellaiset alumiinitorvet, jotka kerää ilmaa sieltä etupuskurin takaa. Nämä johtaa hienosti siihen sisälokariin, ja voisi äkkiä kuvitella suuntauksesta että ilma menisi kivasti jarrujen jäähdytykseen - mutta kun sisälokarissa ei ole minkään sortin reikiä?

    Eli ne alumiinitorveton vain kiinni siinä umpinaisessa sisälokarissa, ja se on umpikuja ilmavirralle.

    Ja ne on ihan tehtaalta siinä kiinni, näkee liitoksesta.


    Joku fiksumpi voisi valaista, mikä tämän hienon järjestelmän tarkoitus on? :think
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Siis onko siinä sellanen tötterö joka on e36:ssakin? e36:ssa se menee puskurista jarrulle asti juurikin sen sisälokarin läpi, mutta jospa se mossen levy jäähtyy ilman tuota tötteröä. Tai sitten siitä keulasta johdettavasta ilmasta on enemmän haittaa kun hyötyä. Onkos diisselissä välijäähy siellä ilmakanavan varrella?
    ...

    Comment

    • juu-das
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 756
      • Kuopio

      #3
      joskus vaihdettu sisälokarit siihen?:think

      eikös tuon kuulus just jarruille mennä..

      Comment

      • casino
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 663
        • Keski-Suomi

        #4
        Originally posted by reddewil View Post
        Siis onko siinä sellanen tötterö joka on e36:ssakin? e36:ssa se menee puskurista jarrulle asti juurikin sen sisälokarin läpi, mutta jospa se mossen levy jäähtyy ilman tuota tötteröä. Tai sitten siitä keulasta johdettavasta ilmasta on enemmän haittaa kun hyötyä. Onkos diisselissä välijäähy siellä ilmakanavan varrella?
        Ei oo 530d:ssä ainakaan välijäähyä "ilmakanavassa", mutta jarruille menee kyllä keulasta juuri nuo putket jotka tuulettavat sitten jarruja.
        Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
        Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
        http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

        e39 -530d touring 11/1999
        ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

        Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by _Dexi View Post
          Pariin kertaan on tullu ihmeteltyä auton alla hääriessä, että mikä on ideana seuraavassa, E39 M5:ssa.

          Sisälokareissa on siellä konehuoneen puolella kiinni sellaiset alumiinitorvet, jotka kerää ilmaa sieltä etupuskurin takaa. Nämä johtaa hienosti siihen sisälokariin, ja voisi äkkiä kuvitella suuntauksesta että ilma menisi kivasti jarrujen jäähdytykseen - mutta kun sisälokarissa ei ole minkään sortin reikiä?

          Eli ne alumiinitorveton vain kiinni siinä umpinaisessa sisälokarissa, ja se on umpikuja ilmavirralle.

          Ja ne on ihan tehtaalta siinä kiinni, näkee liitoksesta.


          Joku fiksumpi voisi valaista, mikä tämän hienon järjestelmän tarkoitus on? :think
          Noin ne on ollut jokaisessa M5:ssä jota olen nähnyt. M-Sport sisälokareissa on aukot noille ilmanohjauskanaville. Toisaalta muistaakseni myös M5 etupuskurin ritilässä ko kohdat on tukossa josta se ilma kulkisi sinne jarruille. Syytä en tiedä mutta kaitpa ne insinöörit on ajatellut sen niin että riittävä jäähdytys tulee vanteitten kautta kun on kuitenkin kelluvat levyt autossa.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Joo M:n jarrut on eri maata, sitä vastoin näköjään jo 523 tarttee ilmakanavat etujarruille ja vielä
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Heh, oisko insinööreillä ollu keittopäivä ku on mietitty miten minkäkin mallin jarrut laitetaan.

              Seuraavaksi saman logiikan mukaan lukko pois M5:ta ja lisätään se 520:iin?

              No ei, tuohon ilman tarpeeseen toki vaikuttaa jarrujen rakenne ja koko, hassua vaan että ne tötteröt on sinne jätetty killumaan.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • m5 lemans
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 190
                • espoo

                #8
                Juu, ei allekirjoittanutkaan ymmärrä miksi näin on, mutta onneksi viime viikolla ratkaisin "ongelman":
                Attached Files

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #9
                  Originally posted by m5 lemans View Post
                  Juu, ei allekirjoittanutkaan ymmärrä miksi näin on, mutta onneksi viime viikolla ratkaisin "ongelman":
                  Tarpeellista tai ei niin meneehän tuo jo "tuning" keinona toki tuolla tapaa kun hyvin tekee
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • Exami
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 986
                    • Hyvinkää, Tuusula

                    #10
                    Ittellä toisella puolella toimiva ilmakanava jarrulle mutta kuskinpuolen sumarinvierestä puuttuu reikä mikä apparinpuolella on tätä pitäisi ilmeisesti hieman soveltaa.. tosin tuntuu että oikeanpuolen jarru juristaa.. jokseenkin vaikuttaa että on tehookaampi voisko tällä olla jotain vaikutusta kyseiseen asiaan? viilee levy jarruttaa paremmin? vai olikohan se toisinpäin

                    Pitänee tarkistaa !

                    Kävin tarkastaa.. elikkäs sumareiden vieressä olevat "kolot" kuskinpuolella on ihan reikä joka sitte johtaa jarrulle?! ku taas apparinpuolella tukittu?! eli umpinainen palikka sumarin vieressä.. onkohan noita sumarin palikoita mahdollisuus saada reijällisinä vai pitäskö ottaa dremel / pistosaha kouraan?

                    Tuli tässä ircissä juteltua asiasta eli voipi olla toki että nää keulan kolot on tarkotettu aivan muuhun.. eli puhetta oli polttoainejäähdytyksestä / laturista..
                    Last edited by Exami; 12-06-2008, 09:17.
                    sigpic
                    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #11
                      Tuli tässä ircissä juteltua asiasta eli voipi olla toki että nää keulan kolot on tarkotettu aivan muuhun.. eli puhetta oli polttoainejäähdytyksestä / laturista..
                      hmm, mietin vain että eikös ne ole kuitenkin umpinaiset torvet siihen sisälokarille asti? :think

                      Jos ne on siis konehuoneeseen tuomassa jotain ilmaa tms. niin pieleen on menny sekin suunnitelma
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      • Exami
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 986
                        • Hyvinkää, Tuusula

                        #12
                        Ilmeisesti disel malleissa.. tuo polttoaineen jäähdytys / laturi... bensaversiossa ei näitä ilmeisesti tarvita.. eli sitte sentakia ne varmaankin tukossa mut sitte kysymys kuuluu kun sisälokariin tulee se putki joka juurikin näyttää siltä että sieltä tulis ilma jarruille... missä sen toinen pää on?
                        sigpic
                        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎