Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ratti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7455
    • Oulu

    #16
    Originally posted by teropa View Post
    Voin taata, että se ei ole höpinää.
    Sori jos sanoin epäselvästi, tarkoitin tuossa siis koko ratin halkaisijaa, en kehän paksuutta mistä sinä puhuit. Uskon kyllä kehänpaksuuden erot kun kerran olet niitä havainnut.

    Mittaanpa molemmat kun ehdin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 18-10-2007, 11:01.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Sori jos sanoin epäselvästi, tarkoitin tuossa siis koko ratin halkaisijaa, en kehän paksuutta mistä sinä puhuit. Uskon kyllä kehänpaksuuden erot kun kerran olet niitä havainnut.

      Mittaanpa molemmat kun ehdin.
      Joo, minä voin mitata omastani kans. Katsotaan eroaako.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7455
        • Oulu

        #18
        Viittasin tuossa aiemmin tuolla "höpinällä" tähän sivuun:


        Ja siinä tuohon riviin:
        [09/99-09/01] ... I believe this is when BMW switched to an even smaller 379mm wheel with improved padding. Very nice IMHO. I informally measured it to be about 12mm smaller than the previous M-Sport wheel.

        Vahemman M-ratin harkaisijat kertovat siis:
        [09/96-09/97] ... 385mm diameter versus the 395mm MF wheel.

        Eli tiedän kyllä että M-ratti on pienempi kuin tavallinen 4-puolainen, mutta en usko tuohon teoriaan kahdesta eri halkaisijasta samannäköisissä M-rateissa. Ja varsinkaan en usko yllä mainittuun 12mm eroon halkaisijassa kun noissa annetuissa mitoissa on vain 6mm ero (385mm - 379mm = 6mm).

        Tuo mainittu "improved padding" on varmaan juuri se mistä teropa yllä puhui.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 18-10-2007, 11:23.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Viittasin tuossa aiemmin tuolla "höpinällä" tähän sivuun:


          Ja siinä tuohon riviin:
          [09/99-09/01] ... I believe this is when BMW switched to an even smaller 379mm wheel with improved padding. Very nice IMHO. I informally measured it to be about 12mm smaller than the previous M-Sport wheel.
          Joo en nyt usko, että sinä tai muutkaan paljo höpisee .

          Mutta tuo, mitä tuossa sanotaan, niin on varmaan totta. Eli 9/99 olisi tullut se paksumpi (improved padding) ja ilmeisesti (?) kehältään hiukan pienempi ratti. Sullahan oli uudempi kuin 9/99, joten mittauksissa pitäisi paljastua ero.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7455
            • Oulu

            #20
            Originally posted by teropa View Post
            ... mittauksissa pitäisi paljastua ero.
            Mittailin nyt aamulla tuota mun 12/99 valmistetun auton orggis-M-rattia.

            Ulkohalkaisija: 375 mm
            Halkaisija kehän keskeltä keskelle: 350 mm
            Kehän paksuus (auton kulkusuuntaan): 32-33 mm, alasektoreissa hiukan paksumpi kuin ylhäällä
            Kehän ympärysmitta: 100-105 mm

            Kai tää nyt sitte tuo webbisivulla mainittu "379 mm" ratti, vaikkei olekaan sen kokoinen mitenkään päin mitattuna?
            Last edited by Petri.Kekkonen; 19-10-2007, 07:07.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #21
              Oli eilen illalla sen verran hulinaa, etten joutanut mitata omaani. Mittaan tänä iltana .

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Viittasin tuossa aiemmin tuolla "höpinällä" tähän sivuun:


                Ja siinä tuohon riviin:
                [09/99-09/01] ... I believe this is when BMW switched to an even smaller 379mm wheel with improved padding. Very nice IMHO. I informally measured it to be about 12mm smaller than the previous M-Sport wheel.

                Vahemman M-ratin harkaisijat kertovat siis:
                [09/96-09/97] ... 385mm diameter versus the 395mm MF wheel.

                Eli tiedän kyllä että M-ratti on pienempi kuin tavallinen 4-puolainen, mutta en usko tuohon teoriaan kahdesta eri halkaisijasta samannäköisissä M-rateissa. Ja varsinkaan en usko yllä mainittuun 12mm eroon halkaisijassa kun noissa annetuissa mitoissa on vain 6mm ero (385mm - 379mm = 6mm).

                Tuo mainittu "improved padding" on varmaan juuri se mistä teropa yllä puhui.
                Tota vanhempaa yksivaiheista löytyy ainakin isompaa ja pienempää. Mulla on omassa se ns isompi ja jossain vaiheessa tuli haalittua toinen mokoma joka oli sitten puoli kehää pienempi..eli kun sen laittoi vastakkain toisen ratin kanssa niin pienemmän ratin kehän ulkolaita oli isomman keskivaiheilla. En sitten kuitenkaan vaihtanut omaani sitä pienempää kun tolla isommalla on mielestäni hyvä ohjaustuntuma.
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

                Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #23
                  Tässäpä mun ratin mitat:

                  ulkohalkaisija: 385mm
                  paksuus menosuuntaan päin: 28-29mm
                  ympärysmitta kehä parista kohtaa sama: 96mm

                  Eroja on.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7455
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by teropa View Post
                    Tässäpä mun ratin mitat:

                    ulkohalkaisija: 385mm
                    paksuus menosuuntaan päin: 28-29mm
                    ympärysmitta kehä parista kohtaa sama: 96mm
                    Onpas todella ihan selvät erot ja varsinkin halkaisijassa. Täytyy sitten uskoa, että tuosta tosiaan on olemassa isompikokoinen versio. Uskomattoman monennäköistä versiota sitä on saman automallin samannäköisistä osista ehditty vuosien varrella tehdä.

                    OT, mutta esim. 130i:ssä oli ainakin vielä huomattavasti mun rattia paksumpi kehä, mutta minusta siinäkin on menty jo vähän liioittelun puolelle, eli mun pienehköillä käsillä hanskat kädessä turhankin paksu.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #25
                      Mää olen huomannut, että tuo mun kaposempi malli on hanskat kädessä juuri passeli. Muttakun sitä ajaa enimmäkseen paljain käsin, niin swappaisin mieluusti tuommoseen paksumpaan malliin.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • Bimer
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 359
                        • Hkää

                        #26
                        Kysellääs nyt vaikka tähän topicciin seuraavaa;

                        Omassa on perus nelipuolanen ratti ja tekisi mieli vaihtaa parempikuntoiseen tai mielellään nahkaiseen, eli pelkkä ratin kehä kun eikös bägi käy ihan vastaavaan nahkarattiinkin? Mitä tarvii ottaa huomioon kun alkaa vaihtelemaan? Laakkoselta luulisi saavan kehiä, mitähän voisi kustantaa? Kyseessä -98 vuoden auto.
                        Talvella: Ford Sierra iS
                        Kesällä: E92 335d

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Bimer View Post
                          Kysellääs nyt vaikka tähän topicciin seuraavaa;

                          Omassa on perus nelipuolanen ratti ja tekisi mieli vaihtaa parempikuntoiseen tai mielellään nahkaiseen, eli pelkkä ratin kehä kun eikös bägi käy ihan vastaavaan nahkarattiinkin? Mitä tarvii ottaa huomioon kun alkaa vaihtelemaan? Laakkoselta luulisi saavan kehiä, mitähän voisi kustantaa? Kyseessä -98 vuoden auto.
                          Tietysti niitä saa merkkitiskiltä. Esim. Saksan ebaystä noita löytyy hyväkuntoisenakin huomattavasti järkevämpään hintaan. Katsot vain, että ratti on tarkoitettu ennen 3/99 valmistettuun.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • e39 beme
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 84

                            #28
                            Muakin kiinnostais jos jollakin olis tollanen mikä topicin aloittajalla oli kuvassa, eli onko se nyt sitte 3puolainen sportratti tms? e39 -97

                            Comment

                            • H.Aulakoski
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 336
                              • Oulu

                              #29
                              Mulla on sattuneista syistä irtaallaan kaksi M-sport rattia. Toinen vanhempi yksivaiheinen <-02/09 ja toinen uudempi kaksivaiheinen 03/09->. Vertailin ratteja keskenään. Havainnot:

                              Kun ratit laitetaan vastakkain tasaiselle alustalle, niin huomataan, että yksivaiheinen vanha ratti on n. puoli kehää, eli n. 1 cm korkeampi kuin uusi. Vanha ratti tuntuu selvästi ohuemmalta. Arvioisin näppituntumalla, että paksuus on sama kuin vakioratissa, kun taas uudemman ratin kehä on paksumpi JA pehmeämpi. Ihan kuin ohuen ratin päällä olisi ylimääräinen nahkapinnoite. Paksumpi tuntuu kädessä paremmalta. Harmi kun joutuu asentamaan autoon sen huonommalta tuntuvan...

                              Muilta osin liittimiä lukuunottamatta ratit ja bägit näyttävät samanlaisilta.
                              X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                              Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                              Comment

                              • K2Ri
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1829
                                • London, UK & Germany

                                #30
                                Osanumeroiden perusteella E39 M5 ja E46 M3:sissa on sama ratti (osanumero: 32342282020).
                                Vastaavan näköistä rattia on kuitenkin saanut myös M-sport paketin mukana "tavallisiin" E39:siin (osanumero: 32342282025).

                                Kysymys kuuluukin: mitä eroa rateilla on ja käykö esim E46 M3:seen tuo "tavallisen" E39:sin m-sport ratti?

                                Kuvan mallinen ratti siis kyseessä:
                                sigpic
                                BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎