Sori jos sanoin epäselvästi, tarkoitin tuossa siis koko ratin halkaisijaa, en kehän paksuutta mistä sinä puhuit. Uskon kyllä kehänpaksuuden erot kun kerran olet niitä havainnut.
Sori jos sanoin epäselvästi, tarkoitin tuossa siis koko ratin halkaisijaa, en kehän paksuutta mistä sinä puhuit. Uskon kyllä kehänpaksuuden erot kun kerran olet niitä havainnut.
Mittaanpa molemmat kun ehdin.
Joo, minä voin mitata omastani kans. Katsotaan eroaako.
Ja siinä tuohon riviin: [09/99-09/01] ... I believe this is when BMW switched to an even smaller 379mm wheel with improved padding. Very nice IMHO. I informally measured it to be about 12mm smaller than the previous M-Sport wheel.
Vahemman M-ratin harkaisijat kertovat siis: [09/96-09/97] ... 385mm diameter versus the 395mm MF wheel.
Eli tiedän kyllä että M-ratti on pienempi kuin tavallinen 4-puolainen, mutta en usko tuohon teoriaan kahdesta eri halkaisijasta samannäköisissä M-rateissa. Ja varsinkaan en usko yllä mainittuun 12mm eroon halkaisijassa kun noissa annetuissa mitoissa on vain 6mm ero (385mm - 379mm = 6mm).
Tuo mainittu "improved padding" on varmaan juuri se mistä teropa yllä puhui.
Ja siinä tuohon riviin: [09/99-09/01] ... I believe this is when BMW switched to an even smaller 379mm wheel with improved padding. Very nice IMHO. I informally measured it to be about 12mm smaller than the previous M-Sport wheel.
Joo en nyt usko, että sinä tai muutkaan paljo höpisee .
Mutta tuo, mitä tuossa sanotaan, niin on varmaan totta. Eli 9/99 olisi tullut se paksumpi (improved padding) ja ilmeisesti (?) kehältään hiukan pienempi ratti. Sullahan oli uudempi kuin 9/99, joten mittauksissa pitäisi paljastua ero.
Mittailin nyt aamulla tuota mun 12/99 valmistetun auton orggis-M-rattia.
Ulkohalkaisija: 375 mm
Halkaisija kehän keskeltä keskelle: 350 mm
Kehän paksuus (auton kulkusuuntaan): 32-33 mm, alasektoreissa hiukan paksumpi kuin ylhäällä
Kehän ympärysmitta: 100-105 mm
Kai tää nyt sitte tuo webbisivulla mainittu "379 mm" ratti, vaikkei olekaan sen kokoinen mitenkään päin mitattuna?
Ja siinä tuohon riviin: [09/99-09/01] ... I believe this is when BMW switched to an even smaller 379mm wheel with improved padding. Very nice IMHO. I informally measured it to be about 12mm smaller than the previous M-Sport wheel.
Vahemman M-ratin harkaisijat kertovat siis: [09/96-09/97] ... 385mm diameter versus the 395mm MF wheel.
Eli tiedän kyllä että M-ratti on pienempi kuin tavallinen 4-puolainen, mutta en usko tuohon teoriaan kahdesta eri halkaisijasta samannäköisissä M-rateissa. Ja varsinkaan en usko yllä mainittuun 12mm eroon halkaisijassa kun noissa annetuissa mitoissa on vain 6mm ero (385mm - 379mm = 6mm).
Tuo mainittu "improved padding" on varmaan juuri se mistä teropa yllä puhui.
Tota vanhempaa yksivaiheista löytyy ainakin isompaa ja pienempää. Mulla on omassa se ns isompi ja jossain vaiheessa tuli haalittua toinen mokoma joka oli sitten puoli kehää pienempi..eli kun sen laittoi vastakkain toisen ratin kanssa niin pienemmän ratin kehän ulkolaita oli isomman keskivaiheilla. En sitten kuitenkaan vaihtanut omaani sitä pienempää kun tolla isommalla on mielestäni hyvä ohjaustuntuma.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Onpas todella ihan selvät erot ja varsinkin halkaisijassa. Täytyy sitten uskoa, että tuosta tosiaan on olemassa isompikokoinen versio. Uskomattoman monennäköistä versiota sitä on saman automallin samannäköisistä osista ehditty vuosien varrella tehdä.
OT, mutta esim. 130i:ssä oli ainakin vielä huomattavasti mun rattia paksumpi kehä, mutta minusta siinäkin on menty jo vähän liioittelun puolelle, eli mun pienehköillä käsillä hanskat kädessä turhankin paksu.
Mää olen huomannut, että tuo mun kaposempi malli on hanskat kädessä juuri passeli. Muttakun sitä ajaa enimmäkseen paljain käsin, niin swappaisin mieluusti tuommoseen paksumpaan malliin.
Omassa on perus nelipuolanen ratti ja tekisi mieli vaihtaa parempikuntoiseen tai mielellään nahkaiseen, eli pelkkä ratin kehä kun eikös bägi käy ihan vastaavaan nahkarattiinkin? Mitä tarvii ottaa huomioon kun alkaa vaihtelemaan? Laakkoselta luulisi saavan kehiä, mitähän voisi kustantaa? Kyseessä -98 vuoden auto.
Omassa on perus nelipuolanen ratti ja tekisi mieli vaihtaa parempikuntoiseen tai mielellään nahkaiseen, eli pelkkä ratin kehä kun eikös bägi käy ihan vastaavaan nahkarattiinkin? Mitä tarvii ottaa huomioon kun alkaa vaihtelemaan? Laakkoselta luulisi saavan kehiä, mitähän voisi kustantaa? Kyseessä -98 vuoden auto.
Tietysti niitä saa merkkitiskiltä. Esim. Saksan ebaystä noita löytyy hyväkuntoisenakin huomattavasti järkevämpään hintaan. Katsot vain, että ratti on tarkoitettu ennen 3/99 valmistettuun.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Mulla on sattuneista syistä irtaallaan kaksi M-sport rattia. Toinen vanhempi yksivaiheinen <-02/09 ja toinen uudempi kaksivaiheinen 03/09->. Vertailin ratteja keskenään. Havainnot:
Kun ratit laitetaan vastakkain tasaiselle alustalle, niin huomataan, että yksivaiheinen vanha ratti on n. puoli kehää, eli n. 1 cm korkeampi kuin uusi. Vanha ratti tuntuu selvästi ohuemmalta. Arvioisin näppituntumalla, että paksuus on sama kuin vakioratissa, kun taas uudemman ratin kehä on paksumpi JA pehmeämpi. Ihan kuin ohuen ratin päällä olisi ylimääräinen nahkapinnoite. Paksumpi tuntuu kädessä paremmalta. Harmi kun joutuu asentamaan autoon sen huonommalta tuntuvan...
Muilta osin liittimiä lukuunottamatta ratit ja bägit näyttävät samanlaisilta.
X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)
Osanumeroiden perusteella E39 M5 ja E46 M3:sissa on sama ratti (osanumero: 32342282020).
Vastaavan näköistä rattia on kuitenkin saanut myös M-sport paketin mukana "tavallisiin" E39:siin (osanumero: 32342282025).
Kysymys kuuluukin: mitä eroa rateilla on ja käykö esim E46 M3:seen tuo "tavallisen" E39:sin m-sport ratti?
Comment