Originally posted by _Dexi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bmw 540i Remmiahdin-96 - 97
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Betrunken View PostTotta, vielä lisään että se teho taisi olla aikaajoissa jopa 1500hv eli tuhat hevosta litraan kohde.
Tästä projektista en sano kun että halvempiakin vaihtoehtoja varmasti löytyy jos tavoittelee tuollaisia hevosvoimia ja mielestäni ei ole mitään järkeä tuollaisia laittaa ellei sitten jossain radalla ajelle.
Varmaan olisi parasta tehoiksi jättää alle 500hv niin ajettavuus säilyy jotenkin. Jos suomen kilpiin aikoo ottaa vielä niin M5(400hv)+20%:480hv
Mutta tehköön jokainen mitä tekee.
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostHups! Tosiaan, kirjotin sen verran huolimattomasti - kyllä RB26 käytin esimerkkinä ja niissä useimmiten on 2.8 tai vajaan 3.0L stroukkaus noissa lukemissa.
Tosin, niistä taitaapi nelinumeroiset irroita ilman stroukkaustakin, näin muistasin nähneeni, stroukkauksella saadaan toki muuten se kokoonpano ja käyrät järkevämmäksi, muiden etujen lisäksi.
Pointtihan oli kuitenkin, että 227hp litratehot ei missään nimessä ole mitenkään mahdottomat (1000hp / 4.4L) ja vielä V8 koneesta.
Jos otetaan tähän verrokiksi japaninmaalta vielä vaikka Nissan 200SX S13, 1.8Litrainen turbomoottori eikä mikään erikoisen vahva motti. Täysin avaamattomalla vakiomoottorilla saa silti syljettyä ahdinta vaihtamalla 450-500hp, joka menee jo YLI tuon litratehon jota 1000hp ja 4.4L merkitsisi. ja parissakin tapauksessa todistetusti moinen rimpula jopa kestää tuota rääkkiä parhaimmillaan vuoden päivät.
Ei kai nyt sentään BMW V8 ole heikompi kuin Nissanin 1.8L rivinelonen...?
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostEi kyllä tainnut olla. Tuo 1500 on jo liioittelua monissa lähteissä. 1300 taitaa olla BMW:n ilmoittama. Tuohonkin aikaan oli monenlaisia rajoituksia, joten inssit hyvinkin voisi loihtia 2000hv tehoja.
Mutta sen koneen hinnalla saisi varmaan kymmenen uutta M6 rinnakkain että siinä olisi vertailu kohta 540 virittämiselle 1000 hevosvoimaiseksi.
Kuten kaikki täällä sanoivat niin uusiksi menee sisältä osat.
Enpä toisinaan ole käynyt uuden remmiahdetun 540 kanssa dynolla ja katsonut paljoa kone kestää kun lyön baareja kone huoneseen. Saati sitten kun virittäis käytettyä 540(tässä varmaan ideana kun on E39 kopasta kyse) niin joutuis kumminkin uusimaan konepuolen että kestäisi edes jotain ja vielä laatikot, perät yms.
Mielestäni jos 540 ostaa niin antaa rullata vain vakiona ja nauttia ajosta(Jos edes topicin aloittajalla on korttia)Citroen ZX "Sacrebleu" edition
EX:
-Bmw E28 518i
-Saab 9000
-Lada 2105
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.
Comment
-
-
Eli, tuossa on nyt suunnilleen planeetan halvin ja yksinkertaisin paketti jolla ihan oikeastikkin remmiahdettuna päästään avaajan kaavailemaan suorituskykytasoon. Mukana luettelo pääosa tarvittavista "rakennuspalikoista" :
Ongelman tästäkin vielä tekee se, että tämä paketti on kuutiotilavuudeltaan puolet suurempi. Eli mikäli ko.tavoiteteholuokka halutaan pumpata 4.0l:n litratilavuudesta, voidaan kustannukset karkeasti kertoa vielä vähintään kahdella. Sitten pitäisi vielä alle saada tuon tehomäärän kestävä voimansiirtotekniikka ja 3-6-henkinen huoltotiimi ylläpitämään ko.tekniikkaa.
Näitä romanttisia satujuttuja näistä 1000hp katumoottoreista on toki netti pullollaan, mutta kyllä realiteetit ovat tällä tasolla jo jotain aivan muuta.
Kiihdytyskäytössä toki on 2.0l BMW, Opel ja Toyota nelosmoottoreita jopa orggislohkoilla joista pumpataan kevyestikkin tuo yli 1000hp, mutta minkään bemun V8:n pumppaaminen tätän tehotasoon edes muutaman sekunnin kiihdytyslähtöön on teknisesti täysin mahdotonta. Siinä tapauksessa toki kyllä mikäli alusta loppuun pro säännöin valmistetut ko.moottorityypin billet palikat joku valmistaisi(ei kuitenkaan todellakaan), niin kyllä toki tuostakin tuo yli 1000hp irti ainakin hetkellisesti ehkä voitaisiin bensalla saada irti.Last edited by Hemi; 06-11-2007, 15:49.
Comment
-
-
edelleen offtopic mutta olihan tuossa joku vuosi sitten top gearissa r33 gtr skyline jossa 1000hv. olikohan rakentaja JUN. se oli joko 50 000 tai 80 000 puntaa mitä ne oli koneeseen laittanu, mutta se auto oli siihen mennessä kestäny jo viisi vuotta hajoamatta kertaakaan, eli kestää! tuo pätkä taitaa löytyä youtubestakin..
Comment
-
-
Originally posted by metanolman83 View Postedelleen offtopic mutta olihan tuossa joku vuosi sitten top gearissa r33 gtr skyline jossa 1000hv. olikohan rakentaja JUN. se oli joko 50 000 tai 80 000 puntaa mitä ne oli koneeseen laittanu, mutta se auto oli siihen mennessä kestäny jo viisi vuotta hajoamatta kertaakaan, eli kestää! tuo pätkä taitaa löytyä youtubestakin..
Tuossa tehotasossa ei vain yksinkertaisesti ole enään olemassakaan sellaisia osia jotka kestää vuositolkulla ajamista, vaan kyllä eri komponenttien käyttötunnit ovat suhteellisen lyhyitä. Siis nyt puhutaan todellakin tunneista, ei vuosista.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostOfftopik, mutta tiedän tapauksen jossa tuollainen kone rakennettiin 3 kertaa uusiksi jonka jälkeen luovutettiin ja siirryttiin toiseen aihioon. Lohkoa ei saatu kestämään sen vertaa, että olisi 500hp saatu penkitettyä. Eikä muuten ollut vakiomännillä ym. Viimeisellä kokoonpanolla taisi kestää vajaan viikon
Liekö sitten jo huonoa tuuria / tai toisalla hyvää, tuttujen / puolituttujen piirissä taannoin kaksi tuon kalibeerin konetta rakennettu joita olen läheltä seurannut ja/tai itse ollut osana projektissa.
Itselläkin moinen kiesi aikanaan oli, josta modifioin kampiakselista sylinterikanaviin kaiken uuteen muotoon, mutta ko. moottoria ei ikinä isolla ahtimella sitten rankaistu vaan ajeltiin kesyin 320hp tehoin parisen vuotta.
500hp on moisellekin pikkuriikkiselle koneelle jo aika maaginen rajapyykki koska vaatii tuosta litratilavuudesta sen verran ankaraa rankaisua, mutta tuo wanha kunnon lohkohan kestää kyllä hyvin, yleensä ongelmat on keskittyneet alakertaan, kampuraan ja laakerointiin.
Topicci venyi juu, mutta mahtuuhan sitä tekstiä internettiin.
After all, ei se 540 pelkällä 1000hevosvoimalla ultimate dragsteriksi muutu, ellei sitä uudista koko autoa - siinä vaiheessa tosiaan onkin budjetti jo pian uuden ja valmiiksi tehokkaan tasolla.Last edited by _Dexi; 06-11-2007, 16:39.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Ottakaahan nyt pois keskustelusta tuo kyllikki tädin moottori, jos siis olen oikein käsittänyt niin tuo moottori on alunperin suunnitteltu rata olosuhteisiin.
Ja jos nyt BMW puolelta alkaisin vastavaa moottoria etsimään niin se olisi varmaan E39 M5 V8 kone. Kummasta luulette saavan enemmän potkua irti:540i koneesta vai M5 koneesta? Jos 540i kone on suunniteltu kisa käyttöön niin vaikenen iäksi.Citroen ZX "Sacrebleu" edition
EX:
-Bmw E28 518i
-Saab 9000
-Lada 2105
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.
Comment
-
-
Originally posted by Betrunken View PostOttakaahan nyt pois keskustelusta tuo kyllikki tädin moottori, jos siis olen oikein käsittänyt niin tuo moottori on alunperin suunnitteltu rata olosuhteisiin.
Ja jos nyt BMW puolelta alkaisin vastavaa moottoria etsimään niin se olisi varmaan E39 M5 V8 kone. Kummasta luulette saavan enemmän potkua irti:540i koneesta vai M5 koneesta? Jos 540i kone on suunniteltu kisa käyttöön niin vaikenen iäksi.
Hämärän muistikuvan mukaan, joskus lueskelin netistä että Nissanin puolelta kanta olisi ollut RB koneen virittämiseen varsin kielteinen alunperin, ja esim. kun jonkinlaista tehokkaammaksi tehtaalta uutena viriteltyä versiota oli kyselty - olivat kieltäytyneet koska epäilivät koneen kestävyyttä? Tämä nyt tosin aivan 110% nettihuuhaata, mutta kenties viittaa siihen millä ajatuksella auton tekivät, ehkä ei.
Konehan on äärimmäisen simppeliä perustekniikkaa, pirullisen painava valurautamotti, alakerta vajailla vastapainoilla, jäykkä venttiilikoneisto palasäädöllä, jne. -> ilmeisesti yksinkertainen kestää hyvin.
Jos esim. sisuskalujen materiaaleja ja rakennetta katsellaan, niin M5 V8 on toki pilke silmäkulmassa rakenneltu vaikka herrasmiessportti onkin. Eikös 540i pohjaudu täysin samaan lohkoon, tai siis toisinpäin - M5:ssa porausta kasvatettu, muutettu öljynkierto uuteen uskoon elektronisesti ohjatuin öljypumpuin, pistetty sisuskalut uusiksi, venakoneisto jne jne.
Mutta peruslohko kaiketi sama, veikkaisin.
Ja tämähän ei liittynyt sen kummemin mihinkään, paitsi noihin mietteisiin eri moottoreista.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Ilman mitään asiayhteyttä niin uskallan laittaa pääni pantiksi että motorsport koneiden valut on täysin erilaisia vakioihin sisaruksiin verrattuna...
Toinen imo on että kannattaa varmaan mennä lukemaan tarinaa skylinestä tuonne wikiin..Jos sieltä vaikka saisi hiukan eri pohjaa KO. tietoihin perhesportista...
tää nyt on tämmöstä lätinää , sinänsähän tässä keskustelussa ei nyt mitään pahaa ole. Se 4.0i motti vaan hieman huvitti lähtökohtana..Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Kasikoneiden ahtojen kestävyydestä yleisesti kun asiaa on tullut vierestä seurattua jonkun vuoden. Nämä 540 ja M5 koneet on yllättävän lähelle samanlaisia kun Porsche 928:n 32V moottorit. Molemmissa lohko on teräsputketon ja tästä johtuen "heikko" kestämään ahtoja. BMW:llä on fiksusti valittu käyttöön Nikasil-pinnoitus joka sallii tarvittaessa tavallisten helmasta pinnoittamattomien mäntien käytön mutta muuta parempaa ahtokäytön kannalta noissa koneissa ei olekkaan. Esim. 928:n moottorin ohjaus on todennäköisesti vähintään samalla tasolla nakutuksen eston kannalta kun vuosikymmen uudemmissa kasi-Bemareissa. Siis 928:n 5L kone on suhteellisen hyvä vertailukohta 540:sen 4L ja 4,4L koneiden ahtamista ajatellen.
Porscheista on opittu, että kun avaamattomilla vakio sisuskaluilla mennään vähänkin yli 1 baarin paineiden alkaa tulla ongelmia. Käytännössä tämä tarkoittaa -87-91 928 S4:sen tapauksessa tehojen nousua 320hv vakiosta maksimissaan n. 600 hevoseen samalla kun vääntömomentti pomppaa 430Nm:stä n. 700 newtoniin. Tuosta 1 bar paineesta voi näppärästi laskea mitä vähän tehottomimmista 540i koneista voisi saada ulos realistisesti moottorin vielä pysyessä kasassa enemmän kun yhden varttimailin vedon verran.
M5:n kone ei todennäköisesti kestä ihan yhtä paljon ahtoja korkeamman viritysasteen takia. Tosin pelkkä staattinen puristussuhde ei kerro aivan kaikkea vaikka siitä voikin jotain päätellä miten paljon ahtoja uskaltaa laittaa. Oikeasti venttiilien aukioloajat eli nokka-akselien profiili määrää dynaamisen puristussuhteen joka taas määrittelee miten paljon ahtoja voi pitää ennen kun alkaa nakuttamaan niin paljon ettei moottorinohjaus pysty tätä estämään sytytystä myöhästämällä. Koko ahtamisen perusedellytys on, että kone ei nakuta. Helpointa tämä on varmistaa myöhästämällä sytytystä riittävästi. Samalla kyllä myös tehot putoaa mutta eipähän ainakaan tule reikiä mäntiin tms. ikävää.
Ennen kun ahtaa yhtään mitään tai modaa jo ahdettua autoa kannattaa tutustua asiaan tarkasti. Yksi perusteos mistä voi aloittaa on Corky Bellin Maximum boost:
-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by Suutari View PostToinen imo on että kannattaa varmaan mennä lukemaan tarinaa skylinestä tuonne wikiin..Jos sieltä vaikka saisi hiukan eri pohjaa KO. tietoihin perhesportista...
Se 4.0i motti vaan hieman huvitti lähtökohtana..**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Ei liene vaikuta asiaan,mutta ei tuossa aloitustopiikissa mainittu mitään tilavuudesta (4.0L?).Eikä varmaan lopputulokseenkaan,vaikka kyseessä olisi 4.4L kone.Turhaa pajatustahan tämä koko topiikki on ollut,aloittajan naureskellessa takavasemmalla.Mutta keskusteluhan tässä oli kai tarkoituskin...
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostEi liene vaikuta asiaan,mutta ei tuossa aloitustopiikissa mainittu mitään tilavuudesta (4.0L?).Eikä varmaan lopputulokseenkaan,vaikka kyseessä olisi 4.4L kone.Turhaa pajatustahan tämä koko topiikki on ollut,aloittajan naureskellessa takavasemmalla.Mutta keskusteluhan tässä oli kai tarkoituskin...
Comment
-
Comment