Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Lukkomekanismit sekaisin?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    E39 Lukkomekanismit sekaisin?!

    Nyt kun päästiin pakkasen puolelle pari astetta, tuli harvinaisen v-mäinen vaiva kehiin!

    Ilmeni edellisessä E39 540i:ssä pariin otteeseen, mutta nyt M5.een heti ekoina kylminä päivinä iski näköjään ihan huolella, ja tämä on pakko saada fixattua ja pian.

    Eli, kyse ei ole lukkopesien jäätymisestä tms., vaan oven avausmekanismi ei toimi kylmänä..!


    - Avaat normaalisti keskuslukon napista tai avaimella, ja yrität mennä autoon, niin kahva lyökin tyhjää eikä oven salvassa tapahdu mitään. Ei mitään asiaa sisälle ennenkuin suojasää tulee, tai tuuri käy ja joku ovista aukeaakin.

    - Ovi aukeaa, ja menet autoon sisälle ja vedät oven kiinni. Et pääse ulos!!! Ihan sama missä asenossa lukot on auki vai kiinni, kahvalla ei ole mitään vaikutusta sinne mekanismiin vaan tuntuu siltä kuin ovi olisi lukossa, ja ovea ei saa auki lainkaan!




    Tämä jälkimmäinen varsinkin on mielenkiintoinen kun viimeksi tänään sattui, autoon tyytyväisenä sisälle, auto käyntiin, ja tuumaat että unohtui vaikkapa jokin paperi. KAS! Ovi ei aukea.

    Ainoa keino päästä autosta ulos, oli ajella parinkymmenen kilometrin lenkki lämmöt täysillä, jonka jälkeen yhtäkkiä lukot toimivat täysin normaalisti.


    Sama pätee kaikkiin oviin, vasta kun auto on kunnolla lämmin läpikotaisin, niin alkaa ovissa kahvat toimia.

    Toinen jännä ilmiö kävi, kun testailin niitä lukkoja sitten ovi auki, ja lukko päättikin jumittua päälle! Ovihan ei sitten mennyt kiinni enää millään joten auton pysäköinti yöksi sai mielenkiintosia piirteitä.



    Mistä pirusta tuo johtuu kun edellisessä oli tuota samaa älytöntä oiretta?


    Jos kyse on voitelun puutteesta niin mikähän osa tässä on tarkalleen se joka temppuilee?

    Tuokin tosin kuulostaa oudolta, kun ovissa ei ole mitään vettä tms., kuivat ilmat olleet - niin mikä siellä jäätyisi kiinni ja mihin.

    Enemmän tulee mieleen että jokin lukkomekanismissa kylmässä kutistuisi niin ettei ota otetta, ja lämmetessään taas touchi löytyy? Mutta miten voi sama olla neljässä ovessa, kahdessa eri autossa...?
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Oven sisässä vaseliinit jähmettyy pakkasesta ja vaikeuttaa toimintaa. Ovipahvi irti, puhdistus ja paremmat vaseliinit joka paikkaan.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7455
      • Oulu

      #3
      Mullakin oli juuri samaa vikaa viimetalvena. Erityisesti toisessa takaovessa. Ei kuitenkaan vaivannut kuin muutaman kerran kovilla pakkasilla.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Aseöljy-sprayta lukkoon, niin ongelmat katoaa, ei tarvitse purkaa ovipahveja vaan suihkuttaa siitä lukkokielen raosta. Ihan samat viat siis oli minullakin ennen kuin aloin tekemään tuon joka syksy ennen pakkasia. Ja nyt muistui mieleen, että tuo onkin jäänyt tekemättä tänä syksynä...
        E39 528iA

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7455
          • Oulu

          #5
          Kiitos, täytyypä muistaa kokeilla.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Aseöljy-sprayta lukkoon, niin ongelmat katoaa, ei tarvitse purkaa ovipahveja vaan suihkuttaa siitä lukkokielen raosta. Ihan samat viat siis oli minullakin ennen kuin aloin tekemään tuon joka syksy ennen pakkasia. Ja nyt muistui mieleen, että tuo onkin jäänyt tekemättä tänä syksynä...

            Ei näkyny auttavan tähän tapaukseen, tilanne on tällä hetkellä että kuljettajan ovessa lukon kieli jumiutunut KIINNI asentoon taas, ja ovea ei saa kiinni lainkaan, jää 5cm raolleen.

            Muut kolme ovea ei suostu avautumaan.


            Pakko pistää vissiin lihoiksi tuo tänään ja kaikista ovista ovipahvit mäelle. Toivottavasti siitä pääsee käsiksi kriittisiin paikkoihin. :think
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7455
              • Oulu

              #7
              Originally posted by _Dexi View Post
              Pakko pistää vissiin lihoiksi tuo tänään ja kaikista ovista ovipahvit mäelle. Toivottavasti siitä pääsee käsiksi kriittisiin paikkoihin. :think
              Kai siinä pitää vähän muutakin purkaa: http://www.kebab.fi/bmw/erillissarja/CIMG1147.JPG
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by _Dexi View Post
                Ei näkyny auttavan tähän tapaukseen, tilanne on tällä hetkellä että kuljettajan ovessa lukon kieli jumiutunut KIINNI asentoon taas, ja ovea ei saa kiinni lainkaan, jää 5cm raolleen.
                Tuo pitäisikin tehdä ennen jäätymistä.. Eka kerralla minä lämmitin lukkoja ja suihkutin sinne videon kuvapäihin tarkoitettua sprayta jotta vesi syrjäytyisi. Sitten aseöljyä ja ongelmat katosi. Ihan mitä tahansa (esim. jarrucleaneria) tuonne ei kannata suihkuttaa, menee lukko pilalle ja aine valuu myös oven alareunaan ja vie suojavahat mennessään. Paras tietysti olisi jos purkaisi kaiken, myös vivut ja voitelisi ne kunnon aineilla. Mutta kannattaa siinäkin varmistaa, että voiteluaine tosiaan on kunnollista, halpahallin spray-vaseliinit voi aiheuttaa vaan lisää ongelmia. Täydellinen purkaminen kyllä vaatii paljon aikaa.

                On tuo kyllä melko nolo vika, minun autosta kaveri joutui kaupan parkkipaikalla kiipeämään kuskin puolelta ulos ja toisella kerralla jäi takaovi auki työpaikan pihalla. Pakkasella auton lämmitys takaovi raollaan kesti melko kauan, onneksi sentään tapahtui päivällä eikä työpäivän lopussa...
                E39 528iA

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #9
                  Joo, tosiaan turhaan otin ovipahvini irti ja huomasin että sieltä joutuisi purkamaan pirusti että pääsisi lukkoon käsiksi, ja muun hyvän lisäksi se lukkomekanismi on kuoren sisällä sieltä oven sisäpuolelta, eli se pitäisi kokonaan ilmeisesti irrottaa ovesta, ja purkaa yksikkönä.

                  En tähän ruvennut vaan lämmitin auton, ja suihkutin sitten aseöljyä runsaalla kädellä pitkin ja poikin sieltä lukkosalvan väleistä, ja kas, nyt toimii lukot kuin kuuluukin!!!

                  Loistoneuvo kiitoksia.


                  Sen "kielen" kun kääntää lukkoasentoon sormella, niin pääsee sinne kriittisiin paikkoihin sumuttelemaan paremmin.
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • Kuupo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 79
                    • Lahti-city

                    #10
                    Meille ilmesty eilen sama vika.Ja kun meinasin ett päästiin eroon siitä autoa vaihtamalla.Ennen oli 99 seat cordoba ja siin reistas aina noi käyttölukot.
                    Oli vaa jännä kattoa ku emäntä kampes ittesä takapenkiltä etupenkkien kautta ulos.On kumminkin 5 viikon päästä laskettu aika synnytykselle.
                    Notkee oli

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #11
                      Purin juuri E46:n oven, ja siinä ainakin lukkoyksikkö on tosiaan muovikuorellinen mötikkä sisältäen kaiken elektroniikan ja keskuslukituksen moottorin. Sitä ei pääse sen paremmin voitelemaan vaikka sen irrottaisikin. Ja E46:ssa ainakin piti purkaa airbagin lisäksi ikkunamekanismitkin pois, että tuon sai esille. Lukon sisään paras reitti on tosiaan tuosta salvan päästä. Se mitä oven sisällä voin tehdä, on siellä kulkevien vipujen ja sisäkahvan vaijerin voitelu. Mutta ne nyt harvemmin varmaan ryytyvät.

                      Ja kyllä - ei niin lämpimät muistot heräsivät VW Polo Classicista (joka on sama auto samalta tehtaalta kuin tuo yllämainittu Cordoba). Oli jokapäiväistä arkea kulkea ulos takaovesta tai pelkääjän ovesta. Ja auto oli tuolloin uusi (ajettu alle 10 tkm).
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      • 10+
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2084
                        • Nivala

                        #12
                        Ne lukot vaan jäätyy, ei siinä mitään vikaa ole. Ootko Dexi pessy ahkerasti autoas? Just toi rasvaaminen siihen auttaa, ei mikään muu
                        E39 M5 -00

                        Ex E60 530Da M-Sport -04
                        Ex E39 M5 -00
                        Ex E39 M5 -00 Individual
                        Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                        Ex E36 3.0 M3 -93
                        Ex E36 2.5 Cabrio -94
                        Ex E36 3.2 M3 -97
                        Ex E36 2.5 Coupe -93

                        Comment

                        • Janza182
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4988
                          • 013

                          #13
                          Itse aikanaan joutunut tappelee E34 ja E38 ovien kanssa pakkasilla. Just tuota että kahva "lyö tyhjää" mutta mulla ikinä ei juminu kiinni, päinvastoin.. Ovi ei pysy kiinni kun saa auki

                          btw. Onko 3sarjassa mitenkä erillaiset nuo? Ukon E46, mun ex E36ssa eikä zetorissa oo noita ongelmia ollut

                          Comment

                          • hate79
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 485
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by Janza182 View Post
                            Itse aikanaan joutunut tappelee E34 ja E38 ovien kanssa pakkasilla. Just tuota että kahva "lyö tyhjää" mutta mulla ikinä ei juminu kiinni, päinvastoin.. Ovi ei pysy kiinni kun saa auki

                            btw. Onko 3sarjassa mitenkä erillaiset nuo? Ukon E46, mun ex E36ssa eikä zetorissa oo noita ongelmia ollut
                            Ainakin omassa ex-e36 touringissa jäätyi lukot kovilla pakkasilla. Sai oven auki, mutta kiinni se ei enää pysynyt. Kunnon kuivaus lämpöpuhaltimella ja ase-öljyä reilulla kädellä ja toimii.

                            Tuossa nykyisessä e39:ssä oli jo pikkupakkasilla samaa ongelmaa. Aamulla töihin lähtiessä ei kuskin ovi aukea. Vänkärin ovesta sisään ja 20 km jälkeen ovi aukesi. Tähänkin auttoi kunnon kuivaus puhaltimella ja reilusti ase-öljyä! Ja taas toimii!
                            540ia m-sport touring -98
                            Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

                            Comment

                            • Päkapikk
                              Newbiemmer
                              • Nov 2007
                              • 8

                              #15
                              Mulla on tuossa e38:ssa vänkärin ovi kiinni ja tuntuu pysyvän

                              Jäätymisestä ei ole kysymys kun seisottaminen lämpimässä ei auttanut.

                              Kellään mitään vinkkiä missä vika voisi olla ? Keskuslukko pelaa eli lukkonappi liikkuu. Ovea ei kuitenkaan saa auki, ei sisältä, eikä ulkoa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎