E39 523i kasvanut bensan kulutus, ilmamassamittariko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Originally posted by himonussija View Post
    Vapaavirtaussuodatin ei ole ratkaisu. Muissa topiceissa ja mm. saksalaisten tekemissä mittauksissa M52 koneiden vakioilmansuodattimen virtaus riittää esimerkiksi turbokäytössä noin 300 hevosvoimaan saakka. Tästä voidaan jo päätellä että onko järkeä laittaa sukkahoususuodatinta 170-200 heppaiseen vakiokoneeseen päästämään hiekoituskiveä pienemmät partikkelit koneeseen.
    Suodatin ei "riitä" millekään hevosvoimalle, suodattimessa syntyy painehäviötä jonka suuruus riippuu virtausnopeudesta. Virtausnopeuden kasvattaminen kasvattaa häviötä, mutta missään kohtaa ei tule tasaista rajaa vastaan. Suodattimen painehäviötä voidaan vähentää sen pinta-alaa kasvattamalla, jolloin virtausnopeus suodattimessa laskee. Tämä ei kuitenkaan vaikuta suodatinta edeltävien osien painehäviöön. Pitää myös muistaa, että jos vakioputsarissa syntyy painehäviötä tietty määrä, 50% pienempi painehäviö ei todellakaan tarkoita tehoa samassa suhteessa lisää. Tuollaisella 50% erolla on pienemmät vaikutukset kuin päivittäisellä ilmanpaineenvaihtelulla. Lisäksi, kun kaikki "vapaavirtausputsarit" ovat pinta-alaltaan huomattavasti pienempiä, pitää suodatinmateriaalin olla vähemmän vastustavaa -> huonommin suodattavaa.

    Sana vapaavirtaus ei vielä tarkoita mitään, monilla "vapareilla" on mitattu suurempia painehäviöitä kuin vakiolla paperifilsulla, toisin sanoen suurempaa virtausvastusta. Pienempi pinta-ala myös tukkeutuu nopeammin kun paska kerääntyy pienemmälle alueelle.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • R.I.P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 235
      • Varsinainen Suomi

      #17
      Kysehän siis ei ole mistään konetilasta ilmansa ottavasta kartiofilsusta...

      Imekää kiviä.
      BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

      Comment

      • mikron
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 2174
        • Himas

        #18
        Ilmamassamittari

        Vikakoodit luettu, eikä herjannut mistään. Nypättiin IMM:n piuha irti, eikä tuntunut olevan vaikutusta käyntiin, eikä kulkuun.

        Miten m52b25 moottorin toiminta muuttuu, jos EHJÄSTÄ IMM:stä ottaa piuhan irti? Vaikuttaako kulutukseen ja tyhjäkäyntiin, etenkin kylmällä koneella?

        Eikä vi**u jatketa mitään paskan jauhantaa kartiofilttereiden tuomasta megatehosta!
        F11 530dA xDrive M-sport -13
        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
        Ex: E38 740iA -98
        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
        Ex: E39 523i -96
        Ex: E34 520i -89

        Comment

        • J-Poika
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 835
          • There's a place in the North, far far away

          #19
          Originally posted by Antti O View Post
          Vapaavirtaussuodattimella varmasti saat myös sitä öljyä sille ilmamassamittarille ja pääset sen vaihtoon kohta.

          Mie en ymmärrä mistä näitä vapaavirtaussuodatin-villejä aina löytyy
          edelleen sitä ei oo pakko niin paljoo öljytä että roiskuu pitkin imukanavia

          Comment

          • mikron
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2174
            • Himas

            #20
            Originally posted by J-Poika View Post
            edelleen sitä ei oo pakko niin paljoo öljytä että roiskuu pitkin imukanavia
            Tämäpä ratkaisikin ongelman!
            F11 530dA xDrive M-sport -13
            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
            Ex: E38 740iA -98
            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
            Ex: E39 523i -96
            Ex: E34 520i -89

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by J-Poika View Post
              edelleen sitä ei oo pakko niin paljoo öljytä että roiskuu pitkin imukanavia
              Aika pienestä tuo kuumalankaan perustuva massamittari kuitenkin ottaa itseensä, kun siihen jatkuvasti syötetään maaöljytisleitä.
              Eli vaikka itse öljy langasta palaakin pois, kertyy siihen aikaa myöten karstaa joka taasen toimii hyvänä eristeenä ohivirtaavan ilman mittaavassa vastuslangassa. Kun sitten eristävää karstaa kertyy, kuvittelee moottorinohjaus moottoriin virtaavan ilmamäärän pienemmäksi kuin se todellisuudessa on, vähentäen ruiskutetavan polttoaineen määrää samassa suhteessa. Kone käy seosikkunansa laihassa päässä ja tehon menetys on taas kerran taattu. Kuiva riittävän usein vaihdettu paperisuodatin, joka vetää ilmansa konehuoneen ulkopuolelta on siis tässäkin suhteessa se tehokkain vaihtoehto.

              Comment

              • mikron
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2174
                • Himas

                #22
                Nyt on ilmamassamittari kädessä. En näe mitään lankaa siinä, pitäisikö ilman purkamista jossain kohtaa näkyä? Vai onko ne noi kaksi ohutta metalliliuskaa?

                Edit: Vastaan itse itselleni: taitaa olla ne kaksi ohutta liuskaa. Sen mitä sinne nyt näkee, näyttää ainakin puhtaalta.
                Last edited by mikron; 20-11-2007, 19:27.
                F11 530dA xDrive M-sport -13
                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                Ex: E38 740iA -98
                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                Ex: E39 523i -96
                Ex: E34 520i -89

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by mikron View Post
                  Nyt on ilmamassamittari kädessä. En näe mitään lankaa siinä, pitäisikö ilman purkamista jossain kohtaa näkyä? Vai onko ne noi kaksi ohutta metalliliuskaa?

                  Edit: Vastaan itse itselleni: taitaa olla ne kaksi ohutta liuskaa. Sen mitä sinne nyt näkee, näyttää ainakin puhtaalta.
                  Kuumalanka=yleisnimitys kaikille tämän tyypin ohivirtaavan ilmamassan mittaukseen perustuville komponenteille.
                  Siinä vaiheessa kun näet silmällä ko.laitteen langoissa epäpuhtauksia, se ei toimi enään lainkaan.

                  Comment

                  • antteri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 222
                    • Tampere

                    #24
                    Löytyikö syytä kasvaneeseen kulutukseen? Itsellä 328iA tuntuu vievän kans todella paljon bensaa juuri kylmällä koneella. Tänä aamuna (+8C) n. 3.5km matkalla töihin keskikulutus 19.4l/100km. Lämpimällä koneella kokeilin saman matkan niin muistaakseni jotain 11-12l/100km.

                    Comment

                    • TunTsi
                      Newbiemmer
                      • Jul 2008
                      • 7

                      #25
                      Samaa vikaa täällä.
                      Itsellä on -96 523iA ja kulutus tuntuu korkealta. Sekalaisessa ajossa mittasin kulutukseksi 14,4l/100km ja taasen matka-ajossa päästiin suht. inhimilliseen lukemaan 7,5l/100km. Eli mikä hemmetti tuplaa tuon kulutuksen sekalaisessa ajossa? Olen ajanut vielä melko säästävällä kaasulla ja yrittänyt vaikuttaa kulutukseen, mutta ei.
                      ..missähän lukemissa se kulutus sitten pyörii kun oikein kaasujalka on herkässä

                      Comment

                      • antteri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 222
                        • Tampere

                        #26
                        Mulla on kanssa tuo, että tasaisessa matka-ajossa menee jollain 8l/100km, mut sit hitaassa ajossa pienikin kaasun painallus ja kulutusmittari pomppaa 25-30l/100km lukemiin vaikka kierrokset korkeintaan 2500rpm. Ja tämä korostuu varsinkin kylmällä koneella.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7468
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by TunTsi View Post
                          Eli mikä hemmetti tuplaa tuon kulutuksen sekalaisessa ajossa? Olen ajanut vielä melko säästävällä kaasulla ja yrittänyt vaikuttaa kulutukseen, mutta ei.
                          Miten paljon tulee kylmäkäynnistyksiä? Mun mielestä ne on se mikä lisää sitä kulutusta paljon jos ajaa vain lyhyttä pätkää. Muuten pääsen 100% taajamassakin 10l tai vähän alle kulutuksella, mutta heti jos ajan 5 km työmatkaa niin menee yli tuosta.

                          Originally posted by antteri View Post
                          Mulla on kanssa tuo, että tasaisessa matka-ajossa menee jollain 8l/100km, mut sit hitaassa ajossa pienikin kaasun painallus ja kulutusmittari pomppaa 25-30l/100km lukemiin vaikka kierrokset korkeintaan 2500rpm. Ja tämä korostuu varsinkin kylmällä koneella.
                          Minusta tuo kuulostaa siltä osin normaalilta että oma auto käyttäytyy samoin. Voi tietysti sekin olla rikki. Kylmällä/viileällä koneella kulutus on tyhkäynnillä rullatenkin helposti 3l tai ylikin jos vauhtia ei ole yli 40 km/h.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • antteri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 222
                            • Tampere

                            #28
                            Onhan se kulutus lyhellä matkalla tietysti vähän isompi, mutta silti näillä keleillä ku aamusin ~+10C niin tuo 19-20l/100km kulutus 3.5km matkallakin kuulostaa kyllä SUURELTA. Mites sitten kun ulkona on -20C?? Itsellä voi näyttää kulutusmittari kylmällä koneella kaasu ylhäälläkin jopa 10l/100km kulutusta ja tämä vaikka vauhtia yli 20kmh.

                            Auto on parhaillaan vikakoodin luvussa, että kohtahan sen näkee josko sieltä paljastuis jotain.

                            Comment

                            • Sleep-0
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 26

                              #29
                              Itsekin laitoin Pipercrossin vapaavirtausputsarin vakiokoteloon ja ja kulutus tippui pari desiä.

                              Onko kukaan päässyt 6,2L satasella 528 e39:llä? matkaa sellaiset 50-60km?

                              Pahoittelen offtopiccia. Tuo putsari ei kyllä ole vastaus tuon kulutuksen nousuun.

                              Comment

                              • antteri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2008
                                • 222
                                • Tampere

                                #30
                                Kertokaas nyt joku onko normaalia, tuo 18-20l/100km kulutus lyhyellä matkalla (~3.5km) kun ulkolämpötila +10C? Mitä muilla kuluttaa vastaavat 2.8l automaatit? Tänään tuossa muutamassa kaupassa käytiin, matkaa tuli n. 15km rauhallista ajoa ja reissun keskikulutus 17l. Viekö tosiaan noin paljon?

                                Comment

                                Working...
                                X