Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d - laturin jännite?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AkiV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 329

    E39 530d - laturin jännite?

    sähköasioissa on käsi keskellä peukaloa...

    mutta...mikä pitäisi ajossa olla jännite autossa..eli se laturin puskema virta?

    ajotietokone näyttää ajossa 13,8V ..heiluu välillä 13,5:n ja takas

    muistaisin että konehuoneesta mittas autohemmo viime keväänä 14,4V käynnissä ollessa.

    onko laturi tulossa tiensä päähän vai mitä noitten pitäisi näyttää?

    välillä on nääs hirveen tukkosen tuntuinen käynnistys...
    akkun on kohta vuodenvanha biimeri(lue: $$$) akku
    -A-
    E39 530dA Touring -00
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Jännitteitä

    Samassa haarukassa latausjännitys täällä (siis salavalikon kautta).
    Taitaa olla akku menossa sulle; itella starttaa oikeenki virkeesti, akku orkkis syksyltä 1999.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #3
      Enpä tiedä... itsellä oli -02 vuoden bmw tarroilla oleva akku (lieneekö sitten Varta oikeasti) vielä pari viikkoa sitten kiinni ja ajotietokone kertoi jännitteen heiluvan välillä 13,8 ja 12,2... siis tasakaasulla 13,8 ja kun polkas kytkimen vauhdista pohjaan, jännite tippui lukemiin 12,2 hetkeksi ja nousi siitä takaisin tuohon 13,8.

      Tein akkutestin töissä ja laite ilmoitti akun romistavaraksi... ostin uuden 100 Ah Vartan ja nyt pysyy jännite tasaisena... johtuu varmasti siitä, että uusi akku pystyy pitämään pidemmän aikaa jännitettä korkeana ja juuri sen aikaa, kunnes laturin säätö ehtii hitauksistaan huolimatta mukaan... Huomattavaa oli se, että moottori pyöri vanhalla akulla joka aamu yhtä iloisesti kuin nytkin ja akku ei ollut moksiskaan 3 viikon seisonnasta. Lepojännite oli kuitenkin aina 12 voltin nurkilla, eikä 12,6-12,7 kuten tällä uudella.

      Akkutesteri taisi pelastaa auton ja akun äkilliseltä hyytymiseltä talvipakkasilla...

      Comment

      • AkiV
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 329

        #4
        moro!

        vähän outoa, salavalikko näyttää 12,3 V kun virta päällä, tippuu kyllä 11,9:n aika helposti
        12,3 näyttää siis silloin kun CTEK näyttää että akku olisi täysi

        onko normaalia?
        mitä täyden akun pitäisi näyttää?

        ilmeisesti mun laturi ok kun ajossa näyttää 13,8V ?
        -a-
        E39 530dA Touring -00

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Ottakaa huomioon että salavalikon jännitenäyttö näyttää n.~0,5V todellista liian vähän.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • arska84
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1355
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Rahu View Post
            Ottakaa huomioon että salavalikon jännitenäyttö näyttää n.~0,5V todellista liian vähän.
            Pystyykö akkuun tekemään kotikonstein testausta?
            BMW PREMIUM

            BMW E46 318

            Comment

            • mikron
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2174
              • Himas

              #7
              Yleismittarilla mittaa akun napojen välisen jännitteen. Täyteen ladattu, kunnossa oleva akku pitäisi näyttää vähintään 12,7V. Jos jännite on 12V tai alle, alkaa akku olla entinen. Siis jos on ladattu täyteen.
              Linkki
              Last edited by mikron; 10-11-2007, 21:20.
              F11 530dA xDrive M-sport -13
              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
              Ex: E38 740iA -98
              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
              Ex: E39 523i -96
              Ex: E34 520i -89

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by arska84 View Post
                Pystyykö akkuun tekemään kotikonstein testausta?
                Laitat virrat ja valot päälle, meet puoleksi tunniksi kahville ja yrität käyntiin sen jälkeen. Varaa akkuvaraaja käsille ja aikaa itsellesi ennen testiä...
                Jos joku ehtii kähveltää auton kahvitellessa niin älkää ainakaan minua syyttäkö.

                Kuormaa voi lisätä penkinlämppäreillä yms jolloin odotusaika voi olla lyhyempi.
                Hyvä akku saattaa kestää useamman tunninkin ja virrankulutus muutenkin virrat kytkettynä vaihtelee autokohtaisesti. puoli tuntia on kyllä semmonen aika että jos akku on ok niin pitää startata vielä hyvin.

                Virrankulutus perusmallissa on jotain 15-20A sytytysvirta ja lähivalot kytkettynä. samalla kytkeytyvät varusteet nostavat kulutusta mutta varustelluimmissa on isompi akkukin.
                kapasiteetista ei purkaannu kuin 10-20% mutta kyllä vaihtokuntoinen akku tällöin jo antautuu.


                Latausjännittelle on ok arvot 13,8 -14,4 välillä, akun navoista mitattuna. Jännitehäviöistä johtuen ajotietokoneen näyttämä ei aina vastaa tätä.
                Last edited by WSE1; 10-11-2007, 21:04.

                Comment

                • arska84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1355
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Juuri viime viikolla ostin yleismittarin ja mittasin auton akun jännitteen miinusnavasta ja siitä plus pisteestä mikä sijaitsee konehuoneessa,akku on kumminkin konepellin alla. Mittari näytti 12,2V ja auto oli seissyt noin 4tuntia. Eli en ladannut sitä millään laturilla..
                  BMW PREMIUM

                  BMW E46 318

                  Comment

                  • AkiV
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 329

                    #10
                    Onko normaalia että käynnistäessä , salavalikko päällä siis, tippuu jännite 9,x Volteille?

                    jos ei akussa vika niin mikä hitto saa moisen aikaseksi että virta ei riitä, ei jaksa käynnistyy??



                    -a-
                    E39 530dA Touring -00

                    Comment

                    • ongelmalapsi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1062
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Kyllähän sen akun jännite laskee kun startataan startti kuitenkin ottaa aika ison määeän virtaa. pihti virta mittari akun johton ja kattoo kuinka paljon startatessa menee virtaa
                      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                      GMC Topkick C6500 rollback -95
                      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                      E46 330xiA -02
                      Chrysler neon -99

                      Comment

                      • mikron
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2174
                        • Himas

                        #12
                        Originally posted by arska84 View Post
                        Juuri viime viikolla ostin yleismittarin ja mittasin auton akun jännitteen miinusnavasta ja siitä plus pisteestä mikä sijaitsee konehuoneessa,akku on kumminkin konepellin alla. Mittari näytti 12,2V ja auto oli seissyt noin 4tuntia. Eli en ladannut sitä millään laturilla..
                        Lataa se akku ja latauksen jälkeen anna "levätä" yön yli ja mittaa sitten jännite. Heti latauksen jälkeen huonokin akku voi näyttää hyvää jännitettä, mutta kun antaa usean tunnin seistä, niin jännite laskee siinä huonossa akussa.
                        F11 530dA xDrive M-sport -13
                        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                        Ex: E38 740iA -98
                        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                        Ex: E39 523i -96
                        Ex: E34 520i -89

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2174
                          • Himas

                          #13
                          Originally posted by AkiV View Post
                          Onko normaalia että käynnistäessä , salavalikko päällä siis, tippuu jännite 9,x Volteille?

                          jos ei akussa vika niin mikä hitto saa moisen aikaseksi että virta ei riitä, ei jaksa käynnistyy??



                          -a-
                          Kyllähän se jännite käynnistyksessä tipahtaa hetkellisesti.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16520
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by AkiV View Post
                            sähköasioissa on käsi keskellä peukaloa...

                            mutta...mikä pitäisi ajossa olla jännite autossa..eli se laturin puskema virta?

                            ajotietokone näyttää ajossa 13,8V ..heiluu välillä 13,5:n ja takas

                            muistaisin että konehuoneesta mittas autohemmo viime keväänä 14,4V käynnissä ollessa.

                            onko laturi tulossa tiensä päähän vai mitä noitten pitäisi näyttää?

                            välillä on nääs hirveen tukkosen tuntuinen käynnistys...
                            akkun on kohta vuodenvanha biimeri(lue: $$$) akku
                            -A-
                            JÄNNITE (V=voltti) autossa ei ole sama kuin laturin puskema VIRTA (A=Ampeeri), kaksi eri asiaa mutta siitähän ei nyt ole kuitenkaan kyse.

                            Comment

                            • AkiV
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 329

                              #15
                              noh...asia selvisi.

                              vika oli startissa, nyt näyttää akku täyttä poweria ja lähtee käyntiin kun ferrari perkule

                              EDIT: oli siellä akussa ihan hyvin virtaa, mutta ei täynnä... eikä tyhjentänyt mikään laite.

                              mutta Keravan Autosalpalle pitää sanoa megaMIINUSpisteet... pikahuollon äijä ja joku työnjohtajapelle rupee vaan väittään että mun subbari imee akun tyhjiin, siinä vika... ja äijä purkaa subbarit yms kaikki pois takaluukusta että pääsee akulle ?!?!?!?!?!?!? AVAA SE SIVULUUKKU PAHVI!!!!!
                              FIDDU kun FIDUDDAA....repii kaikki kaapelit melkein paskaksi ja sitten meinaa piuhat irti ollessa pistää tehonkulutusta testatessa volumet kaakkoon, ei taitas hyvää sekään tehdä vahvarille
                              ARGHH

                              alunperin kuvittelin olevan ihan hyvä bemutalo mutta nyt näyttää siltä että AutoSalpa Keravan bemariosaaminen kiteytyy yhteen henkilöön...niinkun turhan monessa muussakin paikassa.
                              muut on sitten ihan kuutamolla
                              Last edited by AkiV; 12-11-2007, 19:57.
                              E39 530dA Touring -00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎