Olen jo aiemminkin laittanut viestiä oman 1996-vuosimallin 523 e39:n oudoista sähköongelmista, mutta tässä tämänhetkinen tilanne, jos joku voisi auttaa.
Sähkövikoja on siis seuraavanlaisia:
- Jarruvalot jäävät palamaan noin 70-80% kerroista, kun auto sammutetaan ja otetaan avain virtalukosta
- RDS-radion kello palaa n. 10% ajasta, eli näkyy usein kun autolla lähtee ajamaan, mutta sammuu lähes poikkeuksetta viim. 5 minuutin kuluessa, usein nopeammin.
- Vilkut toimivat mittaristossa hyvin oudosti - välillä vilkku jää vilkkumaan mittaristossa, kun viiksi palautuu ja välillä taas vilkku ei vilku mittaristossa ollenkaan, kun laitan vilkun päälle tai saattaa sammua mittaristossa itsestäänkin, jos olen esimerkiksi pitkän aikaa liikennevaloissa vilkku päällä. Välillä saattaa loppua hetkeksi ja alkaa hetken päästä vilkkumaan uudestaan mittaristossa. Luojan kiitos auton ulkopuolella toimii koko ajan oikein.
- Kulutusmittari on täysin mykkänä koko ajan, eli näyttää nollaa
- Pyyhkimet toimivat välillä niin, että yksi vaihde jää kokonaan pois, eli kun laitan tihkulle, ei tapahdu mitään, mutta 1-nopeudella toimii tihkuna ja 2-nopeudella 1-nopeudella ja nopeimmalle ei saa millään. Joskus on ollut myös hetken (max. 30 sek) ettei pyyhkimet toimi ollenkaan. (Tällöin olen havainnut että myös etuovien sähköikkunat eivät toimi.)
- Peruutusvalot jäävät joskus palamaan, eli valo ei sammu kun vaihdan pakilta ykköselle ja lähden ajamaan (tämä on tullut myöhemmin ja yritetty korjata vaihtamalla pakkivalon kytkintä)
- Kattoluukku on avautunut yöllä itsestään, eli siinä en voi pitää tällä hetkellä sulaketta kiinni, ettei ole lumiukko kuskin paikalla aamulla.
- Lisäksi auto on tehnyt kolmena viime talvena sen, että kun pakkanen on laskenut alle 20 asteen ja pysynyt siinä muutaman päivän, niin akku on ollut aamulla aivan tyhjä - ei edes yritä käynnistyä. Vaikuttaisi siis että jossain on vuoto, kun virtaa menee ja kattoluukkukin toimii itsestään yöllä jos pitää sulakkeen kiinni.
Huollossa luettiin viime kerralla (24.11.2007) vikakoodit ja sieltä löytyi esim. seuraavia:
- K-Bus: short circuit to ground
- I-bus: short circuit to negative (väylät saattoivat olla myös toisin päin)
Sitten kun yritimme koodata LCM-valomoduulia ja GM-(perus?)moduulia (Grund Modul) uudestaan, niin kumpaakaan ei pystynyt koodaamaan. Sanoi vain, että uusia arvoja ei saatu syötettyä, eli jossain ei ilmeisesti mene data läpi. Onneksi kuitenkin olemassa olevat arvot jäivät voimaan :S
Koodausyritysten yhteydessä tuli seuraavat ilmoitukset:
Diag trouble 2020 (CoApi) - control unit
Diag trouble 19 (EDIBIAS) - IFH-0009 - ECU does not respond
Hemi kirjoitti aiemmin, että vika olisi mittaristossa ja sen kakkosväylän ohjauksessa (tai viallista/huonoa liitäntää) ja ehdotti mittariston vaihtoa ja uudelleenkoodausta.
Sopisiko nämä viat edelleen tuohon ja voiko nykyisen mittariston koodata uudestaan (jos senkään koodaus menisi edes läpi)? Saksasta saisi eBay:ltä tuon K-väylässä olevan Grund Modulen 50 eurolla - kannattaisiko sen vaihtoa kokeilla vai vaikuttaisiko tietäjien mielestä olevan mittaristopohjainen vika?
Kaikki pohdinnat ovat erittäin tervetulleita sekä vinkit, että mistä tuota mittaristoa kannattaisi hankkia, jos se pitää vaihtaa.
Sähkövikoja on siis seuraavanlaisia:
- Jarruvalot jäävät palamaan noin 70-80% kerroista, kun auto sammutetaan ja otetaan avain virtalukosta
- RDS-radion kello palaa n. 10% ajasta, eli näkyy usein kun autolla lähtee ajamaan, mutta sammuu lähes poikkeuksetta viim. 5 minuutin kuluessa, usein nopeammin.
- Vilkut toimivat mittaristossa hyvin oudosti - välillä vilkku jää vilkkumaan mittaristossa, kun viiksi palautuu ja välillä taas vilkku ei vilku mittaristossa ollenkaan, kun laitan vilkun päälle tai saattaa sammua mittaristossa itsestäänkin, jos olen esimerkiksi pitkän aikaa liikennevaloissa vilkku päällä. Välillä saattaa loppua hetkeksi ja alkaa hetken päästä vilkkumaan uudestaan mittaristossa. Luojan kiitos auton ulkopuolella toimii koko ajan oikein.
- Kulutusmittari on täysin mykkänä koko ajan, eli näyttää nollaa
- Pyyhkimet toimivat välillä niin, että yksi vaihde jää kokonaan pois, eli kun laitan tihkulle, ei tapahdu mitään, mutta 1-nopeudella toimii tihkuna ja 2-nopeudella 1-nopeudella ja nopeimmalle ei saa millään. Joskus on ollut myös hetken (max. 30 sek) ettei pyyhkimet toimi ollenkaan. (Tällöin olen havainnut että myös etuovien sähköikkunat eivät toimi.)
- Peruutusvalot jäävät joskus palamaan, eli valo ei sammu kun vaihdan pakilta ykköselle ja lähden ajamaan (tämä on tullut myöhemmin ja yritetty korjata vaihtamalla pakkivalon kytkintä)
- Kattoluukku on avautunut yöllä itsestään, eli siinä en voi pitää tällä hetkellä sulaketta kiinni, ettei ole lumiukko kuskin paikalla aamulla.
- Lisäksi auto on tehnyt kolmena viime talvena sen, että kun pakkanen on laskenut alle 20 asteen ja pysynyt siinä muutaman päivän, niin akku on ollut aamulla aivan tyhjä - ei edes yritä käynnistyä. Vaikuttaisi siis että jossain on vuoto, kun virtaa menee ja kattoluukkukin toimii itsestään yöllä jos pitää sulakkeen kiinni.
Huollossa luettiin viime kerralla (24.11.2007) vikakoodit ja sieltä löytyi esim. seuraavia:
- K-Bus: short circuit to ground
- I-bus: short circuit to negative (väylät saattoivat olla myös toisin päin)
Sitten kun yritimme koodata LCM-valomoduulia ja GM-(perus?)moduulia (Grund Modul) uudestaan, niin kumpaakaan ei pystynyt koodaamaan. Sanoi vain, että uusia arvoja ei saatu syötettyä, eli jossain ei ilmeisesti mene data läpi. Onneksi kuitenkin olemassa olevat arvot jäivät voimaan :S
Koodausyritysten yhteydessä tuli seuraavat ilmoitukset:
Diag trouble 2020 (CoApi) - control unit
Diag trouble 19 (EDIBIAS) - IFH-0009 - ECU does not respond
Hemi kirjoitti aiemmin, että vika olisi mittaristossa ja sen kakkosväylän ohjauksessa (tai viallista/huonoa liitäntää) ja ehdotti mittariston vaihtoa ja uudelleenkoodausta.
Sopisiko nämä viat edelleen tuohon ja voiko nykyisen mittariston koodata uudestaan (jos senkään koodaus menisi edes läpi)? Saksasta saisi eBay:ltä tuon K-väylässä olevan Grund Modulen 50 eurolla - kannattaisiko sen vaihtoa kokeilla vai vaikuttaisiko tietäjien mielestä olevan mittaristopohjainen vika?
Kaikki pohdinnat ovat erittäin tervetulleita sekä vinkit, että mistä tuota mittaristoa kannattaisi hankkia, jos se pitää vaihtaa.
Comment