Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 (523, vm -96) monenlaisia sähkövikoja - olisiko vika mittaristossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • handelsbank
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 18

    e39 (523, vm -96) monenlaisia sähkövikoja - olisiko vika mittaristossa?

    Olen jo aiemminkin laittanut viestiä oman 1996-vuosimallin 523 e39:n oudoista sähköongelmista, mutta tässä tämänhetkinen tilanne, jos joku voisi auttaa.

    Sähkövikoja on siis seuraavanlaisia:
    - Jarruvalot jäävät palamaan noin 70-80% kerroista, kun auto sammutetaan ja otetaan avain virtalukosta
    - RDS-radion kello palaa n. 10% ajasta, eli näkyy usein kun autolla lähtee ajamaan, mutta sammuu lähes poikkeuksetta viim. 5 minuutin kuluessa, usein nopeammin.
    - Vilkut toimivat mittaristossa hyvin oudosti - välillä vilkku jää vilkkumaan mittaristossa, kun viiksi palautuu ja välillä taas vilkku ei vilku mittaristossa ollenkaan, kun laitan vilkun päälle tai saattaa sammua mittaristossa itsestäänkin, jos olen esimerkiksi pitkän aikaa liikennevaloissa vilkku päällä. Välillä saattaa loppua hetkeksi ja alkaa hetken päästä vilkkumaan uudestaan mittaristossa. Luojan kiitos auton ulkopuolella toimii koko ajan oikein.
    - Kulutusmittari on täysin mykkänä koko ajan, eli näyttää nollaa
    - Pyyhkimet toimivat välillä niin, että yksi vaihde jää kokonaan pois, eli kun laitan tihkulle, ei tapahdu mitään, mutta 1-nopeudella toimii tihkuna ja 2-nopeudella 1-nopeudella ja nopeimmalle ei saa millään. Joskus on ollut myös hetken (max. 30 sek) ettei pyyhkimet toimi ollenkaan. (Tällöin olen havainnut että myös etuovien sähköikkunat eivät toimi.)
    - Peruutusvalot jäävät joskus palamaan, eli valo ei sammu kun vaihdan pakilta ykköselle ja lähden ajamaan (tämä on tullut myöhemmin ja yritetty korjata vaihtamalla pakkivalon kytkintä)
    - Kattoluukku on avautunut yöllä itsestään, eli siinä en voi pitää tällä hetkellä sulaketta kiinni, ettei ole lumiukko kuskin paikalla aamulla.
    - Lisäksi auto on tehnyt kolmena viime talvena sen, että kun pakkanen on laskenut alle 20 asteen ja pysynyt siinä muutaman päivän, niin akku on ollut aamulla aivan tyhjä - ei edes yritä käynnistyä. Vaikuttaisi siis että jossain on vuoto, kun virtaa menee ja kattoluukkukin toimii itsestään yöllä jos pitää sulakkeen kiinni.

    Huollossa luettiin viime kerralla (24.11.2007) vikakoodit ja sieltä löytyi esim. seuraavia:
    - K-Bus: short circuit to ground
    - I-bus: short circuit to negative (väylät saattoivat olla myös toisin päin)

    Sitten kun yritimme koodata LCM-valomoduulia ja GM-(perus?)moduulia (Grund Modul) uudestaan, niin kumpaakaan ei pystynyt koodaamaan. Sanoi vain, että uusia arvoja ei saatu syötettyä, eli jossain ei ilmeisesti mene data läpi. Onneksi kuitenkin olemassa olevat arvot jäivät voimaan :S

    Koodausyritysten yhteydessä tuli seuraavat ilmoitukset:
    Diag trouble 2020 (CoApi) - control unit
    Diag trouble 19 (EDIBIAS) - IFH-0009 - ECU does not respond

    Hemi kirjoitti aiemmin, että vika olisi mittaristossa ja sen kakkosväylän ohjauksessa (tai viallista/huonoa liitäntää) ja ehdotti mittariston vaihtoa ja uudelleenkoodausta.

    Sopisiko nämä viat edelleen tuohon ja voiko nykyisen mittariston koodata uudestaan (jos senkään koodaus menisi edes läpi)? Saksasta saisi eBay:ltä tuon K-väylässä olevan Grund Modulen 50 eurolla - kannattaisiko sen vaihtoa kokeilla vai vaikuttaisiko tietäjien mielestä olevan mittaristopohjainen vika?

    Kaikki pohdinnat ovat erittäin tervetulleita sekä vinkit, että mistä tuota mittaristoa kannattaisi hankkia, jos se pitää vaihtaa.
  • Tontsa
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 201
    • Uusimaa

    #2
    No pelkkää arvailua, mutta voisko olla se virtalukon pohja. Aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä sähkövikoja.
    Audi S3 -07

    Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
    Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
    Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
    BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
    BMW 530dA -00, Audi S3 -07

    Comment

    • rle
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 112
      • tampere

      #3
      Noi viat tuntuisivat viittavan kaikkiin LCM, GM ja mittariston toimintoihin, mutta voi olla myös että joku samassa väylässä oleva komponentti sekoittaa muitten toimintaa.

      Omaa kokemusta on juuri noiden vilkkujen ja pyyhkimien toimintahäiriöistä.
      Vikkujen häiriöön löytyi syyksi vakionopeussäätimen liitokset ratissa. Pyyhkimien vikaa en osaa sanoa johtuiko samasta, koska siinä vaiheessa olin jo vaihtanut korimodulin(GM111).
      Halvimmalla varmaakin pääset kun alat kartoittamaan vikoja ottamalla yksi kerrallaan samassa väylässä olevia osia irti. (radio,mid,ratin sähköt,ilmastointi jne.)

      Luulin itsellänikin vian olevan aluksi mittaristossa ja ehdin ostamaakin jo käytetyn tilalle. Löytyy muuten edelleen hyllystä jos tarvit (80€). Jaa, se onkin diesel manuaaliin. Sulla taitaa olla bensakoneella.

      Onnea etsintään. Itsellä meni varmaan yli 100h että sain autoni sähköt kuntoon. Tosim mulla suurin ongelma oli airbagi järjestelmä ja se on kokonaan erillään muusta sähköhässäkästä. Tuskasta hommaa, mutta tiedät bemaris sahköistä hetkessä enemmän kuin esim Metroauton asentajat.

      Jos Metroon viet ensimmäinen korjaustoimenpide ehdotus siellä on koko korin johtosarja.HeHheh. Omasta korjausarvio sähköjen osalta oli yli 10 000€. Itse vian rajaamalla noin 1500€. Kyseessä oli siis kolariauto joka oli saanut kosteuutta sisään.

      Comment

      • handelsbank
        Newbiemmer
        • Jun 2005
        • 18

        #4
        Virtalukon pohja se ei ole, sillä se on vaihdettu

        Comment

        • handelsbank
          Newbiemmer
          • Jun 2005
          • 18

          #5
          Originally posted by rle View Post
          Noi viat tuntuisivat viittavan kaikkiin LCM, GM ja mittariston toimintoihin, mutta voi olla myös että joku samassa väylässä oleva komponentti sekoittaa muitten toimintaa.

          Omaa kokemusta on juuri noiden vilkkujen ja pyyhkimien toimintahäiriöistä.
          Vikkujen häiriöön löytyi syyksi vakionopeussäätimen liitokset ratissa. Pyyhkimien vikaa en osaa sanoa johtuiko samasta, koska siinä vaiheessa olin jo vaihtanut korimodulin(GM111).
          Halvimmalla varmaakin pääset kun alat kartoittamaan vikoja ottamalla yksi kerrallaan samassa väylässä olevia osia irti. (radio,mid,ratin sähköt,ilmastointi jne.)
          Juu, ei tuosta oikein tiedä (ainakaan tällainen noviisi) että missä se vika on, mutta autossani ei ole monitoimirattia, vakionopeudensäädintä eikä ilmastointia, joten ne on ainakin nopeasti tarkistettu

          Olisiko lisää vinkkejä/ideoita?

          ps. Ei taida muuten vieläkään toimia tuo Instant email notification -juttu?

          Comment

          • E39BMW
            Newbiemmer
            • Oct 2008
            • 19

            #6
            Originally posted by handelsbank View Post
            Olen jo aiemminkin laittanut viestiä oman 1996-vuosimallin 523 e39:n oudoista sähköongelmista, mutta tässä tämänhetkinen tilanne, jos joku voisi auttaa.

            Sähkövikoja on siis seuraavanlaisia:
            - Jarruvalot jäävät palamaan noin 70-80% kerroista, kun auto sammutetaan ja otetaan avain virtalukosta
            - RDS-radion kello palaa n. 10% ajasta, eli näkyy usein kun autolla lähtee ajamaan, mutta sammuu lähes poikkeuksetta viim. 5 minuutin kuluessa, usein nopeammin.
            - Vilkut toimivat mittaristossa hyvin oudosti - välillä vilkku jää vilkkumaan mittaristossa, kun viiksi palautuu ja välillä taas vilkku ei vilku mittaristossa ollenkaan, kun laitan vilkun päälle tai saattaa sammua mittaristossa itsestäänkin, jos olen esimerkiksi pitkän aikaa liikennevaloissa vilkku päällä. Välillä saattaa loppua hetkeksi ja alkaa hetken päästä vilkkumaan uudestaan mittaristossa. Luojan kiitos auton ulkopuolella toimii koko ajan oikein.
            - Kulutusmittari on täysin mykkänä koko ajan, eli näyttää nollaa
            - Pyyhkimet toimivat välillä niin, että yksi vaihde jää kokonaan pois, eli kun laitan tihkulle, ei tapahdu mitään, mutta 1-nopeudella toimii tihkuna ja 2-nopeudella 1-nopeudella ja nopeimmalle ei saa millään. Joskus on ollut myös hetken (max. 30 sek) ettei pyyhkimet toimi ollenkaan. (Tällöin olen havainnut että myös etuovien sähköikkunat eivät toimi.)
            - Peruutusvalot jäävät joskus palamaan, eli valo ei sammu kun vaihdan pakilta ykköselle ja lähden ajamaan (tämä on tullut myöhemmin ja yritetty korjata vaihtamalla pakkivalon kytkintä)
            - Kattoluukku on avautunut yöllä itsestään, eli siinä en voi pitää tällä hetkellä sulaketta kiinni, ettei ole lumiukko kuskin paikalla aamulla.
            - Lisäksi auto on tehnyt kolmena viime talvena sen, että kun pakkanen on laskenut alle 20 asteen ja pysynyt siinä muutaman päivän, niin akku on ollut aamulla aivan tyhjä - ei edes yritä käynnistyä. Vaikuttaisi siis että jossain on vuoto, kun virtaa menee ja kattoluukkukin toimii itsestään yöllä jos pitää sulakkeen kiinni.

            Huollossa luettiin viime kerralla (24.11.2007) vikakoodit ja sieltä löytyi esim. seuraavia:
            - K-Bus: short circuit to ground
            - I-bus: short circuit to negative (väylät saattoivat olla myös toisin päin)

            Sitten kun yritimme koodata LCM-valomoduulia ja GM-(perus?)moduulia (Grund Modul) uudestaan, niin kumpaakaan ei pystynyt koodaamaan. Sanoi vain, että uusia arvoja ei saatu syötettyä, eli jossain ei ilmeisesti mene data läpi. Onneksi kuitenkin olemassa olevat arvot jäivät voimaan :S

            Koodausyritysten yhteydessä tuli seuraavat ilmoitukset:
            Diag trouble 2020 (CoApi) - control unit
            Diag trouble 19 (EDIBIAS) - IFH-0009 - ECU does not respond

            Hemi kirjoitti aiemmin, että vika olisi mittaristossa ja sen kakkosväylän ohjauksessa (tai viallista/huonoa liitäntää) ja ehdotti mittariston vaihtoa ja uudelleenkoodausta.

            Sopisiko nämä viat edelleen tuohon ja voiko nykyisen mittariston koodata uudestaan (jos senkään koodaus menisi edes läpi)? Saksasta saisi eBay:ltä tuon K-väylässä olevan Grund Modulen 50 eurolla - kannattaisiko sen vaihtoa kokeilla vai vaikuttaisiko tietäjien mielestä olevan mittaristopohjainen vika?

            Kaikki pohdinnat ovat erittäin tervetulleita sekä vinkit, että mistä tuota mittaristoa kannattaisi hankkia, jos se pitää vaihtaa.

            Saitko mitään tolkkua, et mikä se vika loppupeleis oli??? mul nimittäin ihan vastaavia ongelmia ja siks kiinnostas

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎