Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39. Kuskin puolen pyyhkijä holtiton...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rahami00
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 306
    • Kirkkonummi

    e39. Kuskin puolen pyyhkijä holtiton...

    Emäntä sai auton pyyhkijät ihan ihme kuntoon...Oli kuulemma vinkkarin tuuliohjain takertunut nokkapellin kulmaan kiinni...
    Apukuskin puoleinen vinkkari sojottaa keskellä lasia (sekä on aika solmussa) ja mitään ei tapahdu kun katkasijaa käyttää, enkä kehtaa sitä väkisin vääntää takaisin...
    Kuskinpuolen vinkkari on ihan holtiton eli heiluu kuin hullun m*lkku mielettömän pe*seessä. Siis heiluu vapaasti ilman pyyhinmoottoriin vastaamista.

    Eli apukuskin puolen vinkkari ongelma johtuu todennäköisesti sulakkeesta, mutta mistä johtuu kuskin puolen vinkkarin holtittomuus? Onko jostakin mennyt "boorit"? Pyyhinten moottori vaihtoon?
    Last edited by rahami00; 03-12-2007, 12:20.
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2098
    • *

    #2
    Eipä tuosta ottanut oikein selvää mikä on vikana, mutta ota siitä pyyhkimen päältä sellainen suojakupu/lista pois. Siinä alla on sitten mutteri joka kiristää pyyhkimen kannattimen booreja vasten. Luultavasti on vain se mutteri siellä kuskinpuolella löysällä...
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • jMh
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 167
      • Napapiirin tuntumassa...

      #3
      Originally posted by rahami00 View Post
      Emäntä sai auton pyyhkijät ihan ihme kuntoon...Oli kuulemma vinkkarin tuuliohjain takertunut nokkapellin kulmaan kiinni...
      Apukuskin puoleinen vinkkari sojottaa keskellä lasia (sekä on aika solmussa) ja mitään ei tapahdu kun katkasijaa käyttää, enkä kehtaa sitä väkisin vääntää takaisin...
      Kuskinpuolen vinkkari on ihan holtiton eli heiluu kuin hullun m*lkku mielettömän pe*seessä. Siis heiluu vapaasti ilman pyyhinmoottoriin vastaamista.

      Eli apukuskin puolen vinkkari ongelma johtuu todennäköisesti sulakkeesta, mutta mistä johtuu kuskin puolen vinkkarin holtittomuus? Onko jostakin mennyt "boorit"? Pyyhinten moottori vaihtoon?
      Ota ensimmäisenä kuljettajan puolelta raitisilmasuodattimen kotelo pois ja tarkista onko pyyhinmekanismin nivel hypännyt pois paikoiltaan.
      E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
      Ex: E39 528i Touring 1997

      Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        #4
        Veikkaisin samaa, nimim. kokemusta.


        Originally posted by jMh View Post
        Ota ensimmäisenä kuljettajan puolelta raitisilmasuodattimen kotelo pois ja tarkista onko pyyhinmekanismin nivel hypännyt pois paikoiltaan.
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • bmw e34
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 633
          • raahe

          #5
          Originally posted by jMh View Post
          Ota ensimmäisenä kuljettajan puolelta raitisilmasuodattimen kotelo pois ja tarkista onko pyyhinmekanismin nivel hypännyt pois paikoiltaan.
          myös täältä ääni tälle, myöskin nimim. kokemusta on.

          Comment

          • jamoc8
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 277
            • Oulu

            #6
            Joko hoksasit halvan korjauskonstin.. Ei kyllä kehtaa kertoa mitä, mutta jollakin vaan kiinnität/ tuet tangon niin, että nivel pysyy kolossaan ja liikkuu vapaasti.


            Originally posted by rahami00 View Post
            Emäntä sai auton pyyhkijät ihan ihme kuntoon...Oli kuulemma vinkkarin tuuliohjain takertunut nokkapellin kulmaan kiinni...
            Apukuskin puoleinen vinkkari sojottaa keskellä lasia (sekä on aika solmussa) ja mitään ei tapahdu kun katkasijaa käyttää, enkä kehtaa sitä väkisin vääntää takaisin...
            Kuskinpuolen vinkkari on ihan holtiton eli heiluu kuin hullun m*lkku mielettömän pe*seessä. Siis heiluu vapaasti ilman pyyhinmoottoriin vastaamista.

            Eli apukuskin puolen vinkkari ongelma johtuu todennäköisesti sulakkeesta, mutta mistä johtuu kuskin puolen vinkkarin holtittomuus? Onko jostakin mennyt "boorit"? Pyyhinten moottori vaihtoon?
            ---- Bee äm dapl juu ----

            Comment

            • rahami00
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 306
              • Kirkkonummi

              #7
              Joo, nivel siellä irti oli. Ongelma tosiaan saada se nyt pysymään paikoillaan? Tällä hetkellä hätä patenttina narunpätkä, mutta ei mahda kestää oikein kauaa. Mitä sille pallonivelelle voi tehdä?

              Comment

              • bmw e34
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2002
                • 633
                • raahe

                #8
                Originally posted by rahami00 View Post
                Joo, nivel siellä irti oli. Ongelma tosiaan saada se nyt pysymään paikoillaan? Tällä hetkellä hätä patenttina narunpätkä, mutta ei mahda kestää oikein kauaa. Mitä sille pallonivelelle voi tehdä?
                korjaus on niinkin yksinkertainen toimenpide kuin olla ja osaa, poraat 5 mm reiän siihen pyyhkijänvarren nivelpäähän eli sen (nivelen läpi), jonka jälkeen pistät koneistolta tulevan varrenpäässä olevan kupin siihen niveleen, pidät pihdeillä/käsin kiinni ja poralla teet reijän sinne nivelkupin pohjaan jonka jälkeen sulla on varsi + nivel- yhdistelmien läpi asti reikä (varmaan jo nyt tajuat mitä ajetaan takaa ), sitten reiän läpi muistaakseni M5 x 45-60 mm pultti+prikat nivelen ala ja yläpuolelle ja varmistetaan M5 lukkomutterilla. ennekuin pistät koko komeutta lopullisesti kasaan kannattaa sinne kupin pohjalle pistää jotakin soveliasta rasvaa, ja sen mutteri kiristetään sopivan tiukalle, ei liian tiukalle muttei löysällekkään saa jättää ettei se pääse irti siitä nivelkupista ja väännä pulttia ja varsia vituiksi.

                E34 & E39 saman operaation suorittaneena takaan että toimii ja kestää.

                Comment

                • rahami00
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 306
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Joo, kiitos vinkistä. Pitää ensi viikonloppuna alkaa porailemaan.

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Uusi nivel maksaa alle kakskymppiä:think
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by TFV View Post
                      Uusi nivel maksaa alle kakskymppiä:think
                      Ja jollen väärin muista jopa noin 11€
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • bmw e34
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2002
                        • 633
                        • raahe

                        #12
                        Originally posted by Robi View Post
                        Ja jollen väärin muista jopa noin 11€
                        voi ei ! , olisko se ollut noinki halpa ? . itse ainakin korjasin sen nivelen sen tähden että ei ollut uutta niveltä hollilla ja se purkutyö joka täytyy tehdä että pääse käsiksi siihen niveleen on _kohtuuttoman_suuri itse vikaan nähden, ei kiinostanut tehdä samaa moneen kertaan. varsinkaan kun ei kärsi seisottaa autoa päivää enempää vaan kun vikaa tulee, pitää se saada korjattua äkkiä, rapido, vamanos, HETI !

                        Comment

                        • Tuplabemu
                          Newbiemmer
                          • Jul 2007
                          • 6
                          • Etelä-Pohjanmaa

                          #13
                          Ongelmia riittää

                          Jaha, taitaa olla sama vika mullakin. Kun emäntä tuli töistä tänään, pyyhkijät oli aikastansa murheellisen näköisesti. Nää jutut sattuu tietenkin just silloin kun sataa sairaasti ja pyyhkijöitä tarvittais kaikkein kipeimmin.

                          On muuten ollut vaikea vuosi oman E39: kanssa. Melkein kerran kuussa telakalla, kahdesti jo hinausautolla (molemmat ilmajousien pussit muutaman kuukauden välein), dieselpumpussa vuoto, ilmastoinnin flekti vaihtoon, pakoputken joustoliittimet vaihtoon, lisäksi apurungon puslat pitäisi varmaan vaihtaa (tutinaa 100-110 km/h) ja luultavasti yksi hehku on pimeänä.
                          Sen verran on tullut kuluja, että alkaa bemu olla liian arvokas vaihdettavaksi.

                          Täytyyhän tämän joskus hellittää - eikö?
                          Last edited by Tuplabemu; 11-08-2008, 23:13.

                          Comment

                          • dhr
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 207

                            #14
                            Minkälainen tuo nivelosa oikein on? ETK:n mukaan tuo 11 e varaosa on itse asiassa tämä tanko nro 15:



                            Meikäläisellä em. tanko irtosi pyyhkijänpuoleisesta päästään. Tangossa on vain tuo kuppiosa, kun taas siitä lähtevässä akselissa on itse pallonivel joka ei näytä irroitettavalta.

                            Onko tuo varaosa sellainen, että se vaan painetaan voimalla tuohon palloniveleen kiinni jolloin se loksahtaa paikoilleen ja pysyy siinä kunnes kuluu väljäksi. Vai pitäiskö se pallonivelosakin eli siis se pallo saada irti?

                            Comment

                            • Radon
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 463
                              • Suomi-Finland

                              #15
                              Originally posted by dhr View Post
                              Minkälainen tuo nivelosa oikein on? ETK:n mukaan tuo 11 e varaosa on itse asiassa tämä tanko nro 15:



                              Meikäläisellä em. tanko irtosi pyyhkijänpuoleisesta päästään. Tangossa on vain tuo kuppiosa, kun taas siitä lähtevässä akselissa on itse pallonivel joka ei näytä irroitettavalta.

                              Onko tuo varaosa sellainen, että se vaan painetaan voimalla tuohon palloniveleen kiinni jolloin se loksahtaa paikoilleen ja pysyy siinä kunnes kuluu väljäksi. Vai pitäiskö se pallonivelosakin eli siis se pallo saada irti?
                              Juurikin näin, yleensä se pallo on ihan kunnossa ja ei tarvitse vaihtoa se taitaa olla prässätty tohon varteen kiinni, mutta siis ne kupit siinä kuluu ja nekin yleensä vain kun loppuu rasva.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎