Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da sähkö ongelmaa: Door open, Selflevel, keskuslukitus, penkinlämmittimet...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    e39 530da sähkö ongelmaa: Door open, Selflevel, keskuslukitus, penkinlämmittimet...

    Olen tehnyt viimepäivinä havaintoja mystisistä sähkövioista(?) otsikon mukaisessa touringissani. Haulla ei näin kompleksia vikayhdistelmiä löytynyt. Oletan kuitenkin, että saattaisivat liittyä kaikki jotenkin toisiinsa...ehkä.

    Viime torsaina ja heti perään sunnuntaina havaitsin seuraavaa:
    - Lyhyen ajon jälkeen Webasto jäi pohisemään sammutuksen jälkeen normaalia pidemmäksi aikaa. Samalla kertaa ovet eivät lukittuneet keskuslukituksella ennen kuin olin käyttänyt virtoja uudelleen päällä. Virtojen päälläkäytön jälkeen myös Webasto samui.

    Viime perjantaina ja tänä aamuna auto käynnissä kaveri hyppäs kyytiin:
    - Door Open varoitus jäi palamaan ja sammui hetken (10s) päästä. Varoitus uusiutui useamman kerran ajettaessa. Penkin lämmittimet eivät Door Open varoituksen jälkeen enää lähteneet päälle. Pysäytin auton, sammutin ja käynnistin uudestaan -> ei varoitusta ja perslämmittimet toimi OK.

    Alkaen viime torstaista myös perän tason säätö (Selfleveling Device) on herjaillut 3 kertaa. Perä on kuitenkin pysynyt oikealla korkeudella.

    Edit: Tuo penkinlämmittimien ja keskuslukituksen toimimattomuus kulkevat myös käsi kädessä. Penkinlämmittimit menevät kokeilujen perusteella varsin usein toimimattomiksi. Door Open ja tasonsäätö varoituksia ei ilmennyt, kun suoritin hieman perusteellisempaa koeajoa (3.12. illalla). Kaikki muut sähkölaitteet tuntuvat toimivan oikein, kun "vika" on päällä.

    Taustaa: Viikko sitten pesin auton painepesuria apuna käyttäen lämpimässä hallissa. Normi pesu vain päältä, ei ihmeitä. Auto on myös parkissa ilmastoidussa hallissa (+15 ast). Auto toimii muuten OK. Onko kellään vastaavia havaintoja? Mikä ohjausboksi on laukeamassa tai ottanut itteensä kosteutta tai jotain? Sulakkeet olen koittanut kahlata läpi.

    Kiinnostaisi vähän etukäteen kartottaa / tietää, että mihin voisi liittyä.Piuhan päässä varmaan on nyt monen laista koodia tyrkyllä.
    Last edited by Aksa P; 03-12-2007, 20:36. Reason: lisää havaintoja...
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • juu-das
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 756
    • Kuopio

    #2
    täältä tulis veikkaus akulle. eli akku vaihtoon jos ei ole tietoa millon vaihdettu.

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      #3
      Originally posted by juu-das View Post
      täältä tulis veikkaus akulle. eli akku vaihtoon jos ei ole tietoa millon vaihdettu.
      Vuoden vanha akku ja virtaa riittää... Ctek hoitaa homman. Oli juuri viimeyön varmuudeksi latauksessa, kun tänään pöhisytän iltapäivällä Webastoa. Virtaa on kyllä ollut kokoajan hyvin tarjolla...latailen aina viikoittain akkua yön yli näin talviaikaan.
      Last edited by Aksa P; 03-12-2007, 15:00.
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • Aokin
        Newbiemmer
        • Nov 2011
        • 8
        • Oulu

        #4
        Tuliko tähän selvyyttä? Oliko akku tiensä päässä?

        Pesetin auton (käsipesu) jonka jälkeen autolla ajettiin muutama sata metriä. Parin tunnin seisonnan jälkeen ei kotia lähtiessä auto enää startannut. Vartti laturissa ja auto starttasi.

        Tällä hetkellä hyvinkin paljon vastaavia oireita. Penkinlämmittimet ei toimi, herjaa tasonsäätöä (rakeet kuivasin kun ajattelin että oli aamupakkasilla jäässä) ja door open teksti ilmestyi tänään ruutuun.

        Keskuslukitus toimii. Oireena myös ratin säädön "hitaus", eli ennen ratti säätyi heti, kun laittoi virrat päälle, mutta nyt miettii noin 5 sekunttia ennen kuin säätyy paikalleen. Muuten auto pelaa ja starttaa normaalisti.

        Akku reilu vuoden vanha, webastoa käytetty talvella vain muutamia kertoja.

        Comment

        • bavaria:39
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 323
          • Kotka

          #5
          Tarkista varapyöräkotelo, luultavasti uima-altaan verran vettä siellä

          Comment

          • Aokin
            Newbiemmer
            • Nov 2011
            • 8
            • Oulu

            #6
            Originally posted by bavaria:39 View Post
            Tarkista varapyöräkotelo, luultavasti uima-altaan verran vettä siellä
            Kuivasin rakeet nyt viikonloppuna ja varapyöräkotelo täysin kuiva.

            Comment

            • Aokin
              Newbiemmer
              • Nov 2011
              • 8
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Aokin View Post
              Tuliko tähän selvyyttä? Oliko akku tiensä päässä?

              Pesetin auton (käsipesu) jonka jälkeen autolla ajettiin muutama sata metriä. Parin tunnin seisonnan jälkeen ei kotia lähtiessä auto enää startannut. Vartti laturissa ja auto starttasi.

              Tällä hetkellä hyvinkin paljon vastaavia oireita. Penkinlämmittimet ei toimi, herjaa tasonsäätöä (rakeet kuivasin kun ajattelin että oli aamupakkasilla jäässä) ja door open teksti ilmestyi tänään ruutuun.

              Keskuslukitus toimii. Oireena myös ratin säädön "hitaus", eli ennen ratti säätyi heti, kun laittoi virrat päälle, mutta nyt miettii noin 5 sekunttia ennen kuin säätyy paikalleen. Muuten auto pelaa ja starttaa normaalisti.

              Akku reilu vuoden vanha, webastoa käytetty talvella vain muutamia kertoja.
              Unohtu mainita, että yhtenä oireena on myös takakontin toimimattomuus. Eli autossa sähköllä toimiva peräluukku, mutta ei nouse eikä laske sähköisesti. Kun kuivasin kompuran rakeet, oli akun -kenkä irroitettuna ja remontin päätteeksi ku akku taas kytkettynä, niin peräkonttin luukku toimi normaalisti ylös ja alas. Seuraavalla kerralla ei nää toiminut.

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                #8
                Onpas jäänyt omassa tapauksessa ratkaisu kirjoittamatta.

                Syy oli kuitenkin huono akku. Webasto ja lyhyt työmatka söi ilmeisesti akun siihen jamaan, että ei latautunut enää täyteen. Webastolla akku kyykkäs heti ja pikkunen Ctek ei yön aikana antanut, kun valohoitoa akulle. Myöhemmin ko. akku on palvellut työkoneessa ihan ok. Se on saanutkin kunnon laturilla isoo virtaa... on siitä varmaan virkistynyt.

                Seuraavassa dieselissä asensin säteilylämppärin ja sisäpistokkeen. Weba jäi siihen tarkoitukseen, mihin insinööri on sen suunnitellut...
                Last edited by Aksa P; 07-04-2014, 20:17.
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • Aokin
                  Newbiemmer
                  • Nov 2011
                  • 8
                  • Oulu

                  #9
                  Kylläpä se sitten oli akussa se vika. Hain tiistaina päivällä akkutalosta sijaisakun ja illalla alkoi sähkölaitteet palaileen toimintaan yksi kerrallaan.

                  "Vanhassa" akussa yleismittari näytti 12,3 volttia kun auton sammutti. Auton käydessä latausjännite oli 14,1V.

                  Comment

                  • Renholt
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 77
                    • Etelä-Savo

                    #10
                    Tietääpä itekin tiistaina lähteä akkukauppaan.
                    540i -98 ajon aikana kaikki OK, kunnes cruisen laittoi päälle, lämpötila-anturi sekosi, mittaristosta hävisi osa valoista mm vilkut, sumarit ja pitkät.
                    Ensimmäisenä se akku tulikin mieleen ettei se vaan pystyny selviään kaikesta kuormasta. Laturi näyttää kiiltävän uutuuttaan.
                    Taitaa olla vähintään 100Ah akku tämmöseen 540i touring ?
                    540i -98
                    -------------
                    ex: e28 518i -87, e39 520i -97, e39 530dA -03, e21 315 -83, e39 523i -96, e34 520i -91

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Renholt View Post
                      Tietääpä itekin tiistaina lähteä akkukauppaan.
                      540i -98 ajon aikana kaikki OK, kunnes cruisen laittoi päälle, lämpötila-anturi sekosi, mittaristosta hävisi osa valoista mm vilkut, sumarit ja pitkät.
                      Ensimmäisenä se akku tulikin mieleen ettei se vaan pystyny selviään kaikesta kuormasta. Laturi näyttää kiiltävän uutuuttaan.
                      Taitaa olla vähintään 100Ah akku tämmöseen 540i touring ?
                      Kannattaa ensimmäisenä tehdä meikkipeilitesti. Kysyt kuitenkin, että mikä, niin: http://www.youtube.com/watch?v=T7gMUrAvcIE. Virtalukonpohja hajotessaan saa aikaa kummallisia oireita.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • PetriV
                        Newbiemmer
                        • Sep 2011
                        • 6
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Renholt View Post
                        Tietääpä itekin tiistaina lähteä akkukauppaan.
                        540i -98 ajon aikana kaikki OK, kunnes cruisen laittoi päälle, lämpötila-anturi sekosi, mittaristosta hävisi osa valoista mm vilkut, sumarit ja pitkät.
                        Ensimmäisenä se akku tulikin mieleen ettei se vaan pystyny selviään kaikesta kuormasta. Laturi näyttää kiiltävän uutuuttaan.
                        Taitaa olla vähintään 100Ah akku tämmöseen 540i touring ?
                        Mul kans mittaristo sekoilee, vilkut toimii ulkona mutta mittaristossa ei vilku, välillä jää lämppärin säätöpaneeliin virta päälle. Rouva sanoi että ratin napeissakin oli jotain häikkää. Ylläpitolaturikin on muttei sitä nyt kesäaikaa oo tullu käytettyä.
                        taitaa vika olla sittenkin akussa...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎