Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onkohan kukaan tehnyt E39 + S54B32?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7398
    • Oulu

    Onkohan kukaan tehnyt E39 + S54B32?

    Tuli tuossa joskus mieleen, että onkohan kukaan missään koskaan istuttanut S52B32- tai S54B32-mottia E39:n nokalle? Monenlaisia moottorinvaihtojahan BMW:n kanssa varmasti tehdään, mutta tuohan olisi paras 6-sylinterinen motti mitä E39:n kanssa voisi ajatella käyttävänsä. Ei tietenkään mikään M5-killeri, mutta lopputulos vois olla melko kevyt ja sopivan tehokas perheauto.

    Tuleeko mieleen jotain muita ilmeisiä teknisiä ongelmia kuin nämä normaalit ajonestot yms.? Eroja M54B30 moottoriin lienee todella paljon, mutta onkohan nuo ulkoisesti kovin erikokoisia/näköisiä?

    Hinnat noille moottoreille lienee käytettynäkin keskiverto E39:n tasolla?
    Last edited by Petri.Kekkonen; 12-12-2007, 08:57.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    #2
    Varmaan jossain perus 3-sarjalaisessa menisi mainiosti, mutta itse ainakin haluaisin rutkasti myös alavääntöä isomman ja painavamman korin liikuttamiseen. Siinä mielessä vaihtoehdoiksi ei paljoa jää muu kuin joku vähintään 8-sylinterinen ratkaisu. Olisihan tuossa jonkin verran työstämistä mm. juurikin ajoneston kanssa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

    Istuttavathan noi tuning-pajatkin(mm. Hartge) suoraan noihin 3-sarjalaisiinkin 5-sarjalaisten motit ettei suorituskyvystä tartte ainakaan tinkiä

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7398
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Esko View Post
      ... mutta itse ainakin haluaisin rutkasti myös alavääntöä isomman ja painavamman korin liikuttamiseen.
      On kai tuossa nyt kuitenkin enemmän alavääntöä kuin missään E39 6-sylinterisessä vakiona? Liikkuuhan tuo ihan OK noilla vakiomyllyilläkin.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        S62 motti on samoissa hinnoissa suunnilleen (~5ke riippuen siitä mitä haluaa mukaan), kutosiin löytää tosin laatikon huomattavasti huokeammalla ja helpommin. Painoeroa ei niin hirveästi ole, että keveyden takia sitä ei ainakaan kannata tehdä. S5x koneet eivät ole ihan sieltä kevyimmästä päästä. Kyllä se kone sinne mahtuu mutta öljypohjan voipi joutua tekemään/teettämään, samoin koneen kiinnikkeet.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          M3 koneella ainakin ameriikassa oli yksi musta E39. Olikohan mahdollisesti vielä turbokin.. Oli joskus jossain lehdessä yhdessä "Jimmy 540i" -remmiahdetun E39:n kanssa esittelyssä/vertailussa. Löytyy varmaan googlaamalla.

          EDIT: Googlasin itse:
          http://www.jimmy540i.com/e39turbo1.jpg tuossa konehuone ko värkistä.
          http://www.jimmy540i.com/e39turbo.htm tuossa se lehtijutun taustatieto.
          Last edited by -Tapi; 12-12-2007, 11:48.
          ---

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11680
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            On kai tuossa nyt kuitenkin enemmän alavääntöä kuin missään E39 6-sylinterisessä vakiona? Liikkuuhan tuo ihan OK noilla vakiomyllyilläkin.
            On toki, mutta se "liikkuminen" on aina niin suhteellista riippuen mihin on tottunut

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7398
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Painoeroa ei niin hirveästi ole, että keveyden takia sitä ei ainakaan kannata tehdä. S5x koneet eivät ole ihan sieltä kevyimmästä päästä.
              Originally posted by -Tapi View Post
              http://www.jimmy540i.com/e39turbo.htm tuossa se lehtijutun taustatieto.
              Tuolla linkissä puhutaan noin 160 kg painoerosta kompuralla varustettuun 540i:hin verrattuna. En tietenkään tiedä mistä kaikesta tuo ero tulee, mutta täytyy kai tuon motin olla aika paljon kevyempi kuin tuo M62. Liekö sitten S62 taas paljon kevyempi kuin M62?

              Samapa tuo sinänsä kun en ole todellakaan tuollaista tekemässä, kunhan vain spekuloin kun joskus tuli moinen idea mieleen.

              Originally posted by Esko View Post
              On toki, mutta se "liikkuminen" on aina niin suhteellista riippuen mihin on tottunut
              Näinpä, kun ei ole tottunut M3/M5-tason liikkumiseen niin varmasti riitäisi mulle. Mitäs ne E34 M5:t painaa verrattuna E39 6-sylinterisiin? Toki niissä on sitä tilavuutta enemmän kuin tossa S54B32:ssa, mutta tehoa kuitenkaan ei.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 12-12-2007, 12:17.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ööh, S5x paino on muistaakseni muutaman kilon heitolla sama kuin M62. Ei ole nyt etk:ta joten en voi tarkistaa, mutta painava se on joka tapauksessa verrattuna näihin alulohkoisiin "perhekutosiin". Tuo linkin "S52" on US malli, eli käytännössä kasvatettu M5x hieman kireämmillä nokilla.

                Riippuu tuo painoasia paljon varustelusta, mutta koppana E34 on kevyempi jonkun verran johtuen vähemmistä sähkölaitteista ja mukavuusvarusteista. S38 motti ei ole ihan verrattavissa käytökseltään S5x koneisiin, vaikka ilmoitetut teholukemat ovatkin vaikkapa S52B32 koneessa suht lähellä S38B36 konetta, S38:ssa ne toteutuvat huomattavasti useammin. S54 saattaa sitten toteuttaa nuo teholupaukset. S38 on vanha ja siinä on muutama paha pullonkaula, joiden korjaaminen on kuitenkin "lähes ilmaista" (vrt. MikkoV drifteri, todella pienillä muutoksilla huipputehoa ja paljon).

                Jos sinne keulille kutosen haluaa laittaa, ehdottomasti ennemmin S38. Tuo hieman reilu 300hp ei riitä noin isolle kopalle ja S5x on todella tapissa jo tehtaalta tullessa. Nothing beats cubic inches.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • herja
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1649

                  #9
                  Pitääkö tuolla pappaklubin sivuilla olevat tiedot paikaansa kun S50B32 moottorin vääntö on 350nm@3250rpm? Aika mukavat lukemat ja alhaalta, ihmettelinkin noita lukemia jo ajat sitten.
                  Retard Member

                  Comment

                  • Susi
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 473
                    • Kuopio, Suomi

                    #10
                    Originally posted by herja View Post
                    Pitääkö tuolla pappaklubin sivuilla olevat tiedot paikaansa kun S50B32 moottorin vääntö on 350nm@3250rpm? Aika mukavat lukemat ja alhaalta, ihmettelinkin noita lukemia jo ajat sitten.
                    Kyllä se pitää paikkansa, tosin varmasti jokaisessa yksilössä on eroja, etenkin kun ihan uusista autoista ei ole kysymys.
                    Yhdessä dynotetussa S50B32:ssa meni 300Nm rikki 1800 kierroksessa ja itse E36 3.2 M3:n omistaneena voin sanoa, että tuossa koneessa on kyllä uskomaton alavääntö.

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Tässä vaiheessa pitänee kysyä, että miksi ei valmis 540i kelpaa? Alustankin joutuisit kuitenkin päivittämään isommilla palikoilla tuossa koneen vaihdossa.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3828
                        • Nokia

                        #12
                        Tuossa olisi S50B30: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vbhr2fhi2fjc
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          #13
                          Vähän menee off-topik, mutta on joskus käynyt mielessä saisikohan E38:iin istutettu S62B50 tai jopa S85B50 koneen? Siis siten että sen saisi kilpiinkin. Olisi aika mehevä "M7"
                          Yksi (ehkäpä helpoin kone olisi S70B56), sen luulisi istuvan aika helpolla
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7398
                            • Oulu

                            #14
                            Tuli taas eilen vähän tutkailtua löytyisikö tästä aiheesta enemmän juttua jostain. Jotain tuoreempaa keskustelua oli täällä: http://forums.bimmerforums.com/forum...php?p=12365771

                            Mielenkiintoisin tuolla oli nimimerkki MoonLite:n viesti #7, jossa kertovat tehneensä X5 + S54B32:n:
                            We put and S54 engine in a E53 X5, The X5 Is very similar chassis to the e39 so I couldn’t see it be much of a chore for a person with the right knowledge to make it work.

                            We have the engine in the car running using the stock (S54) dme while retaining all other chassis functions and controls. We were able to integrate it with out losing any function or drivability, or by using standalone...
                            En sitten ole kylläkään perillä miten lähelle teknisesti E53 ja E39 ovat, eikä tuosta tietenkään saa sen tarkempaa selvyyttä oliko tuo nyt oikeasti kuinka plug'n'play-homma.

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            Tässä vaiheessa pitänee kysyä, että miksi ei valmis 540i kelpaa? Alustankin joutuisit kuitenkin päivittämään isommilla palikoilla tuossa koneen vaihdossa.
                            Eihän tässä nyt ole kelpaamisesta sinänsä kyse, vaan ihan spekulatiivisesta harrastamisesta sen suhteen millaisena minä henkilökohtaisesti näkisin jonkinlaisen ihanne-E39:n. Eli tuollainen kohtuukokoinen motti (tosin valurautalohkon paino jo rikkoo tässä mun ihannetta) pienellä iskutilavuudella jotta arkiajo sujuu kohtuullisella kulutuksella, mutta kuitenkin sen verran tehoa ja viritysastetta että kone kiekaisee kunnolla kun käsketään. Eli vähän samanlainen ajattelutapa kuin E60 535i:ssä, mutta siltä osin toisinpäin että voimaa löytyisikin vasta kunnon kierroksilla. Eli haettaisiin jotain ihan muuta kuin tasaista vääntökäyrää ja mahtavaa alavääntöä.

                            Kiinnostaa vain teorian tasolla onko tuollainen miten vaikeaa ja käytännön tasolla josko joku on tuollaisen jo sattunut tekemään.

                            Originally posted by Tomi T View Post
                            Toi ehti mennä kyllä ihan ohi multa, oliko myynnissä siis pelkkä motti vai joku kolariauto tolla motilla vai valmis konversio?
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 19-08-2008, 08:38.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Ileee
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 1025
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Eihän tässä nyt ole kelpaamisesta sinänsä kyse, vaan ihan spekulatiivisesta harrastamisesta sen suhteen millaisena minä henkilökohtaisesti näkisin jonkinlaisen ihanne-E39:n. Eli tuollainen kohtuukokoinen motti (tosin valurautalohkon paino jo rikkoo tässä mun ihannetta) pienellä iskutilavuudella jotta arkiajo sujuu kohtuullisella kulutuksella, mutta kuitenkin sen verran tehoa ja viritysastetta että kone kiekaisee kunnolla kun käsketään. Eli vähän samanlainen ajattelutapa kuin E60 535i:ssä, mutta siltä osin toisinpäin että voimaa löytyisikin vasta kunnon kierroksilla. Eli haettaisiin jotain ihan muuta kuin tasaista vääntökäyrää ja mahtavaa alavääntöä.

                              Kiinnostaa vain teorian tasolla onko tuollainen miten vaikeaa ja käytännön tasolla josko joku on tuollaisen jo sattunut tekemään.
                              Olen itse miettinyt ihan täsmälleen samaa asiaa ja täsmälleen samoin perustein. Siis E39 + S54.
                              Rivikuutonen on minusta yksinkertaisesti ehdottoman hieno moottori ja S54 on niistä hienoimpia. E39 on ehdottoman hieno kori mutta kaikki tehokkaat mallit ovat v -moottorilla. Eihän tässä konversiossa ole yhtikäs mitään järkeä, se on totta.

                              Rivikuutosen äänet...
                              __________
                              E92 BMW 335i M-Sport -12

                              "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎