Auto on E39 530D -03 (M-Sport, eipä taida asiaan oleellista olla).
Ongelma esiintyi tänään esimmäisen kerran moottoritie ajossa. Autolla oli ajettu noin 15km, suurimmaksi osaksi kaupunkia ja vähän moottoritietä. Auto alkoi 80 km/h vauhdissa täristää erittäin kovin, ei kuitenkaan vedellyt mihinkään suuntaan. Pysähdyttyä tarkistin pyörien pultit ja rengaspaineet, kaikki ok. Oikea etuvanne oli kuuma, ja "haisi" hieman. Jäähdyttelyn jälkeen pääsin perille ongelmitta, ei johonkin oli tärinä hävinnyt. Kotimatkalla taas sama juttu, hetken ajon jälkeen samat toimenpiteet ja taas pääsi perille ongelmitta.
Noin 1,5 tunnin kuluttua kotiin pääsystä sitten kävin koittamassa oikeaa etunvannetta ja se oli edelleen selvästi lämmin, vasemman etuvanteen ollessa kylmä. Nostin auton oikean etukulman ylös ja pyörittelin rengasta. Rengas pyöri pienen sivuäänen kanssa, tuo ääni oli vähän kuin jarrulevy oli "hiekkainen". Nostin vielä vasemman nurkan ylös, ja eron kyllä huomasi. Vasen eturengas pyöri huomattavasti paremmin ilman mitään sivuääntä.
Juttelin kaverin, joka juuri teki jarruremonttia ruotsalaistekeleenseesä.
Lähdin ajamaan kaverille päin (noin 4km matkaa) matkalla testaten auton käytöstä, ei mitään normaalista poikkeavaa. Jarruttelin ja kiihdyttelin voimakkaasti.
Kaverin pihalla nostettiin taas auton oikea etukulma ylös ja renkaan sai juuri ja juuri pyörimään. Selvisi siis, että jarrut nyt ainakin laahasit ja kovin. Sitten otettiin rengas irti ja kaveri sai puristamalla jarrut "auki". Levy pyöri nätisti, mutta oli todella kuuma, paljain käsin ei voinut koskea. Siinä sitten levyä pyörittäessä, tuo sivuääni kuului taas selkeästi. Kaveri "veikkasi" laakeria, niin kuin itsekkin.
Jos joku on vielä kärryillä ja jaksanut lukea niin tässä se kysymys sitten tulisi.
Kuinka vaikeaa tuo etupyörän laakerin vaihto on? Ajattelin käydä huomenna paikallisessa BMW huollossa, mutta jos nyt käy niin, että huoltoon aikaa ei saa lähiaikoina niin, kai tuo sitten itse (kaverin avulla) vaihtaa. Kun autoa tarvitsee päivittäin työmatkoihin yms.
Minkälaisissa hinnoissa nuo etupyöränlaakeri (sarjat) ovat BMW osana. Motonetissä näyttäisi olevan 80 euroa.
Kiitän erittäin paljon asiallisista vastauksista.
-Juha
Ongelma esiintyi tänään esimmäisen kerran moottoritie ajossa. Autolla oli ajettu noin 15km, suurimmaksi osaksi kaupunkia ja vähän moottoritietä. Auto alkoi 80 km/h vauhdissa täristää erittäin kovin, ei kuitenkaan vedellyt mihinkään suuntaan. Pysähdyttyä tarkistin pyörien pultit ja rengaspaineet, kaikki ok. Oikea etuvanne oli kuuma, ja "haisi" hieman. Jäähdyttelyn jälkeen pääsin perille ongelmitta, ei johonkin oli tärinä hävinnyt. Kotimatkalla taas sama juttu, hetken ajon jälkeen samat toimenpiteet ja taas pääsi perille ongelmitta.
Noin 1,5 tunnin kuluttua kotiin pääsystä sitten kävin koittamassa oikeaa etunvannetta ja se oli edelleen selvästi lämmin, vasemman etuvanteen ollessa kylmä. Nostin auton oikean etukulman ylös ja pyörittelin rengasta. Rengas pyöri pienen sivuäänen kanssa, tuo ääni oli vähän kuin jarrulevy oli "hiekkainen". Nostin vielä vasemman nurkan ylös, ja eron kyllä huomasi. Vasen eturengas pyöri huomattavasti paremmin ilman mitään sivuääntä.
Juttelin kaverin, joka juuri teki jarruremonttia ruotsalaistekeleenseesä.
Lähdin ajamaan kaverille päin (noin 4km matkaa) matkalla testaten auton käytöstä, ei mitään normaalista poikkeavaa. Jarruttelin ja kiihdyttelin voimakkaasti.
Kaverin pihalla nostettiin taas auton oikea etukulma ylös ja renkaan sai juuri ja juuri pyörimään. Selvisi siis, että jarrut nyt ainakin laahasit ja kovin. Sitten otettiin rengas irti ja kaveri sai puristamalla jarrut "auki". Levy pyöri nätisti, mutta oli todella kuuma, paljain käsin ei voinut koskea. Siinä sitten levyä pyörittäessä, tuo sivuääni kuului taas selkeästi. Kaveri "veikkasi" laakeria, niin kuin itsekkin.
Jos joku on vielä kärryillä ja jaksanut lukea niin tässä se kysymys sitten tulisi.
Kuinka vaikeaa tuo etupyörän laakerin vaihto on? Ajattelin käydä huomenna paikallisessa BMW huollossa, mutta jos nyt käy niin, että huoltoon aikaa ei saa lähiaikoina niin, kai tuo sitten itse (kaverin avulla) vaihtaa. Kun autoa tarvitsee päivittäin työmatkoihin yms.
Minkälaisissa hinnoissa nuo etupyöränlaakeri (sarjat) ovat BMW osana. Motonetissä näyttäisi olevan 80 euroa.
Kiitän erittäin paljon asiallisista vastauksista.
-Juha
Comment