Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D pyöränlaakerista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • #Juhis#
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 10

    E39 530D pyöränlaakerista

    Auto on E39 530D -03 (M-Sport, eipä taida asiaan oleellista olla).
    Ongelma esiintyi tänään esimmäisen kerran moottoritie ajossa. Autolla oli ajettu noin 15km, suurimmaksi osaksi kaupunkia ja vähän moottoritietä. Auto alkoi 80 km/h vauhdissa täristää erittäin kovin, ei kuitenkaan vedellyt mihinkään suuntaan. Pysähdyttyä tarkistin pyörien pultit ja rengaspaineet, kaikki ok. Oikea etuvanne oli kuuma, ja "haisi" hieman. Jäähdyttelyn jälkeen pääsin perille ongelmitta, ei johonkin oli tärinä hävinnyt. Kotimatkalla taas sama juttu, hetken ajon jälkeen samat toimenpiteet ja taas pääsi perille ongelmitta.

    Noin 1,5 tunnin kuluttua kotiin pääsystä sitten kävin koittamassa oikeaa etunvannetta ja se oli edelleen selvästi lämmin, vasemman etuvanteen ollessa kylmä. Nostin auton oikean etukulman ylös ja pyörittelin rengasta. Rengas pyöri pienen sivuäänen kanssa, tuo ääni oli vähän kuin jarrulevy oli "hiekkainen". Nostin vielä vasemman nurkan ylös, ja eron kyllä huomasi. Vasen eturengas pyöri huomattavasti paremmin ilman mitään sivuääntä.

    Juttelin kaverin, joka juuri teki jarruremonttia ruotsalaistekeleenseesä.
    Lähdin ajamaan kaverille päin (noin 4km matkaa) matkalla testaten auton käytöstä, ei mitään normaalista poikkeavaa. Jarruttelin ja kiihdyttelin voimakkaasti.
    Kaverin pihalla nostettiin taas auton oikea etukulma ylös ja renkaan sai juuri ja juuri pyörimään. Selvisi siis, että jarrut nyt ainakin laahasit ja kovin. Sitten otettiin rengas irti ja kaveri sai puristamalla jarrut "auki". Levy pyöri nätisti, mutta oli todella kuuma, paljain käsin ei voinut koskea. Siinä sitten levyä pyörittäessä, tuo sivuääni kuului taas selkeästi. Kaveri "veikkasi" laakeria, niin kuin itsekkin.

    Jos joku on vielä kärryillä ja jaksanut lukea niin tässä se kysymys sitten tulisi.
    Kuinka vaikeaa tuo etupyörän laakerin vaihto on? Ajattelin käydä huomenna paikallisessa BMW huollossa, mutta jos nyt käy niin, että huoltoon aikaa ei saa lähiaikoina niin, kai tuo sitten itse (kaverin avulla) vaihtaa. Kun autoa tarvitsee päivittäin työmatkoihin yms.

    Minkälaisissa hinnoissa nuo etupyöränlaakeri (sarjat) ovat BMW osana. Motonetissä näyttäisi olevan 80 euroa.

    Kiitän erittäin paljon asiallisista vastauksista.

    -Juha
  • goldenm
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 544

    #2
    Sanoisin, että ensiksi jarrusatulan/satuloiden huolellinen herkistely voisi olla paikallansa.
    Motonetissa tuo pyöränlaakeri on todennäköisesti OEM osa. Ilman sitä BMW-logoa.
    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

    Comment

    • #Juhis#
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 10

      #3
      Niin ja unohdin tietysti sanoa, että jarrusatulaa herkisteltiin vähän jo. Kaverin mukaan satula liikkui nätisti. Hän vertasi sitä omaan Volvoonsa johon oli juuri vaihtanut palat eteen ja joutunut samalla herkistelemään satulaa.

      Mutta kiitos vastauksesta!

      -Juha

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Yhdyn kyllä tuohon, että jarrujen herkistely kannattaa ensin käydä läpi. Tosin laakerin poikiminen hyvinkin mahdollista. E39 laakerit eivät ole kuuluisia mahtavasta eliniästään (suurta vaihtelua). Tuossa yksi kohtuu tuore keskustelu. KLIK

        Ainakaan originaalina eteen ei pelkkiä laakereita ole saatavilla, koko napa (nro 5) vaihdetaan kerralla. Tuossa yhdet ohjeet.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • goldenm
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 544

          #5
          Niin piti myös sanoa, että se on koko napa, eikä laakeria saa erikseen..

          Edit. Clavurion oli nopeampi
          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

          Comment

          • #Juhis#
            Newbiemmer
            • Nov 2006
            • 10

            #6
            Kiitos paljon vastauksista, edelleen. En tainnut mainita, mutta autolla on ajettu 120 tkm. Lueskelen noita ohjeita yms. tuohon. Aamulla pitää käydä huollossa, pitäisi samalla varata muutenkin aika huoltoon.

            -Juha

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Eiköhän se pyöränlaakeri ole, eli koko napa menee vaihtoon. Vaihtotyö ei tainnut viedä ammattimieheltä kovin montaa hetkeä. Itsellä tuo meni reilu vuosi sitten vaihtoon ja tuntuu että ei olisi aivan harvinainen ongelma näissä e39:eissä että laakerit ääntää ja menee. Sitävastoin jarrujen jumiminen 03-vuosimallin autosta tuntuisi pikkuisen ihmeelliseltä...

              Comment

              • van cleef
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1889
                • 01830

                #8
                Itsellä teki vähän samalla tavalla ja laakeriin loppupeleissä paikallistin vian. Uusi napa ja pari pulttia maksoi muistaakseni 150-200 €:n välillä (OEM). Homma on tosi simppeli: Keula ylös, levy irti, tolppa alapäästä irti, vähän vääntelyä ja pääset vaihtamaan navan. Tunti tai kaksi menee ja kolme kaljaa.
                ...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎