Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 öljynlämpö ja akkujännite?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • monsu63
    Newbiemmer
    • Aug 2007
    • 12

    E39 öljynlämpö ja akkujännite?

    Kulkuvälineenä siis E39 523iA 99 M52TU. Elikä tuli nyt ekaa kertaa katsottua mitä tietoa salavalikoista löytyy ja hämmennystä herätti seuraavat asiat.

    Akkujännite moottori sammutettuna virrat kytkettynä oli noin 11.3V, ajossa näytti 13.6V eli lataus tuntuu toimivan mutta alkaako akku olla sökönä? Startatessa saatoi mennä jopa 7V:iin hetkeksi.

    Toinen ihmellisyys oli öljyn lämpötila, näytti -48...123 C välillä rajusti kokoajan vaihdellen, kiihdyttäessä vähän aikaa n. 90-100 C mutta kun ei painanut kaasua ollenkaan niin meni n. -48 C.
    Missäköhän öljyn läpötila-anturi mahtaa sijaita ja käyttäköhön moottorinohjauselektroniikka tätä tietoa jotenkin hyväkseen?
  • goldenm
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 544

    #2
    Tuosta öljynlämpömittauksen arvon heilumisesta tulee ensiksi mieleen anturivika tai huono kontakti liittimessä tai johdoissa.
    Minkäs ikäinen tuo akku on? Täysin kunnossa olevan akun napajännite on mielestäni luokkaa 12,7V (autolla ei ajettu hetkeen).
    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

    Comment

    • monsu63
      Newbiemmer
      • Aug 2007
      • 12

      #3
      Ehkä alkuperäinen, vaikea sanoa. Akun päällä ei näyttänyt olevan mitää aikaleimaa, BMW tarrat kuitenkin.
      Akun tarkistussilmä näytti tyhjältä?
      Haulla löytyi kuitenkin hyvin tietoa,
      joten akku taitaa mennä vaihtoon.
      Öljyn lämpötilanäyttöön ei ilmeisesti kukaan ole saanut varmaa tietoa toiminnasta,
      joillakin ollut samaa ongelmaa ja anturin vaihto ei ole auttanut.
      Last edited by monsu63; 21-12-2007, 01:24.

      Comment

      • goldenm
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 544

        #4
        Käy jossain korjaamolla, jossa on akku- ja lataustesteri. Se kertoo usein paljon..
        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2170
          • Himas

          #5
          Lataa akku laturilla, vuorokauden levättyä jännitteen pitäisi olla 12,7V. Kun ladatun akun jännite on 12,0V tai alle on akku jo huono.

          Se silmä on sitä varten, että kertoo varauksesta. Hyvässä latingissa se silmä on vihreä.
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • goldenm
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 544

            #6
            Se silmä on sitä varten, että kertoo varauksesta. Hyvässä latingissa se silmä on vihreä.
            Tämä pätee vain huoltovapaaseen akkuun.
            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #7
              Originally posted by monsu63 View Post
              Akkujännite moottori sammutettuna virrat kytkettynä oli noin 11.3V...
              Tuolloin kuitenkin virtaa kuluu aika paljon ja siksi jännite ei vastaa sitä mikä akussa irtikytkettynä olisi. E39 menee lepotilaan vasta olis se nyt 15 vai 16 minuutin seisomisen jälkeen.

              Itse mittailin joskus paikallaan 11,9V luokkaa tuosta mun BMW-akusta joka taisi olla vuodelta 2004 ja hyvin sillä on auto toiminut.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #8
                Samoja voltti lukemia mulla. Salavalikossa tosin. Oikealla voltti mittarilla hieman isompia. Lataus jännite oli mm. 14.3v.

                Öljyn lämpöjä ei ilmeisesti pitäis näkyä kuin M-sarjan autoissa.
                Näin olen kuullut, ja mulla ei e38 näytä öljynlämpöä ollenkaan.

                Comment

                • -kiki-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1160
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by luntti View Post
                  Samoja voltti lukemia mulla. Salavalikossa tosin. Oikealla voltti mittarilla hieman isompia. Lataus jännite oli mm. 14.3v.

                  Öljyn lämpöjä ei ilmeisesti pitäis näkyä kuin M-sarjan autoissa.
                  Näin olen kuullut, ja mulla ei e38 näytä öljynlämpöä ollenkaan.
                  Öljyn lämpöhommeli ei toimi, mulla näyttää aina -48 ja varmasti ovat joskus lämpösenäkin olleet.
                  F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #10
                    Oikeesti toi salavalikko näyttää yleensä n. 0.5 - 1 volttia liian vähän, joten parempi tsekkaa ne jännitteet ihan yleismittarilla. Tuossa auto sammutettuna/virrat päällä -tilassa e39 vie about 10A sähköä vähintään, joten ei silloin ihan oo mikään akun lepojännite kyseessä .

                    Tota öljynlämpö-anturia ei oo kuin M5:ssä e39:sissä, joten sen salavalikon lukeman ihmettely on turhaa: se vaan aikansa kuluksi näyttää jotain puuta-heinää ja kaikissa ei edes oo sitä salavalikon kohtaa.
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    • ongelmalapsi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1063
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      mulla e39 535 vm.98 näyttää akun jännitteeksi ajossa 14.1V öljynlämmöt ei näy lainkaan
                      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                      GMC Topkick C6500 rollback -95
                      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                      E46 330xiA -02
                      Chrysler neon -99

                      Comment

                      • monsu63
                        Newbiemmer
                        • Aug 2007
                        • 12

                        #12
                        Akku vaihdettu

                        Kiitos vastauksista, eilen vaihdettu uusi akku. Lataus jännite akun navoista mitattuna oli n. 14.2V kun OBC näytti 13.7V. Nyt aamulla virrat päälle ja OBC näytti 12.1V, ehkä virkoaa vielä paremmaksi kun autolla tulee vähän ajettua.
                        Soitto kierroksen jälkeen osto paikaksi tuli Akku-palvelu V.Häkkinen Oy Helsinki.
                        Palvelu oli erittäin hyvää ja akkusi tuli hankittua Trane 100 Ah hintaan 135€ asennettuna. Akku vaihdettiin niin että virrat ei hävinnyt autosta hetkeksikään.
                        Vartan silver dynamic olisi ollut 175€ asennettuna.
                        Trane tuli valittua siksi koska sen latauksen vastaanottokykyä kehuttiin teknarin testissä ja akkuhan sijaitsee taka kontissa niin se on yleensä talviaikaan melko kylmä kokoajan ja hinta edullinen.
                        Kallein tarjous oli alkuperäisellä akulla merkkikorjaamolla 210€ ja asennus erikseen sekä palvelua tuskin olisi näin nopeasti saannut.

                        Yritin kysellä myös tästä öljyn lämpötila hommasta ja isojen merkkikorjaamojen näkemys oli mielenkiintoinen.

                        liike 1. Mikäs se semmonen on en oo kuullukkaan, ei sieltä mitään tietoja löydy. Tietoja löytyy vain kun pannaan auto testeriin kiinni.

                        liike 2. Ei sellaista salavalikkoa ole olemassa, tähän vastasin että just kattelen sitä valikkoa sieltä näkyyn muitakin tietoja. Toistamiseen tuli vastaus että sellaista valikkoa ei sun autossa ole johon sanoin että näkyy parhaillaan jonka jälkeen vastaus oli edelleen ei siellaista nyt vaan ole sulla.
                        Eihän siinä sitten muuta kuin näkemiin asia oli selvä.

                        Näin uutena bemari kuskina ajattelin että kyselinköhän väärästä paikasta vai onko tää jotain salatiedettä minkä olemassa oloa ei haluta myöntää.

                        Kaikille hyvää joulua. ja sitten eiku joulukierrokselle.
                        Last edited by monsu63; 22-12-2007, 09:55.

                        Comment

                        • ss900
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 104

                          #13
                          Öljynlämpö

                          Riippuu tietysti pajasta, kuinka paljon kiinnostaa. Yksinkertaisemmalle ihmiselle riittää kun tekee työnsä niinkuin joku on näyttänyt.
                          Mikäli kyse on KTMP arvosta, kyse on käsittääkseni jäähdytysnesteen lämpötilasta (muistaakseni test 7).

                          Comment

                          • maanlu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 255
                            • Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by monsu63 View Post
                            akkuhan sijaitsee taka kontissa niin se on yleensä talviaikaan melko kylmä kokoajan
                            eikös korin läpituuletuksen poistoventtiili ole juuri akun vieressä.
                            olenko ymmärtänyt väärin että kaikki lämmin ilma poistuu ohjaamosta juuri tuon venttiilin kautta?
                            E34 M5
                            E61 535D

                            Comment

                            • monsu63
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 12

                              #15
                              Test 16 on öljyn lämpötila joka ei siis toimi ehkä ei pidäkkään toimia?. TEST 7 sisältää seuraavat, jäähdytysveden lämpö, ulkolämpötila sekä moottorin kierrosluku.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎