Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 takapönttö -> E39 540

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaltsu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 91
    • Lepra

E39 M5 takapönttö -> E39 540

Eli passaako tuo otsakkeen mukainen takapönttö (vasen) heittämällä tuohon
    e39 540 orkkiksen tilalle?! Samanlaiselta se ainakin näyttää, ainoa ero näyttäis olevan tuo toinen ulostulo.
    540 vakiopöntössähän se toinen lähtö on ummessa...
  • EOL
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 175
    • Kankaanpää, Finland

Kyllähän se siihen mahtuu ihan hyvin mut pöntön kiinnityksiä/ripustuksia joudut vähän miettimään koska ne eivät ole samanlaiset.
    Tosin itse tein tuohon M5 takapönttöön vastaavan laisen kiinnityksen mikä tuossa orggis pöntössäkin oli.
    Tiedän vain siitä kun itse tein samaisen projektin loppukesästä.

Comment

• Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

Originally posted by EOL View Post
      Kyllähän se siihen mahtuu ihan hyvin mut pöntön kiinnityksiä/ripustuksia joudut vähän miettimään koska ne eivät ole samanlaiset.
      Tosin itse tein tuohon M5 takapönttöön vastaavan laisen kiinnityksen mikä tuossa orggis pöntössäkin oli.
      Tiedän vain siitä kun itse tein samaisen projektin loppukesästä.
      Muuttuko äänet mitenkään?
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja

Kesäautona toimii vw kupla -65

Comment

• kaltsu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 91
        • Lepra

Onko tuossa ämmän pöntössä mitään muuta eroa kun tuo toinen putki?
        Jos ei, niin helpommalla/halvemmalla varmaan pääsis jos polttais toiseen vaimentajaan reiän ja hitsaisi siihen ulostulon...?
        Entäs mikäs virka sillä pienellä pötikällä ennen takapönttöjä on?

Comment

• EOL
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 175
          • Kankaanpää, Finland

Originally posted by kaltsu View Post
          Onko tuossa ämmän pöntössä mitään muuta eroa kun tuo toinen putki?
          Jos ei, niin helpommalla/halvemmalla varmaan pääsis jos polttais toiseen vaimentajaan reiän ja hitsaisi siihen ulostulon...?
          Entäs mikäs virka sillä pienellä pötikällä ennen takapönttöjä on?
          Kyllä ne äänet siitä hieman muuttu ja ihan tyytyväinen olen itse ollut, tosin jos vaihdolla haluat ääniä selvästi paremmiksi niin sit kannattaa harkita SS takapönttöä.

No eipä siinä paljolti taida isompia eroja olla tosin pöntön rakenteesta en osaa sanoa mitään kun en siitä mitään tiedä. Mutta ainakin minulla siinä umpinaisessa pöntössä ei ole sisällä mitään eristeitä tai ainakin tyhjemmältä se kuulosti kun koputtelin sitä ja toiseksi se oli puolillansa vettä kun sitä heilutti niin vesi vaan hölsky.
          Ja se pieni pötikkä on kaiketi jokin tärinän vaimentaja näin ainakin itse luulen jos tarkoitat tuota osaa numero 10.
          http://bmwfans.info/original/E39/Lim...8/ill-18_0258/

Tuossa muuten linkki jossa on juttua tuosta kun itse sitä putkea vaihdoin.
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=109231

Comment

• kaltsu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 91
            • Lepra

Pitää sit kokeilumielessä avata tuo toinen pönttö jos se "ontto" on, ja jos menee viturallee niin ämmän pönttöä tilalle.
            Mulla oli tosin edesmenneessä e34 m5 ss catback putkisto, ja ei voi ainakaan soundista valitaa...Hinta tosin eriluokkaa

Comment

• Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

Kerroppa lisää sitten, kun saat resonaattoripöntön avattua. Ihan mielenkiinnosta vaan, jos itsekin testausmielessä orkkispönttöjä modais.

Comment

• Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

Se "tyhjä pönttö" on resonaattori tosiaan ja sen tarkoitus on poistaa tietyt taajuudet pakoäänistä, avaamisesta seuraa erilainen ääni, luultavasti huonompi kun tehtaalla ovat vaivautuneet kys. taajuuden poistamaankin. E39 M5 pönttö on pienempi kuin 540 vakio, pinta-alassa on melko suuri ero ja huonompaan suuntaan. Että eipä ole kovin hyvää tuuninkia

Jos lisää mökää haluaa niin sitten sinne vaan uusi pönttö joka on tarkoitettu tuon kokoiselle putkelle. M5 kötöstykset on ihan turhia yhdellä vaimentimella.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

Comment

• Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

Originally posted by Cell View Post
                  Se "tyhjä pönttö" on resonaattori tosiaan ja sen tarkoitus on poistaa tietyt taajuudet pakoäänistä, avaamisesta seuraa erilainen ääni, luultavasti huonompi kun tehtaalla ovat vaivautuneet kys. taajuuden poistamaankin. E39 M5 pönttö on pienempi kuin 540 vakio, pinta-alassa on melko suuri ero ja huonompaan suuntaan. Että eipä ole kovin hyvää tuuninkia

Jos lisää mökää haluaa niin sitten sinne vaan uusi pönttö joka on tarkoitettu tuon kokoiselle putkelle. M5 kötöstykset on ihan turhia yhdellä vaimentimella.
                  Tuon äänen huonontumisesta voi olla monta mieltä... tuskin tehtaalla on aikanaan mörinöitä pyrittykkään 540:stä saamaan ulos... enneminkin mahdollisimman eleetöntä ääntä. Ja tuo taajuus mikä resonaattorilla poistetaan on lähinnä jokin näistä eleetöntä ääntä häiritsevistä taajuuksista. Prätkämaailmassa on monia "hyviä" ratkaisuja saatu ulos alkuperäisistä modatuista putkista.

Ja itse en ymmärrä miten ulkonäöllisesti isommista pöntöistä saa äänen huonompaan suuntaan...?

Comment

• V-Power
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 1333
                    • Varsinais-Suomi

e39 540i menee ihan sukkasiltaan tuon vakio putkiston kanssa.Mä revin sieltä pohjasta molemmat pöntöt irti.Sen keskellä olevan Y-pöntön korvasi 3" suora rosterirööri ja normi takapöntön tilalle tuli Supersprint rosteripönttö ja ai että on äänet kohdillaan
                    E36 95 316i Sedan
                    E39 97 540i Touring
                    E46 99 320Ci Coupe
                    E53 01 X5 4,4 V8
                    E65 05 730d
                    F10 11 523i Sedan
                    F90 08 320i Sedan

Comment

• juu-das
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 756
                      • Kuopio

Originally posted by V-Power View Post
                      e39 540i menee ihan sukkasiltaan tuon vakio putkiston kanssa.Mä revin sieltä pohjasta molemmat pöntöt irti.Sen keskellä olevan Y-pöntön korvasi 3" suora rosterirööri ja normi takapöntön tilalle tuli Supersprint rosteripönttö ja ai että on äänet kohdillaan
                      laitappas aaninäytettä/videoo!!

Comment

• V-Power
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1333
                        • Varsinais-Suomi

Originally posted by juu-das View Post
                        laitappas aaninäytettä/videoo!!
                        Arvaa osaanko,mielellään kyllä mut oon melko kypsä näiden koneiden kanssa

Tossa on melko identtiset äänet omaani verraten http://www.youtube.com/watch?v=Dq9O-KblNf0
                        Last edited by V-Power; 03-01-2008, 01:13.
                        E36 95 316i Sedan
                        E39 97 540i Touring
                        E46 99 320Ci Coupe
                        E53 01 X5 4,4 V8
                        E65 05 730d
                        F10 11 523i Sedan
                        F90 08 320i Sedan

Comment

• kaltsu
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 91
                          • Lepra

No nyt on avattu toinen pönttö ja tässä lähipäivinä heppaan sen ulostulon kiinni.
                          Joutuu vaihtamaan samalla alkuperäisen ulostulon jotta mahtuu 2x2" putkea tulemaan puskurin viennistä ulos,
                          ja todennäköisesti hiasemaan puskurista pienen palan. Äänet parani huomattavasti -> parempaan.
                          Matalilla kierroksilla hillityn "veekasimaisen" matalat ja korkeilla puhtoset. Ei siis mitään amis pörinöitä.
                          (Pöntön sisällä oli n. puolivälissä väliseinä, josta tuli 2 putkea pöntön takaosaa vasten..)
                          Last edited by kaltsu; 07-01-2008, 16:08.

Comment

• kaltsu
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 91
                            • Lepra

Tuommonehan siitä sitten tuli. Samanverran olis varmaan teettäny hommia vaihtaa se ämmän pytty tuonne, että ei kummonen homma ollut. Putket 60mm rosterista, ja hyvinvähän joutui puskurista viilaamaan pois jotta mahtui ulosviennistä. Saumat ei oo mitään +a laatua kun ei oo tullu pahemmin puikolla räittyä.
                            Attached Files
                            Last edited by kaltsu; 09-03-2008, 12:34.

Comment

Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎