memebuy23buy

E39 jarrujen satunnainen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VilleW
    replied
    Nyt taisi löytyä viisasten kivi
    Vaihdettiin vielä etualatukivarret, joiden vaihdolla oli pieni (ainakin plasebo)vaikutus jarrutärinöihin
    ja myös ohjaukseen tuli hiven lisää tarkkuutta. Kuitenkin tärinät tallella pääosin, etenkin painettaessa
    jarrua varovasti. Kovemmassa jarrutuksessa ei tärissyt.
    Etupäässä rupesi vaihdettavat osat loppumaan niin katse kääntyi siihen mielestäni kaikkein ilmeisimpään
    jarrujen tärinän aiheuttajaan eli etujarrulevyihin...Sitten vaan vanhat levyt kuikkaan (olivat mittauksen mukaan just vaihtorajassa) ja uutta Boschia tilalle
    Levyjen vaihdon jälkeen ajo on ollut melko hymyilyttävää, EI PIENINTÄKÄÄN jarrutärinää.
    Ei vaikuta onko kova vai hiljainen jarrutus. Olin jo huomaamattani alkanut irrottaa kättä ratista hiljaisissa jarrutuksissa,
    kun ärsytti se ratin vapina.
    Koko ajan siis suurin vian syy on ollut jarrulevyissä, eikä nivelissä mitkä foorumilla usein syylliseksi nimetään.
    Toivottavasti nyt kun lähes koko setti etupäästä (reaktiotankojen puslat, etuiskarit, alatukivarret, pyörien laakerit ja jarrulevyt) on vaihdettu,
    pääsee nauttimaan pidemmän aikaa hienosti kulkevan E39 touringin kyydistä (Samalla koko ajan vainoharhaisena odottaen koska joku taas tärrää)
    Älkää antako periksi, kyllä sieltä löytyy se tärinän aiheuttaja, kun tarpeeksi tutkii ja kaivaa (lompakkoa)!
    Last edited by VilleW; 17-11-2008, 08:38.

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    .....
    Last edited by VilleW; 11-11-2008, 13:15. Reason: tuplapostaus

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    Taas lisää tarinaa E39:n tärinän tappamisesta...
    Ihmeteltäessä toisinaan ilmenevää jarrujen täristämistä, huomattiin että auton etupyöriä pyöritettäessä kuuluu kummallinen tasainen napsutus.
    Selvisi että molemmat pyöränlaakerit olivat kuluneet oudosti ja pitivät irtonaisinakin pyöriteltäessä napsutusta ja niissä tuntuu selvä pykälä.
    No laakerit vaihdettiin ja taas väheni tärinät. Mutta ihan pientä ratin värinää on edelleen toisinaan. Kuten näköjään E39:n tapauksessa näyttää olevan,
    tärinää ei tosiaan ole koko ajan vaan vain välillä.
    Laakerien vaihdolla oli useita positiivisia vaikutuksia. Tuntuu että auto rullaa paremmin ja hiljaisemmin (vaikka tyypillistä laakerien jyrinää ei vielä ollut havaittavissa ennen vaihtoa).
    Lisäksi ohjaus ja muutenkin auton käytös epätasaisella pinnalla tuli tarkemmaksi ja epämääräinen pieni vaeltelu hävisi myös. Eli nämäkin kannattaa tarkistaa E39 värinöiden kanssa tapeltaessa.
    Seuraavaksi varmaan sitten vaihdetaan etualatukivarret, vaikkei niissäkään ole väänneltäessä havaittavissa välystä
    Mahtaako sillä hävitä loputkin ratin tärinät, vai meneekö sittenkin etujarrulevyt vaihtoon, jää nähtäväksi...
    On tää tosiaan "haastava" laitos tää E39:think

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Huomiona sellainen että "nypytys" jarrutettaessa voi myös johtua ruostuneista eli epätasaisesti kuluneista TAKAlevyistä. Ja luultavasti ruostuu sieltä sisäpuolelta minne on vaikeampi nähdä.

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    Omia kokemuksia satunnaisista E39 jarrutärinöistä löytyy myös. Mystinen vika kun välillä tärisi ja välillä ei. Eilen hain autoni huollosta jossa tehtiin jarruhuolto, eli työohjeen mukaan puhdistettiin, herkistettiin ja voideltiin jarrusatulat. Toinen etujarrun pala oli jommalta kummalta puolelta jumissa asentajan mukaan.

    Tuloksena huomattavasti herkemmin toimivat ja täristämättömät jarrut. Eli itsekin E39:n etupään puslia jne. vaihdattaneena ja ihmetelleenä tämä tuli mukavana uutisena. Eli huoltakaa myös ne satulat ennen turhia nivelten ja tankojen vaihtoja. Toki jos on väljää niin vaihdetaan, mutta tämäkin voi olla yksi syy E39 mystisiin tärinöihin. Eikä ainakaan mitään häviä jos tämän tekee

    Leave a comment:


  • Valkman
    replied
    Vanha threadi, mutta lisätään... Auto -98 535.

    Tärinää jarruttaessa ja aamuisin heti liikkeellelähdön jälkeen... loppuu jotenkin lämmetessä tuo ajonaikainen tärinä, mutta jarruvapina vahvistuu mitä pidemmälle ajaa. Threadin aloittajan mukainen samainen nykivä pysähtyminen, kun tulee risteyksiin...aivan kuin levyt kierot. Ei tärise voimakkaammin jarruttaessa vaan käytettäessä tietynsuuruutta voimaa. Heittokellolla levyt suorat!

    Koko alusta käytiin läpi ja väljät korjattiin kaikista "kovista liitoksista", eli kuulanivelet jne. varmasti ehjiä. Eilen sitten käytiin vielä kerran huolella tuo alusta läpi ja varsinkin suurinta epäilystä tutkittiin eniten, eli reaktiotankojen puslia. Aikani väänneltyä puslia ja alustaa, huomasin reaktiotankoa käänneltäessä, että toisen puolen rengas heiluu herkemmin auton pituussuunnassa... eli antaa ikäänkuin periksi tuennasta. Puslaa vääntämään urakalla pitkällä varrella ja olihan siinä hiuksenhieno repeämä... siis todella pieni. Väänsin repeämää suuremmaksi ja koeajolle. Huomasin heti ensimmäisessä töyssyssä huomattavasti voimakkaamman kolauksen puslan puoleiselta tuennalta, eli tanko löi läpi runkoon. Jarrut ravisti entistä voimakkaammin ja jokaisessa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa keulalla kolahti välyksen tapaan tuo tuenta.

    Yllätys on se, että reaktiotangot on vaihdettu n. 10 tkm sitten (tarvikeosa) ja nuo puslat tuntu yllättävän löysiltä uusiin verrattuna. Oletettavasti tuo murtuma on myös syvemmällä kuin näkemällä näki, mutta öljyt oli sisällä jne. Pusla otettiin holkistaan ulos ja selkeitä läpilyömisen merkkejä oli nähtävissä.

    Motonetin puslat vaihdettiin tilalle (muuta ei pikaisella aikataululla saatu) ja holkin 0,2 milliä pienempi ulkokehä aiheutti sen, että pusla pyörii tangossa ja menee käsin paikoilleen...prkl, todellakin viimeinen kerta kun sotkeudun noihin tarvikeosiin! Liimalla paikoilleen ja toivotaan parasta... ajossa ei pitäisi suuria voimia vaikuttaa puslan sivusuunnassa.

    Kuitenkin, tuloksena värinöiden häviäminen ja tuentakaan ei kolahtele töyssyissä! Myöskään reaktiotankoja ei pääse vääntelemään tiukempien puslien takia niin paljoa... Mutta monet väittää, että puslia ei välttämättä päältäpäin näe onko ehjät vai ei, mutta väitän kyllä, että turhien ostosten välttämiseksi kaikki osat on mahdollista käydä nosturilla läpi, kunhan vaan viitseliäisyyttä viitsii käyttää...

    Leave a comment:


  • tumppi$
    replied
    Originally posted by Exami View Post
    kokemuksia kyseisestä tapauksesta: Jarruttaessa voimakkaasti kuuluu jurinaa :\ ei vipata ei heilu ei täristä kuuluu vaa jurinaa tämäkin vaan lämpimillä jarruilla... olisko huonot palat tjms.? en oo paloihin vielä paneutunut.. ostin auton liikkeestä ja sillai.. josko vaihtas freodon palat?

    Voisi viitata myös vialliseen ABS-anturiin...? Muistuttaako jurina "absien" pitämää ääntä niin kuin jarruttaisit liukkaalla? Käsitykseni mukaan aika yleisiä juuri nuo anturiviat... Parilla kaverillanikin parhaillaan absianturivika päällä. Toisella loistaa varoitusvalo, toisella ei.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    kokemuksia kyseisestä tapauksesta: Jarruttaessa voimakkaasti kuuluu jurinaa :\ ei vipata ei heilu ei täristä kuuluu vaa jurinaa tämäkin vaan lämpimillä jarruilla... olisko huonot palat tjms.? en oo paloihin vielä paneutunut.. ostin auton liikkeestä ja sillai.. josko vaihtas freodon palat?

    Leave a comment:


  • Josunapalm
    replied
    Originally posted by tumppi$ View Post

    Eli: Puhdista navat ja kaikki pinnat ruosteesta ja paskasta todella huolella, (haalea vesi tai paineilma ei riitä) Puhdista ja rasvaa liu´ut ja suojakumit hyvin, herkistele männät oikein ajatuksella, ja sitten kun kiinnität niitä uusia levyjä niin älä missään nimessä "tapa" niitä "ampumalla" pulttipyssyllä hulluna... Vaan kiltisti käsin kiristys napakasti mutta kohtuudella kuitenkin.

    Joo, pitääpä tossa kun lomat koittaa niin ottaa ihan asiakseen noiden satuloiden huolellinen huoltaminen.

    Leave a comment:


  • tumppi$
    replied
    Originally posted by Josunapalm View Post
    Itsekin olen taistellut kyseisen ongelman kanssa tässä nyt jo tovin. Auto -96 535. Aluksi vaihdoin levyt ja palat kun olivat muutenkin vaihdon tarpeessa ja tärinät katosivat hetkeksi, mutta tulivat pikkuhiljaa takaisin. Sen jälkeen olen vaihtanut reaktiotangot (ne vinot?) ja alatukivarret (ne suorat?) heloineen.
    Ei vaikutusta kummallakaan. Täristää edelleen samalla tavalla joka jarrutuksessa. Mitähän seuraavaks?

    Ja noiden tankojen ja varsien vaihtoon ei tarvinnut kuin muutamaa hylsyä (ja räikkää) sekä pari lenkkiavainta. Vasaralla ja kiilalla piti hieman tuskailla et sai sen olkakappaleeseen kiinnittyvän pään irti kun oli hieman jumissa.

    Joo. Eli tärinät alkoi taas, kun uudet levyt ja palat "lasittuivat" hieman...
    Itse tappelin hulluna E39:in tärinöiden kanssa melkein puoli vuotta...

    Jarrut olivat yksi tärinän kohteista... Kolme kertaa vaihdatin palat ja levyt.(onneksi meni joka kerralla takuuseen)
    Mutta, mutta... Kyseessä olikin selkeä välinpitämättömyys asennuksen suhteen... Tätä en osannut epäillä, koska homman teetätin "kantapaikassani" jossa yleensä työ on ensiluokkaista.

    Noh, rupesihan se asennus lopulta onnistumaan kun korotin pikkaisen ääntäni ja menin itse apupojaksi asentamaan niitä...

    Eli: Puhdista navat ja kaikki pinnat ruosteesta ja paskasta todella huolella, (haalea vesi tai paineilma ei riitä) Puhdista ja rasvaa liu´ut ja suojakumit hyvin, herkistele männät oikein ajatuksella, ja sitten kun kiinnität niitä uusia levyjä niin älä missään nimessä "tapa" niitä "ampumalla" pulttipyssyllä hulluna... Vaan kiltisti käsin kiristys napakasti mutta kohtuudella kuitenkin.

    Eli kokeile tosiaan aluksi tuota... Ei maksa muuta kuin vaivaa. Minulla auttoi kummasti. (tosin tuli sinne alustaan muutenkin uutta osaa melkein tonnilla)

    Ja jos tuosta uudelleenasentamisesta ei ole apua, niin sitten seuraava lääke voisi olla raidetangot molempine päineen.
    Last edited by tumppi$; 06-10-2014, 00:47.

    Leave a comment:


  • Josunapalm
    replied
    Itsekin olen taistellut kyseisen ongelman kanssa tässä nyt jo tovin. Auto -96 535. Aluksi vaihdoin levyt ja palat kun olivat muutenkin vaihdon tarpeessa ja tärinät katosivat hetkeksi, mutta tulivat pikkuhiljaa takaisin. Sen jälkeen olen vaihtanut reaktiotangot (ne vinot?) ja alatukivarret (ne suorat?) heloineen.
    Ei vaikutusta kummallakaan. Täristää edelleen samalla tavalla joka jarrutuksessa. Mitähän seuraavaks?

    Ja noiden tankojen ja varsien vaihtoon ei tarvinnut kuin muutamaa hylsyä (ja räikkää) sekä pari lenkkiavainta. Vasaralla ja kiilalla piti hieman tuskailla et sai sen olkakappaleeseen kiinnittyvän pään irti kun oli hieman jumissa.

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Ja joku sanoi että reaktiotangot ei voisi täristää välillä ja välillä taas ei - mulla M5 teki juuri näin, useimmiten jarrut toimi oikein nätisti, sitten joskus täristi niin hemmetisti.

    Kai se on jos pusla on löysä, ja rengas sopivasti saa jostain "kimmokkeen" vapinalle jarrutuksen alussa, niin se liike sitten kertaantuu kun pusla on löysä.

    Tuo tärinä loppui aina kun jarrun päästi ja painoi sitten uudestaan, eli rengas "vakautui" siinä välissä.

    Taas mennään, voiko näitä kokemuksia yhdistää 6-koneisen etutuentaan? Oman autoni oireet ovat täsmälleen samant kuin Dexin kokemukset M5 mallistaan, juhannusreissu lähenee ja matkan teko olisi miellyttävempää ilman tärinöitä. Samaan saumaan kysymys reaktiotangon vaihdosta, onko tanko vaihdettavissa ilman erikoisempia työkaluhyllyjä eli selviänkö laatikollisella lenkkejä ja hylsyjä vai onko esim. paineilmatyökalut välttämättömiä? Entä pelkkien puslien vaihto noihin tankoihin, selviääkö peruskaluilla vai olisiko prässi poikaa?

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Tattis simppelistä neuvosta. Pitää soitella sinne harrastepajalle, josko niillä olisi heittokello. Olikos nuo kymppi ja pari mitä yksikköä, mikrometrejä?
    Ei kyllä mulla oli levyissä muistaakseni ihan kymppi eli kymmenesosa millin heitto, joka ei tunnu millään tapaa jarrupolkimessa tai missään. Eli kyllä se jonninmoista heittoa tuntuu sulattavan.

    (Tai sitten sekin virhe oli vain mittausvirhe, oli siinä vaiheessa iltaa jo remontti lopuillaan ja heittokellon kiinnitys aika kyseenalanen)

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Ota heittokello käyttöön ja tsekkaa onko levyt suorat - jos ne on suorat tai heittoa on vain vähän (mullakin taisi olla kymppi tai pari ja ne ei silti täristä), niin diagnoosi on selvä -> Heloissa väljää.
    Tattis simppelistä neuvosta. Pitää soitella sinne harrastepajalle, josko niillä olisi heittokello. Olikos nuo kymppi ja pari mitä yksikköä, mikrometrejä?

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Ota heittokello käyttöön ja tsekkaa onko levyt suorat - jos ne on suorat tai heittoa on vain vähän (mullakin taisi olla kymppi tai pari ja ne ei silti täristä), niin diagnoosi on selvä -> Heloissa väljää.

    Leave a comment:

Working...
X