Originally posted by Xhaust
View Post
E39 jarrujen satunnainen täristäminen
Collapse
X
-
-
-
Mullakin siis ilmenee tuossa e39:ssä jarrutärinöitä, mutta ihan joka jarrutuksella niitä ei tunnu. Satunnaisesti siis on täristämättä eikä toisin päin.
Katsastuksessa jarruvoimat oli koko ajan tasaiset.. Käytin tuota nelipyöräsuuntauksessa, josta diagnoosi oli, että raidetangon sisemmät päät väljät. No, vaihdoin koko raidetangot ja käytin uudestaan suuntauksessa. Vieläkin täristää. Renkaat myös aivan uudet ja vanteet asentajan mukaan suorat. Jarrujen täristäessä rattikin täristää ja pahimmillaan jopa poljin. Voisiko levyt olla vaihtokunnossa? Niin ja myös tasaisella tiellä ajettaessa nypyttää melko ärsyttävästi ilman jarrutustakin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostJoo, ajattelin vaan, että onko nuo oikein asennettu, siis kiristetty pultit vasta kun auto on pyörien varassa.
EDIT: lisätään tähän nyt vielä varmuudeksi että kyseessähän ei enää ole mikään satunnainen tärinä vaan aina täristää noin 40kmh ylöspäin vauhdeista, ehkä kovimmillaan 60-70 huitteilla..Last edited by Alfredson; 27-11-2008, 15:41.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Alfredson View PostTukivarsista sanoi että sielä on ilmeisesti ollut väljää ja nyt pitäisi käyttää pyöriensuuntauksissa. Voihan se olla että joku on säätänyt ohjauskulmat väljillä tukivarsilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostMutta olet kuitenkin tyytyväinen huollon toimintaan? Tuntuu kuin molemmat korjaukset olisi tehty väärin...
Onko raidetangot ja ohjausnivel tarkistettu?
Tukivarsista sanoi että sielä on ilmeisesti ollut väljää ja nyt pitäisi käyttää pyöriensuuntauksissa. Voihan se olla että joku on säätänyt ohjauskulmat väljillä tukivarsilla.
raidetangon päät jne mitä katsastuksessa nyt katotaan niin todettiin välyksettömiksi pari viikkoa sitten. Kuten kaikki muukin, en tiedä sitten onko näissä raidetangoissa samaa juttua että väljää voi olla vaikkei kukaan sitä löydä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Alfredson View PostRatti meni vinoon ja auto tutisee yhtä lailla jarruttaessa. että sillee. Käsijarrunkin korjasivat, melkeen pysyy paikallaan lähes olemattomassa alamäessä.
Onko raidetangot ja ohjausnivel tarkistettu?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kentsu View PostTämä voi hyvinkin johtua takalevyistä kuten tuolla aiemin vihjasin. Mulla ainakin johtui, ja tuollaisissa baananopeuksissa jarrutettaessa jurrasi vahvasti.
Jos sulla tähän ´96 vuosimallin kiesiin ei ole koskaan takalevyjä vaihdettu on ne joka tapauksessa vaihtokunnossa.
Sitten jurinaa tulee myös jos nyt on käsijarrukengät säädetty niin että hipoo rumpuun kiinni. Helppo testata kun ajelee pari kilsaa maantienopeuksia, pysähtyy hissukseen ja käy kädellä koettamassa takajarrujen lämpötilan. Tämän on joutunut myös itse toteamaan...
Paska mikä paska, otetaan osaa
Mutta nyt saa ehdottaa kaikkea mahdollista. Tiedän että jarrulevyjen uusimisella se korjaantuu - hetkeksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Alfredson View Post...- Auto pysähtyy nykien viimeiset metrit, joskus nykii PALJON joskus ei juurikaan. Outoa. Jos vika on tukivarsissa, miten tämän selittää?
Jos sulla tähän ´96 vuosimallin kiesiin ei ole koskaan takalevyjä vaihdettu on ne joka tapauksessa vaihtokunnossa.
Sitten jurinaa tulee myös jos nyt on käsijarrukengät säädetty niin että hipoo rumpuun kiinni. Helppo testata kun ajelee pari kilsaa maantienopeuksia, pysähtyy hissukseen ja käy kädellä koettamassa takajarrujen lämpötilan. Tämän on joutunut myös itse toteamaan...
Paska mikä paska, otetaan osaa
Leave a comment:
-
-
NONIIN. nyt on sitten auto käytetty alatukivarsien vaihdossa.
Tulos:
Ratti meni vinoon ja auto tutisee yhtä lailla jarruttaessa. että sillee. Käsijarrunkin korjasivat, melkeen pysyy paikallaan lähes olemattomassa alamäessä.
Että sillee. Taidan rusertaa tosta romusta neliön ja ostaa Toyotan.
Eli nyt on jarrut vaihdettu 3 kertaa, reaktiotankojen puslat vaihdettu (pallot oli ehjät), alatukivarret vaihdettu jne....
Paska mikä paska
Leave a comment:
-
-
e60 jarrutärinä
Aiheeseen liittyen, onko porukalla kokemusta e60-jarrutärinästä, ostin auton kesällä enkä huomannut tärinää, nyt kun laitto talvirenkaat alle niin selvä tärinä jarruttaessa, alussa tuntui vain suuremmista nopeuksista, nyt myös alemmista. Autona -05 525iA, ajettu vasta 35tkm ja jarrudynomittauksissa näkyi että oikealla etupuolella viisari heittelee joten kaveri totesi että oikea jarrulevy kiero ja vaihtoon. Outoa sinänsä noilla kilsoilla mutta vielä oudommaksi asian tekee että edellinen omistaja oli vaihtanut levyt 14tkm kohdalla tärinän takia! Eli todennäköisesti vika jossain muualla ja kiero levy vain seuraus? Mitä täältä olen lukenut niin voisiko vika olla sitten vaikka satulan kohdistuksessa tai laakereissa? Vaikuttaisiko jos etupää olisi kolhaistu johonkin, silloin tosin luulisi että tärisyttäisi muutenkin, nyt ratissa ei mitään tärinöitä normaaliajossa?
Renkaat ja vanteetkin varmaan vaikuttaa mutta talvirenkaat on nyt kahdesti tasapainotettu, ekalla kerralla asentaja unohti takaa keskitysrenkaan ja tärinä oli selkeetä koko autossa, takaslaitto poisti sen mutta jarrutärinä jäi. Renkaat 225/50 17". Nyt etujarrulevyt menossa vaihtoon mutta vähän epäilyttää että kuinka pitkään tuo auttaa...kiitokset ideoista!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Alfredson View Post- Välillä tärisee enemmän, välillä vähemmän. Pahimmillaan todella pahasti välillä vähemmän. Pahimmalla tärinällä tuntuu oikeastaan että koko etupää kolistaa, tämä tuntuisi siis tukevan tukivarsia mutta....
- Auto pysähtyy nykien viimeiset metrit, joskus nykii PALJON joskus ei juurikaan. Outoa. Jos vika on tukivarsissa, miten tämän selittää?
Muuta huomioitavaa: Ajan autolla suureksi osaksi maantietä, ja käytän todella säästeliäästi jarruja. Työmatkalla muutamaristeys ja liikun sellaisiin aikoihin että voin rauhassa moottorilla hidastaa pitkäänkin ennen risteystä + monet risteykset vielä loivassa ylämäessä. Koitinkin antaa autolle jarrutärinöiden alettua kunnon selkäsaunaa mutkapätkällä ja jarrutärinät tuntui vähenevän. Välillä taas tuntuu että juuri kuumana täristää. Outoa on.
Lukuunottamatta tuota reippaampaa mutkapätkäjarruttelua (ei mitää yliväkivaltaista) olen käyttänyt _TODELLA_ maltilla jarruja, joten jos ne kierot on niin sitten alan jo huolestumaan.
Jos levyt kuitenkin on kierot, niin voitteko varauksetta suositella motonetin levyjä, alkaa huumori loppumaan ja siten myös periaate merkki/vastaavista osista.
Sinun tapauksessasi tekisin/teettäisin jarruhuollon tai ainakin kannattaisi tehdä tsekkaus että palat liikkuvat kuten pitääkin. Tämän lisäksi vaihdat tosiaan nuo tukivarret (+reaktiotankojen nivelten ja puslien huolellinen tarkistus) ja sitten jos vielä tärisee niin jarrulevyt vaihtoon. Itse ostin Boschin levyt (www.merteil.fi) ja tosiaan ainakin toistaiseksi on auto toiminut hienosti. Ja tarkista samalla etupyörien laakerien kunto, omassani pyöriä ilmassa pyörittäessä tuntui selvä napsutus vaikka ajettaessa mitään tyypillistä jyrinää tms. ei vielä kuulunut. Tälläkin oli etupään ajokäytökseen mielestäni vaikutusta.
Leave a comment:
-
-
Itselläni on nyt taas kuten olen jo maininnut 6kk kateissa olleet jarrutärinät palautuneet. Eli kertaus: Vuoden alussa täristi, uudet levyt, kuukauden pääsin tärinöittä, takuuseen uudet levyt, sitten saikin sen 6kk ainakin ajella ilman mitään tärinöitä ja nyt ne alkoi taas tärisemään. Nyt on uudet tukivarret odottamassa asennusta, reaktiotangot oli viimeksi ehjät kun puslat uusittiin. Saa nähdä mitä nyt tapahtuu kun ne saa alle, ilmoittelen toki.
Oireet siis:
- Tärisee jarruttaessa, en ole nyt enää kokeillut mutta aikaisemmin 120kmh:ssä ei tärissyt yhtää, pahin tutina tuntuisi olevan 70-60 kieppeillä
- Tärisee kovassa vauhdissa ajaessa ratti hieman
- Välillä tärisee enemmän, välillä vähemmän. Pahimmillaan todella pahasti välillä vähemmän. Pahimmalla tärinällä tuntuu oikeastaan että koko etupää kolistaa, tämä tuntuisi siis tukevan tukivarsia mutta....
- Auto pysähtyy nykien viimeiset metrit, joskus nykii PALJON joskus ei juurikaan. Outoa. Jos vika on tukivarsissa, miten tämän selittää?
Muuta huomioitavaa: Ajan autolla suureksi osaksi maantietä, ja käytän todella säästeliäästi jarruja. Työmatkalla muutamaristeys ja liikun sellaisiin aikoihin että voin rauhassa moottorilla hidastaa pitkäänkin ennen risteystä + monet risteykset vielä loivassa ylämäessä. Koitinkin antaa autolle jarrutärinöiden alettua kunnon selkäsaunaa mutkapätkällä ja jarrutärinät tuntui vähenevän. Välillä taas tuntuu että juuri kuumana täristää. Outoa on.
Lukuunottamatta tuota reippaampaa mutkapätkäjarruttelua (ei mitää yliväkivaltaista) olen käyttänyt _TODELLA_ maltilla jarruja, joten jos ne kierot on niin sitten alan jo huolestumaan.
Jos levyt kuitenkin on kierot, niin voitteko varauksetta suositella motonetin levyjä, alkaa huumori loppumaan ja siten myös periaate merkki/vastaavista osista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jyrbba69 View PostOnhan näitäkin ollut 100+n kappaletta että vaihdettu levyt ja tärinät hävinneet 2 viikoksi ja sitten palaa kun levyt ovat lasittuneet. Toivotaan ettei sulla käy näin
-JyriNo onhan tämä muutenkin jo ikänsä puolesta valmis paalattavaksi kun koritakuukin loppuu kohta
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleW View PostNyt taisi löytyä viisasten kivi
Vaihdettiin vielä etualatukivarret, joiden vaihdolla oli pieni (ainakin plasebo)vaikutus jarrutärinöihin
ja myös ohjaukseen tuli hiven lisää tarkkuutta. Kuitenkin tärinät tallella pääosin, etenkin painettaessa
jarrua varovasti. Kovemmassa jarrutuksessa ei tärissyt.
Etupäässä rupesi vaihdettavat osat loppumaan niin katse kääntyi siihen mielestäni kaikkein ilmeisimpään
jarrujen tärinän aiheuttajaan eli etujarrulevyihin...Sitten vaan vanhat levyt kuikkaan (olivat mittauksen mukaan just vaihtorajassa) ja uutta Boschia tilalle
Levyjen vaihdon jälkeen ajo on ollut melko hymyilyttävää, EI PIENINTÄKÄÄN jarrutärinää.
Ei vaikuta onko kova vai hiljainen jarrutus. Olin jo huomaamattani alkanut irrottaa kättä ratista hiljaisissa jarrutuksissa,
kun ärsytti se ratin vapina.
Koko ajan siis suurin vian syy on ollut jarrulevyissä, eikä nivelissä mitkä foorumilla usein syylliseksi nimetään.
Toivottavasti nyt kun lähes koko setti etupäästä (reaktiotankojen puslat, alatukivarret, pyörien laakerit ja jarrulevyt) on vaihdettu,
pääsee nauttimaan pidemmän aikaa hienosti kulkevan E39 touringin kyydistä(Samalla koko ajan vainoharhaisena odottaen koska joku taas tärrää
)
Älkää antako periksi, kyllä sieltä löytyy se tärinän aiheuttaja, kun tarpeeksi tutkii ja kaivaa (lompakkoa)!
-Jyri
Leave a comment:
-
-
joo kuulostaa tutulta hommalta,ex e36 tärräs ja vaihdoin levyt 500km taas tärräs takuuseen uudet ja 500km ja tärräs.etupään puslat vaihtoon ja tärräs vielä jonkun sata kilometriä ku en ilenny enää itkeä levyistä ja loppui kuin seinään ja 20000km ainaki pelas.joku viisas kertoi että pusla antaa periksi ni jarrutuksessa rengas pääsee elämään ja levystä tulee kiero itsestään vaikka ois uusi levy.nii ja sit jälkikäteen tuli mieleen että ku poljin tärrää ni vika levyssä mut kun vain ratti tärrää ni vika jossain muualla.se tärräys tuntui puslan vaihdon jälkeen polkimessakin mut hävis itsestään kuten jo kerroin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: