Tuli vaihdettua E39 530iA:han (129tkm ajettu) loppuunkuluneet etulevyt uusiin ja palat samaten. Minut oli etukäteen peloteltu tekemään homma kunnolla, koska E39:ssä kuulemma homman saa helposti reisilleen huolimattomasti tehden ja jarrut rupeavat täristämään -> kierot.
No tästä tietoisena ja kaikki ohjeet ja vinkit sekä korjausoppaan kera tein homman oikein ajan kanssa rauhassa (6 tuntia!). Vanhat kamat pois, tunnontarkka putsaus pyörännavoille teräsharjoin ja paineilmalla. Samalla todella viimeisen päälle uusien levyjen putsaus jarrukliinerillä. Satulat myös putsasin paineilmalla ja teräsharjalla ja myös satuloiden kiinnitysraudat. Levyt paikalleen ja pyörittelemällä silmämääräisesti totesin, että ei vipata ja samoin satula ja palat paikallaan vain tasainen pieni ääni (ennen pedaalin poljentaa) oikea puoli, vasemmalla myös mutta pientä aaltoilua siinä hankaavassa äänessä. Liukutapit toki putsasin hyvin ja jarruvaseliinilla voitelin. Kuparitahnaa levittelin tasaisesti palojen taakse ja muihin kohtiin, mistä ne satulaan ottavat. Vierestä katseltuaan kokenut fiksari sanoi, että ihme jollei onnistu, kun noin hyvin teit.
Ja mikä meni vikaan?

Pari-kolme sataa kilometriä jarruttelin kevyesti, nyt jo kunnolla, sillä hommasta on jo yli 500km. Ja perhana, kun jarruttaessa täristää. Ei pahasti, mutta huomaa kuitenkin. Jotenkin tuntuu ettei ihan tarkkaan korreloisi vauhdin kanssa, vaikka sinne päin kumminkin. Enempi tuntuu jalassa, ehkä vainoharhojen kera myös ratissa hiukan.
Ei täristänyt finaalissa olevilla levyillä, joten tuskinpa mikään alustan hela tai prikka olisi sopimuksensa juuri nyt irtisanonut. Vai?
Minkä nyt neuvoksi? "Vanhat" levyt mäkeen, uudet tilalle ja homma vielä paremmin? Vai ruvetaanko alustanosaruletiin? Voiko johtua jotenkin siitä, että etujarrut purevat nyt paremmin ja jotain tutinaa välittyisi sitä kautta?
t:Iki-uusavuton

Leave a comment: