Minulla on E39 alkanut täristä. Vaihdoin reaktiotankojen puslat Motonetin varaosaluettelossa olevan kommentin perusteella, mutta ei auttanut. Sitten otin maalaisjärjen mukaan, nostin etupyörät ilmaan ja pyörittelin niitä ilmassa ollessaan. Ihan selvästi kuulee miten jarrulevyt ovat kierot kun kuuluu epätasainen hankaus.
Nyt pitäisi sitten tilata levyt ja palat. Olisiko kellään vinkkejä mistä saisi sellaiset jarrupalat jotka aiheuttaa pölyä mahdollisimman vähän? Sylettää kun autossa on tiheäpuolaiset lippivanteet ja sitä pölyä kertyy vanteisiin nyt ihan sairaasti
Niinpä ja vaikka hetkeen en ole ko. automallilla ajellutkaan, voin sanoa että se tärisee aina, enemmän tai vähemmän, oli siellä vaikka kaikki uudet osat alustassa/jarruissa ja renkaat painotettu grammalleen.Tästä syystä luovuin e39 mallista, niin hyvä auto muuten kun se onkin:think
Niinpä ja vaikka hetkeen en ole ko. automallilla ajellutkaan, voin sanoa että se tärisee aina, enemmän tai vähemmän, oli siellä vaikka kaikki uudet osat alustassa/jarruissa ja renkaat painotettu grammalleen.Tästä syystä luovuin e39 mallista, niin hyvä auto muuten kun se onkin:think
Mulla oli kanssa ajoittaista vapinaa.
Jarrusatuloiden männät olivat ruosteessa ja jarrut laahasivat hieman.
Vaihdoin uudet männät ja tiivisteet sekä jarrunesteet > vapinat loppui.
Aikaisemmin kun vaihdoin jarrupalat eteen, huomasin ettei männät mene helpolla pohjaan ja herkistelin edestakaisella liikkeellä niitä. Toimi n. puolivuotta ja alkoi vapista yms...
Turha sitä satulaa on varmuuden vuoksi huoltaa, ellei sitten harrastuneisuutta löydy. Herkistelee männän muutamaan kertaan reippaasti ulos ja sisään, liikkuuko nätisti ja ovatko kumit ehyet. Satulan liukutapit putsataan esim. karhunkielellä porakoneella pyörittämällä. Jos pinta on kovin syöpynyt, uudet tapit. Samoin liukukumien puhdistus, tarkistus ja tarvittaessa uusinta. Satulan tuesta puhdistetaan palojen vastinpinnat. Jarrulevyn suoruuden voi tarkistaa heittokellolla, ellei niitä ole joka tapauksessa vaihtamassa.
Jarrut tarkastukseen kun tuntuisivat hieman "laahaavan" mutta tuo tärinä jarruttaessa johtuu melko varmasti niistä reaktitangon heloista.
Täristääkö molemmilta puolilta vai vain toiselta? Senkin tuntee jarruttettaessa.
Omaan kokemukseen pohjautuen, irroita männät jarrusatuloista ja putsaa korroosio männistä vaikka hienolla hiekkapaperilla. Männät jumittavat sylintereissä aiheuttavat kyseisen ongelman. Itsellä paheni niin että hyvä kun penkillä pysyi. Sulla on varmaan suojakumi männän ja sylinterin välistä vainaa ja siitä pääsee kosteus männän ja sylinteriseinämän väliin. Kannattaa ainakin tarkistaa.
Tuoraas vähä vanhaa threadia esiin, kun en ole asiall vielä mitään tehnyt :-D
Nykyään jarruttaessa auto tärisee käytännössä aina mutta aivan jääkylmillä levyillä tärinä on todella pientä, mutta se on. Mitä enemmän jarrut kuumenevat sitä enemmän tärinää. Ei tarvitse ajaa edes urheilullisesti, jos vain jarruttaa vähän vähemmän moottorilla normi taajama-ajossa on jarrut pian niin kuumat ettei kärsi edes hipaista ja apukuskikin alkaa tuntea tärinän.
Vai voisiko olla, että kylmänä nuo edellä monesti mainitut puslat ovat niin jäykät, ettei tärinää juuri ilmene? Hetken kaupungin montuissa pompittuaan lämpenevät, notkistuvat ja tärinä alkaa.
Itse veikkaisin ensimmäisenä jarrupaloja. Noita vaihtaessa tulisi samalla putsattua ja herkisteltyä ne liikkuvat osat myös sieltä. Seuraavaksi epäilisin sitten em. heloja ja vasta viimeiseksi jarrulevyjä.
Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?
Tuoraas vähä vanhaa threadia esiin, kun en ole asiall vielä mitään tehnyt :-D
Nykyään jarruttaessa auto tärisee käytännössä aina mutta aivan jääkylmillä levyillä tärinä on todella pientä, mutta se on. Mitä enemmän jarrut kuumenevat sitä enemmän tärinää. Ei tarvitse ajaa edes urheilullisesti, jos vain jarruttaa vähän vähemmän moottorilla normi taajama-ajossa on jarrut pian niin kuumat ettei kärsi edes hipaista ja apukuskikin alkaa tuntea tärinän.
Auto nyt menee hyvinpian korjaukseen eli vielä kerkeätte ehdottamaan. Eikai se muu kyllä voi olla kuin levyt? Tai ainakin levyt on, onko sitten muuta sitä entiedä.
Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?
juu oikeessa oot,taas luin käpyperseessä nopeesti
Jos täristäis kokoajan,niinku muijalla ni sitte ne jarrulevyt syyniin
Vaihda reaktiotangot (a.k.a ylätukivarsi a.k.a pitkittäistukivarsi), niin loppuu tärinät.Itselläni oli samat oireet.
Luultavasti just näin. Muita voi spekuloida sitten jos reaktiotankojen (tai vaan niiden puslien) vaihto ei auta. Puslien vaihto on budjettiratkaisu mutta voi olla viisasta vaihtaa heela tangot, on helpompikin.
Esim nyt kävin ajamassa, niin täristys ilmeni vain kerran. Sekin vain pintajarrutuksella. Yksikään kovempi jarrutus ei aiheuttanut mainitavampaa tärinää.
Unohdin mainita alkper asiassa että autoni syö _vähän_ jarrunestettä. Vuotoa ei ole vielä paikannettu. Kuluminen on kyllä vähäistä ja sekin varmaan kytkimen kautta?
Vaihda reaktiotangot (a.k.a ylätukivarsi a.k.a pitkittäistukivarsi), niin loppuu tärinät.Itselläni oli samat oireet.
Jos jarrulevyt olisi kierot,niin varmaankin ravistus olisi joka jarrutuksessa suht yhtä voimakasta.Näinhän ei ensimmäisen postauksen autossa ymmärtääkseni ole.Olisiko vika kuitenkin jossain ylimääräisessä välyksessä tai satuloiden liukujen kuluneisuudesta/jumiutumisesta?
Esim nyt kävin ajamassa, niin täristys ilmeni vain kerran. Sekin vain pintajarrutuksella. Yksikään kovempi jarrutus ei aiheuttanut mainitavampaa tärinää.
Unohdin mainita alkper asiassa että autoni syö _vähän_ jarrunestettä. Vuotoa ei ole vielä paikannettu. Kuluminen on kyllä vähäistä ja sekin varmaan kytkimen kautta?
Joo ja sen mahdollisen ruostekohdan havaitsee kyllä silmällä kun napaa pyörittelee; siinä samalla huomaa kyllä myös jos levy on kiero. Rengas paikallaan pyöritellessä huomaa myös, onko kumissa pystyheittoa tai vanne kiero tai mitä tahansa epämääräistä. Alustan välysviat huomaa kun ajelee nimismiehen kiharoita myöten, ainakin suurimman osan.
Leave a comment: