Kertokaa ihmeessä että saako bmw 520i e39 lohkolämmitintä asennettua kun paikallisessa merkkihuollossa väittivät että ainoa vaihto - ehto on säteilylämmitin. Mites letkulämmitin onko kokemuksia. :?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Lohkolämmitin
Collapse
X
-
Rovaniemen Bemulla oli sanottu ettei voi laittaa lokiin vastusta. Mutta olisiko niin että eivät halua laittaa koska olen kuullut että on mennut lohkoja halki vastuksen laitossa. Mites onko kokemuksia siitä säteilylämppäristä kellään koska pohjoisessa on kipakat pakkaset. BMW E39 520ibmw 525i -90
Comment
-
-
Originally posted by streetstyleItselläni on 523i e39 ja siinä on säteilylämmitin mikä toimii mutta ei tunnu autavaan yhtään :( kai se vaan pikkaisen jotain säteileeMercedes-Benz cls 350
530DA E60
Ex:
Audi A6 2.7 biturbo quattro
523IA E39
520 E34 2Kpl
535 E34
Comment
-
-
Uskoisin että letkulämmitin pitää olla päällä kauemmin kuin lohkolämmitin, jos sittenkään auttaa. Ainakin kovilla pakkasilla saattaa tulla hankaluuksia, sen teho ei riitä vaan lämpö karkaa harakoille.
Letkulämmitintä (tai oikeastaan letkuja sen ympärillä) kannattaa myös seurata, pitää varulta aina mukana työkalut ja uusi letku/uudet letkut siltä varalta että ne antaa periksi. Perinteisesti letkulämmittimien ongelma on että ne "kuluttavat" letkuja, letku ei kestä ko. paikassa yhtä kauaa kuin ilman letkulämppäriä. Kumi "palaa" ja hapristuu.
Ja ei ole kivaa jäädä tien päälle kun se sitten paukahtaa "keskellä-ei-mitään", ja korjaamoa saati huoltamoa mailla eikä halmeilla. Sekin on näet koettu.
t: Timo
Comment
-
-
Tihuovin->sulla on siis kokemusta letkulämmittimestä?Miten esim.-25 asteen pakkasella,parin tunnin lämmittämisen jälkeen,ovatko letkut käsin tunnustelemalla lämpimiä ympäri konetta vai miten lämmityksen tehoa voi seurata?
Mitä tarkalleen tapahtui kun letku posahti ja mikä letku oli kyseessä?Posahtiko letku keskeltä halki vai irtosi kiinnityksestä tms.?Mikä auto ja vuosimalli/ajokilometrit?
Comment
-
-
On se tosi hienoa että nämä nykyBMW:t suunnitellaan Euroopan oloihin, tosin etelä-euroopan....
Tosiasia on, että letkulämmitin ei ole niin tehokas kuin lohkolämmitin, mutta paljon riippuu asennuspaikasta. Mitä lähemmäksi sen saa lohkon vesitilaa (alavesiletku?), sen parempi. Mutta se on paljon parempi kuin ei mitään.
Ongelmanahan niissä on se, että vesi kuumuu kiehumispisteeseen, mutta siinä letkussa. Eli vesi on tosiaankin paikallisesti (pienehköllä alueella) kiehuvaa, mutta niin on myös itse elementti aika lämmin. Tämän johdosta se letku "vanhenee" nopeammin kuin nornaalisti, vähän samalla lailla kuin vanha auton rengas auringon vaikutuksesta. Se suoraan sanottua kovettuu (siitä haihtuu liottimet) ja sitten se murenee ja halkeilee.
Joissain tilanteessa vesi kuumuu niinkin kuumaksi, että letkulämppärin vastus onkin osittain "ilmassa", veden kiehumisesta johtuen. Ja elementti saattaa lämmetä liikaa => elementin vastus kämähtää.
Minulla oli sellainen vanhassa E23:ssa, osin laiskuuttani mutta suurimmaksi osaksi koska olen "vilukissa" (taivasalla keskellä kireitä pakkasia) en viitsinyt alkaa vanhaa "palanutta" lohkolämppäriä irroittamaan lohkosta. Laitoin letkulämppärin, koska sen heitti sinne kohtuu nopeasti. Kyllä se asiansa ajoi, mutta pariinkin otteeseen piti vaihtaa letkut, ja kerran itse elementti (onneksi meni vielä takuuseen).
Paljon auttaa se, jos pitää peitettä konepellin päällä, se "hukkaan menevä lämpö" jää edes osaksi konehuoneeseen. Monesti se yksi aste lämpimämpää saattaa olla ratkaiseva tekijä, ja auton saa käyntiin.
-25C asti sillä pärjäsi kyllä, jos sitä kireämpi pakkanen, asia oli "herrassa". Esimerkiksi tuulen nopeus vaikutti selvästi, jos kova tuuli => lämpöä karkasi hukkaan paljon enemmän. Peite (vanha "täkki" punkasta) pelasti pulasti, useammasti kuin kerran.
t: Timo
Comment
-
-
Originally posted by tihuovin View PostOn se tosi hienoa että nämä nykyBMW:t suunnitellaan Euroopan oloihin, tosin etelä-euroopan....
Tosiasia on, että letkulämmitin ei ole niin tehokas kuin lohkolämmitin, mutta paljon riippuu asennuspaikasta. Mitä lähemmäksi sen saa lohkon vesitilaa (alavesiletku?), sen parempi. Mutta se on paljon parempi kuin ei mitään.
Ongelmanahan niissä on se, että vesi kuumuu kiehumispisteeseen, mutta siinä letkussa. Eli vesi on tosiaankin paikallisesti (pienehköllä alueella) kiehuvaa, mutta niin on myös itse elementti aika lämmin. Tämän johdosta se letku "vanhenee" nopeammin kuin nornaalisti, vähän samalla lailla kuin vanha auton rengas auringon vaikutuksesta. Se suoraan sanottua kovettuu (siitä haihtuu liottimet) ja sitten se murenee ja halkeilee.
Joissain tilanteessa vesi kuumuu niinkin kuumaksi, että letkulämppärin vastus onkin osittain "ilmassa", veden kiehumisesta johtuen. Ja elementti saattaa lämmetä liikaa => elementin vastus kämähtää.
Minulla oli sellainen vanhassa E23:ssa, osin laiskuuttani mutta suurimmaksi osaksi koska olen "vilukissa" (taivasalla keskellä kireitä pakkasia) en viitsinyt alkaa vanhaa "palanutta" lohkolämppäriä irroittamaan lohkosta. Laitoin letkulämppärin, koska sen heitti sinne kohtuu nopeasti. Kyllä se asiansa ajoi, mutta pariinkin otteeseen piti vaihtaa letkut, ja kerran itse elementti (onneksi meni vielä takuuseen).
Paljon auttaa se, jos pitää peitettä konepellin päällä, se "hukkaan menevä lämpö" jää edes osaksi konehuoneeseen. Monesti se yksi aste lämpimämpää saattaa olla ratkaiseva tekijä, ja auton saa käyntiin.
-25C asti sillä pärjäsi kyllä, jos sitä kireämpi pakkanen, asia oli "herrassa". Esimerkiksi tuulen nopeus vaikutti selvästi, jos kova tuuli => lämpöä karkasi hukkaan paljon enemmän. Peite (vanha "täkki" punkasta) pelasti pulasti, useammasti kuin kerran.
t: Timo
Niissä on paremmissa kiertovesipumppu ja termostaatti nykyään.
Myöskään syylärin letkut ei ole oikea asennuspaikka.
Arvaa miten huonosti toimii verrattuna lohkolämppäriin mikä ei kierrätä vettä? Etenkin jos letkulämppärissä on enemmän watteja.
edit: no juu enkä yhtään vanhaan viestiin vastannut... asia tosin pitää paikkaansa.Last edited by Muurahainen; 03-01-2013, 14:03.
Comment
-
-
Originally posted by Naapuri81 View PostKyselyä vanhaan juttuun.
Autossani, e39 520i näyttäis olevan lämppäri paikallaan. Mutta tuntuu ettei se lämmitä yhtään mitään vaikka on kaksikin tuntia johdon päässä.
Mistähän päästä tämmöstä vikaa kannataisi etsiä?
Tässä vielä ohjeet:
http://munkotisivut.net/mybmw528/obc.html
Mikäli ei lämpie voi yleismittarilla tutkia meneekö virta vastuksen läpi.- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by BreeZi View PostTsekkaa salavalikosta parin tunnin lämmityksen jälkeen onko lämmöt noussu.
Tässä vielä ohjeet:
http://munkotisivut.net/mybmw528/obc.html
Mikäli ei lämpie voi yleismittarilla tutkia meneekö virta vastuksen läpi.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Comment