Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Lohkolämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tepe76
    Newbiemmer
    • Jun 2004
    • 13

    E39 Lohkolämmitin

    Kertokaa ihmeessä että saako bmw 520i e39 lohkolämmitintä asennettua kun paikallisessa merkkihuollossa väittivät että ainoa vaihto - ehto on säteilylämmitin. Mites letkulämmitin onko kokemuksia. :?
    bmw 525i -90
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Ainakin mun edellisessä E39 523i:ssä oli Calixin lohkolämmitin ja sisäpistoke.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • JukkaR
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 160
      • Vihti

      #3
      Defan piuhat näyttäs olevan..miksi ei saisi? Aika omituisen kuuloista juttua. Pitäskin muuten etsiä sisätilanlämmitin. Oisko missä halvalla (ja hyvä tietenkin )
      e39 523i -98

      Comment

      • tepe76
        Newbiemmer
        • Jun 2004
        • 13

        #4
        Rovaniemen Bemulla oli sanottu ettei voi laittaa lokiin vastusta. Mutta olisiko niin että eivät halua laittaa koska olen kuullut että on mennut lohkoja halki vastuksen laitossa. Mites onko kokemuksia siitä säteilylämppäristä kellään koska pohjoisessa on kipakat pakkaset. BMW E39 520i
        bmw 525i -90

        Comment

        • streetstyle
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 657

          #5
          Itselläni on 523i e39 ja siinä on säteilylämmitin mikä toimii mutta ei tunnu auttavaan yhtään :( kai se vaan pikkaisen jotain säteilee
          StreetTuningCar <- Car tuning & Styling

          X5 E70 -07 "tuning tulossa"
          VW Transporter T5 -05 tuning MYYTY :(
          E65 740D -03 MYYTY :(
          X5 3.0D Sportpacket -02 Kesä/talvi autona MYYTY :(
          Bmw e36 328ia Cabrio -97 MYYTY :(
          VW Transporter -01 Tuning / Myyty

          Comment

          • Henry
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 744
            • Kannus

            #6
            Originally posted by streetstyle
            Itselläni on 523i e39 ja siinä on säteilylämmitin mikä toimii mutta ei tunnu autavaan yhtään :( kai se vaan pikkaisen jotain säteilee
            Sama homma mulla, moottori ei taho lämmetä tolla säteiliälämmittimellä.
            Mercedes-Benz cls 350
            530DA E60
            Ex:
            Audi A6 2.7 biturbo quattro
            523IA E39
            520 E34 2Kpl
            535 E34

            Comment

            • rocroc
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 573
              • keminmaa

              #7
              Defa näyttäs tarjoavan vain säteilymallia, calix samaten

              Comment

              • konejotti
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 45

                #8
                Morjensta kaikille.Näyttäis olevan letkulämmitin 523:ssa.Miten kauan tuota tarvii pitää päällä talvella,miten on tehokas?
                Olen juuri ostanut auton,joten kokemuksia ei ole.

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Uskoisin että letkulämmitin pitää olla päällä kauemmin kuin lohkolämmitin, jos sittenkään auttaa. Ainakin kovilla pakkasilla saattaa tulla hankaluuksia, sen teho ei riitä vaan lämpö karkaa harakoille.

                  Letkulämmitintä (tai oikeastaan letkuja sen ympärillä) kannattaa myös seurata, pitää varulta aina mukana työkalut ja uusi letku/uudet letkut siltä varalta että ne antaa periksi. Perinteisesti letkulämmittimien ongelma on että ne "kuluttavat" letkuja, letku ei kestä ko. paikassa yhtä kauaa kuin ilman letkulämppäriä. Kumi "palaa" ja hapristuu.

                  Ja ei ole kivaa jäädä tien päälle kun se sitten paukahtaa "keskellä-ei-mitään", ja korjaamoa saati huoltamoa mailla eikä halmeilla. Sekin on näet koettu.

                  t: Timo

                  Comment

                  • konejotti
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 45

                    #10
                    Tihuovin->sulla on siis kokemusta letkulämmittimestä?Miten esim.-25 asteen pakkasella,parin tunnin lämmittämisen jälkeen,ovatko letkut käsin tunnustelemalla lämpimiä ympäri konetta vai miten lämmityksen tehoa voi seurata?

                    Mitä tarkalleen tapahtui kun letku posahti ja mikä letku oli kyseessä?Posahtiko letku keskeltä halki vai irtosi kiinnityksestä tms.?Mikä auto ja vuosimalli/ajokilometrit?

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      On se tosi hienoa että nämä nykyBMW:t suunnitellaan Euroopan oloihin, tosin etelä-euroopan....

                      Tosiasia on, että letkulämmitin ei ole niin tehokas kuin lohkolämmitin, mutta paljon riippuu asennuspaikasta. Mitä lähemmäksi sen saa lohkon vesitilaa (alavesiletku?), sen parempi. Mutta se on paljon parempi kuin ei mitään.

                      Ongelmanahan niissä on se, että vesi kuumuu kiehumispisteeseen, mutta siinä letkussa. Eli vesi on tosiaankin paikallisesti (pienehköllä alueella) kiehuvaa, mutta niin on myös itse elementti aika lämmin. Tämän johdosta se letku "vanhenee" nopeammin kuin nornaalisti, vähän samalla lailla kuin vanha auton rengas auringon vaikutuksesta. Se suoraan sanottua kovettuu (siitä haihtuu liottimet) ja sitten se murenee ja halkeilee.

                      Joissain tilanteessa vesi kuumuu niinkin kuumaksi, että letkulämppärin vastus onkin osittain "ilmassa", veden kiehumisesta johtuen. Ja elementti saattaa lämmetä liikaa => elementin vastus kämähtää.

                      Minulla oli sellainen vanhassa E23:ssa, osin laiskuuttani mutta suurimmaksi osaksi koska olen "vilukissa" (taivasalla keskellä kireitä pakkasia) en viitsinyt alkaa vanhaa "palanutta" lohkolämppäriä irroittamaan lohkosta. Laitoin letkulämppärin, koska sen heitti sinne kohtuu nopeasti. Kyllä se asiansa ajoi, mutta pariinkin otteeseen piti vaihtaa letkut, ja kerran itse elementti (onneksi meni vielä takuuseen).

                      Paljon auttaa se, jos pitää peitettä konepellin päällä, se "hukkaan menevä lämpö" jää edes osaksi konehuoneeseen. Monesti se yksi aste lämpimämpää saattaa olla ratkaiseva tekijä, ja auton saa käyntiin.

                      -25C asti sillä pärjäsi kyllä, jos sitä kireämpi pakkanen, asia oli "herrassa". Esimerkiksi tuulen nopeus vaikutti selvästi, jos kova tuuli => lämpöä karkasi hukkaan paljon enemmän. Peite (vanha "täkki" punkasta) pelasti pulasti, useammasti kuin kerran.

                      t: Timo

                      Comment

                      • Naapuri81
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 51
                        • Espoo

                        #12
                        Kyselyä vanhaan juttuun.

                        Autossani, e39 520i näyttäis olevan lämppäri paikallaan. Mutta tuntuu ettei se lämmitä yhtään mitään vaikka on kaksikin tuntia johdon päässä.

                        Mistähän päästä tämmöstä vikaa kannataisi etsiä?
                        Sole mikhään yövalo, son telekkari...

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by tihuovin View Post
                          On se tosi hienoa että nämä nykyBMW:t suunnitellaan Euroopan oloihin, tosin etelä-euroopan....

                          Tosiasia on, että letkulämmitin ei ole niin tehokas kuin lohkolämmitin, mutta paljon riippuu asennuspaikasta. Mitä lähemmäksi sen saa lohkon vesitilaa (alavesiletku?), sen parempi. Mutta se on paljon parempi kuin ei mitään.

                          Ongelmanahan niissä on se, että vesi kuumuu kiehumispisteeseen, mutta siinä letkussa. Eli vesi on tosiaankin paikallisesti (pienehköllä alueella) kiehuvaa, mutta niin on myös itse elementti aika lämmin. Tämän johdosta se letku "vanhenee" nopeammin kuin nornaalisti, vähän samalla lailla kuin vanha auton rengas auringon vaikutuksesta. Se suoraan sanottua kovettuu (siitä haihtuu liottimet) ja sitten se murenee ja halkeilee.

                          Joissain tilanteessa vesi kuumuu niinkin kuumaksi, että letkulämppärin vastus onkin osittain "ilmassa", veden kiehumisesta johtuen. Ja elementti saattaa lämmetä liikaa => elementin vastus kämähtää.

                          Minulla oli sellainen vanhassa E23:ssa, osin laiskuuttani mutta suurimmaksi osaksi koska olen "vilukissa" (taivasalla keskellä kireitä pakkasia) en viitsinyt alkaa vanhaa "palanutta" lohkolämppäriä irroittamaan lohkosta. Laitoin letkulämppärin, koska sen heitti sinne kohtuu nopeasti. Kyllä se asiansa ajoi, mutta pariinkin otteeseen piti vaihtaa letkut, ja kerran itse elementti (onneksi meni vielä takuuseen).

                          Paljon auttaa se, jos pitää peitettä konepellin päällä, se "hukkaan menevä lämpö" jää edes osaksi konehuoneeseen. Monesti se yksi aste lämpimämpää saattaa olla ratkaiseva tekijä, ja auton saa käyntiin.

                          -25C asti sillä pärjäsi kyllä, jos sitä kireämpi pakkanen, asia oli "herrassa". Esimerkiksi tuulen nopeus vaikutti selvästi, jos kova tuuli => lämpöä karkasi hukkaan paljon enemmän. Peite (vanha "täkki" punkasta) pelasti pulasti, useammasti kuin kerran.

                          t: Timo
                          Sulla on hieman vanhan mallinen letkulämppäri.
                          Niissä on paremmissa kiertovesipumppu ja termostaatti nykyään.
                          Myöskään syylärin letkut ei ole oikea asennuspaikka.

                          Arvaa miten huonosti toimii verrattuna lohkolämppäriin mikä ei kierrätä vettä? Etenkin jos letkulämppärissä on enemmän watteja.

                          edit: no juu enkä yhtään vanhaan viestiin vastannut... asia tosin pitää paikkaansa.
                          Last edited by Muurahainen; 03-01-2013, 14:03.

                          Comment

                          • BreeZi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 2371
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Naapuri81 View Post
                            Kyselyä vanhaan juttuun.

                            Autossani, e39 520i näyttäis olevan lämppäri paikallaan. Mutta tuntuu ettei se lämmitä yhtään mitään vaikka on kaksikin tuntia johdon päässä.

                            Mistähän päästä tämmöstä vikaa kannataisi etsiä?
                            Tsekkaa salavalikosta parin tunnin lämmityksen jälkeen onko lämmöt noussu.
                            Tässä vielä ohjeet:
                            http://munkotisivut.net/mybmw528/obc.html

                            Mikäli ei lämpie voi yleismittarilla tutkia meneekö virta vastuksen läpi.
                            Last edited by BreeZi; 03-01-2013, 14:35. Reason: Lisäys
                            - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                            - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                            - E- ja F- sarjan avaimet.
                            - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                            - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                            .

                            Finmodi oy
                            050-3063926
                            [email protected]

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by BreeZi View Post
                              Tsekkaa salavalikosta parin tunnin lämmityksen jälkeen onko lämmöt noussu.
                              Tässä vielä ohjeet:
                              http://munkotisivut.net/mybmw528/obc.html

                              Mikäli ei lämpie voi yleismittarilla tutkia meneekö virta vastuksen läpi.
                              Myös jos sattuu olemaan tällänen nykyajan vitsaus, kuin energiankulutusmittari, eli se pistorasian ja laitteen väliin tökättävä, tällä on naurettavan helppoa kattoa, viekö se keksintö virtaa vai ei. Lohkolämppäri vie mallista riippuen, mut vähintään 500w
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎