Announcement

Collapse
No announcement yet.

5HP19 ruvennut vaihtamaan karkeasti (E39/530iA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 938
    • Espoo

    5HP19 ruvennut vaihtamaan karkeasti (E39/530iA)

    Elikkäs huoli ja murhe olisi tällainen: Loota on ruvennut pikkuhiljaa vaihtamaan neloselta vitoselle karkeasti. Aluksi vain juuri ja juuri niin, että huomasi, nyt jo niin, että tuntuu persuuksissa reilummin. Homma paranee hieman kun aski on täysin lämmin. Tämä esiintyy nimenomaan alemmilla kierroksilla -> rauhallisessa ajossa tai vauhdin lisäyksessä. Tuntuu kuin joku aloittelija vaihtaisi manuaalilla tyyliin liikaa kierroksia ja kytkin vauhdilla ylös. Reilummin runttua antamalla ja esim. silloin käsin vaihtamalla jossain 100-120km/h vauhdeissa tuota ei niin paljon huomaa. Hiljaa vauhtia lisäämällä kakkoselta kolmoselle antaa saman efektin lievänä (vielä).

    Mitähän siis voisi olla menossa? Paraneeko kulumista kompensoivien adaptaatioarvojen nollaamisella, öljyn ja suodattimen oikeaoppisella vaihdolla vai peräti laatikon vaihdolla?

    Auto on 128tkm ajettu "suomiauto" ja laatikkoon ei minun ja huoltovihon tiedon perusteella ole kajottu. Eli ei ole edes pelattu öljyjen kanssa.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 938
    • Espoo

    #2
    Uppia tälle. Onko niin, että kaikilla bensasteppi pelaa kuin unelma?

    Sellainen feature noissa vaihdoissa vielä on, kun hitaasti ajelee/kiihdyttelee, kierrokset vähän muljahtavat hetkeksi ylemmäs isommilla vaihtella varsinkin, ehkä noin 200rpm:n verran. Eräs fiksari muisteli, että Bemun laatikoissa alkaa mennä suodatin tukkoon ja tuollaisia oireita alkaa ilmetä. Mene ja tiedä sitten.:think
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Tämä on bensastepille TODELLA harvinaista, mutta ei varsinkaan tietyillä kitkakumeilla tai väärän kokonaishalkasijan rengastuksella ihan tavatonta.
      Laatikon mukautumat pitäisi nollata ja katsoa tilanne uudelleen.

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 938
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Tämä on bensastepille TODELLA harvinaista, mutta ei varsinkaan tietyillä kitkakumeilla tai väärän kokonaishalkasijan rengastuksella ihan tavatonta.
        Laatikon mukautumat pitäisi nollata ja katsoa tilanne uudelleen.
        Tuo kumihomma on melkein poissuljettua. Minulla on alkuperäistä minimikokoa (530: 225/55 16") olevat sekä kesä- että kitkakumit. Askin toimintaan ei renkaiden vaihto näytä vaikuttavan. Pitäisi varmaan aloittaa homma nollauttamalla laatikko, eli Laakkoselle mars. Ellei sitten joku pysty laitteillaan sitä tekemään sopuhintaan täällä päin.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • soldia
          Banned
          • Feb 2006
          • 725
          • Planet X

          #5
          Originally posted by E39-530A View Post
          Elikkäs huoli ja murhe olisi tällainen: Loota on ruvennut pikkuhiljaa vaihtamaan neloselta vitoselle karkeasti. Aluksi vain juuri ja juuri niin, että huomasi, nyt jo niin, että tuntuu persuuksissa reilummin. Homma paranee hieman kun aski on täysin lämmin. Tämä esiintyy nimenomaan alemmilla kierroksilla -> rauhallisessa ajossa tai vauhdin lisäyksessä. Tuntuu kuin joku aloittelija vaihtaisi manuaalilla tyyliin liikaa kierroksia ja kytkin vauhdilla ylös. Reilummin runttua antamalla ja esim. silloin käsin vaihtamalla jossain 100-120km/h vauhdeissa tuota ei niin paljon huomaa. Hiljaa vauhtia lisäämällä kakkoselta kolmoselle antaa saman efektin lievänä (vielä).

          Mitähän siis voisi olla menossa? Paraneeko kulumista kompensoivien adaptaatioarvojen nollaamisella, öljyn ja suodattimen oikeaoppisella vaihdolla vai peräti laatikon vaihdolla?

          Auto on 128tkm ajettu "suomiauto" ja laatikkoon ei minun ja huoltovihon tiedon perusteella ole kajottu. Eli ei ole edes pelattu öljyjen kanssa.
          Ensin tietenkin myös öljytason tarkastus ja muistin nollaus.

          Veikkaan että vaihteiston turbiinissa voi olla ns. lukko-vikaa.

          Turbiinin korjaus n.350€ ja vaihteiston irroitustyöt ja öljyt yms. päälle n.500€.
          Last edited by soldia; 05-02-2008, 21:11.

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 938
            • Espoo

            #6
            Originally posted by soldia View Post
            Ensin tietenkin myös öljytason tarkastus ja muistin nollaus.

            Veikkaan että vaihteiston turbiinissa voi olla ns. lukko-vikaa.

            Turbiinin korjaus n.350€ ja vaihteiston irroitustyöt ja öljyt yms. päälle n.500€..
            Tuon nollauksen aion suorituttaa seuraavaksi. Öljyä pitäisi olla tarpeeksi, kun tarkistivat pyynnöstäni viime huollossa muutama kk sitten. Vaatiiko tuo nollaus valtuutetun huollon omat vehkeet vai onnistuuko esim. joiltakin foorumilaisilta, jotka tarjoavat diagnostiikka ym. palveluita piuhoineen ja softineen?

            Tuo turbiinivika alkoi vähän mieltä kalvamaan. Mutta hyvä, jos sen tarvittaessa voi korjata erikseen.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by E39-530A View Post
              Tuon nollauksen aion suorituttaa seuraavaksi. Öljyä pitäisi olla tarpeeksi, kun tarkistivat pyynnöstäni viime huollossa muutama kk sitten. Vaatiiko tuo nollaus valtuutetun huollon omat vehkeet vai onnistuuko esim. joiltakin foorumilaisilta, jotka tarjoavat diagnostiikka ym. palveluita piuhoineen ja softineen?

              Tuo turbiinivika alkoi vähän mieltä kalvamaan. Mutta hyvä, jos sen tarvittaessa voi korjata erikseen.
              Ei tarvitse tuon takia merkkiliikkeeseen mennä
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • mikkojp
                Newbiemmer
                • Jul 2007
                • 1

                #8
                Itse tsekkaisin myös kampiakselin asentotunnistimen. Omassa lukko ei mennyt päälle ja vaihdot olivat vähän mitä sattuu. Tokeni, kun tunnistin vaihdettiin.

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 938
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by mikkojp View Post
                  Itse tsekkaisin myös kampiakselin asentotunnistimen. Omassa lukko ei mennyt päälle ja vaihdot olivat vähän mitä sattuu. Tokeni, kun tunnistin vaihdettiin.
                  Antaako asentotunnistin aina vikakoodin? Minulla ei ole vikakoodeja vielä ilmennyt tähän mennessä.
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by E39-530A View Post
                    Antaako asentotunnistin aina vikakoodin? Minulla ei ole vikakoodeja vielä ilmennyt tähän mennessä.
                    Antaa kyllä
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • E39-530A
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 938
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Dunky View Post
                      Antaa kyllä
                      Ei ollut vikakoodejakaan, kun kävin tänään Rahulla laatikon nollaamassa. Kiitokset vielä Rahulle

                      Ajelin sitten laatikolle opetukseksi jonkun verran ristiin rastiin. Kotikulmilla tutuilla teillä ja normityylin ajamalla tulin havainneeksi, että laatikko "arpoo" vähemmän rauhallisessa ajossa, ikään kuin nyt tietäisi paremmin mitä on tekemässä.

                      Jonkin verran tietyissä tilanteessa se vielä vaihtaa karkeahkosti. Auto on sen verran vähän ajettu (129tkm), että öljyt uskaltaa vielä vaihtaa. Jätän sen asiaan erikoistuneen huollon tehtäväksi. Saa nähdä tuleeko "Hemin kirous" ja laatikko leviää öljynvaihdon seurauksena.
                      E92 335iA -08

                      ---
                      ex E34 540iA -93
                      ex E90 325iA -05
                      ex E39 530iA -00
                      ex Toyota Avensis
                      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                      Comment

                      • E39-530A
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 938
                        • Espoo

                        #12
                        Hämminkiä laatikon mallista

                        Olen ollut aina vakuuttunut, että 9/2000 valmistetussa 530iA:ssani on ZF:n aski. Realoem vain sanoo sille malliksi A5S325Z. Mutta Powermaticilla minulle kerrotiin, että siinä olisi GM:n aski! Pitääkö paikkansa?
                        E92 335iA -08

                        ---
                        ex E34 540iA -93
                        ex E90 325iA -05
                        ex E39 530iA -00
                        ex Toyota Avensis
                        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1204
                          • GrassLake

                          #13
                          oma käsitykseni on, että tuossa bmw:n laatikkomerkinnässä viimeinen kirjain merkitsee valmistajaa, eli Z = ZF.
                          GM:n askit ovat dieseleissä...

                          joku viisaampi tämän varmaan varmistaa.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by E39-530A View Post
                            Olen ollut aina vakuuttunut, että 9/2000 valmistetussa 530iA:ssani on ZF:n aski. Realoem vain sanoo sille malliksi A5S325Z. Mutta Powermaticilla minulle kerrotiin, että siinä olisi GM:n aski! Pitääkö paikkansa?
                            Kyllä se noin on, kuten Risto113 jo totesi. Powermatic on nyt itse sekoillut bensa- ja dieselkoneen stepin kanssa.

                            A A=Automatic, S=Standard
                            5 Number of gears
                            S Overdrive ratio: S=Top gear overdrive, D=Top gear direct drive
                            325 Max. input torque rating in Nm
                            Z Z=ZF, R=Hydramatic, G=Getrag
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 938
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Kyllä se noin on, kuten Risto113 jo totesi. Powermatic on nyt itse sekoillut bensa- ja dieselkoneen stepin kanssa.

                              A A=Automatic, S=Standard
                              5 Number of gears
                              S Overdrive ratio: S=Top gear overdrive, D=Top gear direct drive
                              325 Max. input torque rating in Nm
                              Z Z=ZF, R=Hydramatic, G=Getrag
                              Sitähän minäkin. Mutta minulle myös sanottiin, että ei ole väliä kumpi on, koska samat litkut ja suodattimet sinne menisi heidän toimestaan kuitenkin. Pääasia, että homma tulee tehtyä ammattitaidolla, öljynvaihto siis. Ajan sain kuukauden päähän, joten raporttia sen tuloksista sitten öljynvaihto-threadiin. Kiitoksia kaikille vastanneille!
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎