Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 TU-koneisen vesipumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asunan
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 63
    • Helsinki

    E39 TU-koneisen vesipumppu

    Olen hankkimassa 523ia -99:ä, jolla on ajettu n. 150 tkm. Kannattaako tuohonkin versioon koneesta vaihtaa vesipumppu noilla kilometreilla, vai koskeeko ongelma vain vanhempia versioita samasta koneesta? En tuota oikein löytänyt searchilla.

    Onko muita osia, mitä kannattaa vaihtaa jo etukäteen varmuuden vuoksi? Alustan osat ovat varmasi vaihtokamaa, mutta ei niitä varmaan kannata vaihdella ennen kuin ongelmia ilmenee.
    ---------------------------------------------------
    E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

    ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

    "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    Ihan jo mielenrauhan säilyttämiseksi vaihtaisin, kun tästä ei varmaa tietoa tuntunut näkyvän. Kuitenkin vesipumppukin on kuluva osa ja varsin kriittinen auton toiminnankannalta.
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • uti
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 195

      #3
      Vesipumpusta

      Täällä foorumilla on epäilty vesipumpun olevan jonkinlainen ikiliikkuja. Omasta mielestä jopa 100000 km ajettu vesipumppu on vanha. Jossain ohjeissa on lukemani mukaan 150000 huoltoon liittynyt ko. osan vaihto. Saattaahan se kestää pitempäänkin, mutta on se huomattavan paljon halvempi ja helpompi vaihtaa, kuin moottori.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7432
        • Oulu

        #4
        Ainakin mun TU-koneisesta hajos vesipumppu ihan aikataulun mukaan noin 165tkm kohdalla. Eli vaihtaisin ajoissa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Delphin
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 231
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Ainakin mun TU-koneisesta hajos vesipumppu ihan aikataulun mukaan noin 165tkm kohdalla. Eli vaihtaisin ajoissa.
          Omassa menee kanssa vaihtoon, kilometrejä 150 tkm. Onko alkuperäisessä ja tarvikkeessa eroja? Ostin suoraan alkuperäisen ja hinta melkein tuplat.
          Vanhoja katiskoja.

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            Mulla ujeltaa 15 tkm ajetun vuoden vanhan tarvikevesipumpun laakeri...että ei se marmoritiskin pumppu välttämättä ole huono ratkaisu.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7432
              • Oulu

              #7
              Originally posted by jpeltoma View Post
              Mulla ujeltaa 15 tkm ajetun vuoden vanhan tarvikevesipumpun laakeri...että ei se marmoritiskin pumppu välttämättä ole huono ratkaisu.
              Mun tarvikkeella 30 tkm takana enkä ole huomannut mitään ihmeempää. Mutta ehkä se alkuperäinen ois antanut vähän enemmän mielenrauhaa.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • asunan
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 63
                • Helsinki

                #8
                Juu, no se vesipumppu ainakin pitää alkuperäisen akun lisäksi vaihtaa, eipä tuo taida merkkihuollossakaan satasta enempää maksaa vaihtoineen.

                Tuleekos muita ennaltaehkäiseviä toimepiteitä mieleen?
                ---------------------------------------------------
                E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by asunan View Post
                  Juu, no se vesipumppu ainakin pitää alkuperäisen akun lisäksi vaihtaa, eipä tuo taida merkkihuollossakaan satasta enempää maksaa vaihtoineen.

                  Tuleekos muita ennaltaehkäiseviä toimepiteitä mieleen?
                  No samalta sektorilta siinä vesipumpun vaihdon "matkan varrella" voisi samalla vaihtaa termostaatin, moniurahihnat ja miksei myös moniurahihnojen rullat. Osat on kulutuskamaa ja halpaa kuin saippua, ja eipä tarvitse olla laittamassa jos pidempäänkin meinaat pirssiä itsellä pitää.

                  Näin ainakin kannattaa tehdä mikäli työn pystyy itse tekemään (ei todellakaan ole paha rasti), mutta toki merkkihuollossa teetettynä merkkihuollon osilla hinta pompsahtaa jonkin verran...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • eeno
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 84

                    #10
                    Originally posted by Gonzalez View Post
                    No samalta sektorilta siinä vesipumpun vaihdon "matkan varrella" voisi samalla vaihtaa termostaatin, moniurahihnat ja miksei myös moniurahihnojen rullat. Osat on kulutuskamaa ja halpaa kuin saippua, ja eipä tarvitse olla laittamassa jos pidempäänkin meinaat pirssiä itsellä pitää.

                    Näin ainakin kannattaa tehdä mikäli työn pystyy itse tekemään (ei todellakaan ole paha rasti), mutta toki merkkihuollossa teetettynä merkkihuollon osilla hinta pompsahtaa jonkin verran...
                    Tarkoitatko nyt, että vesipumpun vaihto ei ole paha rasti vai, että muiden kilkkeiden vaihtaminen siinä samalla ei ole paha rasti Sori saivartelu, mutta hankintaa suunnittelevana kiinnostais tietää, miten helpolla toi vesipumppu vaihtuu kotipajalla.

                    EDIT: 10 sek myöhemmin löytyi E39 vesipumpun vaihto-ohje.... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=66567
                    Last edited by eeno; 01-02-2008, 11:52. Reason: Säätämistä...

                    Comment

                    • mailman
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 8003
                      • Vantaa

                      #11
                      Itsellä vajaat 170tkm mittarissa ja vesipumppu on ~10tkm odotellut hyllyssä. Seuraavan kerran kun huoltoon auton vien (tässä kevään aikana) niin samalla vaihdatan. Marmoritiskiltä ostin ja alle 100e se maksoi. Joten ei kallista.

                      Kuten joku sanoi, niin hinta noinkin oleelliselle osalle on pieni, ja vielä kun muistaa kuinka oleellinen ko. kapistus siellä konehuoneessa on
                      G01 ///M40i '19
                      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                      E39 ///M5 '00

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎