Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #16
    Termostaatin toimintaperiaate kuulostaa kyllä todella oudolta, oletko varma asiasta? Löytyykö termarin kyljestä sähköliitin?
    Näin se on minulle parista lähteestä selostettu :think Termarissahan ei ole minkäänlaista sulkuläppää tms, ja se istuu erillisessä "kupissa" josta ei virtaa läpi mitään vettä. Vesi virtaa tuon termarin seinämien ja kupin välissä, ja kun termari kutistuu kupissaan, ilmeisesti vesi pääsee virtaamaan sen ja seinämien välistä.

    Tuo on pelkkää mutua kun ei tuota oikeen kukaan ole ymmärtänyt miten "pakoputken ulostulon" näkönen mötikkä voi toimia termarina

    Jos joku tietää miten se _oikeasti_ toimii niin kuulisin mielenkiinnolla, häiritsee asiat joita ei ymmärrä täysin

    Sähköjohtoa siihen ei mennyt mielestäni.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Tulee myös mieleen että mitenhän nuo ilmamäärämittarit ja lambdat 6-koneisissa kestää, eli onko ne näissä OK niin kauan kun ei tule jotain vikakoodia?

      EDIT: Ja jos noita kulutuksia miettii niin on aivan järjetöntä ajaa 523i:llä jos M5 kuluttaa reilun litran enemmän.
      Kulutuksien suhteen, ei oo ihan noin yksioikoista. Voisin tässä puolustella omaa autoa ja sanoa että aivan, on hullua ajaa 523.lla Mutta ei, koska eroa varmasti tulee sitten jos ajetaan koko ajan / paljon ruuhkassa, koska V8 kulutus korostuu sitten ruuhka-ajossa, kun taas maantiellä se menee jopa pienemmällä kuin pienet koneet.

      Koska V8 vie jatkuvassa kiihdyttelyssä luonnollisesti enemmän kun pikkukone, mutta kevyessä ajossa ja maantiellä taas matkakierrokset jossain 2000 kieppeillä ja kone lipuu alaväännön voimin ihan pintakaasulla - joten ei sinne mitään syötetäkkään.

      Eli tosiaan hieman sen mukaan että miten itsellä ajot sitten menee, jos kulutuksien suhteen autoja vertailee.


      Kyllä tuttujen 6-koneisissa on ollut samaa probleemaa eli 100tkm paremmalla puolella alkaa ilmamäärämittarit paukkua, esim. E46:issa. Tuloksena epäröivää alakierroskäyttäytymistä, tyhjäkäynnin seilausta, ja salaavaivihkaa tehot kadoksissa.

      Nuo on siitä ikävät kun itselläkin auto kävi ihan normaalisti ym. ja veti tasaseen periaateessa, niin sitä ei itsekkään noteerannut pitkään aikaan että peräti 60hevosvoimaa oli karkuteillä
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #18
        Itse "muutamia" moottorisäätöjä tehneenä voin todeta, että jo n. 60 asteessa voidaan käyttää polttoainesyötölle normaalia kartastoa, jolloin myös päästöt pysyvät kurissa... lambdasäätö tulee toimintaan yleensä n. 70 asteessa... poikkeuksia tietenkin voi olla.

        Normi veekasi E39:n ajotietokoneen lämpöjä tuskin kannattaa vertailla tuohon ämmään sillä mittauspiste M5:ssa ei ole vesipumpussa heti moottorikierron jälkeen, kuten M62:ssa on.

        Karstoittumisella ja 15 asteen vesilämpötilaerolla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Huonolla polttoainelaadulla sen sijaan on, mikäli muita syitä ei oteta mukaan... vrt. jenkkien luokatonta polttoainetta.

        Harvemmin puuttuvia hevosia muutenkaan huomaa, sillä normiajossa niitä juuri käytetäkkään... katsomalla alustadynamometrin näyttöpäätettä totutusajossa asia selviääkin.
        Last edited by Valkman; 08-02-2008, 17:20.

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #19
          Originally posted by Valkman View Post
          Itse "muutamia" moottorisäätöjä tehneenä voin todeta, että jo n. 60 asteessa voidaan käyttää polttoainesyötölle normaalia kartastoa, jolloin myös päästöt pysyvät kurissa... lambdasäätö tulee toimintaan yleensä n. 70 asteessa... poikkeuksia tietenkin voi olla.
          Tätä meinasin, eli muutamien lähteiden mukaan lambdasäätö tulee S62 motilla mukaan kun mittauslämpötila ylittää 78C. En tiedä tiedon oikeellisuudesta kylläkään, netistä vain metsästänyt useista lähteistä.

          Karstoittumisella ja 15 asteen vesilämpötilaerolla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Huonolla polttoainelaadulla sen sijaan on, mikäli muita syitä ei oteta mukaan... vrt. jenkkien luokatonta polttoainetta.
          Ehkä tuon takia ei sitten juuri ilmenekkään Suomessa. :think
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ja jos noita kulutuksia miettii niin on aivan järjetöntä ajaa 523i:llä jos M5 kuluttaa reilun litran enemmän.
            Ei todellakaan ole järjetöntä. M5:lla ei PYSTY ajamaan kokoajan niin sukkasillaan, että kulutuslukemia voisi mitenkään verrata 523:een eli heti kun painaa pedaalia niin soppaa todellakin menee reilusti. Toisekseen, jos seka-ajoa ajaa niin heti nousee kulutus paljon enemmän mitä juuri esim. M52B25TU:ssa. Omassa kulutus lukemat tällähetkellä 13,7l/48kmh, joka ei ole lainkaan paha kun ottaa huomioon, että kaasujalka ei ole mitään keveintä mallia. Matka-ajossa 10,2l on pienin saavutus tähän asti, mutta se oli hki-tku välillä, jossa mäkien takia kulutukset ei ole verrattavissa esim. pohjanmaalla ajettavaan matka-ajoon ja lisäksi hki-tku matkasta n. puolet on motaria, jolla nopeudet on hieman erit.

            Tänään vaihdoin MAF:it ja nollasin DME:n. Maximi kulutusta vielä en päässyt kokeilemaan, mutta suurta eroa en huomannut täys kaasulla, no yli 5t kierroksen en tainnut kokeillakaan. Omituista oli, että tyhjäkäynti alkoi hieman hakemaan/seilaamaan, tasoittuuko sitten jonkin ajan päästä niin mene ja tiedä..:think

            _Dexi: Jostain syystä sain nyt sellaisen käsityksen tuosta sun kuvauksesta, että termarin pystyisi vaihtamaan ilman, että jäähdytysnesteitä tarvitsee vaihtaa ja näin ollen myös ilmaaminen jäisi pois..?:think
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3447
              • Janakkala

              #21
              Originally posted by _Dexi View Post
              Hmm, heitin nimen lonkalta ja voin tuon suhteen olla ihan pellollakin, ei oo joutunut ko. boxia vielä säätämään tai temppuilemaan mutta eikös moottorinohjaus sellaisella ole hoidettu :think
              Joo eli tuo mainitsemasi motronicci on sitä kahdeksankymmentä lukua
              Nykyisissä malleissa on paljon kehittyneempi digitaalinen moottorinohjaus järjestelmä.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #22
                Originally posted by Spetke View Post
                Joo eli tuo mainitsemasi motronicci on sitä kahdeksankymmentä lukua
                Nykyisissä malleissa on paljon kehittyneempi digitaalinen moottorinohjaus järjestelmä.
                Siemens??? :think
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #23
                  Originally posted by Stone View Post
                  Tänään vaihdoin MAF:it ja nollasin DME:n. Maximi kulutusta vielä en päässyt kokeilemaan, mutta suurta eroa en huomannut täys kaasulla, no yli 5t kierroksen en tainnut kokeillakaan. Omituista oli, että tyhjäkäynti alkoi hieman hakemaan/seilaamaan, tasoittuuko sitten jonkin ajan päästä niin mene ja tiedä..:think
                  1. Vaatii hieman totutteluajoa että hakee optimaalit seokset taas
                  2. Ei hätää ton seilailun suhteen, ilmennyt aika monilla. Kaveri vaihto maffit ja ei mitään, itsellä rupes "stallaamaan", eli yhtäkkiä liikennevaloissa pudotti kierrokset nollaan ja nosti ne taas tonniin, ja teki tuon pari kertaa.

                  Tuo alkoi sitten harvenemaan ja loppui kokonaan kun oli muutaman tonnin verran ajanut, ja kun tuo termostaatti vaihdettiin.

                  Tuota nimittäin pahensi se kun kone kävi liian kylmänä niin se käytti sitä "Lisäilmapumppua" vai mikä lie, kuitenkin että tyhjäkäynti oli normaalia epävakaampi.

                  Ulkomailla kuulemma homma on yleisesti tiedossa ku maffit vaihdetaan, en tiedä mistä johtuu mutta hoitavat sen vaan ajamalla, ja nollaamalla adaptaatiot uudestaan jos ei millään lähe pois.

                  _Dexi: Jostain syystä sain nyt sellaisen käsityksen tuosta sun kuvauksesta, että termarin pystyisi vaihtamaan ilman, että jäähdytysnesteitä tarvitsee vaihtaa ja näin ollen myös ilmaaminen jäisi pois..?:think
                  Noup, järjestelmä piti tyhjätä ainakin osaksi, ja tyhjäsi sitten kokonaan kun pyysin että uudet glykolit samalla. Purkaminen on ilmeisesti aika kova ollakseen pelkkä termostaatinvaihto, kun sijaitsee siinä isossa kotelossa koneen edessä ja jotain täytynee ottaa edestä pois myös.

                  Ilmaamisen korjaamo suoritti paineilmalla ja jollain erinäisillä kikoilla sitten, siitä en tiedä kun en oo itte tehny.
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    #24
                    Originally posted by Spetke View Post
                    Joo eli tuo mainitsemasi motronicci on sitä kahdeksankymmentä lukua
                    Nykyisissä malleissa on paljon kehittyneempi digitaalinen moottorinohjaus järjestelmä.
                    En tiedä tuosta liekö ihmisten "päähän jäänyt" kutsumanimi tms., mutta ulkomailla sakki kutsuu boxia tuolla nimellä ja korjaamoheppu maahantuojalla samoin, itse boxihan on varmaan sitten jotain kehittyneempää mallia kun kaikki kuitenkin toimii kaapelilla tietokoneella käskemällä jos tahtoo, vanos-testit, eri juttujen aktivoinnit ja ohjelmoinnit yms. Tuskin tuollaisia 80 luvulla oli.
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • Terou
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 791
                      • Tampere

                      #25
                      Vähän samaa juttua. Vehje 530iA E39. Tänään kävin autokaupoilla ja auto on on muuten mainio, mutta lämmöt ei nouse klo 12, vaan klo 11 maantiellä, paikallaan sitten nousee. Eli termostaatti vaihtoon? Toinen juttu oli moottorin merkkivalo (syttyi koeajokengällä), myyjällä oli kaveri töissä Boch car servicessä, siellä tulostus:
                      125 Elfläkt Avbrott/kortslutning
                      203 Lambdareglering anslang (rad 2)
                      228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor
                      227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor

                      Kulutus aika korkea, n. 9l/100km 90km/h. Itse veikkasin lambdaa. Tuosta ruotsista ei oikein jummarrra (länsirannikolta löytyi auto). Auto oli sen verran kelpo että piti ostaa vaikka vikakoodia pukkasi...
                      Tietäis vaan kumpaa lambdaa lähtee vaihtamaan?
                      Last edited by Terou; 09-02-2008, 09:25.
                      E46 M3 perän lukkoyksikkö
                      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #26
                        Originally posted by Terou View Post
                        Vähän samaa juttua. Vehje 530iAM E39. Tänräään kävin autokaupoilla ja auto on on muuten mainio, mutta lämmöt ei nouse klo 12, vaan klo 11 maantiellä, paikallaan sitten nousee. Eli termostaatti vaihtoon? Toinen juttu oli moottorin merkkivalo (syttyi koeajokengällä), myyjällä oli kaveri töissä Boch car servicessä, siellä tulostus:
                        125 Elfläkt Avbrott/kortslutning
                        203 Lambdareglering anslang (rad 2)
                        228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor
                        227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor

                        Kulutus aika korkea, n. 9l/100km 90km/h. Itse veikkasin lambdaa. Tuosta ruotsista ei oikein jummarrra (länsirannikolta löytyi auto). Auto oli sen verran kelpo että piti ostaa vaikka vikakoodia pukkasi...
                        Tietäis vaan kumpaa lambdaa lähtee vaihtamaan?
                        Ei iteltäkään taitu Ruotsi ei sitten yhtään.

                        Termariinha toi lämpö viittais, toinen mikä noita "heilumisia" kai tekee mittariin on kun vesipumppu rupeaa menee? Mutta luulisin että toisinpäin, että pikkukierroksilla ei jaksais pyörittää ja kuumenis liikaa?

                        Ei muuta ko termari vaihtoon.

                        Onko siinä lambdoja siis katin ennen ja jälkeen vai kuinka? Kattia ennen oleva säätää, jälkimmäinen ei merkitse sen kummempia näissä paitti tietysti vittumainen jos sytytttää vikakoodia. Jos siellä on 2 säätävää niin tee miehen teko ja vaihda molemmat kerralla, se toinen hajoaa kuitenkin seuraavaksi


                        Kysymys, onkohan multa M5.sta poistettu jotenkin tuo vikavalo, ja samaten edellisestä 540:stä? En oo koskaan saanut nähdä tuota hienoa Check Engine valoa josta kaikki puhuu joka puolella, vaikka on sentään ollut viallista ilmamäärämittaria, vanoksia, lambdaa, jne?
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #27
                          Sitte tuo eka koodi viittaa minusta sähkötuulettimeen, (oikosulku). Eli onko se pois pelistä sitten?

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • JonasG
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 2160
                            • Porvoo/Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Terou View Post
                            Vähän samaa juttua. Vehje 530iA E39. Tänään kävin autokaupoilla ja auto on on muuten mainio, mutta lämmöt ei nouse klo 12, vaan klo 11 maantiellä, paikallaan sitten nousee. Eli termostaatti vaihtoon? Toinen juttu oli moottorin merkkivalo (syttyi koeajokengällä), myyjällä oli kaveri töissä Boch car servicessä, siellä tulostus:
                            125 Elfläkt Avbrott/kortslutning
                            203 Lambdareglering anslang (rad 2)
                            228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor
                            227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor

                            Kulutus aika korkea, n. 9l/100km 90km/h. Itse veikkasin lambdaa. Tuosta ruotsista ei oikein jummarrra (länsirannikolta löytyi auto). Auto oli sen verran kelpo että piti ostaa vaikka vikakoodia pukkasi...
                            Tietäis vaan kumpaa lambdaa lähtee vaihtamaan?

                            Suomeksi:

                            125 Elfläkt Avbrott/kortslutning = sähköflekti katkos/oikosulku
                            203 Lambdareglering anslang (rad 2) = lambdan ohjaus rivi 2
                            228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor = seos poikkeus rivi 2 liian suuri
                            227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor = seos poikkeus rivi 1 liian suuri

                            Comment

                            • Metsämies
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 87

                              #29
                              Paljonko maksaa uusi termostaatti? Entäs nuo tarvike maffit, mitä dexillä on nyt?

                              Comment

                              • Terou
                                BTCF Member
                                • May 2005
                                • 791
                                • Tampere

                                #30
                                Nyt kun sain nuo koneen lämmöt näkymään ajotietokoneesta ihan asteina, niin kone käy ajossa kyllä tosi kylmänä. Maantiellä koneen lämmöt n. 63-65'C, kaupungissa jossain 70-73'C keskimäärin. Moottorin merkkivalo sammuu kun pysähtyy paikalleen ja antaa hetken kierroksia -> koneen lämmöt nousee sinne 85'C, ja käynnistää uudestaan. Ajossa saattaa sitten taas syttyä.

                                Eli termari paskana. Uusi jo haettu Motonetistä.

                                Sitä se Bosch car servicen ukkoki yritti vissiin sanoa että ei olisi vika lambdassa, vaan että se saa liian rikasta seosta eikä kykene säätämään oikeeks.

                                Pitääpä ihmetellä samalla tuota flektiä.
                                Last edited by Terou; 09-02-2008, 13:15.
                                E46 M3 perän lukkoyksikkö
                                Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                                www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎