Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #31
    Originally posted by Metsämies View Post
    Paljonko maksaa uusi termostaatti? Entäs nuo tarvike maffit, mitä dexillä on nyt?

    M5 termostaattia saa vain alkuperäisenä 132,50euroa + O-renkaat muutaman euron, Laakkoselta.

    Tarviketta on jossain kuulemma saatavilla, mutta sitä ei sovi sinne laittaa koska tarvike ei kuulemma sulkeudu kokonaan lainkaan, kuten alkuperäinen tekee -> ei toimi kunnolla sitten vaihdon jälkeenkään tarvikkeella.


    Uusia maffeja myydään kirpputorilla, 329euroa sisältäen torx-avaimen ja myös halvempia Magneti Marelleja.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #32
      Originally posted by Terou View Post
      Nyt kun sain nuo koneen lämmöt näkymään ajotietokoneesta ihan asteina, niin kone käy ajossa kyllä tosi kylmänä. Maantiellä koneen lämmöt n. 63-65'C, kaupungissa jossain 70-73'C keskimäärin. Moottorin merkkivalo sammuu kun pysähtyy paikalleen ja antaa hetken kierroksia -> koneen lämmöt nousee sinne 85'C, ja käynnistää uudestaan. Ajossa saattaa sitten taas syttyä.

      Eli termari paskana. Uusi jo haettu Motonetistä.
      Eli merkkivalo syttyy liian alhaisesta lämpötilasta siis ilmeisesti :think M5 antoi kanssa vikakoodia liian alhaisesta lämpötilasta lämpimällä koneella, kun tuo termari oli parhaat päivänsä nähnyt.

      Sitä se Bosch car servicen ukkoki yritti vissiin sanoa että ei olisi vika lambdassa, vaan että se saa liian rikasta seosta eikä kykene säätämään oikeeks.
      Näin tekee, kuten monet sytytys ja seoskoodit muutenkin yleensä johtuu jostain ihan muusta. Sillon oli esim. hieno rivi erinäisiä vikakoodeja kun ne Vanokset jumiutui tuosta M.stä

      Mutta jos auto on enempi ajettu ei se ole yhtään tyhmä ajatus vaihtaa se lambdakaan - ne nokeentuu ja kulahtaa muuten vaan ajan myötä, ja se näkyy sitten helposti mm. kulutuksessa.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • m5 lemans
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 190
        • espoo

        #33
        Asiallista hyvää kamaa Itse vaihdoin viime syksynä mm maffit, tulpat, O2 sensorit sekä ilmanputsarit (K&N). Mielestäni auto käy selkeästi tasaisemmin. Luettuani tekstin aion sitten seuraavaksi vaihtaa termostaatin (nyt yleisesti noin "vartin vailla yksitoista") sekä vaihteisto- että perän öljyt. X-pipe olisi kiva (nyt Kellenerin pöntöt), mutta Supersprintin versio aika kallis. Alusta ok, vaihdoin syksyllä myös Bilsteinin coilovereihin sekä AC Schntizerin kallistuksenvakaimiin. Rahanmenoa ei saa estää

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #34
          Oikein Raha tehty kiertämään, ja bemarit tehty nielemään sitä

          Olen kokeillut itse lootassa muutamia erilaisia nyt, ATF:iä, Redlinen D4 ATFiä, Redlinen Shockproof kisalitkuja sekä nyt viimeisimmät Redlinen MTL:ät, ja täytyy sanoa että tämä MTL eli "The Synkroniöljy" on ehdottomasti paras. Loota on hiljanen ja pykälät istuu päälle ilman "vastusta" ja kankeutta parhaiten.

          Suosittelen

          Ja muistetaan perän suhteen että se pitää olla 80W140 raskaamman kalibeerin öljyä (esim. redline, kendall..) ettei lurahda vahingossa liian litkua peruskamaa sinne.


          Itsellä vasemman etukulman kolina paikallistettiin nyt iskariin, joten seuraavaksi ne pitäisi uusia.

          Nyt on vaihtoehdot Koni Sport, Koni FSD Gold, Bilstein B14 tai B16 PSS9, ja sitten tietysti DINAN alustat ym. meren takaa...

          Millaiset bilsteinit on ajella, tuliko autosta epämukava kadulla?
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • m5 lemans
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 190
            • espoo

            #35
            Juu, enpä suosittele Bilsteineja jos radalla käy vain jokunen kerta vuodessa. Turhan pintakovat (lineääriset muistaakseni). Jälkiviisaana yksi parempi alustavaihtoehto olisi ehkä voinut olla orkkis iskarit ja Kellenerin jouset (progressiiviset). Ainakin Kellenerin myyjä ("Andy") kehui tätä kun tapasin Essenissä.

            Kiitos vinkeistä öljystä. Perään aioin kyllä kaataa orkkisöljyt (mitkä ne nyt sitten olivatkaan), sillä olen ymmärtänyt - ehkä väärinkin - että mm LSD vaatii sitä!?

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              #36
              Itselle tulossa KW:n V3.. V2 ei ollut pintakova enkä usko, että V3 on sitä sen enempää, mutta mene ja tiedä.. Pitäisi istua suoraan orkkis osiin toisin kuin V2 ei käynyt edellisen 540:en yläpäihin, jotka piti vaihtaa kutoskoneisesta..

              Ed: Bilstein on ehdottomasti liian jäykkä omaan käyttöön..
              Last edited by Stone; 11-02-2008, 21:19.
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • 10+
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2084
                • Nivala

                #37
                Originally posted by m5 lemans View Post
                Juu, enpä suosittele Bilsteineja jos radalla käy vain jokunen kerta vuodessa. Turhan pintakovat (lineääriset muistaakseni). Jälkiviisaana yksi parempi alustavaihtoehto olisi ehkä voinut olla orkkis iskarit ja Kellenerin jouset (progressiiviset). Ainakin Kellenerin myyjä ("Andy") kehui tätä kun tapasin Essenissä.

                Kiitos vinkeistä öljystä. Perään aioin kyllä kaataa orkkisöljyt (mitkä ne nyt sitten olivatkaan), sillä olen ymmärtänyt - ehkä väärinkin - että mm LSD vaatii sitä!?
                Ainahan ne säädettävät on niin perkeleen kovat että huonoa tekee. Mutta Bilsteini on kuitenkin munkin valinta säädettävissä.
                Dexillä alkaa toi femma oleen siinä kuosissa että tekis ite mieli ostaa se Tietäs että ei remonttia olis vähään aikaan tiedossa Mutta samallalailla ne tulee itekki kunnostettua aina, kaikki rahat menee ja vähä ylikin.
                E39 M5 -00

                Ex E60 530Da M-Sport -04
                Ex E39 M5 -00
                Ex E39 M5 -00 Individual
                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                Ex E36 3.0 M3 -93
                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                Ex E36 3.2 M3 -97
                Ex E36 2.5 Coupe -93

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #38
                  Originally posted by m5 lemans View Post
                  Juu, enpä suosittele Bilsteineja jos radalla käy vain jokunen kerta vuodessa. Turhan pintakovat (lineääriset muistaakseni). Jälkiviisaana yksi parempi alustavaihtoehto olisi ehkä voinut olla orkkis iskarit ja Kellenerin jouset (progressiiviset). Ainakin Kellenerin myyjä ("Andy") kehui tätä kun tapasin Essenissä.
                  Näin pelkäsinkin, semmosta en halua - sillon kun alla oli vielä Nissan Skyline GTR niin siinä oli jotkut niin maan penteleen kovat drifticoilit alla, ja voin sanoa että teki pari kertaa mieli ajaa puhelinpylvääseen kun alko vaan savu nousta korvista kun ajo pitkää matkaa, täysin suora tie ja uusi asfaltti, mutta alusta löytää siitä 150 terävää kuoppaa metrissä ja sisäelimet heiluu ympäri ämpäri, ei sitä hullukaan kestä

                  Kiitos vinkeistä öljystä. Perään aioin kyllä kaataa orkkisöljyt (mitkä ne nyt sitten olivatkaan), sillä olen ymmärtänyt - ehkä väärinkin - että mm LSD vaatii sitä!?
                  Redlinen 75W90 hypoidit on nimenomaan lukkoperälle ja niitä yleensä lirutellaan sinne paitsi että on muuten hyvät öljyt, niin sen takia että perä pitäis paremmin. Ongelmatapauksiin tai erikoistapauksiin redlinelta saa tota pelkkää kitka-ainettakin peräöljyjen sekaan, jos joku haluaa esim. käyttää öljyjä missä ei ole noita lisäaineita valmiiksi.


                  Ettei jäis epäselväks mitään niin pari linkkiä:

                  Yleisesti Redline öljyistä basic mainossetit ja ominaisuudet:


                  Ihan tarkemmat tekniset faktat synkroniöljystä lootaan:


                  Ja tarkemmat tekniset faktat peräöljystä:
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    #39
                    Originally posted by 10+ View Post
                    Dexillä alkaa toi femma oleen siinä kuosissa että tekis ite mieli ostaa se Tietäs että ei remonttia olis vähään aikaan tiedossa Mutta samallalailla ne tulee itekki kunnostettua aina, kaikki rahat menee ja vähä ylikin.
                    Hehe, tervetuloa ja osta pois siihen 530D:n rinnalle ni voit päättää aina aamulla kummalla polttoaineella ajat tänään

                    Myynnissähän tuo on, siltä varalta jos joku ostaisi - kesäksi kun tulee nyt mopoa ja jos jonninmoista muutakin moottoroitua hupilelua niin perskele jostain päästä pitäis karsia.

                    Toisaalta, tänään kun pitkästä aikaa oli tie kuiva ja aurinko paisto, ja pääsi mutkatietä päästämään ja motarillakin uskalsi matkustaa vähän 80km/h nopeammin - niin eihän tosta raaski millään luopua kun kesäkin on tulossa


                    P.S. Stone, mietin mitä sanoit niistä keskikulutuksista motarilla, kirjotit jotain 12L vai muistanko päin honkia? (laiska vaihtaakseen sivua taaksepäin)

                    Paahdoin tässä äskettäin Turku-Helsinki välin moottoritietä cruiseri @ 130-140 osuudesta riippuen kun aurinkoinen keli oli mukavasti, ja lopussa keskikulutus oli 10,3. :think
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by _Dexi View Post
                      P.S. Stone, mietin mitä sanoit niistä keskikulutuksista motarilla, kirjotit jotain 12L vai muistanko päin honkia? (laiska vaihtaakseen sivua taaksepäin)

                      Paahdoin tässä äskettäin Turku-Helsinki välin moottoritietä cruiseri @ 130-140 osuudesta riippuen kun aurinkoinen keli oli mukavasti, ja lopussa keskikulutus oli 10,3. :think
                      En nyt muista, että olisin pelkistä motari nopeuksista puhunut, mutta saman välin HKI-TKU olen ajanut keskikulutuksella 10,2 ja matkastahan on puolet motaria, turun päässä cruise päällä sopivalla nopeudella.. Keski nopeus muistaaksi satasen pintaan, mutta tuosta en nyt mene takuuseen.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #41
                        Originally posted by Stone View Post
                        En nyt muista, että olisin pelkistä motari nopeuksista puhunut, mutta saman välin HKI-TKU olen ajanut keskikulutuksella 10,2 ja matkastahan on puolet motaria, turun päässä cruise päällä sopivalla nopeudella.. Keski nopeus muistaaksi satasen pintaan, mutta tuosta en nyt mene takuuseen.

                        Juu no tuo kuulosta jo normaalilta, muistin vissiin väärin mitä kirjoittelit aiemmin.

                        Ilonen huomata että kun termostaatin vaihto, niin tankkaus.comissa vaihdon jälkeisellä kahdella täydellä tankilla keskikulutus 10,7 jossa stadin keskustaa + moottoritietä sekasin, ennen termarin vaihtoa oli vielä 11 paremmalla puolella.

                        Tämmönen jatkuva putoava käyrä tän auton kulutus, joka kerta ku on jonkun anturin tai mittarin tai suodattimen uusinu, se on tullu pari desiä alaspäin
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #42
                          Dexi, kohta alat päästä käytännössäkin ja aikuisten oikeasti sille tasolle, jolla ylipäätään kulutuksia ilmoitellaan vaikkapa Nettiautossa. Siellähän on tapana lukea tähän tyyliin: 740i E38, kulutus 8,5 litraa sadalla...

                          Comment

                          • _Dexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 769
                            • Vihti

                            #43
                            Originally posted by Lanttu View Post
                            Dexi, kohta alat päästä käytännössäkin ja aikuisten oikeasti sille tasolle, jolla ylipäätään kulutuksia ilmoitellaan vaikkapa Nettiautossa. Siellähän on tapana lukea tähän tyyliin: 740i E38, kulutus 8,5 litraa sadalla...

                            Heh, joo on pistänyt silmään sama

                            Tosin, myös toisinpäin on hassua mikä kuva ihmisillä yleisesti on esim. bemun V8:eista. Monet kaverit ihmetelleet että "Miten M5.lla on varaa ajaa, sehän syö jonkun 30 litraa satasella" ja totuus on että saattaapi joku kaverin oma Avensis tai muu rottelo viedä saman verran kun M5.
                            **********
                            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                            (ex. E60 530Da '04)
                            (ex. E39 M5 Facelift '99)
                            (ex. E39 540i '98)
                            *

                            Comment

                            • m5 lemans
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 190
                              • espoo

                              #44
                              "Redlinen 75W90 hypoidit on nimenomaan lukkoperälle ja niitä yleensä lirutellaan sinne paitsi että on muuten hyvät öljyt, niin sen takia että perä pitäis paremmin. Ongelmatapauksiin tai erikoistapauksiin redlinelta saa tota pelkkää kitka-ainettakin peräöljyjen sekaan, jos joku haluaa esim. käyttää öljyjä missä ei ole noita lisäaineita valmiiksi."

                              Hmm, voisi ehkä kokeilla. Perä huutaa hivenen, olen kyllä vaihtanut orkkisöljyä...auttaisikohan tää:think (perä jo kerran vaihdettu käytettyyn, enkä usko löytäväni kukaan joka pystyis korjaamaan/shimmaamaan perää täältä suomesta). Dinan 3.45 perä olisi kyllä poikaa

                              Comment

                              • m5 lemans
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 190
                                • espoo

                                #45
                                www.m5board.com issa suosittelevat seuraavat öljyt. Onkohan samat?

                                Redline MTL gear lube for the tranny


                                and for the rear diff 75w-140 gear lube

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎