Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 polttoainesuodattimen vaihto Kiire...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peteboy
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 9

    E39 polttoainesuodattimen vaihto Kiire...

    Yritin tuloksetta löytää search:illa neuvoja suodattimen vaihtoon.

    Pitäisi siis saada tänään suodatin vaihdettua mutta se ei onnistukaan kuin elokuvissa..

    uusi suodatin on kiinnitykseltään samanlainen kuin öljynsuodatin, eli kierre keskellä.

    Vanhassa suodattimessa puolestaan näyttäisi olevan jonkinlainen kansi päällä josta lähtee polttoaineletkujen liittimet (tulo/lähtö) sekä keskellä ilmeisesti jokin painetunnistin.

    Onko tuossa vanhassa suodattimessa kiereillä irrotettava kansi (yritin lievää väkivaltaa käyttäen irroittaa tuloksetta) vai onko tuo ostamani uusi suodatin vääränlainen?
  • henris
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 53
    • Oulu

    #2
    Mikäs malli on kyseessä? Dieseli vai Bensa?
    E46 320d Touring -01
    ex. E39 530da Touring -99

    Comment

    • Peteboy
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 9

      #3
      Kyseessä siis 530d -99

      jäi mainitsematta tuo malli

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Jos ei ole letkulähtöjen paikkoja niin vääränlainen on. Se tunnistin siirretään uuteen filsuun.

        [edit: Kuten clavurion totesikin niin tämä koskee vain tuota uutta tyyppiä jota sinulla ei siis olekkaan. Pahoittelen.]
        Last edited by Cell; 10-02-2008, 15:10.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • KATKU
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 230
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by Peteboy View Post
          Yritin tuloksetta löytää search:illa neuvoja suodattimen vaihtoon.

          Pitäisi siis saada tänään suodatin vaihdettua mutta se ei onnistukaan kuin elokuvissa..

          uusi suodatin on kiinnitykseltään samanlainen kuin öljynsuodatin, eli kierre keskellä.

          Vanhassa suodattimessa puolestaan näyttäisi olevan jonkinlainen kansi päällä josta lähtee polttoaineletkujen liittimet (tulo/lähtö) sekä keskellä ilmeisesti jokin painetunnistin.

          Onko tuossa vanhassa suodattimessa kiereillä irrotettava kansi (yritin lievää väkivaltaa käyttäen irroittaa tuloksetta) vai onko tuo ostamani uusi suodatin vääränlainen?

          Eikös se vanha suodatin lähde irti, kun kierrät koko suodatinta suodattimen pohjasta. Uusi kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9141
            • Oulu

            #6
            PA-suodattimen malli vaihtuu 3/2000, joten sinulla pitäisi olla vanhempi malli, joka kierretään siihen liitin/painetunnistin-pakettiin. Uudemmassa on letkuliitokset itse suotimessa. Jotenkin sekavaksi jäi tuo tarina, joten kumpi malli sinulla nyt oikein on. Vanha / Uusi
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Peteboy
              Newbiemmer
              • Nov 2006
              • 9

              #7
              Asia selvisi

              Sain kiinni bemarin huoltomiehen, olivat antaneet liikkeessä juuri tuon vanhemman mallisen suodattimen. Itselläni siis 5/00 valmitettu auto.

              Suodattimesta ei kuitenkaan ollut apua ja huomenna hinuri vie raadon korjaamolle.

              Perinmäisenä ongelmana oli siis tehojen katoaminen kesken ajon ja myöhemmin alkanut nyintä.

              Olen ohjeiden jälkiin tarkistanut sähköliitoksen (tulipellin ja moottorin välissä) sekä turbon letkut. Jälejellä olisi tankin pumpun mittaaminen ja imusarjan tarkistaminen (kuulemma joissakin tämän mallin autoissa irronnut imuläppä ja mennyt moottoriin).

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                PA-suodattimen malli vaihtuu 3/2000, joten sinulla pitäisi olla vanhempi malli, joka kierretään siihen liitin/painetunnistin-pakettiin. Uudemmassa on letkuliitokset itse suotimessa. Jotenkin sekavaksi jäi tuo tarina, joten kumpi malli sinulla nyt oikein on. Vanha / Uusi
                Kysyn tässä nyt kun läheltä liippaa. Eli mikä tehtävä tuolla "fuel radiator":lla on (osalla nro 7/8). Kuinka tärkeää on riittävä ilmansaanti tuota ohjainputkea pitkin?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9141
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Peteboy View Post
                  Sain kiinni bemarin huoltomiehen, olivat antaneet liikkeessä juuri tuon vanhemman mallisen suodattimen. Itselläni siis 5/00 valmitettu auto.

                  Suodattimesta ei kuitenkaan ollut apua ja huomenna hinuri vie raadon korjaamolle.

                  Perinmäisenä ongelmana oli siis tehojen katoaminen kesken ajon ja myöhemmin alkanut nyintä.

                  Olen ohjeiden jälkiin tarkistanut sähköliitoksen (tulipellin ja moottorin välissä) sekä turbon letkut. Jälejellä olisi tankin pumpun mittaaminen ja imusarjan tarkistaminen (kuulemma joissakin tämän mallin autoissa irronnut imuläppä ja mennyt moottoriin).
                  Mitenkäs auto oli ensin -99 vm.?

                  Eikö auto lähde nyt ollenkaan käyntiin, kun on lavetilla lähdössä? Kokeile laittaa virrat 2-asentoon, minkälaista ääntä pitää siirtopumppu kuskin penkin alla pohjassa? Anna virtojen olla hetken aikaa (kuitenkin alle 60 sek.) 2-asennossa ja kokeile käynnistystä muutamaan kertaan uudelleen.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9141
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Kysyn tässä nyt kun läheltä liippaa. Eli mikä tehtävä tuolla "fuel radiator":lla on (osalla nro 7/8). Kuinka tärkeää on riittävä ilmansaanti tuota ohjainputkea pitkin?
                    Polttoaine lämpenee paluukierrossa pumppujen jälkeen. Kun polttoaineen lämpötila on matala, paluukierto ohjataan takaisin syöttöpuolelle ennen siirtopumppua. Kun polttoaine lämpenee liikaa, paluu ohjataan tuon jäähdyttimen kautta takaisin tankkiin. Suomen olosuhteissa jäähdyttimen ilmansaannilla tuskin on juurikaan merkitystä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Peteboy
                      Newbiemmer
                      • Nov 2006
                      • 9

                      #11
                      Mitenkäs auto oli ensin -99 vm.?


                      Vanha tottumus, helpottanut tähän asti oikeiden osien saamista kun ilomoittanut että -99 malli. Normaalisti tarjonneet aina 08/00 uudempien osia.


                      Auto kyllä käynnistyy mutta tehot on hukassa ja käy "neljällä pytyllä" eli koneen käynti ei ole tasainen. paikoillaan huudattaessa käy Korkeilla kierroksilla kyllä normaalin tuntuisesti mutta heti kun kierrokset laskee alle 1500 auto alkaa tärisemään.

                      Comment

                      • toperi
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 105

                        #12
                        Originally posted by Peteboy View Post
                        Yritin tuloksetta löytää search:illa neuvoja suodattimen vaihtoon.

                        Pitäisi siis saada tänään suodatin vaihdettua mutta se ei onnistukaan kuin elokuvissa..

                        uusi suodatin on kiinnitykseltään samanlainen kuin öljynsuodatin, eli kierre keskellä.

                        Vanhassa suodattimessa puolestaan näyttäisi olevan jonkinlainen kansi päällä josta lähtee polttoaineletkujen liittimet (tulo/lähtö) sekä keskellä ilmeisesti jokin painetunnistin.

                        Onko tuossa vanhassa suodattimessa kiereillä irrotettava kansi (yritin lievää väkivaltaa käyttäen irroittaa tuloksetta) vai onko tuo ostamani uusi suodatin vääränlainen?

                        Eilen vaihdoin omaan 530DaT vm-99 pa-suodattimen eikä mennyt kuin muutama minuutti. Tuossa mallissa suodattimessa on keskellä jenka josta ruuvataan runkoon/kanteen kiinni vanhan tilalle ja se on siinä. Öljynsuodatin puolestaan on vain "pahvinen" vaihto patruuna.

                        Comment

                        • Venom
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2002
                          • 623
                          • Vantaa

                          #13
                          Nostetaanpas vanhaa aihetta, eli uudemmasta suodattimesta kyse, onko kiristysmomentille ohjetta tuon anturin kiinnityksessä ja tarvitaanko lisäksi vaihtaa anturin tiiviste, tuleeko suodattimen mukana?

                          Comment

                          • rasanttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 530
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Venom View Post
                            Nostetaanpas vanhaa aihetta, eli uudemmasta suodattimesta kyse, onko kiristysmomentille ohjetta tuon anturin kiinnityksessä ja tarvitaanko lisäksi vaihtaa anturin tiiviste, tuleeko suodattimen mukana?

                            Käsin kiristät niin tiukalle kun yhdellä kädellä menee.
                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • ahankoma
                              Newbiemmer
                              • Apr 2012
                              • 2
                              • Raisio

                              #15
                              Nostetaas tämä.

                              Eli kyseessä e39 525dA vm. 2001. Polttoaine suodatin on tuo uudempi. Vaihto ei oo ongelma, mutta mietin tuota ilmausta. Ajattelin ruuvata suodattimen paikoilleen ja sitte kaataa anturin reijästä löpöä täyteen. Ilmaako tuo sitte itse loput? :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎