E-39 takaluukku (sedan)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Vähän asiaan liittyen olen aina ihmetellyt e39 sedanin takaluukun varsin "peltistä", rämähtävää sulkeutumisääntä. Jos luukun kanteen koputtaa, ääni on myös hyvin "halvan" oloinen. Esim uuden Saab 9-3 sedanin takaluukku antaa paljon paremman vaikutelman suljettaessa. Onko kukaan dampannut e39 sedanin takaluukkua hiljaisemmmaksi?
    Tuo rämähdys johtunee luukun peltiosia kiinnipitävien liimojen kovettumisesta. Luukun kannen allahan on toinen pelti jossa on aukkoja ja tukirakenne ja se on liimattu kanteen aukkojen reunoista. Mutta liima kovettuu ja irtoaa jolloin kansipelti onkin "irti". Eli verhoilu pois ja reippaasti Sikaflexiä aukkojen reunoihin. Tarkista myös työkaluboksin sisältö ja rekisterikilven kiinnitys, molemmat voi myös rämähtää.

    Tuon lisäksi (muutama vuosi myöhemmin) vaimensin luukun Dynamatilla ja se tietty vaikutti soundiin. Jos haluat kuulla todella halpaa peltisoundia, niin koputa ovien alareunoihin siihen kylkilistan alapuolella olevaan alueeseen...
    E39 528iA

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1845
      • Kotona/Poissa

      #32
      Originally posted by TJJ View Post
      Tuo rämähdys johtunee luukun peltiosia kiinnipitävien liimojen kovettumisesta. Luukun kannen allahan on toinen pelti jossa on aukkoja ja tukirakenne ja se on liimattu kanteen aukkojen reunoista. Mutta liima kovettuu ja irtoaa jolloin kansipelti onkin "irti". Eli verhoilu pois ja reippaasti Sikaflexiä aukkojen reunoihin. Tarkista myös työkaluboksin sisältö ja rekisterikilven kiinnitys, molemmat voi myös rämähtää.

      Tuon lisäksi (muutama vuosi myöhemmin) vaimensin luukun Dynamatilla ja se tietty vaikutti soundiin. Jos haluat kuulla todella halpaa peltisoundia, niin koputa ovien alareunoihin siihen kylkilistan alapuolella olevaan alueeseen...
      Jaa, olenkin huomannut aina autoa pestessä kummallisen ilmiön tuon takaluukun kohdalla, se kansipelti on kovin joustava, ja kun sitä esim. vahatessa painelee, kuuluu joistakin kohdista semmoinen rapse, aivan kuin jokin liimapintainen osa yrittäisi tarttua kiinni, mutta irtoaa aina kun pellin vapauttaa. Eli täytyypä tutkia ja laittaa Sikaflexiä jos se onkin irti...

      Mites, se varmaan pitää laittaa kuivumisen ajaksi puristukseen, mites se käytännössä hoituu, luukku kiinni ja luukun päälle joku naarmuttamaton paino?
      Last edited by Havis; 13-08-2009, 16:28.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1845
        • Kotona/Poissa

        #33
        Poistin äsken luukun verhoilun, ja kas kas, joka helkkarin liimaus irti...no, on ainakin tasalaatuista työtä. Eikun pintojen putsaus, ja uuttaa liimaa tilalle.

        Sikaflexin tilalla voi varmaan käyttää Casco Superfix elastista asennusliimaa?
        Last edited by Havis; 30-11-2021, 18:43.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10112
          • KVLA

          #34
          Originally posted by Risto113 View Post
          Mulla rämisi rekisterikilpi pahiten, asennuslevyn ja luukun väliin sekä asennuslevyn ja kilven väliin pari soiroa ikkunatiivistettä niin hiljeni.
          Voi tietty vaimentaa varmaan muullakin mitä sattuu olemaan.
          Jep.Samaa oli täälläkin ensin,mutta vaimentamisen jälkeen tuo luukku kuitenkin jäi vielä "helisemään".Tarvii jotain joustavaa liimaa tunkea rakosiin,kun ehtii.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10112
            • KVLA

            #35
            No nyt kerkesin luukkua kikkailemaan.Avasin verhoilun ja painoin paineilmalla pölyt pois "massapaikoista".Sitten vaan ilman hiomisia tms. puristimella Kiilto-rakennusliimaa/saumausainetta pellin väliin peltiä kevyesti nostattaen.Nätisti levisi saumoihin.

            Tätä mönjää laitoin sen vuoksi,että väri sattui olemaan täysin oikea (vaikka se ei sieltä verhoilun alta mihinkään näykkään) ja sitä jäi terassin rakennusprojektista vajaa puolikas tuubi ylimääräiseksi.Kestää säätä,kuivuessaan jää elastiseksi ja käytössä aiemmin hyväksi havaittua kamaa.Ei rämähtele luukku enää.
            Last edited by Heguli 31; 20-08-2009, 16:40.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              #36
              Olis hyvä tietää onkohan tehdas käyttänyt samaa huonosti kiinnittyvää massaa muuallakin kuin takaluukun kokoonpanossa? Tietäis tutkia ja paikata nekin paikat itse.

              Toivottavasti ei...
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Havis View Post
                Olis hyvä tietää onkohan tehdas käyttänyt samaa huonosti kiinnittyvää massaa muuallakin kuin takaluukun kokoonpanossa? Tietäis tutkia ja paikata nekin paikat itse.

                Toivottavasti ei...
                Konepellissä on samaa liimaa, mutta siinä ei ollut kuin muutama liimaus irti.
                E39 528iA

                Comment

                Working...
                X