Olen ajanut kummallakin, ja minusta tuo 530iA on oikeen tasapainoinen ja mahtava auto ajaa. Vääntöä löytyy minun tarpeisiin, ja tehoakin on riittämiin liikuttamaan E39:iä.
Mutta se mikä tässä tietysti vähän mietityttää on, että kun Saksasta noita 540:siä saa uitettua melkeen halvemmalla kuin 530:siä (johtuen paikallisesta päästöverosta), siis Saksan hankintahintaa tarkoitan, niin tuo lisäteho 540:ssä jotenkin houkuttaa.
Se, mikä ei houkuta on kalliimmat osat, epävarmempi steppi tämän foorumin viestien perusteella, kalliimmat vakuutusmaksut ja isompi kulutus. Jotenkin semmonen kuva myös syntynyt, että tuo kasi olis vikaherkempi kokonaisuus. Mutta se voi olla myös ihan väärä kuva.
En osaa päättää ... eikä vielä tarvikkaan pystyä .
Itse puollan V8:sia, mutta tuo 530i:kin varmasti asiallinen vaihoehto. Kerrankin jätetään ne 520i, 523i, 525i ja ennenkaikkea 528i pois laskuista ja mennään suoraan raskaaseen sarjaan eli 530i ja 540i.
530i on tietysti taloudellisessa mielessä järkevämpi vaihtoehto. Tosin jos tälle linjalle lähdetään, niin saahan noita pienemmälläkin koneella tai vaikka dieselinä.. Kyllähän se 530i:kin oikeastaan ihan "tarpeeksi" kulkee. Mutta 540i:ssä on vähän jo sellaista erilaista tunnelmaa äänten ja kulkupuolen suhteen. Ne ovat usein myös paremmin varusteltuja ja hintakin Saksasta tuodessa on kohtuullinen.
Oma valintani e39-mallisarjasta olisi tuo 540i. 530i:n kanssa voisi joskus tulla mieleen se perinteinen "oisinpa sittenkin ottanut sen isomman..", hintaeroa kun noilla ei paljoa kuitenkaan ole. Mentäessä 540i:stä M5:een hinta sitten jo about tuplaantuu, eli niitä ei voine pitää oikein vaihtoehtoina toisilleen.
Kasi on aina kiva, mutta jos pärjäät 530:llä (en ole itse ajanut) ota se.
Toisaalta olen tyhmä ja ehdotan muuta kuin kysyjän malleja.
Itse ajan 540iA:lla ja ajattelen sitä M5:sta. Jos voisin kääntää aikaa taaksepäin niin ostaisin ämmän.
Mun mielestä nämä on hieman turhia spekulaatioita "mitä ostaisit jos olisit minä". Jokainen tekee omat ratkaisunsa teknisten, taloudellisten ja muiden mielihalujensa puitteissa, painottaen eri ominaisuuksia omien tarpeidensa mukaan. Itse ajan 540iA touringilla melkein 35 tkm vuodessa vaikka se ei taloudellisesti varmasti ole järkevää. Ja vielä mielummin ajaisin M5:lla.
BMW F30 330e LCI
Buick Riviera 455cid -71
Volvo V70 mk III - Ex Jaguar F-Pace - Ex Camaro 3gen - Ex Subaru Levorg - Ex Volvo V60 - Ex Porsche 924 - Ex BMW 1502 -76 - Ex The Best or Something - Ex BMW e39 540iA touring - Ex BMW e34 525iA touring - Ex BMW e34 520i -Ex etc.....
530 ja 540 huoltohinnoissa ei kyllä juurikaan ole eroa. Pari tulppaa menee enemmän jotain 50tkm välein ja litra pari öljyä eli en laskisi paljonkaan euroja tuohon. Enemmän riippuu siitä kummasta löytää paremman yksilön, jossa on vähemmän korjattavaa. Bensaa palaa kasilla keskimäärin pari litraa enemmän sataselle, joten siitä voi laskea paljonko vuodessa säästää. Itsellä tuo säästö olisi ollut jotain 500-600 euroa vuodessa minkä maksaa mielihyvin. 540 ajotuntuma on lisävoiman takia kuitenkin niin eri luokkaa. Ohjaus on kaseissa keskialueelta hieman tunnoton, mutta siihen tosiaan tottuu nopeasti. 6-koneinen + servotronic on kyllä ihan huippu. Kasia en ole servolla ajanut. Ei kai kasikoneisten e39 stepeissä ole huolestuttavin määrin ollut ongelmia ja faceliftissä varmaan vielä vähemmän.
Molemmat autot on ollut omistuksessa, tosin 540 oli pre-facelift, joten kysyä voi
Tero, jos 525 on tehoton niin sitä on taatusti myös 530 kuukauden jälkeen, 540:nen on taas ok pari kolme kuukautta, M5 taas hieman pidempään mitä 540, mutta kaikkeen valitettavasti tottuu... Ainut mikä minusta tuossa ratkaisee on käyttö ja korjaus kustannukset ja kyllä se vaan on niin, että 530 on taatusti jonkin verran halvempi ylläpitää.. ZF:n Steppi kestää ja "kunnon" koeajossa kyllä huomaa jos jotain kestävyyden suhteen epäilyttäviä oireita on ilmassa eli sen suhteen ei kannata vaivata yläkertasa kovin paljon. Suosittelen, että etsit jonkun hienon ja herkun M-Sport 540:en jos autoilu on muutakin kuin paikasta toiseen siirtymistä, toisaalta M5 on sitten M5 eihän siitä mihinkään tietenkään pääse. Nyt vain hieman mietityttää M5:een tulevat mätkyt ja huonoa/halpaa ei missään tapauksessa kannata ostaa se nimittäin tulee KALLIIKSI voi tulla jopa todella KALLIIKSI!
Äkkiseltään katsottuna ei tuo 540:en mikään kovin halpa auto ole saksassakaan jos siihen haluaa ne "pakolliset" vermeet..:think
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Ensinnäkin tuo Stonen kommentti on täyttä asiaa. Kaikkeen tottuu, kyllästyy ja sitten sen myy... . Valitettavasti, vaikka olis kuin "järjellä ajateltuna" hyvä auto alla.
Tällä haavaa näyttää siltä, että alle on tulossa 530iA lähiaikoina. Täysin varmaa ei vielä ole, mutta hyvin todennäköistä. Tuohon olen siis kallistumassa. En usko, että menee pahasti metsään. Nyt on pakko pitää käyttöautoa, ja sitten jossain välissä tulevaisuudessa kun on riittävästi rahaa laittaa, niin sitten on pakko tehdä kunnon harppaus noihin isoihin BENSOIHIN. Eli tyyliin 2003 E39 M5 taikka jotain isokoneista E60:stä. Tuntuu, että jos nyt sekaantuis vaikka M5:een, niin ei olis tarpeeksi rahaa ostaa hyvää, enkä halua ostaa mitään halvatun kompromissia.
Voipi olla, että "köyhän" on omistettava nyt tai ei koskaan kasikoneisen auton... nimittäin halvemmaksi sen ylläpitäminen ei tule ja jatkuvasti keksitään lisää kuluja/veroja/sakkoja päidemme menoksi... Itsellä 535 ja joka päivä hymy naamalla ajellaan eikä lisää tehoja tarviskaan. Tulossa muuten ylimääräinen M-Sport 540:nen saksan nurkilta, jos kiinnostaa . Tarkoitus olisi kesän ajella sillä ja myydä, mutta toki menee verottomanakin, jos tosiostaja löytyy.
ittellä ollu 530i ny pari kolme kk ja kyllä täytyy sanoo että on kyllä ittelle ainaki ollu yllätys noin niinku kulutuksen kohdalta ym ym.. ittellä tosin manuaali... matkaajos¨pääsee 7 hyvin ja yhdistelmäkulutus on ny 9 l paikkeilla ja sisältää aika paljo nurkkaajoo...
Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
Älä lue historiaa, tee sitä !!
Tuon kulutuseron voi laskea vaikkapa 3l/100km ja siten 20tkm ajolla noin tonni. Ei varmasti NIIN paha tämän auton kanssa. Tähän päälle vakuutukset, huollot (kalliimmat korjaukset jos jotain menee) yms. niin puhutaan noin 2000e/ vuosi niin ollaan tontilla missä on 530i vs. 540i kulut. Ymmärrän et vaikka olis rahaa laittaa huoltoihin ja vakuutuksiin vähän enemmän niin se vituttaa maksaa "turhasta". Auton vaihto myös maksaa, ellei satu olla joka kaupassa se voittava osapuoli. Eikös muuten 525:n menopuoli riittänyt 523:n jälkeen? Muistan nää tapuksest siks et muutamaan kerran tullut kuollattua sun 525:sta Tosin ei oo tarvetta nyt moiselle.
Nostan tätä vähän ylös, kun tämän tredin tein just valintaa helpottamaan.
Eli se 530iA tuli hommattua (9/2001, eli mod 2002). Varusteita piisaa enempi kuin hiihtoliitto sallii. Laitan tästä showroomiin oman topikkinsa kunhan kerkiän siivota auton kunnolla ja saa kesäkumit alle.
Olen erittäin tyytyväinen 530iA:n kulkupuoleen. Toistaiseksi . Minusta tuntuu selvästi vääntävämmältä alakierroksilla kuin tuo 525iA. Se tietty menemisen helppous on tässä autossa läsnä, ja jopa tuntuu siltä, että kyseinen kosla pesee 530dA:n mukavuudessaan. Kaikkihan ei ole pelkästä maksimiväännöstä tosiaankaan kiinni.
Tässä vaiheessa tosi kivat fiilikset, mutta itseni tuntien niin tuskin ajan tälläkään autolla loputtoman pitkään.
Comment