Originally posted by teropa
View Post
530iA vai 540iA (E39 facelift 2001->)
Collapse
X
-
Suurella todennäköisyydellä veikkaisin että nokka-akselin asentotunnistin olisi tullut aikalailla tiensä päähän jos kylmänä auto kulki paremmin ja lämpimänä tehot hukassa.
-
O-renkaita ei saa BMW:ltä, heiltä saa vain uuden Vanoksen jossa on samat hajoavat renkaat.
Tuolla on juttua:
As many of you know, Ive been working on a seals solution for the 6-cylinder double vanos failure. This vanos is found on engines M52TU, M54, M56, years 98-06. Im now ready to sell a vanos seals repair kit. I started a company and created a website to facilitate sales and support; Beisan Systems
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Pitää kesällä käydä toi omaki dynottelees ja katella sit tekeekö mittää.
Leave a comment:
-
Kannattaisi dynottaa ensin niin näkisi onko vääntöä oikeasti hukassa.Originally posted by TJJ View PostNiinpä, olisi kiva tietää onko tuo "sairas vääntö" joku vika vai tuollainenko tuon pitäisikin olla? Jenkit sanovat, että Vanoksen O-renkaat kypsyy jo 32tkm kohdalla, joten kovin moni ei välttämättä ole ajanut E39:illä jossa tupla-Vanos olisi täysin kunnossa. Tämä siis koskee 9/98 jälkeisiä malleja. Täytyy yrittää vapun tienoilla tehdä tuo remontti.
Tällaiset jutut kyllä innostaa sen tekemiseen:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/506476
Leave a comment:
-
Niinpä, olisi kiva tietää onko tuo "sairas vääntö" joku vika vai tuollainenko tuon pitäisikin olla? Jenkit sanovat, että Vanoksen O-renkaat kypsyy jo 32tkm kohdalla, joten kovin moni ei välttämättä ole ajanut E39:illä jossa tupla-Vanos olisi täysin kunnossa. Tämä siis koskee 9/98 jälkeisiä malleja. Täytyy yrittää vapun tienoilla tehdä tuo remontti.Originally posted by teropa View PostVanhalla 523:lla, ja ehkä 525:lla en ole ihan varma, niin oli joskus aamuja että auto veti alhaalta aivan sairaasti.
Eli TJJ:n tekstiä mukaillen, miksi joskus tuntuu että vääntöä on reilusti enemmän? Meinaan että reilusti...
Tällaiset jutut kyllä innostaa sen tekemiseen:
Leave a comment:
-
Johtuukohan tuo koko juttu automaatista, sehän vie aika paljon pois tuota "tunnetta" vaikka auto sinänsä kiihtyykin ihan hyvin. Vai pitäisikö tunteen saamiseksi ollakin etuvetoinen turbolla varustettu auto...?Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMun lyhyesti koeajamassa E61 535dA:ssa ei ainakaan tuntunut. En tiedä mitä tein väärin, enkä kyllä edes yrittänyt montaa kertaa, mutta sen mitä yritin ei tuota tunnetta tullut ollenkaan.
Leave a comment:
-
Vanhalla 523:lla, ja ehkä 525:lla en ole ihan varma, niin oli joskus aamuja että auto veti alhaalta aivan sairaasti.
Eli TJJ:n tekstiä mukaillen, miksi joskus tuntuu että vääntöä on reilusti enemmän? Meinaan että reilusti...
Tero
Leave a comment:
-
Mun lyhyesti koeajamassa E61 535dA:ssa ei ainakaan tuntunut. En tiedä mitä tein väärin, enkä kyllä edes yrittänyt montaa kertaa, mutta sen mitä yritin ei tuota tunnetta tullut ollenkaan.Originally posted by TJJ View PostMites kun sinä olet ajanut E60/61 535d:tä niin miten se suhtautuu tuohon 540:een? Tarkoitan tuollaista vaikkapa 20km/h nopeudesta kaasu pohjaan kiihdytystä, niin joko sillä tuntuu, että nyt "lähtee"?
Tästä vauhdista tuo taas kiihtyi aivan mahtavasti. Eipä ole tainnut juuri mikään ajamani lähteä yhtä vaivattomasti, poislukien ehkä 335xiA ja 135i.Originally posted by TJJ View PostEntä kiihdytys 80km/h nopeudesta?
Leave a comment:
-
Ok, hyvä tietää, että se oli kunnossa. Alaväännön erot varmaan tulisi paremmin esiin jos tuollaisella ajelisi vähän pitempään tuttuja reittejä.Originally posted by -Tapi View PostAina se on tuollainen. Monenmontaa 540iA:ta ajaneena tiedän että tuo kokeilemasi on ihan tuikitavallinen moottorin luonteelta.
Minun mielestäni alaväännön ero kuutosiin on merkittävä, tosin se unohtuu nopeasti kun tuo kasikin tuntuu menevän vielä paremmin ylärekisterissä.
Minua yhä ihmetyttää miksi minun auto on joskus alaväännöltään ja 2000-3500rpm kiihtyvyydeltään selvästi parempi kuin yleensä. No ehkäpä Vanos-remontti tuo siihen vastauksen. Tarkoitan tuolla sitä, että silloin (harvoin) kun minun auto on tuolla tehokkaalla tuulella, niin ero 540:iin on melkoisen pieni. Paitsi tietysti noissa suuremman nopeuden kiihdytyksissä joissa 540 toki kulkee aika vaivattomasti. Se sitten on eri juttu mitä käyttöä tuolla on Suomessa.
Mites kun sinä olet ajanut E60/61 535d:tä niin miten se suhtautuu tuohon 540:een? Tarkoitan tuollaista vaikkapa 20km/h nopeudesta kaasu pohjaan kiihdytystä, niin joko sillä tuntuu, että nyt "lähtee"? Entä kiihdytys 80km/h nopeudesta?
Leave a comment:
-
Ota kerralla vähemmän - saat enemmänOriginally posted by teropa View PostJuu tuo on totta kulutuksesta. Mutta 530 on jo minun mielestä selkeä parannus noihin pienimpiin malleihin, eli 2.5 ja tietysti se 2.2, jota nyt ei voi edes laskea kategoriaan hyväksyttävä
. Ja jos vuositasolla sen 2ke nyt säästää vs. 540, niin kyllä mulla tolle rahalle on käyttöä.
Tietysti kun laitetaan litroja lisää niin alkaa tapahtua. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten riittävältä tuo 530 E39 korissa tuntuu myös bensana. Aiemmin olin sitä mieltä, että vain 530d ja siitä ylöspäin (eli bensana väh. 540) voi olla mahdollinen itelle. Olen kääntänyt takkini. Ja varmasti se päivä tulee kun taas konekoko kasvaa ja lopulta tulee se M5, ja riittääkö sekään sitten hetken päästä. Mutta alustalähtien olen ollut sitä mieltä että vanha 523 oli nuhanen, 525 vaikka oli selvästi pirteämpi varsinkin yläkierroksilla niin oli silti nuhanen. 530 ei ole mikään raketti, mutta se täysi velttous alakierroksilta niin on minusta 530:ssa luonnehdittavissa kuitenkin sanalla "mukava".
Tero
sanoo sananlasku
Leave a comment:
-
Aika hyvin kiteytät tuota valintaa. Kutonen servolla ja sopivalla varustuksella on mukava ajaa, ja vaikka rakettilähtöjä tuolla autolla ei saakkaan (ja oikeat urheiluautot vie 100-0), niin arkiajoon sauhut riittää minusta enemmän kuin mainiosti. Ja saa sillä 530:lläkin nyt ainakin joitakin päänahkojaOriginally posted by Stone View PostEro noilla tulee lähinnä +120 nopeuksissa, mutta toivottavasti pääset kokeilemaan.
Hyvän valinnan teit kun 530:en valitsit. Käyttökustannukset edullisemmat jopa tuntuvasti ja tätähän juuri taisit hakea. Tottahan se kasi on huomattavasti vääntävämpi varsinkin alakierroksilla mitä 530, mutta mutta..
Laitahan Tero kuvat esille niin päästään katselemaan "lähempää".
.
Laitan kuvia kun saan auton parempaan terään (=siivottua ja läpikäytyä itse) ja kesäkumit alle.
Tero
Leave a comment:
-
Juu tuo on totta kulutuksesta. Mutta 530 on jo minun mielestä selkeä parannus noihin pienimpiin malleihin, eli 2.5 ja tietysti se 2.2, jota nyt ei voi edes laskea kategoriaan hyväksyttäväOriginally posted by 10+ View PostMun mielestä 540 on vähän jo sitä M5 kaltaista herkkään heräämistä alakierroksillakin mitä ei kyllä muissa bensoissa ole likimainkaan. Mutta onhan se M5 taasen ihan eri auto kuin 540. Mä itse kyllä skippaisin 530 täysin jos bensaa katselisin. Melkein sama kulutus noissa on bensoissa kaikissa. Alle kympin ei pääse seka-ajossa ja mikä sen yli menee niin on jo ihan sama
. Ja jos vuositasolla sen 2ke nyt säästää vs. 540, niin kyllä mulla tolle rahalle on käyttöä.
Tietysti kun laitetaan litroja lisää niin alkaa tapahtua. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten riittävältä tuo 530 E39 korissa tuntuu myös bensana. Aiemmin olin sitä mieltä, että vain 530d ja siitä ylöspäin (eli bensana väh. 540) voi olla mahdollinen itelle. Olen kääntänyt takkini. Ja varmasti se päivä tulee kun taas konekoko kasvaa ja lopulta tulee se M5, ja riittääkö sekään sitten hetken päästä. Mutta alustalähtien olen ollut sitä mieltä että vanha 523 oli nuhanen, 525 vaikka oli selvästi pirteämpi varsinkin yläkierroksilla niin oli silti nuhanen. 530 ei ole mikään raketti, mutta se täysi velttous alakierroksilta niin on minusta 530:ssa luonnehdittavissa kuitenkin sanalla "mukava".
Tero
Leave a comment:
Leave a comment: