Announcement

Collapse
No announcement yet.

530iA vai 540iA (E39 facelift 2001->)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #31
    Itsekin ajellut 530 msporttia ja onhan se upea kampe automaatilla... varsinkin tuo sopiva moottori tehokkaalla moottoriohjauksella aiheuttaa sen, etta aina tuntuu olevan sopivasti potkua... tosin tuo 4.4 litranen kasi murisee , mita edes 535 ei tee (vakioputkilla siis)

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #32
      Originally posted by teropa View Post
      Nostan tätä vähän ylös, kun tämän tredin tein just valintaa helpottamaan.

      Eli se 530iA tuli hommattua (9/2001, eli mod 2002). Varusteita piisaa enempi kuin hiihtoliitto sallii. Laitan tästä showroomiin oman topikkinsa kunhan kerkiän siivota auton kunnolla ja saa kesäkumit alle.

      Olen erittäin tyytyväinen 530iA:n kulkupuoleen. Toistaiseksi . Minusta tuntuu selvästi vääntävämmältä alakierroksilla kuin tuo 525iA. Se tietty menemisen helppous on tässä autossa läsnä, ja jopa tuntuu siltä, että kyseinen kosla pesee 530dA:n mukavuudessaan. Kaikkihan ei ole pelkästä maksimiväännöstä tosiaankaan kiinni.

      Tässä vaiheessa tosi kivat fiilikset, mutta itseni tuntien niin tuskin ajan tälläkään autolla loputtoman pitkään.

      Tero
      Itse jos automaatin ostaisin niin kyllä 530iA sitten, ei jäisi kaipaamaan kasista kuin ääntä, tosin kaipaus olisi iso. Manuaalina v8:n vääntö alkaa konkretisoitumaan tosissaan, jolloin valinta olisi ehkä kasi....Tai sanotaan näin: v8 ehdottomasti jos perse varmasti kestää, muuten 530. Itse vähän painin tässä että kestääkö vai ei vai mitä tässä tekee :-D

      Mitä nyt 540:llä ajanut niin ei se nyt kovin räjähtävä ole, kulkee kevyesti jne mutta itselle v8:ssa tärkeintä on 1) äänet 2) vääntö ja sitten vasta tehot. Ja tosiaan mitä verrannut 540ia ja 540 manual niin kyllä se vääntö tuntuu hienoimmalta manuaalivaihteisena. Melkeimpä harmittaa miten vähän 540 manuaaleja on tarjolla. Jos pitää vielä olla m-sport ja facelift niin siinähän etsit..

      Tosin itsellä M5 on se unelma, joten ehkä kannattaa keskittyä joko "pelkuri"-530:een tai sitten riskillä M5:een omalla kohdalla.

      Tässä 528:lla ajaneena ei ole bensankulutus ottanut päähän mutta tuossakun taas 94 eurolla tankkasi niin kyllä taas mietti että tulisikohan tässä itku jos kyseessä olisi kasikone, ajan kuitenkin aika paljon... tosin korjaukset ne enemmän pelottaa, m5:ssä siis...
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #33
        M5 se on tietyllä tavalla munkin unelma.

        Mutta se unelma saa nyt odottaa hetken... Jospa sitä sitten joskus.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by teropa View Post
          Olen erittäin tyytyväinen 530iA:n kulkupuoleen. Toistaiseksi . Minusta tuntuu selvästi vääntävämmältä alakierroksilla kuin tuo 525iA.
          Paljonko tuolla on ajettu ja paljon 525:llä? Mietin vaan tuota Vanoksen mäntien tiivisterenkaiden kulumista ja sen aiheuttamaa väännön puutetta alakierroksilla.

          540iA:ta minäkin kokeilin eikä se ihan odotuksia vastannut. Odotin sellaista kuskin penkkiin painavaa kiihtymistä mutta eipä sitä juuri tapahtunut. Toki se kiihtyi 80km/h nopeudesta ihan kivasti mutta ei todellakaan niin paljon paremmin, että yhtään olisi alkanut innostamaan tuollaisen hankinta. Kierroksia piti käyttää jotta jotain tapahtui. Oliko siinä yksilössä sitten vikaa vai onko se vaan aina tuollainen?
          E39 528iA

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #35
            Minäkin ajoin kerran 540iA:lla, eikä sekään vääntänyt alhaalta. Liekkö paskana ollut, en tiedä.

            525:lla oli ajettu 120tkm
            530:llä nyt 103tkm

            Pitää tuo ero nyt jotenkin tuntua ilman erityistä syytäkin. 525:lle luvataan 245nm ja 530:lle 300nm. Onhan tuossa 20% ero (teoriassa).

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Oliko siinä yksilössä sitten vikaa vai onko se vaan aina tuollainen?
              Aina se on tuollainen. Monenmontaa 540iA:ta ajaneena tiedän että tuo kokeilemasi on ihan tuikitavallinen moottorin luonteelta.

              Minun mielestäni alaväännön ero kuutosiin on merkittävä, tosin se unohtuu nopeasti kun tuo kasikin tuntuu menevän vielä paremmin ylärekisterissä.

              Mutta on tuosta piiitkä matka M5:sen koneen vääntöön.
              ---

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #37
                Joo eipä nuo peus kasit kauheesti alhaalta väännä, toisin on m73b54 v12 kanssa siinä on jo alavääntöäkin tosin kyllä sekin on parhaimmillaan kierroksia käyttäessä.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #38
                  Oispa kiva päästä vertaamaan 530iA:ta 540iA:han.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • 10+
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2084
                    • Nivala

                    #39
                    Mun mielestä 540 on vähän jo sitä M5 kaltaista herkkään heräämistä alakierroksillakin mitä ei kyllä muissa bensoissa ole likimainkaan. Mutta onhan se M5 taasen ihan eri auto kuin 540. Mä itse kyllä skippaisin 530 täysin jos bensaa katselisin. Melkein sama kulutus noissa on bensoissa kaikissa. Alle kympin ei pääse seka-ajossa ja mikä sen yli menee niin on jo ihan sama
                    E39 M5 -00

                    Ex E60 530Da M-Sport -04
                    Ex E39 M5 -00
                    Ex E39 M5 -00 Individual
                    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                    Ex E36 3.0 M3 -93
                    Ex E36 2.5 Cabrio -94
                    Ex E36 3.2 M3 -97
                    Ex E36 2.5 Coupe -93

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by teropa View Post
                      Oispa kiva päästä vertaamaan 530iA:ta 540iA:han.

                      Tero
                      Ero noilla tulee lähinnä +120 nopeuksissa, mutta toivottavasti pääset kokeilemaan.

                      Hyvän valinnan teit kun 530:en valitsit. Käyttökustannukset edullisemmat jopa tuntuvasti ja tätähän juuri taisit hakea. Tottahan se kasi on huomattavasti vääntävämpi varsinkin alakierroksilla mitä 530, mutta mutta..

                      Laitahan Tero kuvat esille niin päästään katselemaan "lähempää".
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by 10+ View Post
                        Mun mielestä 540 on vähän jo sitä M5 kaltaista herkkään heräämistä alakierroksillakin mitä ei kyllä muissa bensoissa ole likimainkaan. Mutta onhan se M5 taasen ihan eri auto kuin 540. Mä itse kyllä skippaisin 530 täysin jos bensaa katselisin. Melkein sama kulutus noissa on bensoissa kaikissa. Alle kympin ei pääse seka-ajossa ja mikä sen yli menee niin on jo ihan sama
                        Juu tuo on totta kulutuksesta. Mutta 530 on jo minun mielestä selkeä parannus noihin pienimpiin malleihin, eli 2.5 ja tietysti se 2.2, jota nyt ei voi edes laskea kategoriaan hyväksyttävä . Ja jos vuositasolla sen 2ke nyt säästää vs. 540, niin kyllä mulla tolle rahalle on käyttöä.

                        Tietysti kun laitetaan litroja lisää niin alkaa tapahtua. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten riittävältä tuo 530 E39 korissa tuntuu myös bensana. Aiemmin olin sitä mieltä, että vain 530d ja siitä ylöspäin (eli bensana väh. 540) voi olla mahdollinen itelle. Olen kääntänyt takkini. Ja varmasti se päivä tulee kun taas konekoko kasvaa ja lopulta tulee se M5, ja riittääkö sekään sitten hetken päästä. Mutta alustalähtien olen ollut sitä mieltä että vanha 523 oli nuhanen, 525 vaikka oli selvästi pirteämpi varsinkin yläkierroksilla niin oli silti nuhanen. 530 ei ole mikään raketti, mutta se täysi velttous alakierroksilta niin on minusta 530:ssa luonnehdittavissa kuitenkin sanalla "mukava".

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Stone View Post
                          Ero noilla tulee lähinnä +120 nopeuksissa, mutta toivottavasti pääset kokeilemaan.

                          Hyvän valinnan teit kun 530:en valitsit. Käyttökustannukset edullisemmat jopa tuntuvasti ja tätähän juuri taisit hakea. Tottahan se kasi on huomattavasti vääntävämpi varsinkin alakierroksilla mitä 530, mutta mutta..

                          Laitahan Tero kuvat esille niin päästään katselemaan "lähempää".
                          Aika hyvin kiteytät tuota valintaa. Kutonen servolla ja sopivalla varustuksella on mukava ajaa, ja vaikka rakettilähtöjä tuolla autolla ei saakkaan (ja oikeat urheiluautot vie 100-0), niin arkiajoon sauhut riittää minusta enemmän kuin mainiosti. Ja saa sillä 530:lläkin nyt ainakin joitakin päänahkoja .

                          Laitan kuvia kun saan auton parempaan terään (=siivottua ja läpikäytyä itse) ja kesäkumit alle.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Alfredson
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2007
                            • 463
                            • Uusimaa

                            #43
                            Originally posted by teropa View Post
                            Juu tuo on totta kulutuksesta. Mutta 530 on jo minun mielestä selkeä parannus noihin pienimpiin malleihin, eli 2.5 ja tietysti se 2.2, jota nyt ei voi edes laskea kategoriaan hyväksyttävä . Ja jos vuositasolla sen 2ke nyt säästää vs. 540, niin kyllä mulla tolle rahalle on käyttöä.

                            Tietysti kun laitetaan litroja lisää niin alkaa tapahtua. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten riittävältä tuo 530 E39 korissa tuntuu myös bensana. Aiemmin olin sitä mieltä, että vain 530d ja siitä ylöspäin (eli bensana väh. 540) voi olla mahdollinen itelle. Olen kääntänyt takkini. Ja varmasti se päivä tulee kun taas konekoko kasvaa ja lopulta tulee se M5, ja riittääkö sekään sitten hetken päästä. Mutta alustalähtien olen ollut sitä mieltä että vanha 523 oli nuhanen, 525 vaikka oli selvästi pirteämpi varsinkin yläkierroksilla niin oli silti nuhanen. 530 ei ole mikään raketti, mutta se täysi velttous alakierroksilta niin on minusta 530:ssa luonnehdittavissa kuitenkin sanalla "mukava".

                            Tero
                            Ota kerralla vähemmän - saat enemmän

                            sanoo sananlasku
                            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by Alfredson View Post
                              Ota kerralla vähemmän - saat enemmän

                              sanoo sananlasku
                              Aika hauska viisaus.... Ehkä se sopii näihin auton kanssa pyörimisiin sillä tavalla, että päivittelee pikkuhiljaa. Kaikki upgreidit tuntuu mukavalta .

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Aina se on tuollainen. Monenmontaa 540iA:ta ajaneena tiedän että tuo kokeilemasi on ihan tuikitavallinen moottorin luonteelta.

                                Minun mielestäni alaväännön ero kuutosiin on merkittävä, tosin se unohtuu nopeasti kun tuo kasikin tuntuu menevän vielä paremmin ylärekisterissä.
                                Ok, hyvä tietää, että se oli kunnossa. Alaväännön erot varmaan tulisi paremmin esiin jos tuollaisella ajelisi vähän pitempään tuttuja reittejä.

                                Minua yhä ihmetyttää miksi minun auto on joskus alaväännöltään ja 2000-3500rpm kiihtyvyydeltään selvästi parempi kuin yleensä. No ehkäpä Vanos-remontti tuo siihen vastauksen. Tarkoitan tuolla sitä, että silloin (harvoin) kun minun auto on tuolla tehokkaalla tuulella, niin ero 540:iin on melkoisen pieni. Paitsi tietysti noissa suuremman nopeuden kiihdytyksissä joissa 540 toki kulkee aika vaivattomasti. Se sitten on eri juttu mitä käyttöä tuolla on Suomessa.

                                Mites kun sinä olet ajanut E60/61 535d:tä niin miten se suhtautuu tuohon 540:een? Tarkoitan tuollaista vaikkapa 20km/h nopeudesta kaasu pohjaan kiihdytystä, niin joko sillä tuntuu, että nyt "lähtee"? Entä kiihdytys 80km/h nopeudesta?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎