Announcement

Collapse
No announcement yet.

530iA vai 540iA (E39 facelift 2001->)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7398
    • Oulu

    #46
    Originally posted by TJJ View Post
    Mites kun sinä olet ajanut E60/61 535d:tä niin miten se suhtautuu tuohon 540:een? Tarkoitan tuollaista vaikkapa 20km/h nopeudesta kaasu pohjaan kiihdytystä, niin joko sillä tuntuu, että nyt "lähtee"?
    Mun lyhyesti koeajamassa E61 535dA:ssa ei ainakaan tuntunut. En tiedä mitä tein väärin, enkä kyllä edes yrittänyt montaa kertaa, mutta sen mitä yritin ei tuota tunnetta tullut ollenkaan.

    Originally posted by TJJ View Post
    Entä kiihdytys 80km/h nopeudesta?
    Tästä vauhdista tuo taas kiihtyi aivan mahtavasti. Eipä ole tainnut juuri mikään ajamani lähteä yhtä vaivattomasti, poislukien ehkä 335xiA ja 135i.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #47
      Vanhalla 523:lla, ja ehkä 525:lla en ole ihan varma, niin oli joskus aamuja että auto veti alhaalta aivan sairaasti.

      Eli TJJ:n tekstiä mukaillen, miksi joskus tuntuu että vääntöä on reilusti enemmän? Meinaan että reilusti...

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Mun lyhyesti koeajamassa E61 535dA:ssa ei ainakaan tuntunut. En tiedä mitä tein väärin, enkä kyllä edes yrittänyt montaa kertaa, mutta sen mitä yritin ei tuota tunnetta tullut ollenkaan.
        Johtuukohan tuo koko juttu automaatista, sehän vie aika paljon pois tuota "tunnetta" vaikka auto sinänsä kiihtyykin ihan hyvin. Vai pitäisikö tunteen saamiseksi ollakin etuvetoinen turbolla varustettu auto...?
        E39 528iA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by teropa View Post
          Vanhalla 523:lla, ja ehkä 525:lla en ole ihan varma, niin oli joskus aamuja että auto veti alhaalta aivan sairaasti.
          Eli TJJ:n tekstiä mukaillen, miksi joskus tuntuu että vääntöä on reilusti enemmän? Meinaan että reilusti...
          Niinpä, olisi kiva tietää onko tuo "sairas vääntö" joku vika vai tuollainenko tuon pitäisikin olla? Jenkit sanovat, että Vanoksen O-renkaat kypsyy jo 32tkm kohdalla, joten kovin moni ei välttämättä ole ajanut E39:illä jossa tupla-Vanos olisi täysin kunnossa. Tämä siis koskee 9/98 jälkeisiä malleja. Täytyy yrittää vapun tienoilla tehdä tuo remontti.

          Tällaiset jutut kyllä innostaa sen tekemiseen:
          I'm sorry for the late reply, but after ~600 city miles in addition to the miles posted after my long road trip, there was a definite increase in torque and power. I was wondering if the power increase was something that was questionably noticeable, like a placebo effect, or if it was explicitly ob
          E39 528iA

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #50
            Originally posted by TJJ View Post
            Niinpä, olisi kiva tietää onko tuo "sairas vääntö" joku vika vai tuollainenko tuon pitäisikin olla? Jenkit sanovat, että Vanoksen O-renkaat kypsyy jo 32tkm kohdalla, joten kovin moni ei välttämättä ole ajanut E39:illä jossa tupla-Vanos olisi täysin kunnossa. Tämä siis koskee 9/98 jälkeisiä malleja. Täytyy yrittää vapun tienoilla tehdä tuo remontti.

            Tällaiset jutut kyllä innostaa sen tekemiseen:
            http://www.bimmerboard.com/forums/posts/506476
            Kannattaisi dynottaa ensin niin näkisi onko vääntöä oikeasti hukassa.

            Comment

            • jyrbba69
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2008
              • 2394
              • Kouvola

              #51
              Pitää kesällä käydä toi omaki dynottelees ja katella sit tekeekö mittää.
              2015 AMG GTS
              -----------------------------

              www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
              [email protected]

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                #52
                Penkitys on kyllä hyvä idea, joka kannattaa ehdottomasti tehdä ettei sitten tarvitse olla pelkän persdynon varassa. On nimittäin kokemusta, että tämä luomudyno voi valehdella aika reilustikin..

                TJJ: Mistähän o-renkaista mahtaa olla kysymys, löytyykö näistä kuvista?
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • takatalvi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1019
                  • Jokela

                  #53
                  Originally posted by Stone View Post
                  TJJ: Mistähän o-renkaista mahtaa olla kysymys, löytyykö näistä kuvista?
                  Näistä o-renkaista: http://www.beisansystems.com/products.html

                  BMW i3

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by Stone View Post
                    TJJ: Mistähän o-renkaista mahtaa olla kysymys, löytyykö näistä kuvista?
                    O-renkaita ei saa BMW:ltä, heiltä saa vain uuden Vanoksen jossa on samat hajoavat renkaat.

                    Tuolla on juttua:
                    As many of you know, Ive been working on a seals solution for the 6-cylinder double vanos failure. This vanos is found on engines M52TU, M54, M56, years 98-06. Im now ready to sell a vanos seals repair kit. I started a company and created a website to facilitate sales and support; Beisan Systems


                    E39 528iA

                    Comment

                    • 10+
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2084
                      • Nivala

                      #55
                      Originally posted by teropa View Post
                      Vanhalla 523:lla, ja ehkä 525:lla en ole ihan varma, niin oli joskus aamuja että auto veti alhaalta aivan sairaasti.

                      Eli TJJ:n tekstiä mukaillen, miksi joskus tuntuu että vääntöä on reilusti enemmän? Meinaan että reilusti...

                      Tero
                      Suurella todennäköisyydellä veikkaisin että nokka-akselin asentotunnistin olisi tullut aikalailla tiensä päähän jos kylmänä auto kulki paremmin ja lämpimänä tehot hukassa.
                      E39 M5 -00

                      Ex E60 530Da M-Sport -04
                      Ex E39 M5 -00
                      Ex E39 M5 -00 Individual
                      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                      Ex E36 3.0 M3 -93
                      Ex E36 2.5 Cabrio -94
                      Ex E36 3.2 M3 -97
                      Ex E36 2.5 Coupe -93

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #56
                        Jep, tuli "hieman" väärä kuva laitettua..

                        On kyllä aika erikoista, että kolme kumirinkulaa vaikuttaisi oleellisesti koko moottorin vääntöihin, koska eikös noiden o-renkaiden ainut tehtävä ole pitää ns. öljyt koneessa? Nyt menee kyllä ohi jotain, että suhina vaan käy..

                        On muuten kohtuullisen helppo vaihtaa nokan asentotunnistimet kuutoseen!
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Stone View Post
                          On kyllä aika erikoista, että kolme kumirinkulaa vaikuttaisi oleellisesti koko moottorin vääntöihin, koska eikös noiden o-renkaiden ainut tehtävä ole pitää ns. öljyt koneessa? Nyt menee kyllä ohi jotain, että suhina vaan käy..
                          Neljä niitä O-rengasta on ja nehän on Vanoksen männänrenkaat. Kun nuo vuotaa, ei Vanoksen männät liiku kuten pitäisi eikä nokka-akseleiden ajoitukset säädy oikein.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            #58
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Neljä niitä O-rengasta on ja nehän on Vanoksen männänrenkaat. Kun nuo vuotaa, ei Vanoksen männät liiku kuten pitäisi eikä nokka-akseleiden ajoitukset säädy oikein.
                            Ok, oletko törmännyt foorumien syövereissä samaiseen ongelmaan muissa moottoreissa? M5:een saisi renkaat erikseen marmoritiskiltä, tai ainakin niillä on osanumerot.. Termarikotelon yhden vesiputken o-renkaita ei nimittäin saanut, ei ollut ETK:ssa kuvaa koko putkesta.

                            Ed: Osasin ottaa silmät käteen ja täällähän tuo homma oli hyvinkin laajasti kerrottu eli aukes tuo viimeinkin, mutta mites sitten V8 tapaukset?
                            Last edited by Stone; 18-04-2008, 00:09.
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #59
                              Originally posted by TJJ View Post
                              E60/61 535d:tä niin miten se suhtautuu tuohon 540:een? Tarkoitan tuollaista vaikkapa 20km/h nopeudesta kaasu pohjaan kiihdytystä, niin joko sillä tuntuu, että nyt "lähtee"? Entä kiihdytys 80km/h nopeudesta?
                              E61 535d ei tunnu juuri tuossa ~20 km/h nopeudesta kiihdytyksessä oikein miltään, ei myöskään 80 km/h:sta. Sen teho tuntuu vasta pitkässä kiihdytyksessä, kun vauhti nousee lähelle kahtasataa tai ylikin. Paperilla ainakin sen pitäisi mennä hyvin alle satasen nopeuksissa mutta tuntuma on ihan toinen. Nopeusmittari tosin kertoo että mennään kovempaa kuin luuleekaan.. 535d:ssa ei tunnu minkäänlaista potkua tehontuotossa vaan se kasvaa ihan tasaisesti.

                              Lisäys: Mitenkäs Teropa tuolla aiemmin perusteli vaihtoehtojaan "vähintään" 530d tai 540i? Eikös 530d kaveriksi vertailuun kävisi paremmin 525i tai 530i? 540i menee aikas paljon paremmin kuin vakio 530d.
                              Last edited by -Tapi; 18-04-2008, 07:26.
                              ---

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #60
                                Tapi,

                                540iA meni kerran Saksan reissulla niin paljon "paremmin" kuin 530dA, että jonkinmoisen strekin sillä ajettuani sanoin kaverille, että annappa se diisseli takasin. Ei vakuuttanut yhtään. Ruuhkaisella Bahnilla ohitukset sujui huomattavasti kivuttomammin vakio 530dA:lla kuin 540iA:lla. Ei muutako nilkkaa ojentaa niin tapahtuu. Tuota 540:stä sai olla hampaat irvessä komentamassa, että liikkui. Kyllähän se sitten kun oikea pykälä oli valittuna niin meni, mutta epäilen, että yksilössä oli jotain hämminkiä. Ja se on ainut 540iA jota olen ajanut.

                                Siksi laitoin autot tuohon järjestykseen.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎