Announcement

Collapse
No announcement yet.

530iA vai 540iA (E39 facelift 2001->)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by Stone View Post
    Ok, oletko törmännyt foorumien syövereissä samaiseen ongelmaan muissa moottoreissa?

    ja täällähän on laajasti kerrottu eli aukes tuo viimeinkin, mutta mites sitten V8 tapaukset?
    En ole, ei siitä ole puhuttu myöskään noiden vanhempien yhdellä Vanoksella varustettujen 6-moottorien yhteydessä. Mutta tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö niissäkin voisi olla vikaa. Nuo jenkkityypithän lähti tutkimaan sitä alunperin vain sen takia koska autot kävi kylmänä huonosti, tehonlisäys tuli sitten bonuksena. Joten jos noissa muissa moottoreissa ei ole kylmäkäyntiongelmia, niin eipä niiden Vanoksien tiivisteitä välttämättä ole kukaan tutkinut.

    Onkohan sinulla viestissäsi väärä linkki? Tuo linkkihän osoitti samaan M5-osaluetteloon kuin viestisi toinenkin linkki.
    E39 528iA

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #62
      TJJ

      Kuinka todennäköisenä pidät jenkkifoorumeiden perusteella, että tuplavanoskoneissa nuo renkaat on "kulutustavaraa".

      Miten hankala setti niiden vaihto on?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #63
        Originally posted by teropa View Post
        Kuinka todennäköisenä pidät jenkkifoorumeiden perusteella, että tuplavanoskoneissa nuo renkaat on "kulutustavaraa".

        Miten hankala setti niiden vaihto on?
        Hyvin todennäköisenä. Asiasta kirjoittavat henkilöt/tiivistesarjan myyjä tietää mistä puhuu. Minulla on varaosana 330i:n moottorista otettu 56tkm käytetty (myyjän ilmoitus) Vanos ja siinäkin on toisen männän tiivisteet vialliset. Siis kun sormella tukkii männille menevät öljyputket niin toinen mäntä ei liiku (tiedän, että toisessa on jousi) mutta toisesta kuuluu vaan suhinaa/öljyn pursuamista ja mäntä painuu helposti pohjaan.

        Onhan siinä paljon purkamista mutta ei se nyt mikään kovin hankala juttu ole. Lue tuosta minun viestissä #54 olevat linkit, niistä yksi on asennusohje. Tällä palstalla on myös tuota asiaa käsittelevä viestiketju, tosin otsikko on hiukan väärä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46934
        E39 528iA

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #64
          Originally posted by TJJ View Post
          Onkohan sinulla viestissäsi väärä linkki? Tuo linkkihän osoitti samaan M5-osaluetteloon kuin viestisi toinenkin linkki.
          Oli väärä linkki, hieman monta juttua samaan aikaan eilen päällä niin meni puurot ja vellit hieman sekaisin..

          Originally posted by teropa View Post
          Miten hankala setti niiden vaihto on?

          Tero
          Tässä on homma kerrottu oikeastaan paremmin kuin hyvin. Ei kovin paha homma ja jos itse tekee niin voisi jopa sanoa halvaksi..
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • jyrbba69
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2008
            • 2394
            • Kouvola

            #65
            No saahan tohon hetken uppoamaan, ei kyllä mitään ylimalkasen vaikeaa, mutta en tiiä jaksaako tohon ryhtyä ainakaan ennen dynoa

            -Jyri
            2015 AMG GTS
            -----------------------------

            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
            [email protected]

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #66
              Hmm....Olis kiva tietää nuo vaihtojen todelliset vaikutukset, että joku dynottais ennen ja jälkeen vaihdon. Eihän tuo nyt voi mikään älyttömästi vaikuttava asia olla, tyyliin 10% väännöstä harakoille. Vai voiko... ?

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Terou
                BTCF Member
                • May 2005
                • 791
                • Tampere

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Hyvin todennäköisenä. Asiasta kirjoittavat henkilöt/tiivistesarjan myyjä tietää mistä puhuu. Minulla on varaosana 330i:n moottorista otettu 56tkm käytetty (myyjän ilmoitus) Vanos ja siinäkin on toisen männän tiivisteet vialliset. Siis kun sormella tukkii männille menevät öljyputket niin toinen mäntä ei liiku (tiedän, että toisessa on jousi) mutta toisesta kuuluu vaan suhinaa/öljyn pursuamista ja mäntä painuu helposti pohjaan.
                Voiko tuota jotenkin testata kun vanos on paikallaan? Joskus on aamulla tutinaa havaittavissa kylmässä koneessa. Eikä kulutuskaan oikein miellytä, päästöt kuitenkin oli katsastuksessa kunnossa. Voisikohan tuo vanos vaikuttaa kulutukseen, mutta ei kuitenkaan näy päästötestissä. Tai mikähän muu voisi nostaa kulutusta vaikuttamatta päästötestiin?
                Last edited by Terou; 18-04-2008, 10:49.
                E46 M3 perän lukkoyksikkö
                Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #68
                  Aika isolta vaikuttaa tuo remppa, ei ole itsellä tiloja tehdä kyllä tuota. Olispa kiva kun homman vois teettää muualla kuin merkkitiskillä. Samalla vois vaihtaa tuon venakopan tiivisteenkin.

                  ...Jos siis koko hommaan on edes missään tilanteessa aihetta. Itsellä ei vaikuttais olevan vääntöongelmia koneessa, mutta mistä sen tietää, vaikka sitä sais vielä paremmaksi.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Originally posted by teropa View Post
                    Hmm....Olis kiva tietää nuo vaihtojen todelliset vaikutukset, että joku dynottais ennen ja jälkeen vaihdon. Eihän tuo nyt voi mikään älyttömästi vaikuttava asia olla, tyyliin 10% väännöstä harakoille. Vai voiko... ?
                    Tuntuu kyllä, että ero on paljon suurempi kuin 10%, 30% voisi olla lähempänä. Tänään taas oli hetken aikaa väännöt kunnossa, auto kiihtyi d-asennossa tuossa 3000 kierroksen tuntumassa todella hyvin. Tätä riemua kesti muutaman sata metriä...

                    Ja taas tuo tapahtui samassa tilanteessa missä olen tuon monta kertaa aikaisemminkin huomannut eli auto on ollut työmatkan jälkeen työpaikan pihassa 1-2 tuntia ja sitten lähden ajelemaan jolloin hetken ajan auto kiihtyy/kulkee todella hyvin. Eikä tuo taatusti ole kuvittelua koska tuota samaa tienpätkää on tullut ajettua satoja kertoja. Eikä kyse oli laatikosta/sen oppimista ajotavoista, vaikka ajan sport- tai manuaaliasennossa, niin auto on silti selvästi laiskemman tuntuinen kuin d-asennossa silloin kun tuo "tehokkuus" iskee päälle.

                    Kylmällä moottorilla minulla ei ole ollut tuota "tehokkuutta" vaan se on aina tuollainen tapaus jossa olen ensin ajanut moottorin lämpimäksi ja sitten auto on 1-2 tuntia jäähtynyt.

                    Autossani ei ole näkynyt mitään tuohon liittyviä vikakoodeja eikä päästöissä tms. ole mitään ongelmia.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7398
                      • Oulu

                      #70
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Autossani ei ole näkynyt mitään tuohon liittyviä vikakoodeja eikä päästöissä tms. ole mitään ongelmia.
                      Mullahan oli joskus ajat sitten joku yksittäinen vikakoodi muistaakseni nokka-akselin asentotunnistimeen liittyen. Pitää yrittää muistaa illalla verrata onko se niitä mitä tuossa Beisan:in korjausohjeessa oli mainittu.

                      Se mikä itseäni hämmästyttää on, että koska mun autolla on kohta 200tkm ajettu niin nuo tiivisteet on takuuvarmasti muusina, mutta siitä huolimatta tyhjäkäyntiongelmia on ollut vain 2-3 kertaa ja nekin aina kun pakkasta on enemmän kuin -10°C. Tämän perusteella jenkkilän lämpötiloissa ei luulisi tyhjäkäyntiongelmat olevan niin yleisiä. Eli väkisinkin tässä miettii että voiko tuo sitten mennä enemmän tai vähemmän rikki noitten tiivisteiden osalta?
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 18-04-2008, 11:02.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Originally posted by Terou View Post
                        Voiko tuota jotenkin testata kun vanos on paikallaan? Joskus on aamulla tutinaa havaittavissa kylmässä koneessa. Eikä kulutuskaan oikein miellytä, päästöt kuitenkin oli katsastuksessa kunnossa. Voisikohan tuo vanos vaikuttaa kulutukseen, mutta ei kuitenkaan näy päästötestissä. Tai mikähän muu voisi nostaa kulutusta vaikuttamatta päästötestiin?
                        Ei taida pystyä testaamaan muuten kuin purkamalla.

                        Ainakin tuon jenkkien keskustelupalstan mukaan tuo on vaikuttanut myös kulutukseen, siis kaupunkiajon kulutus on laskenut kun Vanos on korjattu. Minullakin taajama-ajossa on aika iso kulutus (12,8L) , matka-ajossa ei (8,0L). Nuo siis ajotietokoneen mukaan, todellisuudessa arvot on varmaankin suuremmat.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          #72
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Mullahan oli joskus ajat sitten joku yksittäinen vikakoodi muistaakseni nokka-akselin asentotunnistimeen liittyen. Pitää yrittää muistaa illalla verrata onko se niitä mitä tuossa Beisan:in korjausohjeessa oli mainittu.
                          Tuo CPS on myös yksi mikä aiheuttaa mm. väännön puutetta plus kaikkea muutakin ongelmaa, mutta kun kyse on sähköisestä osasta se antaa vikakoodin jos on kaput.. Vanoksen o-renkaista ei taida vikakoodeja tulla.
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Testailin tuota matka-ajossa ja ainakin minulla on tuossa 3000 kierroksen kohdalla tapahtuu tällainen ilmiö: kun kaasua painaa, niin moottori tavallaan hyytyy, kuuluu sellainen "booooo"-ääni ja kulutusmittari menee toiseen reunaan. Sitten kierrokset alkaa pikkuhiljaa nousta tai laatikko vaihtaa pienemmän vaihteen. Mutta jos auto on tehokkaalla tuulella, niin "booooo"-ääni puuttuu ja auto alkaa kiihtymään heti. Vääntömaksimi pitäisi olla 3500 kierroksessa, mutta ei se siinä tunnu olevan vaan vasta 4500 alkaa olla sellainen kierrosluku jossa jotain tapahtuu.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #74
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Mullahan oli joskus ajat sitten joku yksittäinen vikakoodi muistaakseni nokka-akselin asentotunnistimeen liittyen. Pitää yrittää muistaa illalla verrata onko se niitä mitä tuossa Beisan:in korjausohjeessa oli mainittu.

                              Se mikä itseäni hämmästyttää on, että koska mun autolla on kohta 200tkm ajettu niin nuo tiivisteet on takuuvarmasti muusina, mutta siitä huolimatta tyhjäkäyntiongelmia on ollut vain 2-3 kertaa ja nekin aina kun pakkasta on enemmän kuin -10°C. Tämän perusteella jenkkilän lämpötiloissa ei luulisi tyhjäkäyntiongelmat olevan niin yleisiä. Eli väkisinkin tässä miettii että voiko tuo sitten mennä enemmän tai vähemmän rikki noitten tiivisteiden osalta?
                              Eihän niitä tyhjäkäyntiongelmia ole tuon takia kuin M52B28TU koneissa. Näin käsitin tuosta toisesta tredistä. Muissa koneissa sitten vaikuttaa ajonaikaiseen suorituskykyyn.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #75
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Testailin tuota matka-ajossa ja ainakin minulla on tuossa 3000 kierroksen kohdalla tapahtuu tällainen ilmiö: kun kaasua painaa, niin moottori tavallaan hyytyy, kuuluu sellainen "booooo"-ääni ja kulutusmittari menee toiseen reunaan. Sitten kierrokset alkaa pikkuhiljaa nousta tai laatikko vaihtaa pienemmän vaihteen. Mutta jos auto on tehokkaalla tuulella, niin "booooo"-ääni puuttuu ja auto alkaa kiihtymään heti. Vääntömaksimi pitäisi olla 3500 kierroksessa, mutta ei se siinä tunnu olevan vaan vasta 4500 alkaa olla sellainen kierrosluku jossa jotain tapahtuu.
                                Millä vaihteella ajat ja mikä nopeus?

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎