Announcement

Collapse
No announcement yet.

530iA vai 540iA (E39 facelift 2001->)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #76
    Originally posted by teropa View Post
    Millä vaihteella ajat ja mikä nopeus?
    Tero
    Ajoin d-asennossa joten menee arvailuksi. Mutta 4. vaihde luultavasti ja 90 km/h ja siitä sellainen hillitty kaasun lisäys ettei laatikko heti vaihda pienempää. 4500 kierroksen testissä ajoin 3. vaihteella. Mutta sama ilmiö oli myös hitaammassa vauhdissa, 40-50km/h ja kaasua lisää niin "booo".

    (Mutta jottei nyt joku kuvittele ongelmaa suuremmaksi kuin mitä se on, niin tämä kertomus on liioiteltu. Ei kyse ole mistään voimakkaasta booo-äänestä vaan enemmänkin tuntemuksesta ettei moottori jaksa vääntää.)
    E39 528iA

    Comment

    • exodus
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 774
      • Oulu

      #77
      omassani olen huomannut että kun auto on vapaalla ja polkaisen kaasun pohjaan, tulee sellainen nytkäys jossain 4-5krpm:n kohdalla. Niinkuin koko moottori heilahtaisi. Ajossa vaihde päällä sitä ei huomaa vaikka kuin kiihdyttelee. Automaattiautoilla tätä ei varmaan voi testata. Voiskohan tämäkin olla vanosmurheita? Auto on 525i -01, ajettu jo 220tkm.

      Comment

      • jyrbba69
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2008
        • 2394
        • Kouvola

        #78
        Noni joku räikkä perseessä syntynyt voisi nyt vkonloppuna pamauttaa tän operaation ja raportoida
        2015 AMG GTS
        -----------------------------

        www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
        [email protected]

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #79
          Tuolla on myös paljon juttua, kokemuksia ja teknistä taustaa (mukana myös tiivisteiden myyjä Rajaie) tuosta Vanos-asiasta:


          Ja tuossa kuva tupla-Vanoksen rakenteesta, kyllähän koko systeemi on sekaisin jos/kun mäntien tiivisteet vuotaa:


          Tuollainen testi tuohon kerrottiin:
          "Here’s a method for attempting to gage the vanos failure degradation. Get the car in third gear at ~1500 RPM on an incline. Fully depress the throttle. With a failing vanos unit the car will bog and clime very slowly. With a well functioning vanos, the car will have good torque and acceleration."

          Vastaa kyllä täysin minun kokemuksia.

          Tuossa vielä lista ja tietoja missä autoissa ja miten tuo ilmenee:
          "It's found on engines M52TU, M54, M56. These engines are found on most BMW car models: 3-series E46 98-05, 5-series E39 99-03 / E60 & E61 02-05, 7-series E38 98-01 / E65 & E66 02-05, Z3 E36 98-02, Z4 E85 02-05, X3 E83 03-06, X5 E53 00-06

          ALL cars with these engines are experiencing the vanos failure. M52TU engines (99-00) were the first with this vanos. They experience the cold weather cold start ideal jolt symptom, which is quite aggravating. This symptom was patched up in the M54 and M56 software.

          So, M52TU cars have the most aggravated owners due to the cold morning symptom, but the M54 & M56 engine cars are also experiencing the vanos failure. They will experience a loss of torque and power, particularly in the lower RPM range (< 3K). They might also experience the lower RPM engine hesitations and hiccups."
          E39 528iA

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #80
            TJJ,

            Teitkö vapun tienoilla tuota vanos-remppaa autoosi?

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by teropa View Post
              Teitkö vapun tienoilla tuota vanos-remppaa autoosi?
              Kyllä tein. Siitä on tuolla juttua, viestistä #145 alkaen: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46934

              Mutta ei auto sillä nyt mitään turboboostia saanut. Vertailua tosin sotkee se kun nuo tiivisteet ei heti toimi täydellä teholla. Mutta yhä on sama juttu eli joskus auto on omituisen tehokas ja joskus/yleensä vain sellainen tavallinen. Olen nyt miettinyt olisiko osasyyllinen automaattilaatikko, voisi tietysti hankkia jännitystä elämään ja vaihtaa siihen öljyt... On jäänyt tekemättä uudestaan tuo tässä viestiketjussa kuvailemani testi 4. vaihteella.
              E39 528iA

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #82
                Moro,

                Kattelin nuo sun viimeaikaiset remontit. Olet paljon olennaista kerennyt tuonne vaihtamaan. Jos ei sittenkään ala vaikutus näkyä kun vanoksen sisäänajo on mennyt, niin sitten se maaginen juttu ei ollut siinä. En usko, että johtuu automaatista.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by teropa View Post
                  Kattelin nuo sun viimeaikaiset remontit. Olet paljon olennaista kerennyt tuonne vaihtamaan. Jos ei sittenkään ala vaikutus näkyä kun vanoksen sisäänajo on mennyt, niin sitten se maaginen juttu ei ollut siinä. En usko, että johtuu automaatista.
                  Eipä välttämättä automaatti ole syyllinen (ainakaan kaikkeen) koska manuaalivaihteisten omistajatkin ovat muistaakseni kertoneet samasta ilmiöstä. Tänään oli taas tehokas auto varsin kauan mutta sitten palattiin taas normaaliin. Ajoin 1. vaihteella molemmilla kerroilla, startin jälkeen sama tienpätkä ja ihan selvä ero siinä miten auto väänsi/kiihtyi 0-50km/h.

                  Kokeilin tuota 4. vaihteella ajoa eikä siinä enää tullut samaa booo-ilmiötä eikä kulutusmittari mennyt oikeaan reunaan. Mutta koko testi on kyllä todella epämääräinen joten ei tuosta oikein voi tehdä kovin ihmeellisiä johtopäätöksiä. Ja lisäksi olen tehnyt tuon huohotinremontinkin, joten "booo" saattoikin johtua sen ongelmista.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #84
                    Hmm... Jotenkin tämä ihmeellinen auton tuulellakäyminen vois ehkä liittyä seoksiin. Mitkä on ne osaset autossa, jotka on tekemisissä bensanmäärän kanssa? Tai siis ennemminkin anturit. Toimiiko sulla aina kylmänä hyvin, ja lämmetessä väsähtää?

                    En ole muuten tuossa 530ia:ssa huomannut vielä tuota ilmiötä, että joskus kulkee paremmin ja joskus ei.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #85
                      Originally posted by teropa View Post
                      Hmm... Jotenkin tämä ihmeellinen auton tuulellakäyminen vois ehkä liittyä seoksiin. Mitkä on ne osaset autossa, jotka on tekemisissä bensanmäärän kanssa? Tai siis ennemminkin anturit. Toimiiko sulla aina kylmänä hyvin, ja lämmetessä väsähtää?
                      Eipä se mene noin, tuntuu siltä, että tuo toimii paremmin silloin kun moottorilla on jonkin verran ajettu ja sen on annettu vähän aikaa jäähtyä. Olisikin liian helppoa jos se juttu olisi tuollainen edes jotenkin looginen ja autossa olisi "tehoa" aina kylmänä.

                      Bensansuodatinta en ole vaihtanut, mutta eikö se aiheuttaisi muutakin ongelmaa? Pakosarjassa olevan lambdat voi kuulemma vaikuttaa tehoihin, mutta ei niissäkään mitään vikaa/poikkeavaa näy eikä päästöarvoissa ole ikinä ollut mitään vikaa. Olen myös miettinyt, voisiko nokka-akselin tunnistimet aiheuttaa tuollaista, vikaahan niissäkään ei tosin ole mutta jos ne silti ei anna täysin oikeaa tietoa tms. Ei vaan huvittaisi noita turhaan vaihtaa, varsinkin kun näyttää siltä, että noihin kannattaa laittaa vain alkuperäisiä varaosia.

                      Mutta tuo Disa-venttiili (imusarjan pituutta säätävä läppä joka aukeaa 3700-4000 kierroksen kohdalla) selittäisi tämän jutun, mutta kun sekin pahus näytti toimivan ja oli puhdas. Mutta ei sen johdon irrotus jostain syystä vaikuttanut mitään vääntöihin, tiedä sitten pitäisikö vaikuttaa vai ei?

                      Tuota voisikin joku/sinä kokeilla, siis onko sillä mitään vaikutusta teidän autoissa kun Disan johdon ottaa irti. Silloin alavääntö pitäisi olla huonompi. Tuosta liitteenä olevan kuvan osasta #6 johto irti (metallisokkaa painamalla) ja sitten testiä miten vääntö muuttui vai muuttuiko ollenkaan.
                      .
                      Attached Files
                      E39 528iA

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎