Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takaluukun vaihto e39 touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matula
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1706

    #16
    Originally posted by markok View Post
    Myyjään on oltu yhteydessä ja hintakin tosiaan näyttäisi olevan kohdallaan, mutta myyjä ei suostu lähettämään sitä. Aika pitkä on matka hakea tuo, mutta täytyy katsoa jos keksisi jotain.
    Jos myyjä ei suostu lähettämään niin voin auttaa sen verran, että haen luukun, pakkaan ja lähetän. Laita privaa jos apu kelpaa.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      Nyt on sitten uusi luukku omassa tallissa odottamassa maalausta. Täytyy vielä antaa julkiset kiitokset Samppasikalle tuon luukun bongaamisesta netistä ja _erittäin_ iso kiitos Matulalle luukun noutamisesta, pakkaamisesta ja lähettämisestä! Jälleen kerran hienoa huomata miten avuliaita ihmisiä foorumilta löytyy.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • maanlu
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 255
        • Pohjanmaa

        #18
        juu vielä noista takavaloista,että facelift valot tosiaan menee touringiin heittämällä ja polttimopohjatkin on samat facelift valoissa mitä vanhoissa prefacelift valoissa vaikka pohjan varaosanumerot ei täsmää.
        omaan autoon laitoin ja sitäkautta tulin asian huomaamaan.
        sedanissa joutuu jotain peltiä kaivertamaan
        E34 M5
        E61 535D

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #19
          Onko jollain jotain oikotie ohjeta tuon luukun vaihtoon. Ensimmäisenä tökkäsi tuohon helvetin kokoiseen E- torxiin, jolla luukku on kiinni saranoissa. Pitääkö lasiluukku irrottaa ensin vai saako tuon jotenkin muuten kikkailtua paikoilleen esim. kaasujousen irroittamalla saranasta? Muutenhan tuo vänkää noita saranoita yläasentoon ja se lasiluukku tulee eteen??? Ehdin jo varata ens viikoksi Wetterille ajan, kun tuo näytti niin vaikeelta, mutta vielähän tuon ehtis perua. TIS:n mukaan näyttäis että koko saranapaketti otettais pöydälle ja kasattais siinä?
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by Samppasika View Post
            Onko jollain jotain oikotie ohjeta tuon luukun vaihtoon. Ensimmäisenä tökkäsi tuohon helvetin kokoiseen E- torxiin, jolla luukku on kiinni saranoissa. Pitääkö lasiluukku irrottaa ensin vai saako tuon jotenkin muuten kikkailtua paikoilleen esim. kaasujousen irroittamalla saranasta? Muutenhan tuo vänkää noita saranoita yläasentoon ja se lasiluukku tulee eteen??? Ehdin jo varata ens viikoksi Wetterille ajan, kun tuo näytti niin vaikeelta, mutta vielähän tuon ehtis perua. TIS:n mukaan näyttäis että koko saranapaketti otettais pöydälle ja kasattais siinä?
            Luukun vaihto ei ole kyllä kovin paha homma. Aikaa siinä kylläkin saa jonkin verran palamaan, kun johtoja vetää uuteen luukkuun. Itse tein homman niin, että laitoin auton katolle pehmikettä ja irroitin lasiluukun saranoistaan ja käänsin auton katolle. Silloin ei tarvinnut irroitella mitään lasiluukun johtoja ja pissapojan letkua. Luukun kiinnitysmutterit aukesivat ihan normaali hylsyllä. Pyöristetyllä nurkalla oleva hylsy käy yllättävän hyvin tuohon mutteriin ja momentti on pieni. Edes kaasujousta en irroittanut vaan nostin luukun auki asentoon ennen irroitusta. Tässä vaiheessa pitää melkeinpä olla kolme henkilöä hommassa mukana. Varsinkin asennus on kahdestaan aika hankalaa. Muista ottaa paljon kuvia, miten johdot on vanhaan luukkuun asennettu ennen purkamista. Itse laitoin vielä teipillä merkit vanhaan luukkuun mistä välistä mikäkin johtonippu tuli. Jos jotain kysyttävää hommasta on niin kysy ihmeessä. Tämä on kuitenkin vielä kohtuu tuoreessa muistissa niin ehkä pystyn auttamaan.

            Edit: Saranapakettia ei sitten todellakaan kannata ottaa irti autosta. Se vain hankaloittaa hommaa.
            Last edited by markok; 15-08-2008, 14:31.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #21
              Originally posted by markok View Post
              Luukun vaihto ei ole kyllä kovin paha homma. Aikaa siinä kylläkin saa jonkin verran palamaan, kun johtoja vetää uuteen luukkuun. Itse tein homman niin, että laitoin auton katolle pehmikettä ja irroitin lasiluukun saranoistaan ja käänsin auton katolle. Silloin ei tarvinnut irroitella mitään lasiluukun johtoja ja pissapojan letkua. Luukun kiinnitysmutterit aukesivat ihan normaali hylsyllä. Pyöristetyllä nurkalla oleva hylsy käy yllättävän hyvin tuohon mutteriin ja momentti on pieni. Edes kaasujousta en irroittanut vaan nostin luukun auki asentoon ennen irroitusta. Tässä vaiheessa pitää melkeinpä olla kolme henkilöä hommassa mukana. Varsinkin asennus on kahdestaan aika hankalaa. Muista ottaa paljon kuvia, miten johdot on vanhaan luukkuun asennettu ennen purkamista. Itse laitoin vielä teipillä merkit vanhaan luukkuun mistä välistä mikäkin johtonippu tuli. Jos jotain kysyttävää hommasta on niin kysy ihmeessä. Tämä on kuitenkin vielä kohtuu tuoreessa muistissa niin ehkä pystyn auttamaan.

              Edit: Saranapakettia ei sitten todellakaan kannata ottaa irti autosta. Se vain hankaloittaa hommaa.
              Tulipahan tehtyä ja säästettyä sekin +150€! Kiitos vinkeistä. Tuo lasiluukun kippaaminen katolle oli oikea keino.
              Sain muuten sen oikean kokoisen E-torxin (E24) hommattua Oulun Työkalutorilta ja maksoikin huimat 3€
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Madfexx
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3646
                • Lempäälä

                #22
                Ikivanha threadihan tämä on, mutta lisätäänpäs nyt kuitenkin jonon jatkoksi omakohtaiset kokemuset tästä aiheesta.

                Isäukon touringiin vaihdettiin eilen uusi luukku ja noin 5 tuntia hommaan vierähti. Vanha luukku irtosi melko nopeasti, mutta eniten aikaa meni uuden luukun ja lasin passailuun oikealle paikalle, sekä muiden pikkuhilujen kiinnittämiseen uuteen raakaluukkuun.

                Näppärin tapa on tosiaankin tuo markok:n ohjeen mukainen, eli irrottaa takalasin saranoista ja kääntää lakanan päälle auton katolle. Sitten pystyasennossa luukku irti saranoista. Meillä oli kolme miestä irrottamassa, joka tuntui olevan melkein välttämätöntä (kaksi kannatteli päistä, yksi avasi muttereita). Itse tein aluksin sen virheen, että lähdin irrottamaan luukkua puoliksi suljettuna ja sarana räpsähti melkoisella voimalla sormille - oli hetken aikaa molemmat kädet sekä räikkä saranan ja ikkunaosan välissä jumissa Vieläkin on parin sormen nivelet hieman hellänä.

                Meillä harmaita hiuksia aiheutti vanhat muoviosat, eli noiden peitelistojen kiinnitysklipsut katkeilivat kiitettävällä tahdilla, joten kaikkia listoja ei saanut ilman liimaa takaisin. Lisäksi kahvan kanssa oli ongelmia, sillä se ei lähtenyt irti ehjänä, vaan ruuvit porautuivat irti kahvan rungosta.

                Nyt on kuitenkin luukku paikallaan ja toimii, muutamien muovilistojen ja sisäverhoilun puuttumista lukuunottamatta.
                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                Comment

                • MakeJ
                  BTCF Member
                  • Jun 2005
                  • 324
                  • Hml

                  #23
                  Aikoinaan vaihdoin luukun ja samalla luukun kaasujouset. Jouset oli poikki, joten ajattelin, tämän olevan syy siihen, että luukku ei nouse itsekseen ylös, mutta tämä ei ollutkaan on pää syyllinen. Suurin tahmeus tuleekin luukun jäykistä saranoista. Saranat olisi ollut helpohko ottaa pöydälle herkisteltäväksi kun luukku oli irti. Mitenhän saranoita saisi herkisteltyä ilman, että luukkua repii pois? Rasvaa ei taida saada sinne millään.
                  E60 535dA LCI -07 M-sport
                  E39 530dAT -99 "M-sport"

                  Comment

                  • krimmu
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 102
                    • Turku

                    #24
                    Miten takakontin "kahva" (osa jossa on kilven valot ja kahva) on luukussa kiinni? Huomasin tossa juuri että tämä kyseinen osa irvistää vähän toiselta puolelta. Vähän raottelin ja näytti siltä, että jotain teippiä sielä on. Varmaankin hyvä vaihtoehto olisi kiinnittää uudestaan jollain listateipillä. Voiko sen osan kiskoa vain irti, vai onko jotain ruuveja jossain välissä?

                    Comment

                    • snakerock
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 51
                      • Pohojois-Pohojanmaa

                      #25
                      Se muovilista on nelijällä mutterilla kiinni jotka on sisäpuolella eli ota työkalupaneeli ja se muovilevy irti sisäpuolelta niin pääset käsiksi mutterihin. Muistaakseni 10mm hylsyllä, aika vasta vaihoin itelle sen "kahavan". Se teippi on tiiviste.

                      Comment

                      • krimmu
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 102
                        • Turku

                        #26
                        Okei, kiitos avusta! Onneksi en ehtinyt ruveta vielä repimään väkivalloin kahvaa irti Kai ne ruuvit ovat sitten vain löystyneet. Täytyy laittaa kahva kiinni!

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #27
                          Originally posted by krimmu View Post
                          Okei, kiitos avusta! Onneksi en ehtinyt ruveta vielä repimään väkivalloin kahvaa irti Kai ne ruuvit ovat sitten vain löystyneet. Täytyy laittaa kahva kiinni!
                          Tai sitten poikki jostain kohtaa joku muovilipare, tuntuis olevan näissä kun näkkileipää noi muovit, riks raks poks menee poikki vaan...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • snakerock
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 51
                            • Pohojois-Pohojanmaa

                            #28
                            Joo niin mullaki oli muutama poikki. 60-70 eurua makso wetterillä uus maalaamaton.

                            Comment

                            • Madfexx
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3646
                              • Lempäälä

                              #29
                              Originally posted by krimmu View Post
                              Miten takakontin "kahva" (osa jossa on kilven valot ja kahva) on luukussa kiinni? Huomasin tossa juuri että tämä kyseinen osa irvistää vähän toiselta puolelta. Vähän raottelin ja näytti siltä, että jotain teippiä sielä on. Varmaankin hyvä vaihtoehto olisi kiinnittää uudestaan jollain listateipillä. Voiko sen osan kiskoa vain irti, vai onko jotain ruuveja jossain välissä?
                              Se kahvalista on tosiaan sisäpuolelta kiinni muttereilla. Useammassa yksilössä mutterit ovat olleet niin ruostuneet, että kierretapit ovat korkanneet itsensä kantoineen päivineen ulos kahvasta. Sen jälkeen uudelleen kiinnittäminen saattaa olla hankalaa.

                              Uuden kahvan saa onneksi suht edulliseen hintaan merkkitiskiltä, ja siinä tulee mukana myös se mikrokytkin.
                              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                              Comment

                              • Behemoth
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 562

                                #30
                                Itellä -97 touringin takalasin kehys on täysin läpimätä ja ei ole kaukana, että lentää motarilla koko lasi *ittuun. Itse lasin vaihto kehyksineen ei taida hirvittävä urakka olla ja ebaystä lähtee ~160€ + toimituskulut. On kyllä jäätävä suunnitteluvirhe tai jokin muu, että näistä toukista kaikista mätänee nuo takapäät.
                                E66 730Ld LCI

                                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎