Originally posted by markok
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Takaluukun vaihto e39 touring
Collapse
X
-
Nyt on sitten uusi luukku omassa tallissa odottamassa maalausta. Täytyy vielä antaa julkiset kiitokset Samppasikalle tuon luukun bongaamisesta netistä ja _erittäin_ iso kiitos Matulalle luukun noutamisesta, pakkaamisesta ja lähettämisestä! Jälleen kerran hienoa huomata miten avuliaita ihmisiä foorumilta löytyy.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
juu vielä noista takavaloista,että facelift valot tosiaan menee touringiin heittämällä ja polttimopohjatkin on samat facelift valoissa mitä vanhoissa prefacelift valoissa vaikka pohjan varaosanumerot ei täsmää.
omaan autoon laitoin ja sitäkautta tulin asian huomaamaan.
sedanissa joutuu jotain peltiä kaivertamaanE34 M5
E61 535D
Comment
-
-
Onko jollain jotain oikotie ohjeta tuon luukun vaihtoon. Ensimmäisenä tökkäsi tuohon helvetin kokoiseen E- torxiin, jolla luukku on kiinni saranoissa. Pitääkö lasiluukku irrottaa ensin vai saako tuon jotenkin muuten kikkailtua paikoilleen esim. kaasujousen irroittamalla saranasta? Muutenhan tuo vänkää noita saranoita yläasentoon ja se lasiluukku tulee eteen??? Ehdin jo varata ens viikoksi Wetterille ajan, kun tuo näytti niin vaikeelta, mutta vielähän tuon ehtis perua. TIS:n mukaan näyttäis että koko saranapaketti otettais pöydälle ja kasattais siinä?Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Yhteydenotot: [email protected] !!
Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
Comment
-
-
Originally posted by Samppasika View PostOnko jollain jotain oikotie ohjeta tuon luukun vaihtoon. Ensimmäisenä tökkäsi tuohon helvetin kokoiseen E- torxiin, jolla luukku on kiinni saranoissa. Pitääkö lasiluukku irrottaa ensin vai saako tuon jotenkin muuten kikkailtua paikoilleen esim. kaasujousen irroittamalla saranasta? Muutenhan tuo vänkää noita saranoita yläasentoon ja se lasiluukku tulee eteen??? Ehdin jo varata ens viikoksi Wetterille ajan, kun tuo näytti niin vaikeelta, mutta vielähän tuon ehtis perua. TIS:n mukaan näyttäis että koko saranapaketti otettais pöydälle ja kasattais siinä?
Edit: Saranapakettia ei sitten todellakaan kannata ottaa irti autosta. Se vain hankaloittaa hommaa.Last edited by markok; 15-08-2008, 14:31.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostLuukun vaihto ei ole kyllä kovin paha homma. Aikaa siinä kylläkin saa jonkin verran palamaan, kun johtoja vetää uuteen luukkuun. Itse tein homman niin, että laitoin auton katolle pehmikettä ja irroitin lasiluukun saranoistaan ja käänsin auton katolle. Silloin ei tarvinnut irroitella mitään lasiluukun johtoja ja pissapojan letkua. Luukun kiinnitysmutterit aukesivat ihan normaali hylsyllä. Pyöristetyllä nurkalla oleva hylsy käy yllättävän hyvin tuohon mutteriin ja momentti on pieni. Edes kaasujousta en irroittanut vaan nostin luukun auki asentoon ennen irroitusta. Tässä vaiheessa pitää melkeinpä olla kolme henkilöä hommassa mukana. Varsinkin asennus on kahdestaan aika hankalaa. Muista ottaa paljon kuvia, miten johdot on vanhaan luukkuun asennettu ennen purkamista. Itse laitoin vielä teipillä merkit vanhaan luukkuun mistä välistä mikäkin johtonippu tuli. Jos jotain kysyttävää hommasta on niin kysy ihmeessä. Tämä on kuitenkin vielä kohtuu tuoreessa muistissa niin ehkä pystyn auttamaan.
Edit: Saranapakettia ei sitten todellakaan kannata ottaa irti autosta. Se vain hankaloittaa hommaa.
Sain muuten sen oikean kokoisen E-torxin (E24) hommattua Oulun Työkalutorilta ja maksoikin huimat 3€Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Yhteydenotot: [email protected] !!
Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
Comment
-
-
Ikivanha threadihan tämä on, mutta lisätäänpäs nyt kuitenkin jonon jatkoksi omakohtaiset kokemuset tästä aiheesta.
Isäukon touringiin vaihdettiin eilen uusi luukku ja noin 5 tuntia hommaan vierähti. Vanha luukku irtosi melko nopeasti, mutta eniten aikaa meni uuden luukun ja lasin passailuun oikealle paikalle, sekä muiden pikkuhilujen kiinnittämiseen uuteen raakaluukkuun.
Näppärin tapa on tosiaankin tuo markok:n ohjeen mukainen, eli irrottaa takalasin saranoista ja kääntää lakanan päälle auton katolle. Sitten pystyasennossa luukku irti saranoista. Meillä oli kolme miestä irrottamassa, joka tuntui olevan melkein välttämätöntä (kaksi kannatteli päistä, yksi avasi muttereita). Itse tein aluksin sen virheen, että lähdin irrottamaan luukkua puoliksi suljettuna ja sarana räpsähti melkoisella voimalla sormille - oli hetken aikaa molemmat kädet sekä räikkä saranan ja ikkunaosan välissä jumissaVieläkin on parin sormen nivelet hieman hellänä.
Meillä harmaita hiuksia aiheutti vanhat muoviosat, eli noiden peitelistojen kiinnitysklipsut katkeilivat kiitettävällä tahdilla, joten kaikkia listoja ei saanut ilman liimaa takaisin. Lisäksi kahvan kanssa oli ongelmia, sillä se ei lähtenyt irti ehjänä, vaan ruuvit porautuivat irti kahvan rungosta.
Nyt on kuitenkin luukku paikallaan ja toimii, muutamien muovilistojen ja sisäverhoilun puuttumista lukuunottamatta.Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Aikoinaan vaihdoin luukun ja samalla luukun kaasujouset. Jouset oli poikki, joten ajattelin, tämän olevan syy siihen, että luukku ei nouse itsekseen ylös, mutta tämä ei ollutkaan on pää syyllinen. Suurin tahmeus tuleekin luukun jäykistä saranoista. Saranat olisi ollut helpohko ottaa pöydälle herkisteltäväksi kun luukku oli irti. Mitenhän saranoita saisi herkisteltyä ilman, että luukkua repii pois? Rasvaa ei taida saada sinne millään.E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Miten takakontin "kahva" (osa jossa on kilven valot ja kahva) on luukussa kiinni? Huomasin tossa juuri että tämä kyseinen osa irvistää vähän toiselta puolelta. Vähän raottelin ja näytti siltä, että jotain teippiä sielä on. Varmaankin hyvä vaihtoehto olisi kiinnittää uudestaan jollain listateipillä. Voiko sen osan kiskoa vain irti, vai onko jotain ruuveja jossain välissä?
Comment
-
-
Originally posted by krimmu View PostOkei, kiitos avusta! Onneksi en ehtinyt ruveta vielä repimään väkivalloin kahvaa irtiKai ne ruuvit ovat sitten vain löystyneet. Täytyy laittaa kahva kiinni!
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by krimmu View PostMiten takakontin "kahva" (osa jossa on kilven valot ja kahva) on luukussa kiinni? Huomasin tossa juuri että tämä kyseinen osa irvistää vähän toiselta puolelta. Vähän raottelin ja näytti siltä, että jotain teippiä sielä on. Varmaankin hyvä vaihtoehto olisi kiinnittää uudestaan jollain listateipillä. Voiko sen osan kiskoa vain irti, vai onko jotain ruuveja jossain välissä?
Uuden kahvan saa onneksi suht edulliseen hintaan merkkitiskiltä, ja siinä tulee mukana myös se mikrokytkin.Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Itellä -97 touringin takalasin kehys on täysin läpimätä ja ei ole kaukana, että lentää motarilla koko lasi *ittuun. Itse lasin vaihto kehyksineen ei taida hirvittävä urakka olla ja ebaystä lähtee ~160€ + toimituskulut. On kyllä jäätävä suunnitteluvirhe tai jokin muu, että näistä toukista kaikista mätänee nuo takapäät.E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
Comment